Test přilby Schuberth C3

Přilba Schuberth C3 je přímým nástupcem modelu C2 a Concept. V případě přilby Concept vyšel Schuberth od svého zákazníka, firmy BMW, která se na něj obrátila aby ji vyrobil univerzální přilbu pro všechny příležitosti. Vznikla přilba BMW System I, následována evolučním vývojem až do dnešního System 6. Nejslavnější System III sloužil jako základ pro vývoj přilby pod vlastní značkou Schuberth Concept a ta byla oznámena zanedlouho po uvedení BMW System 4.

Test přilby Schuberth C3

Kapitoly článku

Něco z historie

Firma Schubert sídlí v německém Magdeburgu. Založena byla v roce 1920 a nyní má 400 zaměstnanců. Ročně vyrobí více než 1,5 milionu přileb pod značkou Schuberth. Dále produkuje přilby pro BMW (BMW System X), ale i ochranné přilby pro různé druhy průmyslu, hasičské přilby, ale také vojenské přilby pro 65 národních armád na celém světě. Dále Schuberth dodává přilby několika pilotům z Formule 1 ze 16-ti vrstvého karbonu se 4mm neprůstřelným hledím. Automobilové (F1) přilby jsou pro Schuberth pouze jen marketingový nástroj, protože jejich výroba a dodávky činí kolem 30 ks do roka.
Nosným prvkem Schubertha jsou ovšem mototocyklové přilby. V kontrastu s jinými výrobci, kteří zaplavují trh desítkami modelů, jich dodává Schuberth pouhých 5. Liší se pouze vnějším designem, polepy a nástřikem. Jiní výrobci se snaží pokrýt celé spektrum trhu, kdy dodávají přilby od cca 2 tis. do 20 tis. Kč. Schuberth se ovšem zaměřuje jen na nejvyšší kvalitativní a cenovou skupinu, kdy jejich nejlevnější přilba přijde bratru na nějakých 10 tis. Kč. Ovšem nečekejte od Schubertha takové obezličky jako termoplast, polykarbonát, nebo stejné materiály schované pod obchodními názvy jako Lexan, ABS, apod. Ve Schuberthu najdete výhradně sklolaminát, kevlar a karbon. V kontrastu s tímto vyniká vítězství firmy Schuberth v časopise Motorrad 2010, kde 58% z téměř 34000 respondentů hlasovalo pro Schuberth jako nejlepší výrobce přileb.
Dnes se ovšem podíváme na jeden z nejatraktivnějších modelů, model C3.

Schuberth C3

Přilba Schuberth C3 je přímým nástupcem modelu C2 a Concept. V případě přilby Concept vyšel Schuberth od svého zákazníka, firmy BMW, která se na něj obrátila aby ji vyrobil univerzální přilbu pro všechny příležitosti. Vznikla přilba BMW System I, následována evolučním vývojem až do dnešního System 6. Nejslavnější System III sloužil jako základ pro vývoj přilby pod vlastní značkou Schuberth Concept a ta byla oznámena zanedlouho po uvedení BMW System 4.
Schuberth Concept, někdy označovaný jako C1 a Schuberth C2, Schuberth C3 a C3 Karbon

Marketing a realita

Marketingová obezlička ve formě Michaela Schumachera zřejmě funguje. Schuberth píše že Schumi se podílel na vývoji této přilby, čemuž snad ani nikdo nevěří. Ale lidé to baví a je třeba říct že přilba je vážně dotažená k dokonalosti. C2 je evolučním krokem od svého předchůdce C1. Je třeba říci že C3 je vzata zgruntu. Schumi vzal C2 a řekl inženýrům ve Schuberthu že udělali úplně všechno špatně a musí se vylepšit každý prvek. Nadsazeně řečeno. U C3 opravdu nezůstal oproti C2 kámen na nameni. Inovováno bylo všechno na co se podíváte.

Jak se testovalo

Přilbu jsem testoval jak na lehce kapotovaném motocyklu Yamaha TDM 900, tak na naháčovi Ducati Monster S4R. Celkem jsem s ní absolvoval téměř 7000 kilometrů ve všech povětrnostních podmínkách. Tedy od veder přes 35 stupňů po bod mrazu, přes celodenní neutuchající hustý déšť.

Co si domů přinesete

Přilba dorazí v běžné rozpočtové krabici. V ní najdete přilbu, sáček na přilbu, velmi rozsáhlý manuál, manuál v českém jazyce a reklamu na bluetooth komunikační systém. Na hledí je běžná ochranná fólie vyzdvihující přednosti přilby do nebeských výšin.

Hmotnost

Přilba se dodává ve dvou velikostech a provedeních. C3 váží 1570 gramů a C3 karbon 1300 gramů. Ve standartu 1570 gramů není žádná extra hmotnost, ovšem když si uvědomíme že se jedná o vyklápěčku které bývají obvykle trochu těžší, jedná se o velmi dobrý údaj. 1570 ovšem platí pro velikost do L (59). XL a větší velikost mají již větší skořepinu a váží proto již 1709 gramů. Přilba směrově velmi neutrální, takže i při otáčení hlavy za jízdy vás přilba nikam netáhne, nehlučí a je velmi dobře vyvážená.

Hlučnost

Výrobce slibuje že je extrémně tichá a tomu opravdu dostál. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že při dálniční rychlosti kolem 130 km/h slyšíte kolem sebe jen ševelení větru. Je ovšem třeba říct jedno veliké ALE. Už sám výrobce píše že „na nekapotovaném motocyklu“. Přilba je extrémně tichá, ale do chvíle kdy se vám do ní pustí turbulence od plexi apod. Není dobré když vám turbulence dávají tlak na přilbu nebo hledí. Použijte na motorce takové plexi, které vám turbulence dají nad přilbu nebo pod. Pokud vám budou vzdušné víry mlátit přímo do hledí, požadovaná tichost bude výrazně omezena.

Přilba jako taková je výrazně utlumená. Již po nasazení slyšíte že skoro nic neslyšíte. Bohudík, nebo také někdy bohužel, protože tlumí zvuky okolního prostředí a dopravy. Já jsem na sobě pocítil že s C3 jezdím výrazně rychleji a možná i agresivněji. A nejde vůbec o nějaký falešný pocit bezpečí, ale prostě jsem měl aerodynamický hluk jako jednu ze součástí jízdního projevu a nyní když je nižší, měl jsem podvědomě pocit že jedu pomalu. Tak jsem začal jezdit rychleji. Časem se to ustálilo a myslím že již nyní jezdím jako jsem jezdil předtím. Tomu napomáhá i akustický límec. Po zaklapnutí přilby vám límec obejme krk a uzavře vám kokos uvnitř jako do pokojíčku. Žádné rozmary počasí ani podfukování pod přilbu vás nemohou překvapit. V reálu se dá říci že v tichosti C3 předčí drtivou většinu integrálních přileb. Tišší přilba je snad Schuberth R1.

Hledí a zamlžování

Concept a C2 měly atifog úpravu hledí. Na hledí měly nastříkán speciální povlak který zabraňoval srážení vlhkosti. Funkčnost byla poněkud diskutabilní a nezřídka se také stávalo že tento speciální povlak se začíval olupovat. Schuberth toto samozřejmě řešil výměnou, protože se jednalo jen o výrobní sérii. Není bez zajímavosti že svého času bylo možné objednat pro C1 a C2 elektrické vyhřívání hledí, které zabraňovalo srážení vlhkosti. V případě C3 šel Schuberth ovšem cestou jinou. Tak jako nekteří konkurenti začal i Schuberth instalovat dvojité plexi typu pinlock. V reálu je hledí téměř nezamlžitelné. Říkám že téměř, protože v dlouhotrvajícím hustém lijáku se mi začalo asi po 15 minutách trochu mlžit, což jsem vyřešil přecvaknutím odvětrání pod hledím do polohy „otevřeno“ a po minuté bylo zase čisté. V běžném provozu se můžete klidně snažit, dýchat a foukat na plexi i když nejedete a plexi zůstává pořád čiré. Tedy to druhé. Po okrajích hledí vidíte že se zamlžení koná, ale to jsou okraje prvního plexi a druhé zůstává za všech okolností čiré.

Hledí jako takové je vyrobeno z „nepoškrábatelného“ materiálu, čímž chtěl výrobce asi říci že se s ním můžete válet po asfaltu a zůstane zřejmě stále krásně čiré. Osobně jsem to netestoval, ale tipnul bych že „nepoškrábatelný“ asi znamená že pokud bude mít na sobě včelka Mája nějaké prstýnky a nákupní tašku s medem, tak když se vám rozplácne na hledí, její šmucky a nákup mu nijak neublíží.

Hledí se dodává pouze v čiré barvě. Vyklápí se do pěti poloh, přičemž každá poloha je pevně a znatelně fixována. Jako nevýhodu vidím v tom, že první poloha plexi je tak veliká, že vám udělá mezeru cca 3 cm. Tedy pokud si budete chtít při courání po městě jen lehce pootevřít hledí aby jste nabrali vůni té blondýnky co jde po chodníku, tak čekejte že zákonem schválnosti vás trefí ta Mája s nákupem do nosu. Mezera je opravdu veliká.

Hledí se dá snadno odmontovat bez pomoci jakéhokoliv nářadí. Po obou stranách hledí jsou malé pacičky, které když posunete do polohy „open“ tak hledí je schopno se přecvaknout do jakési další (šesté) polohy, kdy vlastně vyjede z vodítek a zůstane vám v ruce. Sundat a nandat hledí je tedy záležitost patnácti vteřin. Velmi jednoduché. Zatmavené hledí Schuberth nedodává, takže tato operace se dělá zřejmě jen když má včelka Mája nákup na celý víkend a hledí to nevydrží. Jedinou výtku mám k „docvaknutí“ hledí k utěsnění v nejnižší poloze. Zoubek umožňující docvaknutí je uprostřed a během jízdy bylo docvaknutí občas velmi obtížné. V zásadě to lze třemi způsoby. 1) otevřeným hledím „křápnete“ tak silně že se docvakne 2) v rukavicích si uděláte proti očím tzv paroháče, prstama vezmete za výstupky na obou stranách hledí a zacvaknete 3) mnou nejčastěji používaný způsob je pustit se za jízdy řídítek a oběma rukama si ho zacvaknout.

Větrání

Schuberth tvrdí že při 100 km/h proteče přilbou na otevřené motorce 7 litrů vzduchu za vteřinu. Přispívají tomu v zásadě dva větrací otvory. Bradový má polohy otevřeno/zavřeno, přičemž při i zavřené poloze vniká do přilby drobnými otvory dostatek vzduchu aby jste se cítili příjemně. Při jeho otevření fouká do přilby dost znatelně – vzduch vám jde po tváři od brady k nadočnicovým obloukům, kde mizí uvnitř přilby někde kolem vnitřního hledí. Čelní odvětrání má polohu Zavřeno/1/2 a je dost účinné. Při otevření do polohy 2 je natolik účinné že budete mít doslova vítr ve vlasech. To zajistí že i v parných dnech nebudete mít hlavu zpocenou. Ve chladnějších dnech ovšem riskujete zánět dutin, takže v zimě jezdit ze zavřeným. Horní větrací otvor ústí uvnitř přilby na hodní straně čela a vzduch proudí vnitřním vybráním v prolisech výstelky směrem dozadu.

V zadní části přilby nejsou žádné výduchy kudy leze vítr ven, takže těžko říci kam se pak poděje. Každopádně v přilbě nezůstává :-) a systém proudění po tváři někam nahoru dostatečně odvádí CO2 od vaší tváře pryč. S plně uzavřeným větráním ovšem necítíte čerstvý vzduch. Přilba výrazně těsní a jste v ní uzavřeni jako v pokojíčku. I přes proklamovaných 7 litrů za vteřinu (v nižších rychlostech pochopitelně méně) jsem ve městě často pootvíral hledí, abych nasál okolní atmosféru. Speciálně bych zmínil jízdu v dešti. Můžou padat třeba trakaře a čerti se ženit a do přilby nezateče ani kapka.

