Dvoutaktní šílenost: přestavba ČZ 250/455

Před nějakou dobou jsme zveřejnili článek o dvoutaktní stavbě, kterou si sestrojil jeden Ital pro radost z ježdění. Důkaz, že i v Čechách mohou vznikat podobně šílené projekty demonstruje přestavba ČZ 250/455.

Dvoutaktní šílenost: přestavba ČZ 250/455

Stavba

Počátky popisuje duchovní otec přestavby Přéma Vaněk, vše prý probíhalo následovně: „Hele, tady máš v regálu rám a motor ze 455, to nepotřebuješ, co?“ „Nepotřebuju, a ty zas nepotřebuješ kombinézu, co?“. Ne, záložní kombinéza byla navíc, tak se rám a motor (obojí po smrti) přestěhovaly o pár bloků dál a začala vznikat, no řekněme funkční věc se základem z roku 1961.

Čísla rámu i motoru seděly, šlo o stošedesátý vyrobený kousek a jako první šel rám s kyvkou na opískování. Motor byl rozmontován na prvočinitele a začít můžeme s ním.  Bývalý mistr z Týnce zrepasoval kliku, vykorkoval otvory v setrváku, dodal píst, ojnici, zařídil výbrus na poslední vrtání. Ve strašnické garáži pak proběhlo pošlechtění kanálů, klikové skříně a spalovacího prostoru. Postupně se kupily ostatní komponenty jako nová ložiska, těsnění, gufera, primární řetěz, atd. (prostě všechno, co se dá do motoru a převodovky dneska pořídit) a celá hromada se odebrala do vsi Osek. Tam bydlí Pavel Suchý a když člověk chce, aby byl motor spolehlivý, komu jinému to svěřit, než někomu, kdo objel na Jawě zeměkouli, to dá rozum. U výfuku si bude leckdo klepat na čelo, ale na základě svědectví pamětníka, který podobné motory ladil do motokár, je koleno originál (jen kratší a zesílené v uchycení), doutník zvenku taky, ale uvnitř prázdno a jde jen o vnější obal svařený z nových výlisků.

Jawa vpředu

Na druhé straně máme karburátor a tady se objevil zrepasovaný směšovač ze Suzuki DR 125 z roku 1986 (poslední verze bez podtlaku) se stejným průměrem jako původní. A ten tam pasuje? Ne, původní díry se dočkaly zavaření, v karterech jsou štefty pro Mikuni se suzučí přírubou a vzduchovým filtrem Stage6, ten je na závodní skútry a je to největší přímák, co šel sehnat. Na rozdíl od původního airboxu, který sehnat nešel a velikostně odpovídá tomu pro skútry.

Dostáváme se k šasi, rám po pískování pár měsíců zevloval, až měl Michal Ponca volno v rovnací stolici. Zase, jako s motorem, když chcete, aby jela motorka rovně, komu jinému to svěřit než závodníkovi, co staví rámy na dragstery, to dá rozum. Mimo rovnání měla dílna ve Zdibech úkolů víc, hlavně napasovat na ČZ zadní kolo z Yamahy XT 660 a předek kombinovaný z vidlice a kola z Jawy 650 a brýlí z 350/640. To proto, že vidlice 650 je zvenku stejná jako na 350, ale má silnější pružiny, tužší útlum a na kole kotouč s průměrem 300mm. No a díky brýlím z 350/640 zůstává geometrie předku na milimetr a stupeň stejná jako původní. Už ve Strašnicích se ale ukázalo, že aby šla Jawa vidlice na ČZ rám, bude potřeba prodloužit jawskou osu řízení o dva centimetry a ještě, že člověk zná dílnu, která staví autokrosovou buggynu a tohle je pro ně sranda. Zpátky do Zdib, kromě uvedeného Michal navařil ve stolici na původní držáky motoru další (výpalek na laseru z 2 mm plechu se stejným tvarem). Podle pamětníků se původní úchyty při hrubém zacházení ohýbaly, tak proč si od nich nevzít ponaučení. Stejně od Michala, ten zas nevěřil pevnosti rámu v oblasti krku řízení a navařil tam výztuhu, po jeho „zavětrování“.

Ocel za pětset, titan za pětilitr

Ze Zdib tedy odjížděl do Strašnic základ, který byl i přes mišmaš komponentů jednostopý. V garáži kluci vyměnili pojistky za silnější, svářečka s flexou a vrtačkou znervózněly a nastalo pokračování, ve kterém hraje hlavní roli kaskadérská legenda Pavel Korych, pán zmíněných nástrojů. Vznikl podsedlák pro sedačku z Mustanga, další výztuhy rámu, zesílení nosníku stupaček, držáky pro brzdiče Tokico (Hornet 600), přepákování zadní brzdy a trubkové padáky, kdyby pilotovi někdy věc vypadla z ruky. Aby to nebylo kvůli tomu, že mu sjela noha, jsou stupačky z pitbika (stejné jako z krosky, ale ocelové za 500,- místo titanových za 5000,-).

Pořád nám toho k jízdě dost chybí a tak přibývá zadní brzdová pumpa z GSX-R, přední z CRF 450, spojková páčka GSX-R, stojánek z japonské motorky neznámé značky a větrák opět z GSX-R. To víte, někdy může jet člověk v horku delší dobu pomalou rychlostí a odpravit motor, který skládal Pavel Suchý, by byla škoda. Pro řízení jsou tu Renthaly, udávající směr osmnáctipalcové pneumatice Michelin Pilot, které sekunduje zadní slick s rozměrem 120/17. Tolik výkonu, aby byl slick potřeba motor zas nemá, ale šlo o gumu s nejvíc kulatým profilem, která byla k dispozici a její rok výroby 2003 napovídá, že o přenos výkonu nešlo.

Osa s otazníkem

Možná vám přijde, že už je těch dílů dost, ale pořád ne tolik, aby mohlo dojít k zážehu, který zajistila dodávka z VAPE Kroměříž a jejich 12V soustava pro běh bez baterky. Ke svíčce Brisk se dostává elektřina přes kabel NGK a když už jsme u detailů, zmíníme zakrytí prostoru, kudy by mohlo zadní kolo odhazovat špínu na vzduchový filtr. V tuhle chvíli už můžeme stroj nastartovat, ale protože máme zadní kolo z XT660, nesedí nám osa řetězové kolečko-rozeta a musíme špěkulovat. Výsledkem je přesazení rozety dovnitř přes válečky držící na kusu železa místo původní rozety. Tím je řezěz v rovině, rozetá má 54 zubů, kolečko 13 a řetěz samotný je původně na novodobou krosku.

Zatímco ze světa techniky toho bylo dost, o lakování škoda mluvit a spravil to jeden večer v garáži a tři spreje…  Po smontování takto pečlivě nalakovaných dílů se ozvaly první náhodné výbuchy, stroj jezdí, brzdí a zatáčí jak víno, jen prázdný výfuk je okolí na obtíž. No podívejte se na video, jak celá šílená stavba vznikala.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.10
Známkováno: 21x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist