BMW F 800 R

„Neváhej a toč aneb Báwo tutovka!“ Tak v tomto duchu se nesl testík dobře známé německé exhibicionistky s označením F800R, která svými agilními schopnostmi učaruje i usedlého motorkáře. A jestli někomu svědomí napovídá: „Tahle není pro mě…“, tak právě ten by měl prožít alespoň jednu noc po boku vyzrálé striptérky a roztočit německou řehtačku na maximum.

BMW F 800 R

Kapitoly článku

Když se podíváme zpět do minulosti, prodej naháče ze sousedního Německa začal v roce 2009 a jednalo se opravdu o další svérázný kousek továrny BMW, který v kategorii „naked“ tak trochu svým zjevem vybočoval z řady. Životní etapa eF800eRky je v dnešní době dost krátká na závratné inovace či podstatné vylepšení modelu, proto jsme se letos dočkali pouze drobných estetických změn.
Typickým rysem motocyklu je přední světlomet v retro stylu připomínající plechový úsměv ústřední postavy animovaného seriálu Futurama. Ochranný štítek je jedna z mála věcí, která byla pozměněna. Oproti předešlému štítku byl zde kladen větší důraz na aerodynamické vlastnosti. Tudíž lízátko s dírou uprostřed vystřídal větší, funkčně propracovanější ochranný štít zastřešující přístrojovou desku. V dnešním digitalizovaném světě je takřka raritou vídat ručičkové budíky a na tomto bavoráku najdeme hned dva. Oba jsou oválného typu a jsou umístěné hezky pod sebou. Černý analogový tachometr skýtá ještě kontrolku neutrálu a sepnuté směrovky. Pětici dalších informativních a varovných světel najdeme na levé straně tachometru. Ciferník otáčkoměru je pro změnu v bílém provedení a nešťastnou roli hraje šedivá ručička, která není moc kontrastní. Přístrojovka disponuje ještě digitálním displejem obdélníkového tvaru umístěný na pravé straně. Dominantním ukazatelem je zařazený rychlostní stupeň, vedle pak palivoměr a údaj o teplotě vody v motoru. Další informace, které lze vstřebat jsou číselné hodnoty ujetých celkových či denních kilometrů, průměrná spotřeba paliva nebo aktuální čas. Celkový pocit z přístrojovky není bůhví jaký, obzvláště když budíky hrají několika barvami. Nicméně na její funkčnost se můžete spolehnout.
Pro letošní rok se změnily i boční plastové kryty, které mají dvojí funkci. Nejenže jsou opět větší a lépe chrání například boky samotného chladiče, ale navíc jsou řešeny tak, aby lépe přiváděly ochlazující vzduch k chladiči motoru a vzápětí ho co nejúčinněji odvedly pryč. Naháč se může pochlubit rozměrným, malým bobkem děleným sedlem, na jehož konci jsou namontována dvě velká madla ve prospěch spolujezdce. A pokud říkám velká, tak jsou opravdu velká natolik, že byste tam strčili ruku i v hokejové rukavici.
Sedlo se dá navíc výškově nastavit do dvou poloh s rozdílem pěti centimetrů, takže na své si přijdou jak hobiti, tak i lidé většího vzrůstu. Kompletní šestnáctilitrová palivová nádrž není umístěna na standardním místě, ale pod sedlem, což vede k lepší ovladatelnosti stroje. Jak to tak bývá, některá rozhodnutí nesou i své oběti a proto u tohoto motocyklu nehledejte pod sedačkou žádné úložné prostory. Své vyhrazené místo tam má pouze nejnutnější nářadí a povinná lékárnička.
V zadní části jistě nepřehlédnete velké koncové světlo upevněné na silentblocích s ještě větší koncovkou výfuku. Velmi podařená jsou bílá směrová světla, která působí velice decentně. Pro ty, co mají v lásce cestování na motocyklu, si továrna BMW připravila praktickou věcičku a to je zásuvka s 12V na případné napájení navigace nebo dobíjení mobilních zařízení.
V hliníkovém rámu je usazen kapalinou chlazený čtyřdobý řadový dvouválec, jehož přesný zdvihový objem je roven 798 kubickým centimetrům. Hnací agregát s elektronickým vstřikováním dokáže vyprodukovat nejvyšší výkon 87 koní při osmi tisících a 86 Nm točivého momentu v šesti tisících otáčkách za minutu. Nutno podotknout, že maximální rozsah otáček motoru má hodnotu 8 500.