Velikost přilby

Přilba je údajně designovaná pro 94,57% tvarů hlavy běžného Helmuta Uživatele. To znamená že pro běžně šišatou hlavu. Já osobně oválnou nemám vůbec a i tak mi sedí výborně. Lícnice a výstelka jsou poměrně dost tvrdé a proto nepočítejte že se přilba nějak výrazněji vymačká podle tvaru vaší hlavy. Vymačká se pouze v omezeném rozsahu a proto je dobré si vzít velikost „tak akorát“ a nepočítat s tím že se menší velikost vymačká na vaší o číslo větší hlavu. V každém případě je dobré si přilbu důkladně vyzkoušet. L není jako L a každý výrobce si čísluje trochu jinak. I Schuberth. 59 L v případě modelu C2 je znatelně menší velikost než 59 L u modelu C3. Ve velikosti 59 L C2 jsem si připadal jako ve svěráku, kdežto C3 seděla výborně. Je to dáno tím že C2 měla jen jednu velikost skořepiny a velikost vnitřku se řešila jen pomocí velikostí výstelek. C3 má tedy dvě velikosti skořepiny. 1570 gramů XS-L a 1709 gramů XL-XXL. Přesto je menší skořepina u C3 o cca 3cm kratší než u předchůdce C2.

U C3 je navíc delší bradový oblouk. V modelu C2 jsem při zaklapnutí cítil bradu jak ve vězení. C3 ponechává ještě dost prostoru. Samozřejmě záleží na designu tváře každého z nás, ale i u C3 je tento prostor dost omezený. Zapomeňte na to že si v zaklapnuté přilbě pohodlně zeširoka otevřete ústa. Nebo že někam kolem brady vměstnáte neoriginální mikrofon z hands-free sady. Vše je designováno na co nejmenší vůle a co největší utěsnění z důvodu snížení hlučnosti. Při výběru HF sady je tedy třeba dávat na toto pozor. Každopádně je vždy možné si u Schubertha objednat originální bluetooth HF sadu, která stojí jako polovina přilby.
Originální HF sada se nacvakne do již připravených sponek a montáž je hotova za několik vteřin.

Interní vysouvací sluneční clona

C3 má jako i její předchůdci interní sluneční clonu. Clona je velmi snadno ovladatelná a s její manipulací jsem nezažil žádné komplikace. Naopak. Práce s ovládáním je jedna veliká radost. Oproti C2 je clona asi o 20 % delší, ale ne tak dlohá aby vám vadila. Jak již říkal Cyrano, že „veliký nos velkého ducha značí“, v mém případě mám tak velikého ducha že bych mohl spát i na věšáku. A clona mi nijak nevadí proto, že se spouští dost daleko od očí. Konec clony mám někde na úrovni špičky nosu. Pro lidi s extra velkým duchem bude pomocí mírné vybrání uprostřed clony, aby jejich ozdoba mohla nerušena trčet víc a víc do dálky.

Nepřirovnávejte ovšem clonu ke slunečním brýlím. Nijak nedeformuje barvy a její zabarvení je spíše do šedo-modra než do hnědo-žluta jak mají obvykle sluneční brýle. Nemusíte mít ani obavu při vjezdu do lesa nebo při střídání slunce-stín. Ačkoliv ECE standardy stanovují že by měly clony mít maximální útlum světla do 50%, tato clona cloní jen o 20%, takže je spíše světlá než tmavá. Přechody světlo-stín jsou tedy velmi snadno snesitelné. Clona je velmi čistá a pečlivě zpracovaná. Ve výhledu nejsou žádné vlny. Clona blokuje UV paprsky. Osobně bych tedy uvítal kdyby byla clona do hněda než šedá a dost mě mrzí že u přilby za nějakých 15 tis. Kč clona nemá polarizační vrstvu. Ale snad se za pár let u modelu C4 dočkáme nějaké inovace.
Editace autora: vyzkoušel jsem jízdu s polarizačními brýlemi a je to na motorce v kombinaci s plexi nepříjemný pocit. Vzhledem k tomu že polarizační vrstva eliminuje odlesky, velmi špatně se rozeznává voda a vlhkost na silnici. V autě to nevadí, ale na motocyklu je to ultimátní omezení. Tedy, doufám že někdy v budoucnu bude model C4 bez polarizační vrstvy.

Otevírání, zavírání a nasazování přilby

Odklápění se otevírá po stisknutí červeného tlačítka na špičce brady. Otevře se tak vysoko že vám zmizí úplně z dohledu. V horní úvratí se citelně zaaretuje, takže se při manipulaci, nandávání a sundávání nezavře. Přilbu není možné nasadit ani sundat v zavřeném stavu. Aerodynamický límec vám těsně obepíná krk a navíc při nasazování přilby je (alespoň v mém případě) oběma rukama přilbu trochu roztáhnout abych si neošoupal uši. Po nasazení vás obklopí tlumené ticho. Jak již bylo psáno výše, přilba dost tlumí okolní zvuky. Ale ne až tak aby jste si nemohli povídat s kamarádem při krátké zastávce. Uši jsou ovšem uvnitř přilby zcela volné a nikde na ně nic netlačí. Je kolem nich dost prostou na HF sluchátka nebo špunty MP3 přehrávače.

Zaklapávání přilby není záležitostí jedné ruky. Vzhledem k tomu že bradová část má součást límce, je dobré tomuto límci trochu pomoct přes bradu. Není rozhodně možné přilbu zaklapnout teatrálním pohozením hlavy ve stylu prince Jasoně. Je třeba ji pomoct a klapačku docvaknout na doraz. Doraz se vám ohlásí slyšitelným docvaknutím kovových zámků. V mém případě ovšem cvaká pravý zámek mnohem snadněji než levý. Aby cvaknul levý, musím vynaložit vyšší sílu než v případě pravé ruky ruky. Je tam zřejmě ochylka oproti pravé straně několik desetin mm. Možná výrobní nepřesnost u mého kusu. Přilba se dá zaklapnout i se zavřeným hledím. Ve spodním části hledí jsou na obou stranách veliké plošky za které je možno klapačku pohodlně zaklapnout.

Jak již bylo zmíněno, uzavírací mechanismus je u C3 kovový. Jak kovové trny na skořepině, tak celý mechanismus na klapačce. Schuberth samozřejmě není sám, kdo dělá tyto mechanismy z kovu, ale levné vyklápěčky jsou stále obdařeny levnými plastovými západkami. Na klapačce je tedy použit poctivý 1,2 mm silný plech. Na druhou stranu je ovšem nutné říci že kovové trny jsou ukotveny ve skořepině matičkou s podložkou napřímo, tedy trny nemají kolem sebe žádné kovové výztuhy. Přilba má západkový uzávěr. Jeho vedení je dostatečně široké aby jste se do něj snadno trefili i s rukavicemi. Utažením v západkách snadno nastavíte míru utažení. Otevření uzávěru je velmi snadné, stačí pouze zatáhnout za červenou šňůrku.

Interiér přilby

Zde se nekoná nic zvláštního. Interiér je z běžného Coolmaxu jako používají jiní výrobci. V oblasti temene hlavy je polstrování méně, aby mohl kolem hlavy nerušeně protékat vzduch, pokud mu to dovolíte. Schuberth budiž pochválen za to, že pro každou velikost má svou velikost interiéru. Není to jako u některých jiných výrobců, že mají třeba jen dvě velikosti ineriéru a počítají s tím že se prostě vytáhne podle velikosti vaší hlavy. I toto je důvod toho že se C3 jen tak nevytáhne a nepřizpůsobí a je potřeba koupit už hned na začátku „akorátní“ velikost. Demontáž interiéru je snadná, ale na druhou stranu pěkný vopruz. Nepředpokládám že by to někdo z vás chtěl dělat častěji než je to nezbytně nutné. Perte v ruce na 30 stupňů ;-)

Design přilby

Je jednoduše německý. Nenadchne a neurazí. Je výrazně konzervativní, včetně barevných provedení a nástřiků. Ale nový model 2010, tzv. World Glossy je nádherný. Škoda jen že v době kdy jsem kupoval tu svoji, nebyl tento model ještě běžně v prodeji. Aby se zdálo být plexi opticky větší, na vrchu přilby je nad těsněním hledí ještě kus černého plastu s lesklými ploškami. Takové ty zoubky na hledí jsou jen designová parádička a nemají žádnou funkci. Jinak je přilba prosta jakýchkoliv vybrání a výčnělků které by zvyšovaly aerodynamický hluk. Je prostě a jednoduše čistá. Na zadní části polstrování jsou dva reflexní proužky, které září jakmile zezadu na vás posvítí světlo.

Kvalita zpracování

Všechno funguje jak má. Nikde nic nedrhne, nic neskřípe, všechno výborně lícuje. I tak bych ale řekl že C2 byla zpracována mírně kvalitněji. Ale možná se jedná jen o můj subjektivní názor. Lak je velmi tvrdý, ale houževnatý. Lesklé přilby mají kvalitní metalizovaný lak. Bílé jsou sněhobíle bílé a nástřiky na nich jsou opět pomocí metalizovaného laku. Doporučil bych se vyvarovat matné černé přilbě. Je na ní vidět až přespříliš nečistot a i čištění není tak komfortní jako u lesklých variant. Hledí lícuje a těsní a nikde do něj nefouká. Všechny hrany přilby jsou kryty kvalitním tvrdým matným plastem. Kdyby kovový zámek na levé straně klapal jako na pravé, řekl bych že kvalita zpracování je 100 %. Takto dávám ovšem pouhých 98,38 %.

Bezpečnost

Bezpečnost je samozřejmě velmi relativní. Ve stovce do stromu můžete mít na hlavě cokoliv a bude to fatální. Výrobce postupuje své přilby náročným testům, nejen aby splnil poměrně dost benevolentní normy, ale i nezávislé testy. V Evropě často udávaný test Sharp udělil této přilbě překvapivě jen 3 hvězdičky z pěti. Předchozí model C2 si vedl ve všech ohledech lépe. Dlužno ovšem říci že rozdíly mezi C2 a C3 jsou v řádu pouhých procent. Ze statistiky je známo, že 63% nárazů směřuje na oblast brady a čela. Zde C3 podala velmi dobré bezpečnostní standardy. Body dolů ji sundaly nárazové testy na oblast ucha. Je to daň za více prostoru kolem ucha pro sluchátka hands-free sady.

Sharp ovšem testuje přilby na pouhé nárazové testy. Z praxe víme že při mnoha nehodách jezdci přilba spadne. C3 má toto pojištěno tzv ARES systémem, kdy jsou upínací pásky ještě jednou ukotveny v zadní části přilby. A také systém ochrany krku, který zajišťuje že vám při pádu přilba nepřijde do kontaktu s krkem a nepoškodí například krční tepny nebo štítnou žlázu. Zde C3 boduje na plné čáře.

Cena přilby (červen 2010 v české síti oficiálního distributora)
13 200,- Kč černá matová nebo bílá
13 900,- Kč stříbrná metalíza
15 300,- Kč ve variantách s nástřiky
18 990,- Kč karbonová

Klady a zápory

+ dílenské zpracování
+ kvalitní materiály
+ komfort
+ tichost
+ otevírání bradové části a sluneční clony
+ dvojité hledí
+ komfort v dešti a v zimě
+ výborný systém ventilace


- hledí se špatně zavírá jednou rukou
- vyšší cena
- vzhledem k ceně překvapivě nízké bodové hodnocení v testu Sharp, který ovšem nepostihuje všechny bezpečnostní standarty přilby
- C3 je velmi atraktivní pro nenechavou komunitu. Jen velmi obtížně se mi ji nechávalo pověšenou na zrcátku


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.66
Známkováno: 32x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Související firma
  • Geneze

    Generální zástupce německé značky helem Schuberth, prodej motocyklového oblečení Rukka a Geneze. Prodej motocyklové obuvi Redbika a Daytona, motocyklových rukavic, tělových chráničů, zámků, triček, nákrčníků, ledvinových pásů a nano termoprádla. Největší nabídka westernové obuvi - koně Johnny Bulls....




TOPlist