husqvarna_svartpilen_801_2




Harley-Davidson Low Rider S: Kladivo na čarodějnice

Strohý, účelný, ale přesto masivní natolik, aby načechral vaše smysly přesně na tom místě, které dokonale probudí vaši pozornost. Tak to je jednou větou Low Rider S. Temný výraz a jasná příslušnost ke značce z Milwaukee je natolik zřejmá, že něco více než výrazné logo na nádrži by zde bylo považováno za zbytečný luxus. Inspirován nedávnou historií, tak vyráží tento motocykl dobývat svět ve své ryzí podstatě a s motorem v nejvyšší tovární šarži. Stačí jen naskočit a rázem i vy můžete být součástí tohoto příběhu.

Kapitoly článku

Řada příznivců musí být opravdu nadšena a konečně se dočkala. Je tomu bezmála 40 let, co sjel z výrobní linky první Low Rider. Aktuální testovaná verze „S“ posouvá tento motocykl ve své drsnější podobě úplně do jiného světa. Osadit motor Screamin‘ Eagle do obratného rámu řady Dyna, a použít otevřené sání se jeví jako správná volba, se kterou může mít je málokdo problém. Dominantou z pohledu jezdce jsou dlouhá řidítka a strohá přední maska překrývající světlo, která nezapře inspiraci v historickém XLCR café racer, stejně tak jako výrazné zlaté logo na nádrži.

Panuje zde však větší střídmost a uvolněnější pozice jezdce, která je rovněž patrná v umístění centrálních ovladačů kompletně na nádrži a ve velice pohodlném sedle. Low Rider S je ve výsledku tak trochu kombinace různých stylů motocyklů. Jak vývojáři přiznávají, jde především o odpověď pro zákazníky, kteří volají po historických motocyklech FXR, avšak poskládaná s výrazem a silou pro dnešní generaci jezdců. Cíl je jasný - najít spojení jezdce a silnice v motocyklu, který nabídne okamžitý přísun síly a obratného ovládání, avšak přitom obsahuje jen to podstatné. To se myslím povedlo.

Zadní blatník bez zbytečných kudrlinek nabídne jen světla v podobě sdružených blinkrů a celkový strohý charakter zádě tak narušuje jen koncový „eurohujer“ držák s osvětlením SPZ. Jedinou výjimkou z temného pojetí celku jsou tak magnesiové ráfky vyvedené do zlaté barvy, které byly inspirovány závodními auty z šedesátých let. Mohutný motor s otevřeným sáním je zde samozřejmě dominantou číslo jedna a i v černém provedení s vyfrézovanou stříbrnou linkou působí opravdu masivním dojmem.

Na první usednutí působí motocykl plnotučným dojmem a popravdě s hmotností 305 kg to není jen o pocitech, ale reálném světě poctivého kovu. Při manipulaci na místě se zcela jistě zapotíte, ale jakmile se rozjedete, vše je rázem zapomenuto. Provedení je stylisticky čisté a i přes nabídku jediného barevného provedení právě v podobě testované černé je vidět důraz na kvalitní lak a cit pro detail. To dokresluje například tvarově efektní brzdový pedál, či praktické kryty svodů, které tak chytře kryjí a doplňují celkově tmavý výraz zbytku koncovek výfuku. Z hlediska ovládání jde o dobře zavedený standard, na který jsme u H-D poslední roky zvyklí. Veškeré důležité informace jsou součástí sdruženého budíku v kapličce na nádrži. Vyzdvihnout je třeba bez klíčkové zapalování a u tohoto modelu rovněž ve standardu tempomat, který je jinak spíše výsadou cestovní řady „touring“.

Motorově zde nejde o nic menšího než vrcholnou tovární nabídku H-D v podobě vzduchem chlazeného Screamin‘ Eagle Twin Cam 110 (1801 ccm). Výkon výrobce tradičně tají, nicméně plných 156 Nm při 3500 ot/min je hodnota, která rozhodně zasluhuje pozornost. V porovnání se standardním (103 cu in) je motor naladěn více na výkon ve vyšších otáčkách, k čemuž mu napomáhá krom jiného efektní přímý vzduchový filtr. Již na první natočení a vrknutí o plyn prostupuje celým motocyklem síla mohutného motoru. Slušná porce vibrací je přenášena i na samotného jezdce. Po první ráně při nahození tlukot mohutného srdce zkrátka prochází vším, co je s ním spjato. Pozice jezdce je pěkně vnořena do mohutného pohodlného sedla, které zároveň slouží jako velice praktická opěrka, abyste snad z té vší nádhery nevycestovali. Ač to tak na první pohled nevypadá, sedíte vcelku vzpřímeně za mohutnými řidítky, docela slušně chráněni za nepříliš vzhlednou, ale praktickou maskou.

Orel z Milwaukee se začne výrazně hlásit ke slovu již od 2 500 ot/min. Vibrace lehce ustoupí na pozadí a naplno se začne projevovat síla mohutného vzduchem chlazeného dvouválce a stoupá a stoupá až tak vysoko, kam dosáhne vaše odvaha. I přes sériové koncovky přejde motor do všudypřítomného burácení a vy si tak začnete plně uvědomovat sílu a pravý rozměr tohoto dlouhého motocyklu s rozvorem 1 630 mm. Paradoxně kličkování městem je až na větší hmotnost více než přijatelnou záležitostí a i díky nižšímu těžišti a usazení je motocykl dobře čitelný. Motor toho zvládne opravdu mnoho, ale přijatelný strop, kdy jezdec příliš netrpí, se láme někde kolem 160 km/h, což je i tak hodnota více než dostatečná, ale zdaleka tam v tomto případě nekončí. I při vyšších rychlostech a případných dálničních přesunech motocykl díky hmotnosti jen tak něco nerozhodí a je to tak spíše o vaší ochotě kam až chcete zajít, nežli o nějakém pocitu nejistoty ze strany motocyklu samotného. Není to však vše a rozhodně ta pravá podstata jízdy na tomto motocyklu.

V průjezdu zatáček umí být tenhle Low Rider až nečekaně rychlý a dobře ovladatelný a je na to v pravdě i slušně vybaven. Síla je všudypřítomná a jezdec si to uvědomuje podvědomě hned od prvních metrů a zatáčky na tomto motocyklu. Podvozkově se motocykl prezentuje poměrně tuhým charakterem, nicméně „Premium Ride“ odpružení má až nečekaně široký záběr a i větší nerovnosti na méně kvalitním povrchu vcelku slušně absorbuje. Když jde opravdu do tuhého, lze samozřejmě najít strop a limity, ale v rámci kategorie se výrobce rozhodně nemá za co stydět a vše je naladěno na optimální standard a pocit bezpečí bez ztráty adheze. Jednotlivé rychlostní stupně padají do šestistupňové převodovky bez problémů a přesně, ale někdy je to doprovázeno i patřičnou zvukovou kulisou. V rámci celého motocyklu, ale nic, co by výrazně rušilo pozitivní dojem. Posílená spojka funguje bezchybně. Díky rozumně fungujícímu podvozku a koncepci Dyna je praktická volnost náklonu mnohem lepší než třeba na řadě Softail a nečekaný kontakt rámu, či výfuku s asfaltem tak zpravidla nehrozí, protože první signál dostanete pěkně od stupaček.

Motocykl je vpředu vybaven čtyřpístkovými třmeny a dvojicí kotoučů o průměru 300 mm. Vzadu potom vše doplňuje dvoupístkový třmen, který se zakusuje do kotouče o průměru 292 mm. Brzdy značky Hayes mají slušný účinek a bez problémů zvládají svoji práci, ale pokud bych si mohl vybrat, asi bych hlasoval spíše pro brzdiče Brembo, kterými byla vybavena například řada V-ROD. Zde by své opodstatnění při použité motorizaci jistě našly. Celková účinnost brzd je však adekvátní požadavkům motocyklu, ale nepůsobí tak nekompromisním dojmem a nejsou podle mého názoru tak odolné vůči ochabnutí při opravdu intenzivním použití, jako právě ty na motocyklech H-D, které disponovaly značkou Brembo. Navíc v cenové kategorii, o které se zde bavíme, by jistě nebyly výraznější investicí navíc. Motocykl je rovněž ve standardu vybaven systémem ABS. I přes větší motor jsme se dostali v redakčním testu na vcelku přijatelnou spotřebu kolem 6,5 l/100 km. Výbavu v podobě 18 l nádrže lze tak brát pro tento typ motocyklu jako zavedený a dostatečný standard.        

Celkově vzato působí Low Rider S podle mne jako svěží vítr a oživení řady Dyna. Pro mě je příjemným překvapením ze zavedeného rytmu této kategorie. Pravdou je, že výbavou a strohým pojetím nebude tak úplně pro každého, ale to koneckonců platí téměř pro každý motocykl této americké legendy. Na trhu, kde kupující stále více řeší, za co investuje své peníze a očekává adekvátní výbavu, může být právě tento motocykl tak slušnou alternativou vůči klasické řadě CVO a navíc nabídne motocykl, který na jednu stranu umí navázat na své kořeny, ale zároveň nabízí i současnou maximální možnou výbavu v tovární úpravě. Cena motocyklu Low Rider S začíná na 19 360 EUR s DPH.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ motor a jeho naladění
+ prémiové odpružení
+ ryzí čistota a pojetí jízdy motocyklu


- otáčkoměr mimo zorné pole řidiče
- na místě si člověk s motocyklem docela zacvičí
- motocykl umí slušně zatopit pod kotlem


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (15x):



TOPlist