yamaha_demo_tour




Aprilia Tuono V4 X: Bestie, co má 221 koní, 166 kg a žádná světla

Letošní ročník je ve znamení souboje nových nabušených sportovních naháčů – KTM Super Duke, Ducati Streetfighter, MV Agusta Brutale 1000, Kawasaki Z H2… Všechny tyhle obdivované stroje se teď dostávají do pozice hraček pro odrostlé děti, v Noale se totiž zrodilo nové super-Tuono. Lékařská kontrola po narození však měla jasný verdikt – pečlivě hlídat, nikdy nesmí opustit uzavřené závodní dráhy!

Kapitoly článku

Písmenko X už od Aprilie známe. Dostala ho loni okruhová specialitka RSV4 X, vyrobená k 10 letům existence superbiku RSV4 v počtu pouhých 10 kusů. Upravený motor dávající 225 koní, převodovka s neutrálem až pod jedničkou, samý karbon, hořčík, hmotnost 165 kilo a cenovka bez stovky 40 tisíc eur. Nové Tuono V4 X je z podobné škatulky, také je součástí Aprilia Factory Works programu, také bude v limitovaném počtu (jen nám jaksi Italové zapomněli říct, jaký ten limit tam je) a také si za všechny ty voňavé věcičky zaplatíte, tentokráte trochu méně – 34 900 eur. Výrobce bohužel neříká, jestli s italskou daní nebo bez. Proti standardnímu Tuonu, resp. tomu „lepšímu“ Tuonu V4 1100 Factory, které stojí 420 tisíc, je to příplatek půl milionu (a to ještě v případě, že se jedná o cenu s DPH), což je celkem darda, na druhou stranu když to vezmete, že máte okruhovou motorku s tím nejlepším, už to není tak zlé. Do toho ten punc exkluzivity…

Tuono V4 X není sportovní naháč, to je závodní motorka s vysokými řídítky. Všechna čtyřválcová Tuona byla na okruzích jako doma, ale tohle je opravdu čistý závoďák. Pro představu, Lorenzo Savadori, testovací jezdec noalské továrny a bývalý šampion evropských litrových superstocků (jak jinak než v sedle RSV4), na něm při vývoji dokázal jezdit stabilně časy 1:50 v Imole. To tam jezdily před dvěma lety evropské litrové superstocky, loni tam nejrychlejší superbikeři kroužili 1:46. Jak lépe demonstrovat skutečnou náturu téhle motorky? „Nejzábavnější motorka, na které jsem kdy jezdil, ten mix komfortu a výkonu je jedinečný. Motor jede jako samo peklo, ale dá se dobře ovládat, a aerodynamické prvky dávají stabilitu u nahaté motorky nevídanou,“ vyjadřoval se Savadori a tovární jezdec Aprilie z MotoGP Aleix Espargaró, jenž taky dostal možnost se svézt, také nešetřil chválou. „Tuono V4 X je mimo tenhle svět. Nikdy jsem nejel na okruhu na motorce s vysokými řídítky a byl jsem překvapen tou stabilitou. Motor je ďábelský, ale podvozek vůbec nezaostává. Můžete jezdit čistě, nebo driftovat, když chcete. Čistý sporťák s duší chuligána.“

Lorenzo nakousl aerodynamiku a přesně to na Tuonu V4 X nemůžete přehlédnout. Přední část má velikánská „křidélka“, jak jinak než karbonová, jež jsou derivátem těch používaných na Aprilii RS-GP z mistrovství světa silničních motocyklů. Také vám s nimi Tuono připomíná žraloka kladivouna? Ale hlavně, že to funguje, protože u nahatých motorek s vysokými řídítky se každý takovýto prvek opravdu hodí. A nejde jen o okamžiky, kdy se řítíte naplno po cílovce, také při jistých fázích brzdění a akcelerace je přidaná stabilita k nezaplacení.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Zejména když tahle motorka váží bez náplní pouhých 166 kg. Tady se na Aprilii, potažmo Piaggio tradičně škaredím, protože tenhle koncern zásadně neudává hmotnosti, a když, tak tyhle nesmyslné „suché“, takže čert ví, kolik to Tuono vlastně opravdu váží. Nicméně dá se očekávat, že to bude i s plnou odlehčenou (avšak tvarově identickou jako u standardního modelu) nádrží do dvou metráků. Aby ne, když se odlehčovalo jak při startu nafukovacího balónu: karbonové kapoty, hořčíkové ráfky Marchesini, spousta frézovaných prvků (páčky, víčko nádrže, stupačky), lehčí je také elektrický svazek, který byl proti standardnímu silničnímu Tuonu zjednodušen…

Elektronika je pochopitelně závodní a vyladěná v oddělení Aprilia Racing. Vše se nastavuje z racingových ovladačů na řídítkách na barevném TFT displeji, mapy mají plný výkon a jsou optimalizované na závodní výfukové potrubí Akrapovič s titanovými svody a karbonovou koncovkou. Motorová brzda, kontrola trakce, anti-wheelie, to vše je nastavené na závodní použití se slicky, jež jsou v základní výbavě. Rychlořazení je samozřejmě obousměrné, na již zmiňovaném TFT displeji nechybí časomíra s vestavěným GPS senzorem.

Zatímco u RSV4 X a RSV4 1100 Factory nebyl rozdíl v maximálním výkonu až tak dramatický, tam to bylo o pár koníků, v případě Tuona to ale dramatické je. Zatímco silniční verze nabídne 175 koní (a v Mostě na dráze jsem neměl pocit, že by mi chyběl jediný navíc), tahle okruhová dostala agregát naladěný až na 221 koní! Přidat víc než čtvrtinu výkonu, to samozřejmě u každé motorky vyvolá otázku, jak je na tom podvozek, nicméně v téhle oblasti byla Aprilia vždycky v pohodě. Aby ne, když Tuono je vlastně svlečená RSV4, která ve WSBK specifikaci nabídne ještě větší porci síly. Kola v co nejlepším kontaktu s povrchem udržuje semiaktivní podvozek Öhlins Smart EC 2.0, když se na cílovce zapomenete (protože na iksku to bude odsýpat jinak než na „faktorce“), z problémů by vás měly dostat lepší brzdy Brembo GP4-MS se závodní pumpou.

Ono by byla škoda tuhle krásku rozštípat. Zaprvé ta obnažená technika je krásná a zadruhé Aprilia vybrala moc pěkné lakování, i na naháči můžete najít spoustu míst, kde se dá čarovat s barvami. V poslední době frčela černá a trikolóra, nyní si v Noale vzpomněli na dobu trochu vzdálenější. V tomto válečném zbarvení prý byla vyvedena RSV 1000 R Factory, jež se v roce 2006 zúčastnila 24hodinovky Bol d´Or, ovšem pamětníci vědí, že tahle kombinace s výrazným poměrem fialové k Aprilii patří desítky let. Pamatujete třeba malou AF1? Ve stejném laku dostanete k motorce i helmu KYT NX-Race, ale až poté, co si Tuono V4 X objednáte přes web Aprilie a ze závodního oddělení Aprilia Racing vám přijde zpráva, že si jej můžete vyzvednout. Jenom pozor, součástí prodejního rituálu je také prohlídka toho závodního oddělení, takže hrozí celkem silné nebezpečí, že se tam zamilujete ještě do něčeho dražšího…

AKTUALIZOVÁNO: Italové upřesnili, jak to bude s těmi limitovanými počty. Jelikož byla první várka 10 kusů rozebrána během několika hodin a poptávka zdaleka převyšovala očekávání, rozhodlo se, že v oddělení Aprilia Racing vyrobí ještě další dvě desetikusové série. Celkem tak Tuono V4 X vznikne ve 30 exemplářích.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Nezkusenejtrotl přispěl 3 Kč
Bogodar přispěl 3 Kč
pernik92 přispěl 3 Kč
Kirru23 přispěl 3 Kč
Zdenek54 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist