yamaha_mt09




Honda CB 1300S

Kapitoly článku

Velký řadový kapalinou chlazený čtyřválec 1284 ccm je umístěn i zde v klasickém dvojitém kolébkovém rámu. Motor není třeba mohutně vytáčet, aby Vám ukázal, co v něm je. Svých 85 kW (115,6k) při 7500 ot/min dokáže rozproudit pěkně od spodu, nicméně největší zátah vám nabídne pěkně od středních otáček. Pětistupňová převodovka pracuje naprosto bezchybně a šestka by v případě tohoto cvalíka byla již zbytečný luxus. V tomto uspořádání není větším problémem vyrazit vpřed s býčí silou a krouťákem takřka z jakékoli rychlosti a libovolně zařazeného rychlostního stupně, což oceníte především při předjíždění. Na druhou stranu reakce na otočení plynu je bezchybná bez nežádoucích překvapení.



Od loňského podzimu, kdy byla předvedena modifikovaná verze CB, došlo taky na úpravy zapalování a vstřikování paliva. Pozornost byla soustředěna hlavně na chování motocyklu při otočení plynové rukojeti v malých rychlostech. Zde často dochází u modelů se vstřikováním po přidání plynu k lehké pauze s následnou nepříjemně ostrou reakcí, což může být hlavně v městských kolonách velice nepříjemné. A to právě tyto úpravy, zdá se, úspěšně vyřešily. Usazení jezdce je velice pohodlné a i vyšší postavy, alespoň podle reakcí z redakce neměly při jízdě problém poskládat se za novou kapotáž, i když i zde se objevily hlasy pro vyšší plexi.




Každopádně rychlostní přesuny po dálnici jsou s touto novou verzí v podstatě banalitou a rychlosti nad 150 km/h jsou z pohledu jezdce možné bez větších obtíží a nepříjemného náporu vzduchu. I přes svůj nový vzhled si motocykl zachovává přijatelnou ovladatelnost a mrštnost nahé verze. Velice sympatická je možnost snadného nastavení zadního odpružení do 5-ti poloh, které jsme hlavně s ohledem na časté zatížení stroje spolujezdcem hojně využívali.
CB není vzhledem k své hmotnosti 236 kg vyslovený ideál na okruhové, či zatáčkové řádění, nicméně když se náležitě rozproudí a do nějaké zákruty se pustí, jen tak něco ho nerozhodí a zažijete s ním dostatek zábavy. Vzhledem k dostatečně dimenzovanému odpružení naladěnému spíše na cestovní vlnu stroj nerozhodí ani méně kvalitní silnice. Tomu odpovídá i usazení jezdce, které je spíše vzpřímené a na delší cestu díky širším řidítkům a poloze stupaček dostatečně pohodlné.



I když má motocykl vyšší hmotnost a objem je dobře ovladatelný a rozhodně nijak zrádný, či předimenzovaný. Manipulace na místě sice vyžaduje trochu síly, ale nejedná se o žádné nezkrotné zápolení. Stroj je vybaven pouze bočním stojánkem, ale jeho sklon a délka plně dostačuje k bezpečnému udržení celé té parády. Nelze samozřejmě zapomenout na brzdy, které jsou u toho CB v základu doplněny o systém ABS, což je opět z cestovního hlediska jistě přínosem. Brzdný účinek je plně dostačující a i větší hmotnost stroje zvládá celá soustava s dvojicí 310 mm kotoučů vpředu a jednoho 256mm vzadu velice obstojně a spolehlivě. Vzhledem k objemu motoru je třeba počítat s trochu větší spotřebou, která se v našem případě ustálila cca na 7,5 l /100 km. Součástí nabídky je i široká škála volitelné výbavy jako je např. zadní nosič s výklopnou opěrkou spolujezdce, či nylonové chrániče motoru. Počítám však, že cenově přijatelnější bude asi poohlédnutí se po nabídce příslušenství u ostatních výrobců..




Závěr:


CB 1300S je rozhodně motocyklem, který si na nic nehraje a účel je mu vším. Vzhled je v případě této varianty pro někoho možná lehce diskutabilní, nicméně vyznavači staré školy a vzpomínek si jistě přijdou na své. Za své peníze dostanete velice všestranný motocykl, který Vás na delších trasách rozhodně nezklame ani neunaví. Příznivci svižnější jízdy jednoznačně ocení velký objem obnaženého motoru, který ani větší zátěž v podobě spolujezdce, či zavazadel nijak neomezuje v rozletu. Honda CB 1300S je aktuálně v nabídce za 329 900 Kč. Mezi konkurenty zcela jistě patří Yamaha XJR 1300, či Suzuki GSX 1400. Klady:
  • motor
  • kvalitní zpracování
  • prostor pod sedlem a schránky v praktické polokapotáži
  • systém ABS ve standardu
  • vydařené zadní světlo


  • Zápory:
  • mohlo by být vyšší plexi
  • v základním provedení nepříliš výrazný zvuk na stroj těchto dimenzí
  • spotřeba (závislá na stylu jízdy)
  • Informace o redaktorovi

    Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
    Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm

    POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

    Kapitoly článku

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (5x):
    Motokatalog.cz



    TOPlist