journeyman_brezen




BMW R nineT jako dakarový speciál

Podíváte-li se do minulosti, jen těžko budete ve světě cestovních endur hledat ikoničtější design, než jaký nosilo BMW R80 GS v edici Paris-Dakar. Klasický stroj s ohromnou nádrží a typicky červeným sedlem se dnes stává ceněnou motorkou mezi sběrateli, ovšem jeho moderní interpretaci může mít i dnes.

Samozřejmě, že velmi obdobnou motorku vyrábí i samo BMW v podobě R nineT Urban G/S, nicméně v tomto případě se zde snoubí retro s možná až příliš moderními prvky. To v italské dílně Unit Garage šli o kus dál a dobovému stroji vrátili jeho krásu se vším všudy.

Není bez zajímavosti, že sám zakladatel Unit Garage Fabio Marcaccini má s rallye Dakar bohaté zkušenosti. Mezi lety 1987 a 1992 jel Fabio na Yamaze pět dálkových závodů po sobě a už tehdy ho fascinovaly stroje, které sedlali tovární piloti BMW. Když se potom sám k jednomu R80 GS Paris-Dakar dostal, naprosto si motorku zamiloval a dokonce na ní podnikl 23 500 kilometrů dlouhou cestu z Itálie do Indie a zpátky.

V dnešních dnech se tedy Fabio rozhodl, že vrátí legendární dakarskou edici na silnice a provede tak za pomoci svého vlastního kitu, který pasuje na všechny motorky z modelové řady R nineT – ideálně potom na verze Scrambler a Urban G/S, vybavené devatenáctipalcovými předními ráfky.

Vše začalo skenováním motorky a výrobou 3D modelu, podle kterého mohly být navrženy montovací body a úchytky. Poté byla ručně, ve formě hliněného modelu, vytvořena třicetilitrová nádrž. Ta je coby finální produkt vyrobena z plastu, opatřená dobovou grafikou a sedí do ní veškeré nezbytnosti včetně palivové pumpy, víčka a dalších dílů ze sériové nádrže. Podstatnou součásti je dále pohodlné ploché sedlo pro jednoho, boční podsedlové kryty s retro nádechem a plotna zadního nosiče, na kterou lze přidělat ještě malé sedlo pro spolujezdce.

Oproti nádrži ze sériové R nineT G/S je nádrž z kitu nazvaného Unit Garage R nineT PD o deset centimetrů kratší, aby mohl jezdec sedět blíže řídítkům. Namontování celé sady trvá podle zručnosti maximálně pár hodin a nejsou přitom provedeny vůbec žádné nevratné změny.

Pokud vám navíc jen samotná nádrž se sedlem a příslušenstvím nestačí, lze z katalogu Unit Garage doobjednat i další prvky. Motorka na obrázcích má třeba jiná řídítka, padací rámy, titanový výfuk a tak dále. Poslední neznámou zůstává cena. Do prodeje jde sada Unit Garage R nineT PD v listopadu letošního roku a obáváme se, aby částka nebyla příliš přemrštěná.

Pokud však bude cena rozumná, vyvstává zde pro majitele R nineT zajímavá možnost, kterak svou motorku odlišit od běžné „konfekce“. Krom toho, velká nádrž a pohodlné sedlo dodají trochu té cestovní nátury.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist