Pořizujeme nový motocykl - zajíždění a první servisní prohlídka

V minulém díle našeho seriálu Pořizujeme nový motocykl jsme si do garáže dovezli novou motorku - v našem případě redakční Kawasaki ER-6n. Dnes si řekneme, jak postupovat při zajíždění motocyklu a při první servisní prohlídce, tzv. garančce, která je mimo jiné podmínkou platnosti záruky na motocykl.

Pořizujeme nový motocykl - zajíždění a první servisní prohlídka
To nejlepší, co můžete po zaparkování nového stroje do garáže udělat, je sednout si k němu na židli a projít si návod k obsluze a všechny papíry, které jste při koupi nafasovali. Naučíte se seřizovat všechny ovladače, zjistíte jaký je konkrétně u vašeho modelu správný postup měření hladiny oleje, průvěsu řetězu a dalších úkonů, které byste měli mít v malíčku. Prodejce vám to možná již vše ukázal na prodejně, ale tam jste určitě byli celí pryč z nové motorky a určitě se bude hodit si vše projít a najít sám v klidu domova. Takže zkontrolovat hladiny náplní, předepsané vůle všech ovladačů, řetěz, pneumatiky... Pak teprve se nasoukejte do motocyklového vybavení a helmy - které vždy pořizujte již před motorkou a nenechávejte to na později, protože začátky s novým strojem jsou vždy rizikovější - a můžete vyrazit zajíždět.

Proč se vlastně musí nová motorka zajíždět? Nový motor si totiž zavrčel jen pár minut na zkušební stolici ve fabrice a celá motorka absolvovala pouze pár kilometrů zkušební jízdy s mechanikem v sedle. I přes velkou přesnost výroby nemají všechny pracovní dvojice potřebné provozní vůle a provozní drsnost povrchu. Zajetí je v dnešní době podstatně jednodušší a rychlejší událost než bylo před lety. Motor obsahuje speciální zajížděcí olej přímo od výrobce a až po prvním 1000km se motor plní již předepsaným olejem, který používá po zbytek svého života. Dochází především ke vzájemnému přizpůsobení válce a pístních kroužků dále pak všech ostatních posuvných a rotačních dílů vůči sobě. K tomu právě slouží prvních tisíc kilometrů, po kterých jde motorka na první servisní prohlídku s výměnou oleje a kontrolu, zda je v pohodě připravena do ostrého provozu.
Ještě před jízdou nechte motor pár minut běžet na volnoběh, aby se důkladně zahřál na provozní teplotu a tím vznikly vůle na které je motor konstruován. Není však nutné úplně celou zahřívací fázi provádět při stojící motorce, ale vhodnější je důkladný ohřev pomalou plynulou jízdou a motor dále zatěžujeme dle aktuálního zahřátí a najetých kilometrů.



Ale pozor, na neutrál motor nezkoušejte protáčet! Motor v tu chvíli není prakticky zatížen (jen vlastními setrvačnými hmotami) a lze jej velmi jednoduše vytočit nad maximální otáčky. To platí i pro zajetý motor. Při zajížděcí jízdě je nutné motor jen minimálně zatěžovat, to znamená jezdit na nižší otáčky (ale zase nepodtáčet!), rukojetí plynu otáčet asi jen do čtvrtiny a co nejvíce střídat otáčky, brzdit motorem a často řadit, aby si sedla i převodovka. Na vyšší převodové stupně spíše jen z kopce, podtočený motor s velkou zátěží je nebezpečnější než motor vytočený. V tu chvíli dochází k nadměrnému tlaku zejména na ložiska klikové hřídele, na převodovku a velké dynamické síly působí na rozvodový mechanizmus. V návodu naší Kawasaki se udává 0-800 km max. otáčky 4000, 800-1600 km 6000 ot/min. Ono se to lehce řekne, střídat otáčky a nejezdit přes 4tis, když pod 3tis už zas motor začíná být podtočený. Při zajíždění proto moc legrace neužijete, na dálnici rovnou zapomeňte, jezděte po malých silničkách, vyhýbejte se dopravním zácpám (motor se špatně chladí). Hlídejte teplotu motoru, která by při zajíždění neměla přerůst 95°C, pokud ano tak si dejte pauzičku. V prvních najížděných stovkách kilometrů počítejte s nižší průměrnou rychlostí.

S kawičkou jsem si opravdu vyhrál, prvních 500 km jsem ji lechtal jen do 4 tisíc (tomu odpovídala max rychlost cca 90 km/h), neustále jsem řadil a stále mírně zrychloval a zase brzdil motorem. Po 500 km jsem ji občas opatrně protočil i výše, ale vždy jen s minimálním zatížením motoru, například z mírného kopce, stále jen tak na 1/4 plynu. Až těsně před tisícovkou jsem motor začal trochu vytáčet a rukojeť plynu pouštěl k polovině své dráhy. Po první servisní prohlídce je čas motorce trochu ukázat, co ji v budoucnu čeká. Na držení plného plynu je stále ještě čas, ale jak se říká „jak si ji zajedete, takovou ji budete mít“. Takže občas ji trochu prohnat a opatrně zvyšovat tempo a na konci zajížděcího intervalu motorku trochu rozvášnit a dovolit všem komponentám, aby si zvykly i na maximální zatížení.

Myslete na tom, že nezajíždíte pouze motor, ale celý stroj! Jak jsem již zmínil v předchozím článku, prvních 100 km se ojíždějí pneumatiky, které jsou z výroby ošetřené konzervanty a i jinak jsou hladké a drží podstatně méně než zajetá pneu. To samé platí pro brzdové kotouče a destičky, které prvních pár set kilometrů budou brzdit o dost méně než u testovacího stroje dealera, který jste před koupí zkoušeli. Dále tu máme řetěz, který hned důkladně namažte přilnavým mazivem na řetězy ve spreji. Řetěz je z výroby také v „surovém“ stavu a po pár set kilometrech určitě zkontrolujte jeho průvěs, protože na začátku se může řetěz trochu vytáhnout.
Kontrolovat byste také určitě měli stav oleje, úroveň brzdové kapaliny a úroveň kapaliny v chladicí soustavě, zda někde některá provozní náplň neubývá. Trochu „sednout“ si může také spojka, zvláště je-li ovládaná lankem, které se na začátku také malinko vytáhne a je nutné dbát na to, abyste na levé páčce spojky stále měli předepsanou vůli, aby nedocházelo k trvalém vypínání spojky a obrušování či až spálení obložení. Svépomocí byste také měli být schopni sledovat a seřídit si volnoběžné otáčky, které se při zajíždění také mohou zvýšit či snížit.

Každopádně se neostýchejte i s maličkostmi zastavit nebo po telefonu dotázat u prodejce. Určitě vám rád poradí či zkušeným okem posoudí, zda je dané chování nebo projev v záběhu normální a žádoucí, případně hned prostřednictvím servisu zjedná nápravu. Lepší je nenechávat vše až na první servisku v tisíci kilometrech ale při jakýchkoli nejasnostech se zeptat, než pak řešit složitou a nepříjemnou reklamaci. Po tisíci kilometrů (pozor, u vašeho motocyklu může být jiný interval) dáte motorku na první servisní prohlídku - nezapomeňte se včas objednat, na jaře bývá plno. V servisu vám vymění olej a zkontrolují a seřídí všechny ovladače. Opět neváhejte a předem servis upozorněte na jakékoli příznaky problémů nebo nestandardního chování, například na špatnou funkci brzd i po zajetí, která se může zlepšit odvzdušněním. Po první tisícovce kilometrů můžete třeba také chtít jinak nastavit řídítka či páčky, i s tím vám v servisu u nového motocyklu jistě rádi vyjdou vstříc. A nakonec - co jiného než hodně šťastných kilometrů s dobře zajetým motocyklem!

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.40
Známkováno: 40x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist