gbox_leden



Obrazy automobilového světa

Pod tímto názvem byla na konci května otevřena výstava dvou světově uznávaných výtvarníků, Václava Zapadlíka a Jiřího Rameše, v Městském muzeu a galerii v Lomnici nad Popelkou. Motocykly bohužel na této výstavě nejsou k vidění, ale i tak prezentace obou autorů jemně pohladí srdíčko každého milovníka motorismu a umění.

Kapitoly článku

Při vernisáži oba autory přivítal ředitel muzea Mgr. Jan Drahoňovský. Po té promluvil Jan Zápotocký a krátce oba autoři. Součástí prezentace je i rozsáhlá sbírka modelů a dobové artefakty z historie automobilismu, trojúhelníkové plechovky od olejů a smaltované cedule. Na prostranství před muzeem přijelo výtvarníky podpořit i několik hezkých strojů. Z motocyklů to byl Ariel Red Hunter a francouzský řemenový stroj SAN-SOU-PAP z prvního roku existence firmy 1923. Z automobilů to byl nádherný Renault IM z roku 1919, dvě Pragovky Alfa a Piccolo. 
                                                                                                                                                            Dorazilo i několik novějších automobilů Audi Quattro, Škoda 130 LR Opel Ascona.   Hlavním organizátorem výstavy je Jindřich Lasík. O dobrou náladu se postaral dixieland O. V. J. DIXIE Liberec. Oba autoři společně vystavují poprvé. Dalším jejich společným jmenovatelem je, že ani jeden z výtvarníků neprošel odborným výtvarným vzděláním. Výstava potrvá do 12. července 2011.

Váslav Zapadlík je v povědomí všeobecně po mnoho let znám pod přezdívkou Maestro. Pod tímto názvem v roce 2009 vyšla i výpravná publikace zahrnující jeho bezkonkurenční dílo. I když jde o pár let starou věc, patří v mé knihovně k tomu nejvzácnějšímu. Kniha, po které sáhnu, když je mi nejhůř, kdy se mi nechce číst. Váslav Zapadlík je skromný a nenápadný muž s nezaměnitelným charisma dík kníru a typickým brýlím a cigaretě. Umí s úžasnou věrností zachytit technicky náročné detaily.

Dokáže skvěle zvěčnit atmosféru dávno skončených slavných závodů i nedávných špičkových veteránských soutěží. K motorům získal vztah již v mládí. Jeho táta automobily opravoval a oba bratři se vyučili automechaniky. V rodině byly automobily středem všeho dění, odtud možná Maestro získal i cit pro detail. Vystudoval školu bytové architektury a chvíli se živil i jako truhlář. Toto období bylo však relativně krátké. Oslovila ho další múza, kterou byla hudba, přesněji řečeno jazz, kterému se věnoval. S hudbou ze dne na den skončil a poté se věnoval výtvarnému umění. Tvrdohlavě maloval v době hluboké totality to, co se mu líbilo, co uznal za vhodné. Ne vždy to přinášelo úspěch. Ale například časopis Automobil jeho kresby pravidelně otiskoval. Zlom nastal po roce 1989. V tomto období se postupně Váslav Zapadlík stal světově uznávaným autorem. Práce a výstava v největším americkém muzeu automobilů Blackhawk Collection v Kalifornii ho katapultovaly ve svém oboru na vrchol Olympu.

Jiří Rameš se věnuje především závodním strojům. Stal se jedním z předních výtvarníků zabývajících se motorismem. Jeho oblíbenou parketou jsou rychlé závodní vozy. Z jeho díla vyzařuje rychlost, dynamika, napětí a bojovná atmosféra sportovního zápolení a pohybu.

Jiří Rameš se narodil v roce 1954 v Děčíně. Auta začal zvěčňovat v útlém dětství. Dvakrát navštívil Lidovou školu umění, kde pro jeho sympatie ke kresbám autíček měli jen malé pochopení. Na průmyslové škole v Děčíně ho kamarádi vyhecovali, aby něco zaslal do Světa Motorů. V roce 1973 mu otiskli první kresbu. Srnského závodní 110 R. Následovaly stovky dalších. Původním povoláním konstruktér, po té redaktor časopisu Automobil. Od roku 1990 motoristický výtvarník „na volné noze“. Publikoval také v časopisech Automobil, Autotip, Motoristická současnost a v německém Fernfahrer Magazin. Uspořádal několik samostatných výstav a jeho obrazy vlastní naši i zahraniční závodníci a firmy.


Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):


TOPlist