yamaha_demo_tour




Honda CB650F

Mezi kámoši se bude Hondě CB650F asi navždy říkat „novej Hornet“. Není se čemu divit, protože koncepčně jde o téměř stejnou mašinu, která usedá na trůn ve chvíli, kdy se šestkový Hornet vydává do motocyklové penze.

Kapitoly článku

Při vývoji CB650F v Hondě vsadili na mladé pušky. Většině konstruktérů totiž nebylo víc jak třicet. Tenhle mladý tým dostal za úkol postavit z gruntu novou mašinu střední kategorie, která bude válet jak na klikaticích za městem, tak v rušné metropoli. Prostě čtyřválcový universál pro každý den. Důraz se kladl na nepřekoňovanou mašinu s jednoduchou konstrukcí a minimem elektronických jízdních asistentů. To proto, aby mladí jezdci měli šanci pochopit základy jízdy na větší motorce a zbytečně se nerozptylovali dalším možným nastavením. Mělo by jít o motorku, která poslouží jako přestupní stanice do vyššího levelu, kde už jsou stroje „nakoňovány“ a prošpikovány elektronikou. Nutno podotknout, že CB650F nemá s předchozím Hornetem žádné společné díly a v Hondě ho neberou jako jeho přímého nástupce.
Představení Hondy CB650F se už hodně pověnoval Petr v on-line reportáži ze světové premiéry v Miláně, ale i v tomto článku. Proto se na teoretickou stránku věci podíváme jen zlehka a hned pak skočíme do sedla.
Řadový čtyřválec se šestnácti ventily a rozvodem DOHC je do posledního šroubku nový. Maximálního výkonu 64 kW (87 koní) dosahuje při 11000 ot./min. a maximální točivý moment 63 Nm přichází už o tři tisíce dříve. Plnění motoru se šestistupňovou převodovkou má pod palcem elektronické vstřikování paliva a sosá ho z nádrže o objemu 17,3 litrů.
Rám je posvářen z kosočtvercových ocelových profilů a kyvka odlita z hliníku. Pérování CB650F není možné individuálně nastavovat a je tedy pevně naladěno z továrny. Pouze zadní centrální tlumič dovoluje nastavit předpětí v sedmi krocích. Přední vidlice o průměru 41 mm byla vyvinuta přímo pro tento model.
Na předním sedmnáctkovém kole jsou dva brzdové kotouče o průměru 320 mm, které zakusují dva dvoupístkové třmeny. Na zadním kole pak jeden o průměru 240 mm. Za příplatek je pak možné pořídit cébéčko se systémem ABS, které váží 208 kilo. Bez ábéeska je ještě o dvě kila lehčí. Sedlo je položeno 810 mm nad zemí, což by mělo sednout i menším postavám, ale i slečnám motorkářkám. 
Co se týče celkového vzhledu, nemám s CB650F problém. Ano, svým vzhledem mě zrovna nerozsekalo, ale působí velice kompaktně a poměrně akčně. Platí to především o barevné kombinaci trikolora, která se fakt povedla. Asi nejkrásnějším detailem jsou parádní svody vedené na pravou stranu motorky. Tady se designéři nechali inspirovat legendárním CB400F ze sedmdesátých let a udělali dobře. Celkově působí cébéčko při pohledu na pravou stranu lépe. Je to díky výfuku, krásně tvarované kyvce a zubatým kotoučům. Co mi úplně nesedí, jsou obyčejné stupačky, brzdový pedál a řadička. I když obyčejné vidle fungují sebelíp, obrácené USD vidle by cébéčku asi sekly více. Každopádně, tohle je na každém z nás a nemá cenu nikomu nutit svůj názor.

První dojmy

Posílám cébéčko z jednoho vinglu do druhého a užívám si neuvěřitelně lehkou ovladatelnost a přesné řízení. Náš guide David se toho vůbec nebojí a nastavuje sakramentsky ostré tempo. Pokud mu chceme stíhat, nezbývá než tahat a drtit jednu zatáčku za druhou. Jsou jich tu stovky a zdá se, že dneska nepojedeme chviličku rovně. Díky tomu se znovu a znovu přesvědčuji, že pocitově nízká váha a tvrdší podvozek jsou bezesporu nejsilnější stránkou CB650F.
Všechno funguje naprosto samozřejmě a nic není třeba lámat přes koleno. Musím přiznat, že jsem jízdními vlastnostmi překvapen a dávám plný počet bodů. Jedinou starost mi dělají pouze obuté pryže. Zdají se být docela tvrdé a sem tam mi klouznou. V kopečkách nedaleko Alicante se pořád dokola ostře brzdí a akceleruje. Přesně tohle má cébéčko rádo. Je fajn, že díky učesané výkonové křivce a „hodnému“ motoru se člověk nemusí bát, že s ním CB650F po nešetrném pootočení plynovou rukojetí mrskne o zem.
Jasně, výkonu není až na půdu, ale právě díky lineárnímu průběhu a použitelnému střednímu pásmu otáček stačí dobře řadit a řadový čtyřválec letí jako k ohni. Jelikož cébéčko nemá kdovíjaký spodek, je ideální otáčky držet nad pěti tisíci a točit ho až někam k desíti. Právě tam přichází pravá chvíle řadit další rychlost v šestistupňové převodovce. Ta je přesná a její rychlosti jsou naskládány poměrně blízko u sebe. Už jen proto zde postrádám ukazatel zařazené rychlosti, který by podle mého názoru neměl chybět. Myslím si, že by ho ocenil úplně každý a začátečník dvojnásob.

Přístrojovka nabízí všechny nejzákladnější údaje a jezdce navíc informuje o průměrné spotřebě. Svým provedením není žádnou velkou hitparádou, ale všechny údaje jsou za jízdy dobře čitelné, a to je základ. Jediné co bych ji snad mohl vyčítat, je nutnost více sklonit zrak. Proto by panel mohl být posazen o chlup výš.
V prvních kilometrech malinko bojuji s řadičkou. Ta je totiž poměrně blízko u stupačky a při řazení je potřeba více zalomit špičku. Nestavitelná páčka spojky zaslouží pochvalu za příjemně hladký chod. To ale nemění nic na tom, že při ovládání je potřeba do hry zapojit více prstů. Předchozí však neplatí pro stavitelnou páčku přední brzdy. Na ní bohatě stačí jeden prst. Brzda se výborně dávkuje a svým účinkem patří mezi ty ostřejší. Je milé, že během ostřejšího tempa nevadne a stále nabízí plný výkon. A sytém ABS? Popravdě, kdybych neviděl senzor na předním kotouči, ani bych o něm nevěděl. Prostě se do ničeho neplete a zasahuje až když je opravdu třeba. Paráda, tak to má být.
Ke konci dne se dostáváme do města skrz široké silnice, kde je šance CB650F prohnat v rychlých táhlých zatáčkách. Opět mi nezbývá, než pochválit parádně naladěný podvozek a skvělou ovladatelnost. Ochrana proti proudícímu vzduchu je pochopitelně nulová, a tak je jízda pohodlná zhruba do 130 km/h. Cébéčko ale dokáže letět ještě o mnohem mnohem více. Je fajn, že i v rychlostech nad 150 km/h nabízí velmi dobrou stabilitu a fajn jízdní vlastnosti. Když vjedete na dálnici a pofrčíte maximálně povolenou stotřicítkou, bude motor na šestku točit nějakých 6000 ot./min. Při stovce se otáčky usídlí zhruba na 4700 ot./min. A pokud je řeč o otáčkách, tak se mašina v celém rozsahu dokázala obejít bez nepříjemných vibrací. Lehké brnění do stupaček a sedla přichází v sedmi tisících. To je tak minimální, že snad nemá ani cenu řešit.
Během prvního oťuknutí jsme nakroutili něco kolem 170 kilometrů. Převážně se lítalo v horských serpentinách na vytočenou dvojku, trojku a sem tam čtyřku. Ukazatel průměrné spotřeby ukazoval 6,3 litrů na sto, takže je jasný, že se při „normálním“ ježdění nebude problém dostat na spotřebu kolem pěti litrů.
Když bych teď měl stručně shrnout první dojmy z CB650F, řeknu asi něco takového. Je to povedená mašina, která nemá zapotřebí dělat ramena a okamžitě padne do ruky. Vyniká skvělou ovladatelností, výborně naladěným podvozkem a „user friendly“ motorem, který se nejlépe cítí ve středním pásmu otáček. Bezpečně dokáže jezdce dovézt za povinnostmi všedního dne a zrovna tak do sytosti pobavit na asfaltových klikaticích. Přitom se v klidu obejde i bez všech možných bezpečnostních asistentů jako jsou palivové mapy nebo kontrola trakce. Osobně bych se nebál skočit do verze bez ABS. Ta je totiž o 15.000 Kč levnější (189.900,- Kč) než „ábéesková“, za kterou zaplatíte 204.900,- Kč.
CB650F by se u nás měla začít prodávat někdy v červnu, a to ve třech barevných variantách. Ve žluté, černé a trikolóře. Do té bych skočil já, protože cébéčku fakt sekne. Pokud budete chtít cébéčko ještě nějak „vytunit“, nabízí se vám řada originálního příslušenství. Vybírat můžete mezi díly v imitaci karbonu jako jsou třeba přední a zadní blatník, spodní kryt motoru nebo kryt zadního sedla. Pak tu jsou také praktické doplňky, jako je 35litrový kufr, vyhřívané rukojeti nebo alarm.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (17x):
Motokatalog.cz



TOPlist