yamaha_mt09




Špionážní fotky nového BMW R 1300 GS, bude to vodník s adaptivním tempomatem

Neoficiální snímky z testování nástupce R 1250 GS i přes důkladné maskování a dokonce i namalovaný klamavý rám prozradily řadu zajímavých náznaků. Na nový model se sice můžeme těšit nejdříve příští rok, ale i tak vypadá víc než slibně.

Rozmazané fotky prototypu z testování jsou o to zajímavější, že motocykl doprovází ostatní jezdci na stávajících modelech R 1250 GS. Nový model R 1300 GS se od nich po konstrukční stránce hodně liší a celkově se zdá, že BMW opustí až dosud typickou siluetu se světlometem umístěným úplně nahoře a posadí světlo o dost níž jako součást enduráckého „zobanu“. Co to naznačuje? S velkou pravděpodobností nasazení technologie adaptivního tempomatu ze současné novinky, faceliftovaného R 1250 RT. Jednotka radaru totiž bude logicky lépe fungovat, když bude umístěná co nejvýš.

Tou hlavní novinkou jsou důkladně zakryté hlavy válců. Jak to, že se motor v horkém podnebí neuvaří? Vždyť i stávající pohonné jednotky R 1250 jsou jen částečně vodou chlazené – chladicí okruh zasahuje jen do hlav válců, jejich těla jsou ale stále z velké míry chlazené vzduchem a mají kvůli tomu výrazné žebrování. Prototyp má už válce evidentně plně chlazené vodou, o tom ostatně svědčí i chladiče umístěné po stranách motocyklu. Můžeme jen spekulovat, kolik koní přidá plné vodní chlazení ke 136koňovému stádu stávající pohonné jednotky 1250. Osobně tipuji nárůst k hranici 150 koní, aby GS vypadalo dobře ve srovnávacích testech vedle překoňované konkurence KTM či Ducati.

Zajímavý je také poměrně malý výfuk, protože od roku 2024 začne platit další část norem Euro 5 a dá se očekávat spíš nárůst objemu výfuků. Ale i tady se asi pozitivně projeví plné vodní chlazení, protože to znamená menší teplotní vůle, ty zase umožní větší kompresní poměr, lepší spalování... Podivné maskování v podobě rámu namalovaného na plastech také naznačuje, že nové GS budu kvůli nové siluetě i většímu výkonu hodně jiný rám. Asi se můžeme „těšit“ na podobnou revoluci, jakou byl u nového Monsteru od Ducati přechod z příhradového rámu na litý. Nová je také zadní kyvka, byť tady se dá očekávat zachování stávající dvojky Telelever + Paralever.

Kompletní informace a testy starších modelů naleznete zde:

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
baumaxc přispěl 5 Kč
Student přispěl 5 Kč
Mark09 přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist