Cesta Severní Evropou

27.7.2014 8. Den

Vstáváme v půl deváté, balíme a vyjíždíme na skalní kresby, které pocházejí z doby kamenné. Muzeum je vedené přírodními cestičkami kolem fjordu, svítí sluníčko a obloha je čistě modrá :-)

Kupuji tady magnetek Nordkappu na ledničku a vyrážíme dál směr Narvik. Jedeme přenádhernou přírodou a kocháme se všemi těmi scenériemi. Sem tam nějaký ten tunel a sem tam nějaký ten sob :-) …v jednom tunelu potkáváme stádečko, naštěstí v protisměru, ale jsou tu pěkně ve tmě maskovaní. Míjíme spousty značek jako varování proti losům a sobům, nejvíc nás pobaví značka, kde jsou nakreslení oba. :-) Zastavujeme na spoustě krásných vyhlídkách až před Narvikem uhýbáme na souostroví Lofoty. Už je podvečer, takže ještě chvíli jedeme, ale zanedlouho se začínáme dívat po kempu. Ubytováváme se v prvním kempu před Lofotama, protože už nám začíná být i přes termoprádlo dost zima. Když se nám slečna na recepci omluví, že nefunguje placení přes terminál, trošku se opotíme, protože nemáme rozměněné žádné NOK, ale nakonec vyštracháme poslední eura. Kemp stojí 15 €.

Dnes najeto 602 km.

28.7.2014 9. den

Vyjíždíme jako obvykle kolem deváté a dnešním cílem je to nejkrásnější z Norska – Lofoty a dojet až na poslední ostrůvek „Ä“. Máme to cca 250km. V prvním městečku stavíme u supermarketu REMA 1000 a kupujeme snídani a nějaké další jídlo do zásoby. Mají tady pěkný výběr dobrot a levněji než v Coopu. Fotíme si chléb v obalu Hommera Simpsna. Snídáme rovnou před supermarketem a jedeme dál. Počasí bohužel moc nepřeje, takže se Kája navlíká do nepromoku, já ještě chvíli vzdoruji, ale bohužel mě to také nemine. Je vítr a poprchává. Viditelnost nic moc, hory se balí do mraků. Občas stavíme na vyhlídkách na kafčo a pak ve městě Borg u Vikinského muzea. To už prší docela dost. Fotím koně a jdeme se mrknout dovnitř. Když si to tam projdeme vycházíme do stále silného deště, před kterým se občas schováme v tunelích, kde je ale na druhou stranu děsná zima. Když už jsme kousek od Ä, projíždíme dalším tunelem, na jehož konci stojí dlouhá kolona aut. Párkrát ještě popojedeme a pak už jen stojíme. Netrpělivě čekáme, co se bude dít. Slejzám z motorky a jdu se kouknout ven z tunelu. Kolona je až za zatáčku, kam už bohužel nevidím. Vracím se zpět ke Kájovi a motorce. Čekáme dokud neprojede policie a k nám nepřijede paní ze stavby, že bude 1,5 až 2 hodiny uzavírka, jelikož spadl kousek skály na silnici a že jí musí zabezpečit než nechají projet auta. No bezva. Bohužel jiná cesta na Lofoty nevede, takže nejprve čekáme v tunelu, pijeme kafe z termosky a povídáme si. Nechceme to vzdát (nějaká auta už to otáčí). Popojíždíme ven z tunelu, ale prší. Stojíme v dešti a přemýšlíme, že nás to hodně zdrží, ale já pořád věřím, že konec Lofot za to prostě stojí :-) Na cestu zpátky chceme využít trajekt, pokud nebude moc drahý.
Začne pršet víc a foukat silný vítr, takže se jdu schovat zpátky do tunelu. Udělám si pohodlí, sedo-lehám si na zem. Přijíždí další šéf-dělňas ze stavby a povídá, že máme jet dopředu před kolonu, že tam je střecha. Když stojíme pod střechou další hodinu, přijíždí motorkářský pár ze Španělska a další motorkáři z Dánska a Norska, tak potom čekáme pěkná skupinka :-). Po 3 hodinách konečně začnou pouštět. Nejdřív auta z protisměru, což trvá taky pěknou chvíli. Zdravíme protijedoucí motorkáře, všichni šťastní, že silnice už je zase průjezdná. Počasí je trošku lepší, takže nás čeká opravdu to nejkrásnější z Lofot. Projíždíme Reine, Sorvagen až do konečného Ä. Jedním slovem nádhera! Ptáme se na trajekt zpátky. Jede až o půlnoci za 473 NOK. Dřívější spoj nejede, protože dle slov týpka v přístavišti je jedna z lodí „shit“ :D Je 18:00, máme tedy ještě spoustu času. Vaříme si obědo-véču na parkovišti a pak si znovu projíždíme městečka a fotíme rybářské domečky. V supermarketu kupujeme kartáček na vyčištění Fazera a borůvkový muffinek do mého bříška. Jedeme do Ä, kde zastavujeme na vyhlídce, odkud máme městečko jako na dlani, nádherný pohled…dělám si pohodlí a studuju mapu a průvodce. Konečně pořádný relax! Zůstáváme tu do 23hod a pak už jedeme do přístavu do kolony. Tady se dáváme do řeči se slovákem, který v Norsku pracuje jako řidič. Zbývající hodina nám parádně rychle uteče a pak už se naloďujeme. Upevníme motorku, chvíli koukáme na palubě, jak vyplouváme a jdeme spinkat na sedačky.

Dnes najeto 264km.

29.7.2014 10. Den

Probouzíme se v Bodo, když připlouváme. Spalo se hezky, ale málo. Jsem jak praštěná. Rychle se obouváme, beru polštářek a jdeme do nákladového prostoru k motorce. Je 3,30. Odpoutáme motorku a vyjíždíme ven. Je mi zima a bolí mě hlava. Stavíme tedy cca po 30km stan nadivoko u Saltfjordu. V tu ránu usínám a probouzím se v 10hod. Čistíme si zuby, snídáme a vyjíždíme na nákup do REMY1000. Dnes jedeme zpátky za polární kruh na Mo i Rana směr Trondheim. První větší zastávku děláme v národním parku na odpočívadle. Pak překračujeme polární kruh, fotíme se u zeměkoule a procházíme si obchůdek se suvenýry. Krásná norská kabelka mi nedá spát! :)

Obědváme na dalším pěkném odpočívadle. Po cestě dál narážíme na překrásný vodopád Laksforsen, který ani nebyl v plánu. Krásná modrozelená voda a velké balvany mě naprosto okouzlí. Dneska kempujeme relativně brzy oproti jindy za pouhých 100NOK u vody v pěkném prostředí.

Dnes najeto 445km.

30.7.2014 11. Den

Vstáváme v 8,00, vaříme kafčo a vyrážíme směr Trondheim (3. největší město Norska) a pak, co to půjde k Trolí stezce. Cesta se celkem vleče a moc tomu nepomáhá ani déšť. Naštěstí gumy drží krásně, tak se předháníme s každým, koho potkáme, protože když jedeme vzadu, tak přes rozstřikující vodu není nic vidět. Kája už začíná vyhlížet benzínku, když mi začne být zle od žaludku. Naneštěstí zrovna v tu chvíli Kájovi vypoví službu intercom (zřejmě do něj nateklo). Konečně stavíme! Jdu si na lavičku odpočinout a Kája na mě volá, že musíme jet dál, pumpa nefunguje. NEEE :-( …Horko těžko to přežiju na další benzínku. Kája mi koupí Colu, tak jí piju po douškách a modlim se, at to přejde. Než dojedeme do Trondheimu uděláme ještě několik zastávek kvůli mé nevolnosti a taky se několikrát vystřídá počasí.

V Trondheimu se na chvíli počasí umoudří, mě je o trošku lépe, tak se jdeme projít okolo korunovačního chrámu, kde zrovna probíhají Olafovi slavnosti. Pak jdeme zpátky k motorce, svlékáme nepromoky a pokračujeme do města, kde vybíráme první norské peníze a dáváme si v mekáči 2 cheese. Když se vracíme zpátky k Fazerovi, vypadá to opět na pěkný liják. Oblékáme zpátky nepromoky a naposledy projíždíme nábřeží u fjordu. Pak pokračujeme dle plánu už v příšerném počasí, dokud nezahlédnu elektro (potřebujeme koupit kartu do kamery). 16Gb za 169NOK se určitě vyplatí. Dokonce se dělá krásné počasí, takže chvíli stojíme na sluníčku, abychom se ohřáli a rozhodujeme se, co dál. Kája chce ještě kousek ujet, já už ale nemůžu. Žaludek pořád špatný. Začínám brečet. Kája slibuje, že budem hledat kemp. Snažím se být statečná. Končíme až ve třetím, kde je konečně vše potřebné (slušné zázemí, hezké klidné místo a pračka se sušičkou). Stavíme stan a já jdu hned spát. Kája ještě čistí řetěz, pere a suší, co je třeba, protože nám teče do tašek a pak jde taky do hajan.

Dnes najeto 396km.

31.7.2014 12. Den

Probouzím se opět s bolestmi břicha. Jdu něco trošku pobalit a zase zalejzám do spacáku. Vyjíždíme v půl jedenácté a já doufám, že bude po cestě nějaká lékárna. Stavíme v prvním supermarketu a kupujeme kefír a vodu, protože ta v kempu měla zvláštní nažloutlou barvu :D. Dnes bychom měli konečně dojet na Trolí stezku a nejznámější fjord. Na další zastávce tankujeme a já přelejvám kefír do pet lahve, abych ho mohla postupně upíjet. Je to dnes moje jediné jídlo, protože zažívací potíže bohužel neodezní. Ujedeme další kousek po silnici 670 a musíme se nalodit na trajekt, protože zde silnice končí. Trajekt stojí 75NOK. Jedeme chviličku trajektem a pokračujeme dál po silnici. Zastavujeme jen abychom se dohadovali, zda navléct nepromoky. Chvíli vzdoruju, ale nakonec ho na sebe také navlékám. Pak už nás čekají krásné serpentiny a vodopád stezky trolů. To je něco pro Káju, milovníka zatáček! Nazval to jako stezka odvahy pro motorkáře. Dle mého názoru to opravdu sedí :) Když vyjedeme až nahoru, sundaváme nepromoky (HA, NEPRŠELO!) a já jdu na první vyhlídku, odkud fotím Káju, který jel znovu dolů, aby si projel znovu zatáčky. Na hlavní vyhlídku jdeme až spolu. Tady pokecáme s chlapíkama z ČR, taky motorkářema. Necháme se od nich vyfotit, projdu si suvenýr shop a jedeme dál.

Po cestě z Trolí stezky obdivujeme ledovec, ledovcová jezera a stavíme u vodopádu Gudbrandsjuvet. Naloďujeme se na další trajekt a pak už nás čeká úžasná scenérie fjordu Geiranger. Stavíme na různých vyhlídkách, odkud je fjord úžasně vidět.

Pak už fotíme další z ledovců a oblékáme opět nepromoky (tedy jen Kája. Já zase vzdoruju, že předtím taky nepršelo:D) Bohužel mě to nakonec stejně nemine, musim ho obléct do půl hoďky. Prší bez přestání celý večer, než najdeme nocleh. Cestou potkáváme několik běžců, sama jsem běžec, takže mam v tu ránu úsměv na tváři a v srdci velký obdiv. Už máme mokré nohy a rukavice se dají ždímat. Jediné místo, kde se můžem schovat je nespočet tunelů, kterými projíždíme. Narážíme na chatičkový kemp v Byrkjeló.

Chatka by se šikla k usušení věcí, ptáme se tedy na nocleh, ale je plno. Jedeme tedy dál a uhýbáme z hlavní, protože dle značení by měl být kemp 12km. Po 12 km tedy nacházíme pěkný kemp, kde ale neberou karty a my nemáme hotovost. Nejradši bych nám nafackovala. Už je 21,30. Vracíme se zpátky na hlavní, a jedeme hledat další. Po dalším neúspěšném pokusu (není otevřená recepce) nacházíme alespoň bankomat. Vybíráme peníze a po desáté se konečně ubytováváme v krásné chatkové oblasti „Lunde“. Platíme si malou chatičku za 300NOK s výhledem na vodopád a šumění, které tak lahodí našim uším :)

Dnes najeto 476km.

1.8.2014 13. Den

Probouzíme se do deštivého rána, nicméně v teplíčku malé chatky. Jdu se vysprchovat a zjišťuju, že se mi 2/3 šampónu vylilo do tašky, no paráda. Káju nechávám ještě chvíli chrupkat a zjišťuju, zda nám uschly věci. Pak už balíme, navěšujeme tašky zpátky na motorku a oblékáme opět nepromoky. Naše dnešní cesta směřuje na Bergen – údajně nejdeštivější město Evropy :D Stavíme v prvním větším městě, který má konečně lékárnu a kupuju Imodium (104NOK)- doporučuju vézt s sebou z ČR :D Pak ještě nakupujeme jídlo v REMĚ1000 a za kasou, co nevidím…Imodium se tam na mě směje o 25NOK levnější než v lékárně. To by mě trefilo. Hned si jeden lupnu a pokračujeme v cestě. Po cestě do Bergenu nás čekají desítky tunelů různých délek a překvapení. Z jednoho vyjíždíme jako vždy trošku oslepení, když Kája šlape na brzdy a po silnici se prochází krávy. Zanedlouho silnice opět končí a my platíme další trajekt (80NOK).
Jen co se vylodíme, čeká nás další překvapení v podobě tunelu. Jmenuje se Laerdals tunnelen a nejen že má 24,5km, ale je několika místy modře podsvícen. Vypadá to opravdu parádně! Za tunelem pak přijíždíme k dalšímu krásnému vodopádu jménem Tvindefossen. Jdeme až k němu, pěkně to tu fičí. Do Bergenu to máme už jen kousek, sundaváme pláštěnky, počasí už je nějakou dobu vcelku pěkné, jen nás nebaví, je pořád svlékat a oblékat. Do Bergenu přijíždíme v podvečer. Město nás totálně uchvátí.

Procházíme rybím trhem a přístavem až k domečkům. Hrají nám k tomu pouliční muzikanti a já nasávám atmosféru, co to jde. Říkám si, jak je parádní, že v nejdeštivějším městě Evropy nám svítí sluníčko :). Zdržíme se něco přes hoďku a když odjíždíme z města, ženou se mraky (tak přeci jenom nekecali). Za Bergenem stavíme na benzínce, tankujeme a Kája kupuje sprej na řetěz. Kemp najdeme relativně rychle a v suchu stavíme stan v Hardangeru přímo u fjordu.

Celkem najeto 377km.

2.8.2014 14. Den

Vstáváme do slunečného rána a snídáme s krásným výhledem na Hardanger fjord. Krmím malé ptáčky mojí snídaní a o zábavu máme postaráno i u balení stanu. Uvelebila se nám tam totiž kočka a když jí vyženem, začne skákat a drápat po stěnách půjčeného stanu. Nakonec se nám konečně podaří vše zabalit a vyjíždíme okolo půl jedenácté. Počasí nám dneska přeje, jede se krásně. Čeká nás trajekt (70NOK) a první delší zastávka u Skare u dvou známých vodopádů tekoucí přímo vedle silnice pod kamenným mostíkem.

Fotíme se a natáčím Káju, jak projíždí vedle vodopádu. Při cestě mi nevědomky ztratí rukavice, které jsem měla položené na motorce. Naštěstí leží na silnici, silně promočené, ale hlavně, že se našly :). Od vodopádu stoupáme výše a přejíždíme hřebeny, tam fotíme tradiční srpnové foto u sněhu a pijeme čaj.
Za chvíli už vjíždíme do přírodní rezervace a kocháme se krajinou. Kája si užívá serpentiny, až škrtáme stojánkem. Už se nemůžeme dočkat, až se podíváme na výhled ze skály Preikestolen. Nejdříve ale musíme trajektem přes Erfjord (75NOK) a kolem půl páté přijíždíme na parkoviště k Preikestolenu. Divíme se, že parkoviště je placené i pro motorky, chtějí 30NOKŮ bubáci. Svlékám ze sebe nějaké vrstvy oblečení a jde se na výšlap. Kája odmítá brát camelbag a mě se s ním taky tahat nechce, později však usoudíme, že to byla osudová chyba. Už po pár set metrech odhazuju další svršek a nejradši bych odhodila i helmu, ale někam do křoví :D…
Nějak mi nejdříve ani nedochází, že ta procházka na skálu je 3,8 km, do kopce a ne v zrovna příjemném terénu, natož v těch motorkářských hadrech, nicméně to nevzdávám a lezu po šutrech. Když už mám jazyk na vestě a začínám nadávat, proč jsme nevzali tu vodu, Kája mi bere helmu a chvíli jí nese. V tuto chvíli máme za sebou teprve 2km. Trošku se mi bez zátěže uleví, ale pořád žádná sláva.Pijeme po cestě z horského potůčku (vodu nabíráme do dlaní). Místo prima procházky jsem ráda, že žiju a o to raději, když jsme konečně nahoře. Výhled je naprosto božský!!

Fouká tu dost silný vítr a říkám si, co někteří lidé neudělaj pro fotku, občas trnu, koho uvidím padat ze skály… Nejdřív mam veliký respekt, ale pak mě čapne také jakási euforie a zapomínám na strach, lehám si a koukám ze skály přímo dolů. Ještě pár fotek kousek od kraje skály a musíme mazat zpátky. Výšlap nám trval 2 hoďky, takže cca něco podobného nás čeká dolů a pořád jsme bez pití. Cesta dolů se nezdá, ale je snad i o trochu horší. Dělají se nám puchýře, v puse sucho, naštěstí je po cestě zase potůček. Nějaký pán nám půjčuje dvě malé petky, prý jich má dost, asi jako dětí :) Milionkrát děkujeme a hned se jde lépe. Na parkoviště scházíme v půl devátý dost vyřízený, takže jedeme hledat kemp. Nejprve musíme opět na trajekt (dnes už potřetí) za 85NOK. Jedeme na Sandnes natankovat, odměnit se zmrzlinkou a doufáme, že tam bude kemp. Ten však nenacházíme, za to se na nás žene pěkná bouřka. Vyrážíme tedy po silnici 45 směr Svartevatn a marně vyhlížíme jakýkoliv kemp. Začíná pekelně pršet, takže oblékáme nepromoky. Místo stanu bychom dnes rádi chatičku. Konečně nacházíme „hytten“ (chatky), ale bohužel už jsou plně obsazené. Pán z recepce nás směřuje na jiné. Pořád prší jako z konve, jedeme po všelijakých okreskách, je mi zima a modlím se, at už něco najdeme. Cestu si zpříjemňuji zpíváním: „Svítí, svítí slunce nad hlavou“… Tam dorážíme o půlnoci. Kemp je prázdný, sprchy na žetony a recepce druhý den až od 11hod. Dáme tedy ledovou sprchu (u mě to je takový spíš ošplouchnutí, klepu se zimou) a zalézáme do stanu. Celou noc leje a leje, skoro nespím.

Dnes najeto 448km.

3.8.2014 15. Den

Plánovali jsme vstávat před osmou, ale jelikož pořád nehorázně prší, spíme do devíti. Balíme, bohužel ale vše včetně stanu promokne. V kempu je malý rybníček a jak se zdá, tak i labutím je zima :-)
Vracíme se zpátky na silnici 45 a pokračujeme směr Oslo. Z 45 pak uhýbáme na ještě menší silničku, přejíždíme vrcholky hor po úzké cestě, v dešti, mlze, větru a sem tam musíme brzdit kvůli ovcím či kozám. Mám v celku HODNĚ nahnáno. Zhruba po hodině se napojujeme na silnici 9. Ta vede krásným údolím kolem řeky a cestou se nabízejí krásné panoramata. Jen škoda, že leje. Konečně se napojujeme na E134 a už zbývá před Oslem jen navštívit známý kostel Heddal Kirke u Notodenu.

Procházíme se po hřbitově a kolem kostela, děláme pár fotek a po chvilce vyrážíme dál. Těšíme se, až dáme sprchu a budeme fresch. V Oslu chvilku bloudíme, než najdeme  plánovaný kemp, ale podaří se. Ubytováváme se za 265 NOK se sprchou na 6 min a Wi-Fi. Polostavíme stan, rozkládáme mokré věci na trávu a jdeme do sprchy, pak hned vařit. Než se dáme do jídla, musíme postavit stan, posbírat a uklidit věci, protože se zase žene liják a bouřka. Večeříme už schovaní ve stanu, prohlídku města musíme odložit na ráno.

Dnes najeto 500km.

4.8.2014 16. Den

Budíme se za bubnování deště na stan, nedá se nic dělat – vstávat musíme, čeká nás prohlídka Osla. Beru na sebe rovnou nepromok. Déšť naštěstí ustává. V 8,00 tankujeme a jedeme do centra. Procházíme si nejvýznamnější památky a užíváme ranní atmosféru města téměř bez lidí. V jedné nádherné pekárničce kupujeme sladkou snídani a vychutnáváme u parlamentu. Ještě navštívíme pár obchůdků se suvenýry a teplým norským oblečením, pak už jedeme směr Göteborg. Ještě stavíme v posledním městečku Norska a kupujeme v supermarketu kaviáry a marmelády :). Pak už fičíme po dálnici do Švédska, takže relativně velký kus cesty ujedeme za krátkou chvíli. V Göteborgu procházíme město a dojdeme až na nábřeží. Po cestě zpátky k motorce kupuju magnetek na lednici. Zbytek města projíždíme a vymotáváme se ven. To nám trvá pěknou chvíli, protože narazíme na veliké kolony. Stavíme 15 km za městem na mekáče a fotím pravou švédskou Ikeu :)
Kája má nervy na krajíčku, samé kolony a podle jeho názoru jsou Švédové hrozní řidiči :D …dáme si pauzičku a vyrážíme dál k dnešnímu cíli, kterým je Malmö nebo Kodaň, to se ukáže až večer. Ujedeme opět přes 150km v kuse a jdeme tankovat. Na benzínce strávíme asi 15 minut a pak se dozvídáme, že nefungují stojany. Přejíždíme k protější pumpě, natankujeme a frčíme dál. Když se blížíme k Malmö, dělá se hezky, tepleji a místy je vidět moře, nálada se zlepšuje, dokonce mám pocit, že i přes mokré nohy a fakt že už se blížíme domů, je nám vážně hezky. Po příjezdu do Malmö, projíždíme město, ulice jsou klidné, lemované stromy a hezkými domy, dojíždíme k městské pevnosti, kde si dáváme svačinku a domlouváme se, co bude dál. Kája se mě ptá, co ještě od dovolené čekám a jestli je ještě něco co bych chtěla splnit/zažít. Odpovídám, že bych chtěla ještě někde ochutnat rybu :-).
Rozhodujeme se pro cestu do Kodaně, kde Kája slibuje prohlídku města a večeři. Sedáme na Fazera a projíždíme ještě město, kolem výškové budovy na pláži a když vidíme parkoviště, odbočujeme z hlavní a zajíždíme k molu, sundáme přilby a slyšíme hudbu. Z mola vidíme na pláži parket, kde tak přes 50 lidí jen tak tancuje. Slunce už je nízko a do hodinky bude zapadat, do toho klidné moře, molo jako z filmu, pohodová hudba a atmosféra, máme chuť to celé zapíchnout přímo na pláži a zůstat tu navždy :-).

Chvíli se kocháme a nasáváme atmosféru, i když se nám nechce, sedáme zas do sedla a vyrážíme k Oresundskému mostu. Platíme mýtné a vjíždíme na most, slunce už pomalu zapadá, a je to nepopsatelná krása, Kája sundavá ruku z řidítek a pohladí mě po noze, kolem mostu létají rackové a tenhle moment si chceme zapamatovat navždy. Nakonec stavíme u kraje abychom si to vše vyfotili.

Pak už vyjíždíme dál abychom přijeli do Kodaně za světla. Blížíme se na úroveň moře a sjíždíme do posledního podmořského tunelu. Když vyjíždíme, přijde nám, že není možné, aby bylo v blízkosti velké město :-). Nakonec odbočujeme směrem na Kodaň. Když přijíždíme do města, žasneme. Tak široké ulice, vše krásně čisté, kolem spousta historických budov, moderních a uměleckých staveb, za nás rozhodně jedno z nejkrásnějších měst, které jsme za cestu viděli. Nakonec parkujeme, jdeme se projít ve městě a hledáme místo, kde si dáme poslední večeři, opravdovou večeři. Město je nádherné, nakonec jdeme do restaurace/pubu a vybíráme jídlo. Já si dávám Fish and Chips a velké pivo, a Kája si dává burger a malé pivo, což by nemělo vadit při případné silniční kontrole, jak nás servírka ujišťuje.

Všechno bylo skvělé, obsluha, jídlo i pivo, jen když Kája platil, nechtělo to vzít kreditku, což bylo zvláštní vzhledem k tomu že tam mělo být kolem 2500kč (večere 1450kč). Koukáme na internetové bankovnictví a zjišťujeme, že při tankování ve Švédsku si kromě benzínu strhnuli ještě zálohu na tankování asi 1700,- (žasneme). Cestou Kodaňskými uličkami vzpomínáme na cestu, nasáváme atmosféru a plánujeme jak to bude dál. Nakonec bohužel dospějeme k závěru, že musíme vyjet z města a spát na odpočívadle, protože už není na kemp. Budeme rádi když bude na benzín. Smějeme se tomu když ještě projíždíme noční město, taková drahá večeře a spát budeme jako bezdomovci :D. Kája doslova dokulhá k motorce, protože mu procházka s rozmočenýma nohama neudělala úplně dobře, přijde mu jako bych měl v botě napínáčky. Ještě kupujeme vodu a vyjíždíme z města. Asi 70km za městem, když jsem úplně K.O., zastavujeme na odpočívadle se záchody a teplou vodou, jdeme se umýt a rozložíme spacáky na asi 40cm širokých lavičkách. Sundaváme boty s ponožkami, Kájovo nohy vypadají zespodu jako bílý mech :-D. Jsme unavení, řekneme si dobrou noc a jdeme spát, poslední noc na cestě a zítra už se vidíme doma.

Dnes najeto 680 km.

5.8.2014 17. Den

Ráno vstáváme a děláme kávu. Po včerejším krásném večeru zas do mokrých bot a hurá k domovu. Čeká nás přes 1000km. Hned ráno ještě tankujeme plnou a projíždíme přes druhý most spojující ostrov s pevninou. Krajina není nijak moc zajímavá, ale počasí nám zatím přeje, i když to vypadá že v Německu bude pršet. Já chci ještě magnetek z Dánska, tak bere Kája mapu a vybírá město, kde zastavíme. Nakonec se rozhodujeme pro Kolding, který je hned u silnice, po které budeme pokračovat do Německa. Když přijíždíme do města, koukáme jak je malebné, historické a nakonec zde objevujeme i hrad. Na chvilku pod ním zastavíme a kocháme se. Ve městě kupujeme magnetek a než vyrazíme zpět na dálnici, stavíme na benzínce na párek a nanuk. Po pauzičce sedáme na Fazera a vyrážíme dál, s tím že další zastávka bude až v Německu. Za hranicemi stavíme na benzínce a ještě než tankujeme, koukáme na účet, protože má Kája zlé tušení. Když se účet konečně otevře, zjišťujeme, že je tam zůstatek jen asi 275kč. Zároveň zjištujeme, že si v Dánsku opět strhli zálohu na tankování kolem 1600 kč. Nedá se nic dělat, tankujeme něco málo přes 5 litrů a rozděláváme na parkovišti vařič. Ohříváme poslední jídlo z Adventure menu, ale když ho ochutnáme, zjistíme že už není moc jedlé. Další šok. Chvíli se vzpamatováváme a vzpomínáme na poslední den kdy jsme se bez jídla a peněz vraceli z Portugalska.
Vyrážíme dál, na dálnici se hned pověsíme za kamion a v tomto duchu bude pokračovat celá cesta přes Německo. Po 150 km opět stavíme tankovat, dáme dohromady všechny zbylá Eura a tankujeme dalších asi 5,5litru. To jsme lehce pod Hamburkem a už je nad slunce jasné, že benzín dojde asi 300km od našich hranic. Jedeme dál a přemýšlíme, jak to udělat. Při další zastávce se domlouváme, zjišťujeme kdo ze známých má Airbank a mohl by nám poslat nějaké koruny, které by ihned přišli. Nakonec se nám nedaří nikoho sehnat. Benzín se pomalu blíží k rezervě a tak stavíme u Magdenburgu. Přemýšlíme nad směnárnou, protože máme ještě neutracených asi 900 našich korun. Téhle variaty se Kája bojí, protože ve městě vzroste spotřeba a nevíme do kolika bývají směnárny otevřené. Zkoušíme obsluhu benzínky, jestli by nešlo zaplatit korunami. Téměř se Kájovi vysmějou a tak se vrací zpátky k motorce. Když vidíme asi pátý kamion s českou SPZ, Kája se rozhodne obcházet kamioňáky a zjištovat jestli jim nezbyli nějaké eura na výměnu. Pak se cestou na Lepzig stavíme na každém odpočívadle, všude zkoušíme všechny kamiony, ale buď se vracejí a nic jim nezbylo, nebo platí kartou. Když zbývá poslední čárka, vyrážíme dál. Jedeme dlouhý úsek bez odpočívadel a benzínek, rozsvítí se rezerva, a my prosíme Fazera ať vydrží, že máme také hlad ale musíme to spolu zvládnout, na rezervu ujedeme asi 58km a pak benzínka. Zastavíme a už víme, že bez natankování už se odtud nehneme. Za námi zastaví kamion s českou SPZ a sympatický řidič. Po všech těch tvářích si už nejsme jistý jestli už jsme se ho ptali nebo ne. Když se vrací ke kamionu, tak se přeci ptáme. Má u sebe posledních 20euro, jsme štěstím bez sebe. Zjišťujeme že je také motorkář a tím se ta vstřícnost vysvětluje. Jsme prostě jedna skvělá rodina :-). Tankujeme a s úsměvem vyrážíme, je asi kolem půl osmé a do Chomutova zbývá kolem 250km. S úlevou jedeme krajinou a i když je to nekonečné tak se držíme. Před Marienborgem nás ve vesnici blejskne radar, hned potom Kája cítí ránu do ramene. Jen se zasměje a pokrčí ramena. Domlouváme se s kamarádkou v Mostě, že se stavíme na kafíčko a ohřát. Pořád posouváme čas, kdy dorazíme. Kolem 22 hodiny už je pořádná tma a kolem 23h překračujeme s úlevou české hranice. Všude je hrozná tma a zima, dlouho jsme takovou tmu neviděli a Kája je z toho celý nesvůj :D Projedeme Chomutov a za půl hodinky jsme v Mostu. K Pavče dorážíme asi ve 23:45. Udělá nám kafe, čaj a svačinku, vyprávíme a užíváme si teplo :-) Nakonec asi ve 2 hodiny vyrážíme směr Plzeň. Ještě než vyjedeme z Mostu, tak tankujeme a já Kája si po týdnu kupuje cigarety. Je tma, vlhko a zima protivně připomínající Nordkapp. Stavíme před Plasama, cesta se zdá delší a delší, Kája zapaluje cigaretu, jdeme na záchod a připravujeme se na cestu dál. "Hrozně rád bych to Klárce nějak ulehčil, otočil prstenem a změnil motorku v auto, ale nakonec mi nezbývá než ji pohladit a opět pocítit, jak moc jsem na ní pyšný, a jak si vážím toho jak to dobrodružství zvládá se mnou" …kolem 3:30 míjíme ceduli Plzeň a kocháme se domovem. Když vejdeme domů, hned nastavujeme termostat, dáváme sprchu, čaj a jdeme rychle na pár fotek a videí. Hned koukáme na video s nehodou v Litvě a moc se tomu smějeme :-) …nakonec jdeme spát až kolem půl 6, když svítá.