journeyman_brezen




Yamaha si nechala postavit novou motorku – ze lnu a 3D tisku

O stavitelské dílně Dab Motors, sídlící ve francouzském letovisku Biarritz, už bylo napsáno mnohé. Svými neotřelými přístupy umí Dab získat příznivce i odpůrce, neboť na design motorek nahlíží trochu jinak a tam, kde ostatní protěžují klasiku a osvědčené postupy, přidává Dab moderní technologie.

Základem nového stroje, nazvaného „Alter“ se stal sériový tříválec XSR 900. Z něj zmizel zadní podsedlový rám a dalších pár nadbytečných věcí, aby mohly být tyto díly vyměněny za speciality z dílen Dab. Třeba podsedlák byl nahrazen dílem vzniklým pomocí 3D tisku a ze stejné kategorie pochází i několik dalších drobností. Standardní výfukový systém byl nahrazen na zakázku vyrobeným tlumičem, ústícím před zadní kolo.

Tou vůbec nejdiskutovanější částí je ale nová kapotáž. Materiálem tu není ocel ani hliník, ale lněné vlákno, jímž je potažena nádrž, zadní „bobík“ za minimalistickým sedlem, ale hlavně asymetrická přední „kapotáž“. Ta kryje pouze jednu vidlici a vytváří průsvitnou síťovinu v místě, kde se nachází přední světlo.

To není klasickým světlem, ale jen rámečkem z LED diod, jehož svítivost ovládá mikropočítač Arduino. Podobný případ panuje i vzadu, kde se nachází tenký proužek rudých diod.
Volba na lněná vlákna padla údajně kvůli jejich budoucí recyklaci a dlouhodobé udržitelnosti. Těžko říct, zda má smysl koukat na tato fakta zrovna při stavbě motorky na zakázku.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Vedle designových kousků, jejichž vkusnost je na posouzení každého, dostal Alter také několik seriózních tuningových prvků, o jejichž významu nemůže být pochyb. Třeba vpředu i vzadu pruží komponenty Öhlins.

U předního kola se jedná o tlumiče a pístnice NIX 30, uložené ve standardních pouzdrech, zadek je potom samostatný centrál STX 46. Neodpruženou hmotnost snižují karbonová kola Rootobox a brzdy jsou od Bremba, vybavené radiální pumpou na předku.

Nové přestavbě od Dab, vznikající pod taktovkou samotné Yamahy v rámci projektu Yamaha Yard Build, nelze upřít poměrně originální pojetí. Těžko však říct, jestli se francouzští stavitelé vydali v tomto případě správným směrem.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 10.5 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
JIRASLO přispěl 3 Kč
Dallas1973 přispěl 3 Kč
sered přispěl -1.5 Kč
Petr7474 přispěl 3 Kč
Beryl přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist