BMW K 1600 GT: Obratný šestiválec

Určitě každý někdy snil o dalekém cestování na dvou kolech a zcela jistě kdekdo ví, kam by se pod nevyzpytatelným širým nebem vydal. Nepletu se, když řeknu, že každý má své jedinečné představy, jak by jízdu uskutečnil, na čem by do toho světa vyrazil, co a kam by zabalil a jak by se komfortně vybavil. Tohle všechno se mi začalo zmítat v hlavě, když jsem opustil královský trůn sportovně cestovního šestiválce pod názvem BMW K1600GT. Téměř pokaždé mi taková ojedinělá zkušenost za řídítky výjimečného motocyklu obrátí mysl o 180 stupňů, protože obvykle jsou to právě sportovní stroje, které naplňují mou jednostopou závislost.

BMW K 1600 GT: Obratný šestiválec

Kapitoly článku

Během testu jsem se ale dostal do takového stádia, že jsem si musel naordinovat odvykací kúru, abych se vrátil zpět do zajetých šmouh a vůně spálené pneumatiky. Tak působivé bylo opětovné setkání s krasavicí, které v podstatě není co vytknout a možná i proto se za posledních několik let výrazně nezměnila. Doslova kosmické modročerné provedení byla v mých očích trefa do černého. Barevná kombinace vystihuje důležitost stroje a jeho charakteristické vlastnosti jako je elegance a sportovní nádech. Tohle jednoduché spojení určuje poselství stroje a to je pro mě rychlé, pohodlné a bezpečné cestování.

Již z předního pohledu lze usoudit, že tady to konkurence nebude mít lehké. Originální podpis designových inženýrů z Bavorska se promítl do nenapodobitelného vzhledu a dominantou přední masky je neoddiskutovatelně adaptivní světlomet s chytrým natáčením xenonových paprsků do vnitřní strany zatáčky. Tohle funguje skutečně skvěle a v noci vidíte v zatáčce věci, které byste za normálních okolností ani nespatřili. Přední kapotáž můžeme označit bez sebemenších okolků za robustní. Ale má to svůj opodstatněný význam. Cestovní stroj připravený zdolávat kvanta kilometrů v horku, zimě i dešti by měl být vybaven patřičnou ochranou jezdce před těmito ne zrovna ideálními cestovními podmínkami. Téměř dokonalý ochranný štítek proti větru je elektronicky ovládaný a každý si může nastavit jeho výšku dle vlastní potřeby. Tady hodně závisí na výšce každého pilota a jeho použité přilbě, která reaguje na poryv větru zcela jinak, než například kokoska.

Jedno je jasné, štítek odvádí svou funkci velmi dobře a svědomitě. Při nejnižší pozici jsem byl dostatečně chráněn a neměl jsem potřebu štítek vytahovat. Maximální vytažení ochranného plexiskla znamená nižší hluk (znatelně lepší poslech audia) za řídítky motocyklu ve vyšších rychlostech. Na druhou stranu musíte počítat i s tím, že se maximální ochrana proti větru (já tomu říkám ztopořené plexi) projeví i drobnými turbulencemi, které si decentně pohrávají s vaší přilbou. Tady opět platí, že si každý musí najít tu svou efektivní polohu ochranného štítu.

Vítr bude na vás krátký, i co se ochrany kolen týče. Za sebe můžu říci, že jsem s motocyklem splynul natolik, jako by mě inženýři zakreslili do svých výkresů. Díky důmyslnému řešení jsou kolena plně v úkrytu a pohodlí ucítíte každým rozjezdem. Naopak pokud budete brázdit silničky v letním horkém počasí, neobejdete se bez vyklopených křidélek. Ty usměrňují proudění vzduchu a pustí ho přímo do klína. BMW navrhla skutečně skvělou komplexní ochranu jezdce, v rozumné míře konstrukčních možností, kterou oceníte okamžitě a vždy, když usednete za řídítka modelu Grand Turismo.

U tak velkého stroje lze předem očekávat i výborné ergonomické řešení. Tento fakt nelze jinak než potvrdit. Jezdec zaujme své křesílko v podobě vyhřívaného a výškově nastavitelného sedla, a v tu ránu má pocit, že může zapnout televizi, otevřít pivo a nechat se unášet jízdou šestiválcového asfaltoborce. Na tomhle stroji je všechno po ruce. Multifunkční TFT displej, který sdružuje všechny funkce dohromady, primárně ovládáte prstencem na levém řídítku. Pod palcem, kromě bohatého menu, máte navigaci i rádio zpříjemňující cestování například po dálnici.

Jakmile se řidič usadí, zcela okamžitě ho okouzlí vliv nízkého těžiště stroje. Těžiště je v tomto případě klíčová záležitost dobré ovladatelnosti motocyklu nejen během jízdy, ale zejména při manipulaci se strojem nebo během parkování. S plnou nádrží tento drobeček váží bez mála 320 kg a pokud se tyto kilogramy nepodchytí správným směrem, stává se mašina nepojízdným výstavním kouskem. Inženýři si poradili velmi dobře a i při pomalém manévrování nabýváte určité jistoty, že byste ty kufry nemuseli zrovna dneska očesat. Pokud občas zmíním, že motocykl má těžiště posazené opravdu nízko, tak u tohoto motocyklu to platí dvojnásob. Manipulace na místě nebyla pro mě procházka růžovou zahradou, protože velkou roli hraje výška jedince, ale když už se kolos dal do pohybu, překvapivě snadným ovládáním jsem ztratil řeč. Dobrý nápad byl dát do modelu 2017 elektronickou zpátečku, kterou bezpochyby ocení hlavně řidiči menšího vzrůstu.

BMW K1600GT se opravdu dá označit jako král silnic a za jeho řídítky se tak i občas cítíte. Tenhle pocit vnesou pod kůži nejen obří rozměry stroje, ale především projev vodou a olejem chlazeného šestiválcového motoru o zdvihovém objemu 1 649 ccm. Tuhle cifru nelze v žádném případě bagatelizovat a každý jeho sok by se měl mít na pozoru. Maximální výkon řadového šestiválce je 160 koní při 7750 otáčkách za minutu, a co je asi nejzásadnější, je hodnota točivého momentu šplhající k 175 Nm. Motor se vyznačuje stoprocentní univerzálností, jemnostní a značnou mírou citlivosti. Za jakýchkoliv okolností dáte pravé rukojeti zelenou, motocykl vás odmění surovým zrychlením v doprovodu atypického šestičlenného orchestru. Zdvihový objem zamává s motocyklem, ať už jste na palubě single nebo s plně naložen batožinou a dívkou za zády. BMW udává, že lze GéTéčko naložit až 209 kilogramy a bylo by směšné, pokud byste museli někde v kopci podřazovat jako se starým pionýrem.

Líbí se mi, že lze primárně využívat dolní třetinu otáček motoru a přitom se vůbec nikomu nepřitíží a tiše proklouznete například městem bez povšimnutí. Druhá strana mince je o něco zajímavější a velkotonážní Baworáček je schopen do určité míry rozmést ze silnice i sportovní mašiny. Testovací verze byla osazena dvojící výfukových koncovek Akrapovič a jejich melodie v tom nejvyšším pásmu otáček se dá poslouchat do nekonečna.

Během jízdy se ovšem musíte vyrovnat s trochu hlučnější převodovkou zejména při podřazování, a nepomůže tomu ani dokonale fungující hydraulicky ovládaná spojka. Řazení vyšších rychlostních stupňů jde naopak díky elektronickému asistentu velmi hladce, a s příplatkovým quickshifterem to u modelu 2017 bude stejně snadné a rychlé i podřazování. BMW překvapuje i v disciplíně jízdní vlastnosti. V zatáčkách cítíte dobrou stabilitu stroje a zároveň i tu ohromnou masu, kterou lehce vedete zatáčkou. Přepínáním různého nastavení elektronicky ovládaného útlumu jste schopni korigovat, jak se bude pod vámi motocykl pohupovat. Nový model 2017 už má semi-aktivní elektronický podvozek dokonce ve standardní výbavě. Na výjezdech je na nerovnostech cítit stálá měkkost pružení, ovšem v tečnách zatáček je sportovně cestovní model jako doma. Dobrá odezva od předního kola mi dala téměř bezbřehý pocit jistoty a já mohl snadno vykrajovat poloměry všech zatáček.

Cestovní pojetí v případě modelu K1600GT je bráno na velkou váhu a stroj je standardně vybaven dvojicí kufrů (třetí středový lze dokoupit) a několika úložnými schránkami například s možností nabíjet mobilní telefon. Bezklíčkové zapalování doplňuje v příplatkovém paketu dálkový ovladač centrálního zamykání kufrů, u kterých kvituji také jejich snadnou demontáž. Pro někoho velmi důležitý údaj, spotřeba pohonných hmot. Kdo by snad očekával, že bude šestihrnek pít jako za dva, je na omylu. Pokud se budete na silnici tvářit důstojně, pojedete výrazně pod pět litrů. Ani v mém případě, kdy jsem dal Baworáčku občas pořádně napít  z dvacetičtyřlitrového vědra, jsem se nedostal ani na sedm litrů naturalu na sto kilometrů. Kombinovaně jsem se vešel do 5,5 až  6 l/100km.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský - Výška testovacího jezdce: 174 cm

Klady a zápory

+ ergonomie
+ ochranné prvky proti větru
+ motor
+ výbava
+ nízké těžiště
+ prostorný motocykl


- hlučná převodová skříň
- cena


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.54
Známkováno: 13x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist