husqvarna_svartpilen_801_2




Z druhé ruky Honda VTR 1000 SP1/ SP2

Kapitoly článku

SP2 je o 6 kilogramů lehčí, změnilo se vstřikování, rám a zadní kyvná vidlice. Výkon narostl zhruba o 4 koně a motor se posunul o 4 cm níže. Celkový projev je pak příjemnější, ať už se jedná o odstranění propadu ve výkonu nebo ucukané reakce na přidání plynu. Díky rozvoru, který se navýšil z 1 410 mm na 1 420 mm je jízda vyrovnanější, přičemž jezdec sedí z původních 815 mm, 825 mm nad zemí. Spolehlivost je zde stále stejná, tak jak jsme u Hondy zvyklí. Servisní intervaly na výměnu oleje v motoru jsou zde stále 6 000 km a v plánu údržby v tomto kilometrovém průběhu najdeme například i čištění odvětrávání motoru. Modelem SP2 i spousta majitelů vyvrací názory, že všechny VTR jezdí za 8 litrů na 100 kilometrů a míň ani ťuk. Opak je pravdou, v poklidném tempu se dá i za 6,5 l/ 100 km, ale kdo by to dělal :).

Shifty SP2 (2002)

Motorka se samozřejmě výkonově nemůže měřit s dnešními moderními litry, ale má prostě něco navíc, co mi u nových motorek chybí, prostě ty gule!! :) Na okruhu jsem to ještě neměl a asi mít nebudu. Když jsem letěl na šestkovym gixeru za VTRem, kluk na něm letěl o něco líp než já, ale na rovince si i to "blbý" šestkový gixero s SPčkem poradilo, takže je asi jasné že SPčko rychlostně žádná extra sláva není, ale ten zátah a zvuk, nikdy neomrzí :) Není to moc vhodná motorka do města, protože poskakování motoru je dost nepříjemný, ale když se dostane za město tak je to už jen krása. Všichni co by chtěli motorku vlastnit si ale musí uvědomit, že díly jsou oproti normálním motorkám cenově dost vysoko a sehnat je, taky není žádný med, většinu dílů co teď sháním si nechám posílat z Anglie, Německa, Polska. Jinak co se týče servisování, tak základní věci jako destičky, všechny kapaliny, výměna pneu si dělám sám. Na R6 i GSXR sem si dělal i vidle, ale po sundání SPčkových vidlí jsem je nedokázal rozhodit, odvezl sem je do místního servisu a tam si s nima taky nevěděli rady. Klasické vidle by měli jít přípravkem krásně stáhnout a povolit šroubek na vrchu vidlí. Tyhle vidle jsme dali do přípravku a tlumily furt. Je tam o pružinku víc, takže jsem to radši odvezl přímo do Hondy, přece jen to nejsou levné vidle.

Mirektds SP2 (2004)

Je to motorka s koulema, která vám rozbuší srdce jen když jí nastartujete, budí opravdový respekt a těch pár aspektů, jako že to žere při volnější jízdě 10 l/100 km, ve městě se jí nelíbí a díly jsou drahý nic nemění na tom, že je to boží motorka! Ale asi není vhodná pro každého. Naštěstí u ní platí že je to HONDA, takže spolehlivá. SP v mém případě dvojka je opravdu moje srdcová záležitost a doufám, že dlouho ještě bude. Je to absolutně bezproblémová motorka, do servisu nejezdím, údržbu provádím sám, dostupnost dílů je asi jako na každého japonce poměrně dobrá. Co se týká oleje, výborně se osvědčil Castrol Racing 10W-50, i při extrémních teplotách a vyšší zátěži na motor, spolehlivě stíhá i na spojce. Pneu používám Michelin Power 2CT. Kolegové z klubu www.sp-club.wbs.cz dále používají Pirelli i Dunlop měkčích směsí. Určitě nedoporučuji tvrdší cestovní gumy. Brzdy fungují dobře origo Nissin, dále SBS, momentálně jezdím Bremba, také jsou bez chyby. Určitě doporučuju pancéřové hadice, už tak super brzdám se zlepší dávkování. Je dobré osadit motku tlumičem řízení, potom už to jede opravdu jako po kolejích, je úžasně čitelná. Co se týká úprav motoru, jsou zbytečné, zbytečně motor přijde o průběh výkonu. Stačí otevřené výfuky a doladit Power Comem. Výkonově je za zenitem, vyšší váha je taky znát, ALE... Málo která motorka má takové charizma, závodní rodokmen je sakra znát. V zatáčkách trefíš i korunovou minci, je přesná a hlavně spolehlivá.

DaveLister SP2 (2004)

SPéčko mám 5let a musím říct, že je to skvělý bajk. Dneska je výkonově jinde, ale na normální silnice je pořád dostačující. Jinak moje SP měla původně nazutý nějaké Metzelerky, já byl předtím zvyklý na Diablo Corsa, takže jízdní vlastnosti byly hrozný. Po výměně gum motorka okamžitě změnila vlastnosti. Změna směru je skvělá na to, jak je to těžká motorka. Další věcí byla výměna seriových výfuků za laďáky. Výměnou člověk ušetří hodně kilogramů, protože seriové výfuky mají snad tunu :). A po výměně, je to snad nejlépe znějící dvouválec, ten zvuk je prostě masakrální! Motor je celkově takový zvláštní, je jiný než Ducati nebo RSVéčka, má docela malý použitelný rozsah otáček, ale když se s ním člověk naučí, tak ho dokáže odměnit. Co se týká servisu, tak jsem dosud neřešil žádný problém, motorka má specifický motor, který je dost poddimenzovaný, i když na tu dobu, kdy byl konstruován, to byl ukrutný dravec. Pokud motor dostává klasický servis (pravidelné výměny oleje a filtrů), tak je v podstatě nesmrtelný. Tahle motorka už se mnou umře, moc jich už v dobrém stavu není a mě prostě sedí.

Oproti konkurenci z tehdejší doby je Honda i přes zmíněná negativa ohledně pohodlí, kamarádštější a ve městě nechce tak jako Ducati 916 respektive 996/998 jezdce vyloženě setřást. Motorově je SPéčko hodně podobné s Aprílií RSV 1000, akorát Honda má lepší spodek na úkor horního spektra, kde zase RSV o malinko vede. Pro Hondu ale dále mluví kompaktnější rozměry oproti Suzuki a její macaté TL1000R, která je naopak pohodlnější. Největší předností SP je kvalitní podvozek a brzdy. Jako jezdec také sledujete na SP kompletně digitální přístrojový panel a to byla na tehdejší dobu velká paráda. Navíc se z tohoto přístroje dobře odečítají hodnoty i za jízdy a tak spousta okruhových nadšenců tyto budíky nechává na svém místě ještě dnes. Tehdejší cena nového eSpéčka byla 495 000,-Kč, takže je jasné, že už jste musel bejt opravdový fajnšmekr a hlavně mít naditou šrajtofli. Dnes se dá samozřejmě sehnat o dost levněji, ale problém bude sehnat zachovalej kousek. Spousta jich, jak už to u sportovní motorky bývá, popadala a tak vybírejte opravdu dobře. Když už mít jednu tuhle raketu doma, tak rozhodně v top stavu.

OKMAS SP2 (2002)

VTR už jsem prodal, ale za ty roky co jsem jí měl jsme si užili dost. Hlavně teda v garáži nad modifikacemi. Obecně bych řekl, že je to motorka opradu dělaná na okruh, taková tvrdá, pevná, nepoddajná mrcha co ti dá každou chybičku pěkně sežrat. Ale když to s ní umíš tak si připadáš jako opravdovej závodník ze starejch časů. Řekl bych, že je to možná poslední opravdovej superbike z dob, kdy se motorky musely opravdu umět řídit, a ne jako dneska kde je to všechno narvaný elektrikou. Díly se shnání celkem v pohodě. Všechno co jsem kdy potřeboval (od koleček do převodovky až po plastové klipy) jsem v Hondě našel bez problémů. Akorád člověk musí počítat s vyšší cenou. Aftermarket se dají sehnat pouze takové ty bežně opotřebovávací věci (ložiska, lamely, páčky, těsnění,...) a performance dílů taky dost, stojí straškou pálku, ale fungují vesměs všechny dobře. SPčko má v originálu velké rezervy, takže se za nemalý peníz dá přihodit celkem dost koní. Já jsem se vydal cestou vlastního designu, takže jsem si motorku upravoval sám doma (airbox, výfuk,...) všechno jsem si vyráběl sám na koleně a výsledek po odladění 108 kW. Jelo to tak, že brácha s Blackbirdem do nějakých 250 km/h nestíhal. Ještě jsem měl v plánu hodně dalších úprav, ale nakonec jsem si říkal, že už jsem přeci jenom starší člověk a je na čase trošku zvolnit... Nicméně SPčko je ideální volba pro lidi co jezdí po víkendech lítat na okruh. Sice moderní 6tky budou dělat problémy (jsou lehčí a výkon ± stejnej), ale srdce pravýho závodníka na nich tak nebuší radostně jako právě na SP!!!
Autor článku čerpal informace mimo jiné z SP klubu kde najdete spousta dalších informací například ohledně sportovních úpravách HRC.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (30x):



TOPlist