europ_asistance_2024



Mitas Test Ride 2013: jak dopadla velká zkouška pneumatik?

Tisíc kilometrů off-roadu po albánských horách a čtyřikrát tolik po asfaltu, v těch největších letošních vedrech. Těžká cestovní endura, naložená kompletní expediční výbavou, s metrákovými chasníky v sedlech. Tři různé dezény pneumatik nakombinované na sedmi motorkách. Takové jsou základní parametry testu, který měl prověřit kvality pneumatik Mitas.

Kapitoly článku

Představu o všem podstatném, co se během Mitas Test Ride 2013 odehrálo, jste si už mohli udělat po přečtení tohoto článku. Kvůli špatně fungujícímu připojení k internetu se on-line reportáž přímo z cesty musela vejít do několika esemesek., ale i tak se jejich autorovi podařilo perfektně vystihnout atmosféru i průběh celé akce. Koneckonců, kdo by čekal, že v místech, kde benzín tankují z plastových nádrží pomocí generátorů, a tržby evidují na prázdnou krabici od oleje, bude stoprocentní spolehnutí na něco takového jako internet v mobilu?
Pokud o akci Mitas Test Ride 2013 slyšíte poprvé, tady je alespoň její stručná rekapitulace. S nápadem otestovat pro tuzemského výrobce pneumatik tři nejprodávanější modely pneumatik na cestovní endura přišel letos na jaře cestovatel Robert Blazius. Právě české Mitasky patří podle něj mezi nejčastěji diskutované gumy na nejrůznějších fórech, a jak známo, v anonymním prostředí internetu má spousta příspěvatelů hodně o objektivním hodnocení hodně zkreslené představy. Akce Mitas Test Ride měla prověřit české pneumatiky v podmínkách, do kterých jsou určeny, a jezdci, pro které jsou určeny. Objektivitu zaručily pravidelná měření kalibrovanými přístroji v průběhu celé expedice. Na všech motorkách se několikrát denně měřil tlak, teplota a opotřebení s přesností na setiny milimetru. Výsledná data poslouží konstruktérům v Mitasu při vývoji nových směsí a dezénů.
Volba destinace padla na Albánii, kde je Robert jako doma. S rolí průvodce motorkářů, toužících po pořádném off-road ježdění, má také spoustu zkušeností, takže ukočírovat sedmičlennou partičku na dvoutýdenním zájezdu pro něj nebyl zas tak velký problém. Podle jeho slov je základem úspěchu pořádná příprava, a tu nepodcenil ani v případě Mitas Test Ride. Všichni účastníci před odjezdem absolvovali dvoudenní enduro školu, jejich motorky prošly pečlivou servisní prohlídkou a samozřejmě dostaly nové pneumatiky. Expedice byla vybavena i profesionální lékarnou a kvalitními cestovatelskými potravinami, prostě vším, co je na cestách daleko od civilizace potřeba.
Testovací jezdci se na začátku rozdělili do dvou skupin. Tým A jel volným tempem po ose do Benátek a pak lodí do řeckého Igoumenitsu, kde začalo testování na špatných okresních a místních komunikacích, proložené několika dny off-road ježdění. V tomto týmu byly 4x KTM 990 Adventure a jedno BMW 1200 GS. Na motorkách byly nakombinovány pneumatiky Mitas E-07, E-09 a E-10 v následujícím složení:
  • 1 x  BMW E10 předek i zadek
  • 2 x  KTM 990 na E 09 předek i zadek
  • 1 x  KTM E 07 předek i zadek
  • 1 x  KTM E 09 předek a E 10 zadek
Tým B, který měl větší podíl testování po asfaltových silnicích, přijel z Prahy po ose do albánského města Koplik. Krátce poté absolvovaly obě skupiny dvoudenní náročný off-road přes Thethy, a pak se opět rozdělily na offroadovou a silniční část. Sraz byl za dva dny v Černé Hoře v národním parku Durmitor, odkud už se do naší republiky vrátili oba týmy společně. Tým B cestoval ve složení:
  • 1x KTM 990 E 07 předek i zadek
  • 1x BMW 1200 GS E 10 předek i zadek
Původně avizovaný motocykl Honda Africa Twin byste na fotkách hledali marně, protože jeho majitel na poslední chvíli účast odřekl.
Testování (kromě cca 50 kilometrů) probíhalo za zcela suchých podmínek, což bylo výhodné pro jezdce, méně tak pro vlastní testování. Teploty se pohybovaly mimo posledního dne okolo 32 až 36 stupňů. Všechny motorky byly plně naloženy, a průměrná váha zavazadel  se pohybovala kolem 60 kg. Tlak v pneumatikách se nejen měřil, ale také upravoval podle aktuálního jízdního povrchu. Při jízdě po šotolinových cestách testmeni snižovali tlak v pneumatikách na 2,0 baru, před vyjetím na asfalt se foukalo na předepsaných 2,4 a 2,6. Po celou dobu testu jeli všichni jezdci dle vlastních sil, někteří naplno, někteří o něco volněji. V řeči čísel to znamená do 120 km/h při přesunu z Prahy do Benátek, 140-150 km/h při návratu do vlasti, a mezi tím co srdce dovolilo. Během off-roadových dnů činil denní průměr zhruba 150 km.
Celkem na testovacích pneumatikách najeli více jak 30 000 km, v průměru to dělá necelých 5 000 km na každou sadu pneumatik. Celá cesta se obešla bez jediného defektu, pouze mezi špalky se - převážně na dezénu E-09 - vytvořily drobné trhliny od kamenů. 

A v jakém stavu jsou pneumatiky po návratu?

Sada E-09 na KTM 990 zkušeného jezdce Mirka, který vyznává agresivní styl jízdy (akcelerační smyky, prudké dobržďování) má najeto lehce přes 6 tkm a je ve dvou třetinách životnosti. Stejné pneumatiky na motorce rozvážnějšího Adama čeká mnohem delší nájezd, podle dosavadního opotřebení kolem 15 000 km. Oba jezdci si u pneumatik chválili především chování na asfaltu, ovšem tady je třeba připomenout, že se prakticky nepotkali s mokrou silnicí, kde se - jak známo - negativně projevují nevýhody tvrdší směsi. Ty ovšem vyvažuje dlouhý nájezd, a ani do terénu se jezdec na E-07 rozhodně nemusí bát. Pro ty, kdo se na šotolinu vydávají častěji, má Mitas v nabídce i odolnější verzi Dakar. Tu poznáte na pohled podle žlutého pruhu, z konstrukčního hlediska pak má zesílené boky a jednu vrstvu plátna navíc.
Robertova KTM má na E-09 momentálně najeto 6 600 km a gumy jsou na konci životnosti. Podle jeho slov začal vzorek rychle ubývat po čtyřech tisících kilometrech, kdy se expedice přesunula z šotoliny na asfalt, a cestovní tempo se zvýšilo až na 130 km/h. Do 4 tisíc byl ale s jejich chováním naprosto spokojený, ať už jde o přilnavost na silnici, tak výkony v terénu. Za osobního favority by si vedoucí výpravy ale vybral kombinaci E-09 na zadku a E-10 na předku. Desítka má totiž ve srovnání s E-09 větší plochu špalků, a ty se tak rychle neopotřebují brzděním na silnici, a uvedenou kombinací se dá dosáhnout vyváženého opotřebení přední a zadní gumy. Dobrodruhům, kteří rádi jezdí mezi kameny, Robert opět doporučuje verzi Dakar se silnějším pláštěm a vyššími špalky.
Na otázku, proč nedávat rovnou E-10 na obě kola, by mohl nejlépe odpovědět David. Jeho zadní guma sice měla ze všech nejlepší přilnavost na asfaltu, ale vydržela v použitelném stavu jenom 4 000 km. Rozdíly mezi chováním devítky a desítky na šotolině jsou přitom nerozeznatelné, alespoň pohledem běžného uživatele.

Takže jaké je rezumé?

Pro dálkové cestovatele, kteří se chtějí občas podívat mimo silnici, nabízí nejlepší poměr cena/výkon pneumatiky Mitas E-07. Bláto nebo mokrá tráva už jsou pro ně příliš velké sousto, ale za lidovou cenu poskytují solidní kilometrový průběh a vynikající jízdní vlastnosti na asfaltu i šotolině.

Na kratší trasy spojené s častějšími výlety do středně těžkého terénu se jako ideální ukázala kombinace E-09 vzadu a E-10 vpředu. Na těchto gumách se dá i s těžkou motorkou udělat 7 000 km, a podrží vás jak na silnici, tak v blátě. A kdo najezdí převážnou část kilometrů mimo asfalt, měl by sáhnout po nuladevítkách v provedení Dakar.
Podrobné výsledky měření, určené pro vývojáře z Mitasu, zatím k dispozici nejsou. Spousta čísel se musí nejdřív pečlivě zpracovat, aby mohla posloužit mimo jiné i při přípravě nových směsí a desénů pro následující roky. Tabulky a grafy ale nebudou jediným výstupem z Mitas Test Ride 2013. Robert Blazius chystá na konec roku 3 cestovatelské večery spojené s promítáním fotek a videí z akce, kde se o podrobnostech z testování můžete dozvědět mnohem víc. Dva z nich budou v Praze a jeden pravděpodobně ve Zlíně nebo Brně, přesnější informace se na našem webu včas dozvíte.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (32x):


TOPlist