globalmoto_unor




Aprilia SMV750 Dorsoduro

Aprilia SMV 750 Dorsoduro aneb Shiver v motardovém přestrojení! Při srovnávacím testu s Monsterem mě Shiver velice mile pohladil po duši a odnesl jsem si spoustu pěkných okamžiků a dojmů. Shiver byl jednoznačně příjemným a ojedinělým společníkem, ať už Vás vzal na celodenní výlet nebo naopak pouze do městských uliček. Proto oprávněné veselí bylo namístě v momentě, kdy naše redakce dostala od Aprilie zelenou se slovy: „Máte to přichystané!“ a já byl pověřen chopit se této příležitosti. Očekával jsem opětovné rozptýlení v sedle Dorsodura. Ale jak se choval motocykl, který vás svým designem doslova sundá ze židle? Posuďte sami.

Kapitoly článku

Továrna Aprilia chtěla v tomto roce spláchnout dvě vlny zákazníků najednou, a tak si propůjčila rovněž od novinky tohoto roku Shivera dva základní pilíře projektu - rám a dvouválcový motor o objemu 750 ccm. Popravdě řečeno, nejsem si jist, zda to byla správná volba použít tyto primární komponenty na motocykl, který má zamíchat kartami v kategorii Supermoto. Na druhou stranu tenhle „dvouhrnek“ umožňuje jemnější a plynulejší cestování a když se k tomuto faktu přidá ještě tuhý rám, zaručuje tato kombinace stabilní jízdu i ve vysokých rychlostech. Ale přejděme ke komplexnímu popisu, který nám odhalí více.
Jak už to u značky Aprilia bývá zvykem, i nové Dorsoduro vyrazilo dech svým nápaditým designem. Troufám si říct, že jediné oko kolemjdoucích nenechá tuhle kočku bez povšimnutí. Přední maska s ostře tvarovaným světlem zaujímá typický znak sportovního ducha a italského šarmu. Italské supermoto působí v černé barvě více elegantněji než její konkurenti a jeho temperament je taktéž velmi odlišný. Ovšem ostré hrany najdeme úplně všude a to k takovému typu motocyklu prostě patří. Nádrž krásně splývá se jednodílným sedlem, které je pro spolujezdce rozšířené a přináší tak větší pohodlí. Mimochodem, když už jsem se zmínil o spolujezdci, tak při koupi tohoto motocyklu si zákazník musí stupačky určené pro „batůžek“ namontovat sám, protože tento poměrně důležitý doplněk najdete pouze v příbalu „Důra“.
Pohled na koncovky výfuku svírající koncové světlo vybavené LED diodami je zajímavě propracováno a krásně koresponduje s tvarem kapot podsedlové konstrukce. Slušivě vypadající chrániče stavitelné spojkové a brzdové páčky doplňuje dvojice klasických zpětných zrcátek. Přístrojová deska je stejně jako u Shivera vybavena dostatečně velkým displejem, který informuje o spoustě údajích týkajících se jízdy. Zobrazované hodnoty jsou totožné s hodnotami Shivera, ale pojďme si pár ukazatelů v rychlosti připomenout. Standardní ukazatele jako je momentální rychlost, teplota chladící kapaliny, počet ujetých kilometrů a hodin, doplňují zajímavé funkce. Například ukazatel venkovní teploty, momentální či průměrná spotřeba, indikátor zvoleného režimu motoru anebo funkce předvolby omezovače otáček. To vše je krásně čitelné a nabídku informací ovládáte jednoduše navigačním tlačítkem na levém řidítku i během jízdy.
Agregát, který si Dorsoduro propůjčilo od výše zmíněného kolegy Shivera, je kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec o exaktním objemu 749,9 ccm, který svírá 90° a disponuje čtyřmi ventily na každý válec. Výkon motoru je o tři zlaté koně děda Vševěda chudší než je tomu u Shivera, takže hodnota výkonu, který toto „jádro“ generuje společně s elektronickým vstřikováním paliva, je 92 pravých řehotajících se dvouválcových koní. Poměrně luxusní údaj je hodnota kroutícího momentu, kdy už v 4500 ot./min. máte nastoleno 82 Nm. Již profláknutou novinkou tohoto motoru jsou jeho tři režimy - Sport, Tourism a Rain, ale také elektronicky ovládaný plyn novou technologií Ride-by-Wire.
Druhým propůjčeným pilířem, na kterém „Dorka“ staví, je trubkový rám doplněn litými bočnicemi. Z pohledu na strukturu rámu je jasné, že tuhost bude významnou vlastností motocyklu. Odlehčená zadní kyvná vidlice z hliníkové slitiny je už záležitostí samotného Dorsodura. Přední upside-down vidlice mají průměr 43mm a nastavovat se dá předpětí pružin i zpětný útlum, ten však pouze na levé vidlici.
Zadní odpružení se dá nastavit obdobně jako předek, takže preload a rebound. Na italském motocyklu byste asi očekávali brzdové třmeny značky Brembo, ovšem Dorsoduro se pyšní radiálními čtyř-pístkovými třmeny vlastní produkce a myslím si, že to nebyla vůbec scestná myšlenka, protože společně s opletenými brzdovými hadičkami a dvojicí kotoučů o průměru 320mm odvádějí slušnou práci. Design obou kol je dokonalý, přesně tyto početné a tenké paprsky mám v oblibě a téhle motorce jdou k pleti. Ráfky obouvají klasické supersportovní pneumatiky Dunlop Sportmax s rozměry 120/70 a 180/55 R17, což ovšem k velké hbitosti v pomalých rychlostech nepřispívá.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):
Motokatalog.cz



TOPlist