Nízko uložený motor skýtá šestirychlostní převodový mechanismus s vícelamelovou mechanicky ovládanou spojkou. Co se týká odpružení podvozku, tak s přední vidlicí je to dost na štíru, zato zadní tlumící jednotka disponuje alespoň nastavením tvrdosti vinuté pružiny a zpětného útlumu. Motorce by určitě slušely USD vidlice s radiálním uchycením brzdových komponentů, ale pravdou je, že tyto obrácené teleskopické vidlice, tak nějak k bavoráku patří. Škoda že nelze, alespoň v minimálním rozsahu, měnit jejich charakter. U zadní centrální pružící jednotky se mi líbí možnost ovládání tlumiče bez použití speciálního klíče či šroubováku. Naprosto dokonalý přístup k seřizování hodnotím velice pozitivně.
Při pohledu na samotný rám a zadní kyvnou vidlici se mi dostává pocitu, že půjde o velmi stabilní motocykl. Pokud tedy pominu nohy od školní židličky, na kterých je zavěšené přední kolo. Odtud by totiž mohly vycházet případné potíže při chování motocyklu v zatáčkách. Dobrým pomocníkem během jízdy je i tlumič řízení upevněný pod spodními brýlemi. Na obou kolech jsou namontovány snímače sloužící k porovnání vzájemné rychlosti otáčení předního a zadního kola, aby popřípadě daly pokyn řídící jednotce ABS k aktivaci protiblokovacího systému.
O brzdný účinek se stará dvojice předních třmenů Brembo a plovoucí kotouče o velikosti 320 mm. Čelisti jsou klasicky čtyřpístkové a na nich jsou namontovány pletené brzdové hadice pro dosažení stabilního hydraulického tlaku. Zadní brzdovou soustavu tvoří plovoucí jednopístkový třmínek stejné značky a kotouč o průměru 265 mm. Povedená jsou hliníková sedmnáctipalcová kola s tradičním tvarem paprsků, které jsou použity na více modelech BMW. Suchá hmotnost motocyklu činí 177 kg a 199 kg v plné polní.
Z čeho jsem byl naprosto nadšený, byl dokonalý posez na motocyklu. Výška sedla, jeho rozložení, pozice řidítek a stupaček byly ušity snad na mou míru. Super je, že se dá sedlo nastavit do dvou výšek. První varianta je 775 mm nad zemí, takže pro holky začátečnice, které ještě nemají vypilovaný moment rovnováhy, by to mohlo být velkým přínosem. Pro jedince vyššího vzrůstu lze sedačku posunout až na úroveň 825 mm nad zemí. Další skvělá vlastnost jde ruku v ruce a to je velmi lehká ovladatelnost a manipulace stroje. Díky nízko položenému motoru a především plně natankované palivové nádrži umístěné pod sedačkou mám pocit, jako bych sedlal malou čudlu a ne velkou rybu o objemu 800 kubíků.
Ovládací prvky vedle dvoufázových vyhřívaných rukojetí dávají jezdci dobrou zpětnou vazbu, akorát tlačítko výstražných světel a přepínač údajů na displeji přístrojové desky by na můj vkus mohly být lépe přizpůsobené dosahu levého palce, aby jezdec nemusel za jízdy přehmatávat a měl neustále motocykl pod plnou kontrolou. Když jsem se vydal na svou první jízdu, hrnul jsem si to centrem města s pocitem zvláštního bezpečí. Ten dojem jsem získal díky, pro mě ergonomicky dokonalému motocyklu, jeho úžasné ovladatelnosti a tak nějak jsme si s bramborákem padli do oka.
Zvuk řadového dvouválce taky nenechá nikoho na pochybách, že se jedná o skrytého dravce v extravagantním oblečku. Parádička v podobě štelování centrální tlumící jednotky během jízdy podtrhuje výjimečnost tohoto stroje. Tento komfort určitě ocení každý například při průjezdu rozdrncaným městem, kdy stačí povolit nebo naopak utáhnout pružinu zadního tlumiče pomocí hydraulického systému a ačkoliv se nejedná o žádnou autoerotiku, udělat si péro měkčí nebo tvrdší zvládnete během malé chvilky. Přední ochranný štítek se při přejetí sebemenší nerovnosti rozkmitá a nevytváří to na mě dobrý dojem. Chápu, že je třeba takovýto prvek montovat na silentbloky, ale v tomto případě je to dost nevalné technické provedení, nehledě na to, že má štítek za úkol usměrňovat poryvy větru při vyšších rychlostech.
Když jsem vyvezl nahatou krasotinku na státní silnice u nás za humna, neváhal jsem a točil. Motor začal pod mým velením kvílet a poměrně rychle se dožadoval blikáním červené kontrolky vyššího převodového stupně. Pravdou je, že se tomuto řadovému dvouhrnku v nízkých otáčkách moc nechce do života a čeká, až ho vezmu, takříkajíc u držky. Konečně v pěti a půl tisících obrátkách za minutu cítíte ten správný náboj, který by měl motocykl mít a radost z jízdy trvá až do pokoření osmi tisíc. Přestože limit maximálních otáček je na 8500, je lepší řadit vyšší rychlost už při osmi tisících, za kterými začne výkon motoru citelně klesat. Jasně že se dá s motocyklem pohodlně jezdit i v nižším pásmu obrátek, ale to použitelné, opravdové spektrum otáček, při kterých si začnete pomalu a jistě cvrnkat do trenek, se smrsklo do dvou a půl tisíc. I tak ale motocykl neztrácí své osobité kouzlo a určitě si mnoho lidí přijde na své. K čemu nemám rozhodně žádnou výtku, je precizní převodová skříň akceptující každou změnu převodového stupně a to v jakémkoliv pásmu obrátek.
Podvozek byl podle očekávání hodně stabilní, zvlášť když si dle potřeby upravíte tvrdost zadní části motocyklu. Rám a kyvná vidlice odvádí skutečně dobrou práci, ovšem o přední vidlici se to říct nedá. V rámci slušné a klidné jízdy budete spokojeni, ale při svižnější jízdě a to i s mou nízkou váhou, jsem narazil na její hranici. Určitě by snesla tvrdší pružiny už v základním nastavení. Otázkou je, jak bude fungovat a jak dlouho vydrží vidlice pod těžším řidičem jedoucí na vysněnou dovolenou s plnými kufry a tankvakem.
Stejně tak jako se pověsí čtyřnohý pitbul na vycpaného peška, se zakusují i brzdové destičky do kotoučů, ale jen do té chvíle, než se spustí všudypřítomný systém ABS. Protiblokovací systém funguje na můj vkus poměrně dobře, i když se budete potýkat s jeho vtíravou povahou i za ideálních jízdních podmínek. Škoda je, že se nedá manuálně deaktivovat, protože svým způsobem potlačuje radost z jízdy a znamenité jízdní vlastnosti.
Své by o tom mohl vyprávět čtyřnásobný mistr světa ve Stunt Ridingu Chris Pfeiffer, který s tímto strojkem vystupuje. BMW F800R je obuta do pneumatik Michelin Pilot Power a bylo doslova radostí na nich jezdit. Při jejich zahřátí se dal celkem slušně dávat plný plyn už ve velkém náklonu, což bylo evidentně vidět na zdrsněné pneumatice a kilometr po kilometru jsem dostával větší důvěru. Úchvatný byl i rozsah spotřeby paliva. Za normálních okolností se dá jet za 4,5 l/100km, ale při svižné jízdě se dostanete na maximálních 6,5 litru a můžete řehtačku točit do aleluja. Mimochodem, maximální rychlost při vytočené šestce se zastaví na hranici 220 km/h.
BMW F800R je motocykl, který nekopíruje styl ostatních značek a jde si svou vlastní cestou a to se mi na něm líbí. Co mě zůstane v paměti asi napořád je brilantní ovladatelnost a ochota blesku rychle změnit směr a to za každých okolností. Nakonec i s průběhem motoru jsem se sžil a zjistil, že nemá smysl vznášet jakákoliv ortel. Tenhle originální kousek se musí prostě zkusit na vlastní kůži a uvidíte, že si ho po chvíli zamilujete i s těmi drobnými nedostatky.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský - Výška testovacího jezdce: 174 cm

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.57
Známkováno: 14x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist