Jak na prodej motocyklu?
Text: Filip Tichý | Foto: Filip Tichý | Zveřejněno: 19.11.2009 | Zobrazeno: 56762x
Prodáváme redakční Kawasaki ER-6n, a to je výborná příležitost ke shrnutí problematiky prodeje motorky. Co vše je třeba udělat, kde inzerovat, čeho se vyvarovat, jaké papírování a návštěvy úřadů nás čekají?
Příprava po technické stránce

Obecně se před koupí asi nevyplatí měnit jeté pneumatiky, pokud jim ještě zbývá vzorku aspoň na pár tisíc kilometrů, ovšem prodávat mašinu s úplně holou gumou taky není dobrý nápad. V takovém případě je známkou korektního přístupu na ojeté pneu předem upozornit a třeba zohlednit slevou z finální ceny nebo nabídnout možnost přezutí na nové pneu ještě před prodejem. Řadu začínajících či technicky méně zdatných zájemců by mohla odradit nutnost řešit hned po koupi přezouvání či výměny náplní... Nezapomeňte také zkontrolovat všechny doklady a pro jistotu omrknout číslo rámu, zda souhlasí s údaji v techničáku, abyste pak nemuseli řešit případný překlep v papírech a vysvětlovat zájemci, že jste ho opravdu nechtěli podvést. Pak je čas mašinu naposledy pořádně vypulírovat a naleštit!
Jak je to se stáčením kilometrů?
V diskusních fórech se často řeší problematika stáčení tachometrů, protože „mašina nad 40tis se přece nedá prodat“. Tohle už záleží na morální stránce každého z vás. Někdo nemá problém zatajit nevalně opravenou bouračku nebo stočit polovinu najetých kilometrů a na případná právní rizika nebo morální zásady zvysoka kašle. Každý alespoň trochu slušný majitel se vztahem k motorkám ale chápe, že údaje o servisu, opravách a najetých kilometrech jsou důležitou součástí servisní historie stroje, podle kterých lze plánovat výměny komponent, diagnostikovat případné závady i těmto závadám předcházet. Zkráceně řečeno, stočení tachometru je nejen podvod za účelem navýšení prodejní ceny, ale také snížení faktické hodnoty motorky, protože zkreslení této informace může podstatně uškodit při budoucím servisu mašiny.
Jak určit cenu?

Na inzerát nebo přes bazar?
Každé má svoje a podobně jako u předchozího odstavce se nedá obecně doporučit, co je lepší. Pro prodávajícího, který má svoji mašinu bezpečně ustájenou, nepospíchá na prodej a rád o ní zájemcům předvede celou její historii a odpoví na otázky, může být vhodnější inzerát a osobní kontakt. Má to ale i svá úskalí. U exkluzivních kousků riskujete, že si mašinu jde okouknout zlodějíček, budete se muset bavit s leckdy podivnými týpky, kteří vám přišli vysvětlit, že cena 120 je nesmysl a že byste jim to „měli střelit maximálně za vosumdesát...“Prodej přes bazar nabízí dvě možnosti - buď přímý výkup, což je rychlá cesta, jak dostat své peníze, ale obvykle s podstatně nižší výkupní cenou, nebo komisní prodej. Při komisním prodeji se bazar postará o parkování a vystavení vaší mašiny a bude ji nabízet a předvádět zájemcům. I to má svá pro a proti. Motorku nemáte pod kontrolou, budete platit za zprostředkování a někdy i parkovné. Na druhou stranu si nemusíte domlouvat schůzky se zájemci, nemusíte si zvát nikoho k sobě do garáže.
Tuhle cestu jsme zvolili i my pro naši redakční motorku, jak se dočtete níže v článku.
Zkušební jízda
Vlastní prodej
Prodej motorky by měl být realizován pomocí kupní smlouvy (ve dvou exemplářích, každý podepsaný oběma stranami) a s platbou v hotovosti s předáním na místě. S platbou převodem bych z hlediska prodávajícího souhlasil jen v případě, že předání motorky proběhne až po příchodu peněz na můj účet. Možná narazíte i na zájemce, kteří budou chtít domluvit postupné splátky či různé formy dlužních úpisů, tady se vyplatí jednoznačně odmítnout. Na finančním trhu je široká nabídka nejrůznějších úvěrů či debetních produktů a vaše šance případné na vymožení dlužné částky jsou ve srovnání s finančními institucemi dost omezené.Odhlášení a předání dokladů
Nový majitel si od vás odveze jen motorku a smlouvu, vše ostatní byste si zatím měli nechat vy. Dřívější praxe, kdy si nový majitel mohl vzít i malý techničák, již neplatí, na úřadě ho po vás budou chtít při odhlášení. Ve smlouvě by mělo být ošetřeno, že odhlášení provedete bezodkladně a velký techničák poté zašlete doporučeně novému majiteli, tak aby mohl motorku v předepsané lhůtě dvou týdnů přihlásit na sebe.
Je zde i ta možnost, že si vše zjednodušíte tím, že novému majiteli dáte všechny papíry a poskytnete mu plnou moc k odhlášení vozidla a na oba úřady (tam kde se musí mašina odhlásit i tam kde ji pak bude přihlašovat na sebe) už si zajde nový majitel sám. Vám to ušetří běhání po úřadech (už si jen zrušíte povinné ručení a případně i havarijní pojistku) a nový majitel se nemusí obávat, že třeba budete odhlášení a posílání dokladů odkládat nebo se papíry někde ztratí. Obrácenou stránkou ovšem je to, že nový majitel se může na přepis vykašlat a nějakou dobu ještě jezdit (a třeba i bourat apod.) na staré doklady, přitom v techničáku budete jako majitel stále vy.
Povinné ručení a havarijní pojistka
Po prodeji motorky zajděte se smlouvou a zelenou kartou na svoji pojišťovnu a zrušte veškeré pojistky. OPRAVENO: Povinné ručení zaniká dnem, kdy pojistník tuto skutečnost oznámí své pojišťovně. Pokud tedy původní vlastník ručení vypoví až druhý den, nový majitel může mašinu odvézt domů a kdyby se něco stalo, ještě se to vyřídí na původní ručení. I zde ale platí, že pokud by po cestě způsobil nějakou nehodu, o bonus na svůj vozový park pravděpodobně přijdete vy.
Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.42
Známkováno: 95x