yamaha_demo_tour




Z druhé ruky: Yamaha FZ1 Fazer

Kapitoly článku

První (a vlastně i poslední) větší vývojová změna nastala v roce 2006, kdy se nástupcem modelu FZS1000 stala Yamaha FZ1 Fazer a současně s ní přišla na trhu i její nekapotovaná verze FZ1. Ta se technicky nijak neliší a proto se dále budeme věnovat jenom modelu s maskou.
I přes výrazně modernější tvary v něm Fazera pořád poznáte na první pohled, a může za to právě jeho typická polokapota se dvěma šikmýma očima předních světel. Pak jsou tu ale řada nových detailů, jako například dělené sedlo nebo mohutná koncovka výfuku
Řadový čtyřválec dostal jiné vačky a vstřikování paliva, a jeho maximální výkon povylezl na rovných 150 koní, ale špička se zároveň posunula o tisíc otáček výš. S koncem karburátorů odpadly starosti se startováním, ale první vstřikování na modelech z roku 2006 trpělo ucukanou reakcí na plyn. Mouchy je prostě třeba vychytat, a Yamaha to udělala hned v následujícím roce.
Plavat nenechala ani negativní ohlasy na podvozek předchozího FZS1000, a tak na místo původního trubkového rámu nastoupil hliníkový a vepředu se převrátila vidlice vzhůru nohama. Větší brzdové kotouče vepředu (320 mm) se čtyřpístkovými monobloky už vypadají trochu jako zbytečný rozmar, ale když se chcete prezentovat jako sportovní motorka, asi to k tomu patří.
V neposlední řadě Velký Fazer celkově zhubnul o pěkných pár kilo, což se vzhledem k jeho pověstným sportovním kvalitám a faktoru zábavy také počítá. Jestliže se o starším litrovém Fazeru říkalo, že do zatáčky padá až moc ochotně, nová generace na tom nebyla jinak. Se svou obratností a mrštností by klidně mohl nahánět supersporty v zatáčkách, nemít tak proklatě nízké stupačky. Ty jsou jednou z mála slabin, které FZ1 Fazer zdědil po svém předchůdci.  Tady je přímé srovnání uživatele, který v předchozí kapitole hodnotí FZS1000: 

Yamaha FZ1 Fazer (2009) frank69
Hned po prvním nasednutí jsem zjistil, jak je FZ1 mnohem bachratější a tužší, než předešlá FZS a celkem mě překvapilo, že tam kde starý Fazer v plném náklonu celkem filtruje podélné nerovnosti, tam FZ1 začíná dost protestovat a ztrácí na klidu. Je možné, že na vině bude naprosto šílené originální obutí Michelin Pilot Road, které dosti umrtvuje řízení. Vůbec nechápu, jak může už tuhle značně historickou pneu na něco Yamaha obouvat ! (U Bati bych se tomu nedivil, ale Yamaha?! ) Takže první co jsem udělal, byl nákup bačkor Dunlop GP Racer, ale jelikož letos se nám slunečné počasí odstěhovalo jinam dřív, než jsme asi všichni očekávali, tak budu muset na první pořádný nálet do zatáčky počkat, až na příští rok.
Další co mě překvapilo, byla spotřeba. Mrcha je krapet rozežraná, a tak když se vezme pěkně pod krkem, tak 10L není problém a to sem díky podzimnímu počasí nejel to co jezdím normálně, takže počítám, že pak si pápne možná ješte víc. Starý Fazer si v tomhle režimu ( nad 8000ot/min na 1.2.3.) vzal max. 8.5L a při normálním tempu (160km/h na 6tku) bral 6L a FZ1 8L .Takže při pročítání recenzí majitelů tady na fóru celkem nechápu, jak někteří uvádí spotřebu 6.5L a pár dokonce ještě méně!!!
Jinak brzdy jsou proti FZS o třídu výš, alespoň mám ten pocit, i když to může možná zkreslovat i posez, který je na FZ1 o poznání sportovnější a váha přece jenom víc na rukou (v porovnání se starým, samozřejmě ). Za to motoru oproti starému modelu uteklo asi pár koní mimo výběh a než je tam zase člověk nažene, tak to chvilku trvá, ale v 8000 ot/min jakoby zaklapli dveře výběhu a celé stádo začne pořádně tahat pohromadě a nepřestane, dokud je pomyslným švihnutím biče nezastaví až omezovač za 12 000 ot/min. Řidítka jsou pohodově šíroká, ale prapodivně zahnutá směrem k pilotovi (nechápu, že ty šikmooký trpaslíci taky nemyslí na nás Evropany průměrného vzrůstu ), takže na jaře pojedou do věčných lovišť. O další lístek na stejné místo se přihlásil i výfuk a stupačky, takže sem pořídil exklusive RPéčko All Carbon Red s KN-kem přepáčko od PP tuningu a na cestě už je jiný převod pro větší tah ve středu (když to bude lepší i v sobotu a v neděli,budu rád ).V říjnu už jsem stihnul jen prvních pár stovek kilometrů a i ty stačily k poznatku, že FZ1 Fazer a FZS 1000 jsou dva naprosto odlišné motocykly,které mají jen společnou prvotní myšlenku - na rychlé a zároveň i pohodlné svezení.

Yamaha si hodně rychle uvědomila cestovní potenciál téhle motorky, a tak už od modelového roku 2007 můžete narazit na verzi GT, nastrojenou do bočních plastů, vyššího plexi a bočních kufrů - prostě z fleku připravenou na cestu k moři. GéTéčko jsme měli v našem redakčním testu před dvěma lety, a kolega Lukáš si zvýšenou ochranu boční kapotáže nemohl vynachválit. Druhou stranou mince je ovšem směřování tepla od motoru směrem k nádrži a do rozkroku jezdce. Stejný problém ostatně trápí i jednoho z našich uživatelů:

Yamaha FZ1 Fazer GT (2009) Boss.trx850

Verze GT byla pro mně ta přirozená cesta. Po R1, která měla úžasný motor a na ty koně super spotřebu, jsem chtěl něco co bude ovladatelnější, bude mít podobný motor, bude hravější s rozumným výkonem a zhruba stejnou spotřebou, ale bude se na tom dát jezdit dálka, aniž bych trpěl. A touhle motorkou se mi to splnilo. Po sundání kufrů to je slušný sportovec, jen samozřejmně ta reakce na plyn je zbytečně ostřejší-zlatý karburátor na R1. Pokaždé když vyjedu, mám z ní obrovskou radost. To je prostě paráááda!!! Mám ji chvilku, takže zatím maximální spokojenost.
Koupena s najetýma 1 040 km!!! Vybavena tlumičem řízení, ukazatelem zařazené rychlosti, turistickým plexi(originál jsem dostal k tomu), GT kapotama a turistickým setem (nosiče bočních kufrů a boční kufry Yamaha (ještě to bylo zabalené v krabicích). Vybaloval jsem to doma jak malé děcko pod vánočním stromkem.
Chtěl jsem laďák, ale po projíždce jsem zjistil, že se sériovým výfukem dělá větší rachot, než bývalá R1 s koncovkou Remus-Revolution. Ještě vymyslet nějaké polepy a oživit ty boční jednotvárné GT kapoty. Provětral jsem ji s kuframa. Jsem spokojený, protože na ovladatelnosti je to znát jen nepatrně. Je dobře vyvážená i s touto zátěží. Spotřeba s kuframa a spolujezdkyní je pořád lehce nad 6 litrů. To teplo co jde z motoru je šílené. V horkém létě mám vejce natvrdo. Nahřívá to rám a trošku i nádrž. Pokusil jsem se o co nejmenší spotřebu ve dvou. Všichni si pořád stěžují jak jim to žere. Taže výsledek-5.6 litru-opravdu pohodová jízda ve dvou!!! Tak a teď mě sežerte!


Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (14x):



TOPlist