David Pabiška odpovídal on-line

Cílovou rampu letošního Dakaru projel jediný český motorkář, liberecký závodník David Pabiška. Přání dostat se mezi pětadvacítku nejlepších se mu sice nevyplnilo, ale v osmé etapě ukázal, že umí držet krok s těmi nejrychlejšími. Na zážitky z nejtěžší dálkové rallye světa jste se ho ptali v on-line rozhovoru, a tady jsou jeho odpovědi.

David Pabiška odpovídal on-line
Sedmatřicetiletý David Pabiška se na letošní Rallye Dakar vrátil za řidítka motocyklu po roční pauze, když loňský ročník absolvoval jako navigátor v kamionu. Celkově se nejnáročnější motoristické soutěže zúčastnil už posedmé, a tentokrát do Jižní Ameriky odjížděl s cílem zaútočit na své nejlepší dosavadní umístění, kterým je 26. místo z roku 2010. Loňská absence v sedle se ale ukázala jako podstatný hendikep, a zpočátku se David dlouho nemohl dostat do tempa. Uprostřed závodu zazářil čtrnáctým umístěním v etapě, ale na lepší než celkovou 38. příčku už v cíli nedosáhl. V tak náročných podmínkách se však i dojetí do cíle dá považovat za obrovský úspěch. Nebo si český jezdec myslí něco jiného? Jak svůj letošní výsledek hodnotí s odstupem několika dnů?
On-line rozhovor: David Pabiška

Dotazy je možné vkládat do 25.01.2013 20:00
David Pabiška bude odpovídat mezi 25.01.2013 20:00 a 26.01.2013 20:00

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

Pajas22
Dotaz od Pajas22 položen 23.01.2013 v 13:02

Kolik přibližně spotřebuje motorka litrů benzinu za celý dakar? :)

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 18:17

Motorka na Dakaru má spotřebu v rychlostních zkouškách kolem 8-10l a tudíž to je jednoduchá matematika :)) Díky ahoj David

Pajas22
Dotaz od Pajas22 položen 23.01.2013 v 13:15

Jaké používáte pneumatiky a olej?

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 18:15

Jezdím na pneumatikách michelin desert a používám olej značky Castrol 10/50. Ahoj David

cedo
Dotaz od cedo položen 23.01.2013 v 13:25

nemyslite ze bylo unahlene rict ze chcete dojet top 20,kdyz tam jsou takove jmena casseli boturi svitko cambel a dalsi,samej jezdec MS v enduru nebo evropy?jinak gratulace k dojeti

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 18:13

Unáhlené to určitě nebylo, vždy se k závodům musíte stavět tak, jako by jste ho chtěl vyhrát, tak mě to vždy učili :) a pokud se podíváte na konečné výsledky, tak ty které jste jmenoval a kvalitativně jim podobní závodníci, najdete je na nepříliš uspokojivých místech a právě to je Dakar a ne MS v enduru :)) Díky David

Sergej1145
Dotaz od Sergej1145 položen 23.01.2013 v 13:31

na koľko penazí vyjde taka stavba motorky?..
upravuje sa aj nejako motor? prípadne sú nejaké rozdiely v požiadavkách na podvozok pre použitie v rally?

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 18:08

Postavení motorky výjde na 800tisíc korun. Motor zůstává originální. Podvozek musí být připraven na velkou váhu motocyklu. Ahoj David

petridas
Dotaz od petridas položen 23.01.2013 v 13:33

Dobry den , zajímalo by mne kolik si musí člověk připravit peněz kdyby měl zájem absolvovat dakar na motorce! A jak se zhanejí sponzoři na Dakar? slyší na to ? díky a at se daří

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 18:06

Se vším všudy to motorkáře výjde na 2mil. korun. Zaplať pán bůh Dakar je všeobecně známý a tudíž se peníze sháhějí "líp", ale je to stejně těžké jako například na šestidenní. Ahoj David

Vladimirator
Dotaz od Vladimirator položen 23.01.2013 v 13:54

Dobrý den,předem bych Vám chtěl moc pogratulovat a poděkovat,že s Honzem Veselým děláte jednu stopu v Dakaru a chci se zeptat zda už víte co bude za rok?Pojedete popřípadě na jakém stroji?Děkuji za odpověd´

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 18:03

Tento kolotoč se již roztočil záleží vždy na penězích, tudíž budu vědět až v květnu. Stroj se řeší v závysloti na množství peněz. Děkuji ahoj David

wario
Dotaz od wario položen 23.01.2013 v 13:55

Blahopřeji k ůspěšnému dojetí a děkuji reprezentaci naší zěmě .
Otázek kolem techniky bude jistě dost ,tak by mě zajímalo :
Dnes je to vše víc-méně o penezích , máte nějakou představu jak by šlo závodění na dakaru zlevnit ? (jak se tomu ted děje v motoGP ) okleštěním techniky popř. motorky více podobné těm seriovým .

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 18:01

V technice se zlevňovat nic nedá, musel by zlevnit pořadatel :) což se asi nestane :)) Díky David

hAjPR
Dotaz od hAjPR položen 23.01.2013 v 14:44

Zdravím vás, Davide, a gratuluji k hezkému výsledku! Původně jsem se chtěl zeptat, zda je těžší samotný závod nebo sehnat na něj peníze, ale tomu se věnuje už dost ostatních dotazů :) Co mi nejvíce vrtá hlavou je strategie, jakou volíte, když sjíždíte ze startovní rampy? Je zřejmé, že Despres letos vyhrál díky jeho vynikající strategii a stabilnímu výkonu. Jakou strategii volí takový soukromý jezdec z malé stáje? Dá se říci, zda se snažíte jet pořád na 100% či již ze zkušeností víte, že se vyplatí se šetřit na poslední dny? Dá se takhle spekulovat, nebo je na to Dakar moc nepředvídatelný? Díky za odpověď a doufám, že vás společně s ostatními Čecho-slováky uvidíme i příští rok!

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 17:59

Všechny ostatní Dakary v minulosti se daly rozjíždět pomalejc a s rozvahou nevypadnout v prvních etapách na příliš velkou chuť k závodění. Letos se tato taktika nevyplatila a muselo se závodit už od začátku. Erzety byly kratší a techničtějsí, kdy se opravdu muselo závodit od začátku až do konce. Dle mého názoru se z toho stává motocross na 300km. Stategii na kterou jsem byl zvyklý jsme 7 etapu opustil a bohužel ztráta nebyla ke smazání. Děkuji David

PetrAT
Dotaz od PetrAT položen 23.01.2013 v 15:58

Davide, jak vnímali jezdci situaci, kdy si Despres vyměnil motor s polským jezdcem? Je to podle pravidel takto možné a nebo organizátor ASO si pravidla vyložil jak se mu to v tuto chvíli hodilo? Blahopřeji k dojetí do cíle

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 17:52

V tomto případě je vše dle pravidel, spoustu jezdců o tom nevědělo, ale ty kolem něj jsou vždy ostražití. Díky David

callowsick
Dotaz od callowsick položen 23.01.2013 v 16:02

gratulace Davide k absolvování Dakaru!

jakou máte fyzickou přípravu na takhle dlouhý závod?

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 17:50

Mám svého osobního trenéra plus hodně kilometrů na kole a na motorce :) Ahoj David

Fofr_BmW
Dotaz od Fofr_BmW položen 23.01.2013 v 17:45

Dobrý den,pane Pabiška měl bych dva dotazy.Když se postavíte na start a čeká Vás 800 km dlouhá etapa jakým způsobem funguje navigace a podle čeho se orientujete v poušti?A jaké má technické údaje motocykl na dakaru,konkrétně výkon motoru,váha stroje,objem palivové nádrže.Určitě finance na závod jsou důležité,ale jak je to se zdravotním pojištěním a případným dlouhodobým zraněním?Děkuji za odpověd a držím Vám palce do dalších ročníků.

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 17:48

Navigace u všech posádek funguje stejně, na kilometru X máte v roadbooku napsáno do prava pod azimutem Y, je to složitá záležitost, která se nedá vysvětlit do krátké odpovědi. Dakarský motocykl musí splňovat dojezdovou vzdálenost 250 km plus 10% tzv. na bloudění :) můj motocykl má objem palivových nádrží 35 litrů, kterým značně převyšuje předepsaný limit. Co se týče léčebných výloh jsme pojištěni od pořadatele plus to kalsické od nás. Co se týče speciálního profesionálního sportovního úrazového pojištění je velmi nadstandartně vyřízeno společnosti Sportgroup, kterého jsem zástupce. Děkuji za podporu David

FREETIME
Dotaz od FREETIME položen 23.01.2013 v 18:42

Zdravím Davide,
blahopřeji k dojetí a k umístění v této náročné soutěži.
Chtěl bych si zeptat jestli jste měl v závodě nutkání skončit a nejet dál ...takové to sáhnutí si až na dno svých sil anebo jste radši zvolil taktiku jet na jistotu a rozložil jste si síly tak aby jste hlavně dojel.
Ještě bych měl otázku jestli jste pro, aby závod jely motorky které mají větší obbsah a nebo jaký máte na to názor.
...třeba neco takového jako KTM 990 super enduro dvouválec....(už se nevyrábí)

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 17:39

Toto nutkání jsem nikdy neměl z nedostatku fyzických sil, ale z nedostatku těch psychických, což se mi leto stalo poprvé. Je to složitá záležitost, ale pokud si sebou vezeš nepříjemné starosti z domu, je to pak velký boj. Sily se tak někam rozkládat nedají, je to vždy pocitová záležitost. Nikdy to pro mě jen o dojetí nebylo. Jelikož jsem startoval na 690 i na 450 má to své plusy a mínusy. Děkuji za podporu David

metro
Dotaz od metro položen 23.01.2013 v 19:09

Ahoj Davide, jak se člověk dostane do vašeho teamu mechaniků? Vybíráte si lidi sám nebo Vám je někdo určí? Jinak velká gratulace, u mě každý kdo dojede do cíle je vítěz!

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 17:33

Je to složitá procedura, poznávání lidského charakteru při velké fyzické a psychické zátěži, kterou nezvládne každý. Pro sebe si lidi vybírám sám. Děkuji za podporu David

Yamahista
Dotaz od Yamahista položen 23.01.2013 v 20:42

Veliká gratulace k dalšímu dojetí Dakaru a velký dík Vám a Honzovi Veselému za reprezentaci českých bikerů. Zajímá mě, jak je Vaše soutěžní motorka upravená proti sériové Yamaze WR450F? Jsou velké rozdíly ve výkonu, spolehlivosti... mezi jednotlivými značkami? Dá se na Yamaze porazit KTM?

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 17:30

Můj typ motocykliu je od španělské firmy JVO, mnou upravený tak, aby zvládl ještě víc než jak byl vymyšlen :) Jako sériový zůstává pouze motor. Jediná problematika u Yamahy je v převodovce, je vyvinuta pro enduro, nikoli pro Dakar. Yamaha má nejmeší výkon v poli což je všeobecně známé. Častá to otázka :) museli by KTM vzít Comu a Desprese. Ahoj David

vencysta
Dotaz od vencysta položen 24.01.2013 v 07:00

Velká gratulace Davide!
Mám 2 dotazy.
Jak vypadá Váš tým, který zabezpečuje Dakar (kolik lidí, jaká technika, ...)?
Proč v posledních letech na Dakaru dominuje KTM? Co např. YAMAZE chybí k tomu, aby vyhrála?
Dík

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 17:22

Vše se dočtes na stránkách bonverdakarprojekt, je to velký tým, hodně lidí tudíž řešení problémů je snažší. KTM má dlouhodobý fabrický vývoj, který nedohoní žádná jiná značka ačkoliv je stejně kvalitní. K Yamaze by stačilo mít Comu, nebo Desprese :) Ahoj David

mlynec998
Dotaz od mlynec998 položen 24.01.2013 v 07:01

zdravim.mna by zaujimalo ako sa moto pripravuje kazdy den na najlepsi vykon.okrem ineho sa napriklad oplati vymenit po kazdej etape olej a retaz?

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 17:17

Každý den se udělá klisický servis, olej, pneumatiky, filtr a jelikož jedu nový typ řetězu od ČZ chain, odjel jsem závod na dva řetězy. Ahoj David

Hun
Dotaz od Hun položen 24.01.2013 v 07:24

Zdravím a gratuluji!
Proč jste vybral Yamahu? Prostě Vám sedí, nebo je levnější na přípravu?
Proč o Dakar nemá zájem více českých enduráků? Myslím, že by se u nás našlo několik kluků, kteří by na to měli.
Jaký jsou Jihoameričanky?

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 17:15

Yamahu jsem si vybral, protože je levnější a spolehlivější. Protože když se jim řeknem kolik to stojí, tak na to nemaj dostatek morální síly a přitom kvaliita českých kluků je veliká. Argentinky jsou velice podobný českým holkám v Chile a v Peru by sis nevybral :)) Ahoj David

Bahnacek.
Dotaz od Bahnacek. položen 24.01.2013 v 08:06

Byl byste radeji kdyby se jelo v Africe ? Nebo Vám J.Amerika vyhovuje více ? Máte vůbec během závodu čas vnímat krásu přírody kolem ? Jsou na dakaru ještě vůbec nějací amaterští jezdci (bez podpory s jednou motorkou)? Byla tam letos nějaká neobvyklá motorka ? děkuji

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 16:37

S J. Amerikou jsem spokojen, je to víc fyzicky a technicky náročné, což mě vyhovuje při dlouhých etepách. Na přírodu kolem je opravdu málo času, ale když na vás v letu zaútočí hejno papoušků a nebo na pláži statisíce krabů, je to vždy příjemné a hezké. Amatéři tam jsou pořát, i já jsem amatér s jednou motorkou pouze a jenom s rozdílem, že mám svého mechanika. Zahlédl jsem opět vzduchem chlazeného ,dvoutaktního veterána z 70-80 let. a například KTM 300 dvoutakt. Ahoj David

blátošlap
Dotaz od blátošlap položen 24.01.2013 v 08:45

Ahoj Davide,
chtěl bych se zeptat jestli na dakaru používáte nějaké spec. vzduchové filtry. Co olej, měníte asi každej den. V jakém stavu byla motorka, konkrétně motor po dojetí? Měl jsi v rychlích pasážích třeba pocit, že máš pomalejší stroj než konkurenti, máš nějak spec.odstupňovanou převodovku? Děkuji za odpověď a přeju Ti ať se daří a vidíme Tě i příští rok na dakaru.

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 16:28

Používáme klasické vzduchové molitanové filtry. Jen jejich umístění pro nasávání je mezi přednímy nádržemi ze shora pod sedačkou, tudíž tolik netrpí a i po 800km etapy není tolik znečištěn. Olej se mění každý den. Motorka je jako nová a motor bez jakékoliv vady. V rychlích pasážích mi můj motocykl dosahoval rychlosti kolem 125-130 km/h. Konkurence 150 km/h. Takže jsem vše musel dohánět v technických pasážích, kde jsem ale stejně neměl šanci to dohnat. Převodovka a celý motor je kompletně originální YAMAHA WR450F. Děkuju David :)

JP
Dotaz od JP položen 24.01.2013 v 15:30

Ahoj, úvodem velká gratulace, je fajn vidět, že český motorkář UMÍ!!! Co bude s motorkou, případně kolik % z ní se může použít na příští rok? Co si myslíš o Husqvarně a Hondě? Zdá se, že tovární Honda bude příští rok hodně silná. Přeji hodně štěstí na sponzory, abys byl příští rok opět na startu.

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 16:18

Letos jsem jel na motorce z roku 2011 po celkové kompletní GO, kterou jsem upravil tam, kde byla slabá. Všechny úpravy se osvědčily a byly bez chyby. % nevím, ale bude to další generální oprava - ložiska, pružiny, převodovka, píst, ojnice, skrátka vše co se točí :) Husqvarna je malá, lehká ale všechny typy co jely letošní Dakar jsou v rámu BMW a tudíž jako amatér si ji nemůžete koupit, jako například od KTM. Honda se mi zdá jako velmi spolehlivá, ale k výhře jim chybí Coma, nebo Despres :) Děkuji za podporu, ten příští rok opravdu nevím ;)

Janek
Dotaz od Janek položen 25.01.2013 v 17:42

Gratuluji ke krásnému výsledku a chci se zeptat, co Dakar a doping. Připadá mi, že Rallye je s ohledem na lidský potenciál "nelidská" a proto si myslím, že ani tento sport není uchráněn od této stinné stránky sportu - pokud tedy vůbec nějaká omezení na Dakaru platí. Když se podívám na tváře některých závodníků, není v nich vidět na cílové rampě nebo při rozhovorech po jednotlivých etapách žádná únava a ptám se co za tím je?
Jsou nějaké doplňky stravy, které používáte? Klouby, vazy, úpony, kosti, .... jsou při takovém výkonu extrémně zatěžovány a je určitě potřeba mít i tuto stránku závodění zabezpečenou. Regenerace těla po 35 letech je poměrně dlouhá - vlastní zkušenost
Dík

Odpověď od David Pabiška položen 27.01.2013 v 16:08

Doping v žádném případě ne. Všichni závodníci jsme držitelem mezinárodní licence FIM, u které se podepisuje antidopingový kodex. Co se týče únavy a příprav - je to celoroční, tudíš se může zdát, že někteří nejsou unaveni. Doplňky stravy jsou u každého jezdce velice individuální záležitost a samozřejmě je nutná a jako nejdůležítější je vždy po závodě, jako regenerace. Je mi 37 závodím od 14 let a zatím nemám žádné problémy :) PS: jedine v případě, když vstáváme ve 3 ráno :)) děkuju, ahoj David

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.62
Známkováno: 21x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist