Téma: Geometrie podvozku - trakce předního kola
 
7.11.2010 v 21:55
Zdravím všechny ladiče!

Už dva lidi mě nezávisle na sobě pomluvili trakci předního kola u mojí motorky, tak jsem si řekl že to nebude náhoda a je třeba to řešit! Nebudu je jmenovat, ale jeden jezdí na Hondě CRF450 tuším 07 a druhý na KTM 250EXC 08, beru tedy za to že tyhle motorky fungují správně.

Motorka:
KTM 450 EXC model 07

Podmínky:
homogenní rovný sypký podklad bez nerovností (hlinitopísek, šotolinová cesta apod) Nemělo by to tedy být špatnou funkcí tlumení protože není co tlumit.

Problém:
Pocit z předku je celkově nejistý, při zatáčení má tendenci se "zarývat" a podjíždět
V zatáčce s tobogánem chce předek nahoru

Moje nastavení a možnosti:
Vidlice povysunuté v brýlích o 7mm nahoru
Zadní kolo ve šponovácích spíše vepředu (šponováky otočené dlouhým dozadu)
Rider SAG cca 10cm v sedě
Odskok (offset) osy kola od osy řízení 20mm (lze nastavit i 18) (vztah odskoku k řízení zde )
Váha na předku je o 1kg více než na zadku

Co mě napadlo vyzkoušet:
menší SAG (zadek výš)
zadní kolo ve šponovákách co nejvíc dozadu - více váhy na předku, méně na zadku = menší trakce zadku (450 bere zadkem strašlivou "šponu" - je velmi těžké jej v zatáčkách utrhnout)
Snad ještě větší popuštění předků
Sedlo se schodem, které mě bude tlačit více dopředu
Odskok v brýlích byl dříve 18mm, teď 20mm, změnu nejsem schopen rozpoznat.

Porovnání s ostatními motorkami:
Nejlepší trakci a pocit z předku v těch podmíkách které popisuju má moje trialka Beta - kromě zjevných věcí ji charakterizuje hodně strmý úhel řízení a krátké vidlice. Nevím jak je to možné, ale můžu ji poslat z prudkého písčitého kopce s jistotou o které si KTM může nechat jen zdát.

Potom jsem jezdil na KTM 250EXC 010, a tam to bylo o tom že motor je tak divoký a razantní, že furt lítal zadek. Ale na předku ta jistota byla.

Když opticky srovnám mou KTM a nový model, tak se geometrie rámu liší v řádech milimetrů, když mrknu na CRF tak ta má delší vidle a čoprovatější úhel řízení.
Přesné míry ale stále hledám.

1 reakcí na tento příspěvek Geometrie podvozku - trakce předního kola

9.11.2010 v 15:55 | Nahoru | #1
Na crf-x jsou jiné vidle než na crf?Jinak proč ses rači nekouk po fabrických WP na inzerci, já letos koupil dvoje?K tomu sklonu v krku řízení,mám taky CNC brejle s možností nastavení dvou rozvorů a ten dlouhej jsem zkoušel jako první.Perfektní rovná jízda po nerovnostech a v kolejích pod neskutečným plynem,ale do zatáček nic,nic a najednou bác.Tak jsem to otočil a přesně opačné chování,neklidné ve vyšší rychlosti na té samé dráze a zatáčky jdou řezat velmi znatelně lépe,dělal jsem to v jeden den a zůstal jsem u krátkého rozvoru.V zadu mám také otočené dorazové podložky,jinak rozdíl byl snad dva centimetry v tom rozvoru(možná i víc už nevím).Koukals dovnitř na pouzdra a olej?

(reakce na) Geometrie podvozku - trakce předního kola

9.11.2010 v 19:16 | Nahoru | #2

marko>Na crf-x jsou jiné vidle než na crf?Jinak proč ses rači nekouk po fabrických WP na inzerci, já letos koupil dvoje?K tomu sklonu v krku řízení,mám taky CNC brejle s možností nastavení dvou rozvorů a ten dlouhej jsem zkoušel jako první.Perfektní rovná jízda po nerovnostech a v kolejích pod neskutečným plynem,ale do zatáček nic,nic a najednou bác.Tak jsem to otočil a přesně opačné chování,neklidné ve vyšší rychlosti na té samé dráze a zatáčky jdou řezat velmi znatelně lépe,dělal jsem to v jeden den a zůstal jsem u krátkého rozvoru.V zadu mám také otočené dorazové podložky,jinak rozdíl byl snad dva centimetry v tom rozvoru(možná i víc už nevím).Koukals dovnitř na pouzdra a olej?



Jsou jinak naplanžetovaný. Jel jsem kdysi na Pračkovým CRF-X a přišlo mě supr, tak jsem se rozhodl to vyzkoušet.
Ty fabrický WP jsem nikdy neviděl k prodeji, a nebo byly drahý, tak proto. A taky jsou prý dost tvrdý, spíš na motokros. Tak nevím jestli bych si s nima pomohl. Kromě toho si je už "neudělám" doma, pokud mám správný informace.

Tvůj poznatek z offsetu brýlí je zajímavej. Nedává mě to smysl, ale to nemusí znamenat že to tak není.

Vidle mám technicky samozřejmě v pořádku.

Ještě bych se zeptal, jakej máš Sag?

MikiberG>Vespa> Jo máš s tím pravdu ....
... ještě bys do toho měl zakomponovat předsazení osy, styčný bod kola v závislosti na zatočení a náklonu motorky


předsazení osy komponuji, ale styčnej bod v závislosti na náklonu, to už je moc drsný :))
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist