Honda CBX 1000: další přestavba šestiválce

Před nedávnem jsme vás seznámili s českou přestavbou šestiválcové Benelli Sei 900. Ze stejné garáže pochází i tato Honda CBX1000, která se narodila rovněž v době, kdy některým značkám připadaly čtyři válce málo. Původ motocyklu i průběh přestavby opět popisuje její autor a náš čtenář, pan Jaroslav.

Honda CBX 1000: další přestavba šestiválce

Tuhle Hondu jsem koupil někde ve vesnici v Alpách. Byla dost přestavěná, měla kapotu z nějaké staré Yamahy XJ, jiné ráfky, jiné brzdy, no prostě kluk z venkova si vytvořil motorku k obrazu svému. Kvalita zpracování detailů byla mizerná. Motor běžel tak nějak slušně, jen vyčistit a seřídit karburátory.

Upravit motorku podle svých představ tedy znamenalo začít pěkně z gruntu, že?

Samozřejmě jsem ji celou rozložil na prvočinitele a dal se do renovace. Dát ji do originálního stavu jsem ji neplánoval hned od začátku, mám totiž ještě dva tyto stroje v původním stavu a tento byl opravdu značně přestavěný. Měl jsem představu trochu retro a to ještě hlouběji, než začala výroba. Tudíž první jasné rozhodnutí - hezká drátěná kola. Ale na výkon motoru to chtělo trochu účinnější brzdy, než jsou bubnové. I když silničáři možná namítnou, že pořádný racing dvouklíč brzdí kolikrát lépe jak kotouč. A to je fakt. Už jsem ale měl v hlavě, že chci použít brzdy ze starší CBX 550, které jak pamětníci vědí, byly zakryté kotoučové s designem bubnů.

Takže bylo hned rozhodnuto.

Ano, jenže tyhle brzdy se používaly na kolech typu Comstar, která mají lisované paprsky přinýtované k ráfku, jako např.na Hondě CX 500,nebo VF 750. To by ale bylo moc standardní, tak jsem odvrtal nýty, paprsky odmrštil do šmelcu a zbyly mi jen náboje kol s brzdami. K těm jsem po pečlivém rozměření narýsoval příruby pro uchycení drátů (musím dodat, že s výraznou pomocí mého kamaráda a známého stavitele motocyklů Zbyňka Kloboučníka). Dráty mi vyrobila drátovna Hvězdonice, samozřejmě nerez, ráfky s výztuhou jsem objednal značky Akront Morad. Ze všech komponentů  z nábojů kol jsem musel sundat šedivý elox, vše vyleštit, vyplést, vycentrovat a krásná kola spatřila světlo světa. Práce to samozřejmě dalo dost, ale výsledek je, myslím,  výjimečný a originální.

Zbytek motorky už se od původního vzhledu zas tak moc neliší. Co následovalo?

Rám zůstal naprosto originál, opět opískovaný a lakovaný systémem komaxit. Motor lehce zrepasovaný - ventily, těsnění apod. Všechna víka šla k leštičům na hadrové kotouče, všechny šrouby jsem vyměnil za nerez imbusy a butony.

Chtěl jsem zachovat původní ráz motocyklu, proto jsem nechal přední vidlice průměru 35 mm, zadní tlumiče jsou ale delší a více skloněné, protože jsem použil místo původní poměrně slabé trubkové kyvné vidlice silnější duralovou a hlavně podstatně delší. Tím jsem zvětšil rozvor o cca 100 mm. Motocykl tím značně získal na stabilitě, a pohledově myslím také. Vystrčené zadní kolo je prostě sexy. Nádrž zůstala originál, podsedlové kryty též, zadní část je vytvořena z laminátu, sedadlo ruční práce.

Jednou z nejdůležitějších věcí na šestiválci jsou výfuky. Kdo navrhl a vyrobil tyhle?

To je pravda, šest válců a šest karburátorů musí mít šest tlumičů.To bylo motto celé přestavby. Nechtěl jsem dělat klasické kuželové výfuky, neustále jsem hledal inspiraci ve starších závodních strojích, ale nic mne neohromilo. Tak jsem se jednou opil, vzal jsem papír a tužku a maloval. Výsledek je na fotografiích. Nevím, zda mám být na výtvor obzvláště hrdý, ale práce daly strašně moc, tak si jich musím považovat chtě nechtě. Jsou jiné než bývá obvyklé a o to šlo.

Pak už stačilo jen doladit detaily?

Přístroje jsem použil velmi podobné originálním, ale jsou podstatně menší. Pochází ze staré Hondy CB 500 Four. Světlo též menší, ale stejného designu. Řidítka jsou Tomaselli, namontovaná na trubkách vidlice.

Po velkých skládacích peripetiích už zbývalo rozhodnout,jaký lak. Aby byl motocykl tak nějak sladěný, chtělo to samozřejmě trochu retro a tudíž zvítězil červený transparentní metalizovaný lak Honda v kombinaci s černou a bílé linky. Prostě tak trochu staré CB Four.

A nakonec obligátní otázka. Jak dlouho stavba trvala a na kolik vyšla?

Na mašině jsem dělal cca dva roky, samozřejmě ne každý den. Vždycky tak po chvilkách. Celkové náklady nevím, mašina v nákupu vyšla asi na 2 500 EUR, ostatní díly byly za pár tisíc korun. Plus práce, ta se nedá moc dobře vyčíslit a ani jsem to nikdy nedělal. Když práce baví,tak nesleduješ čas.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.06
Známkováno: 51x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist