Téma: Geometrie podvozku - trakce předního kola
 
7.11.2010 v 21:55
Zdravím všechny ladiče!

Už dva lidi mě nezávisle na sobě pomluvili trakci předního kola u mojí motorky, tak jsem si řekl že to nebude náhoda a je třeba to řešit! Nebudu je jmenovat, ale jeden jezdí na Hondě CRF450 tuším 07 a druhý na KTM 250EXC 08, beru tedy za to že tyhle motorky fungují správně.

Motorka:
KTM 450 EXC model 07

Podmínky:
homogenní rovný sypký podklad bez nerovností (hlinitopísek, šotolinová cesta apod) Nemělo by to tedy být špatnou funkcí tlumení protože není co tlumit.

Problém:
Pocit z předku je celkově nejistý, při zatáčení má tendenci se "zarývat" a podjíždět
V zatáčce s tobogánem chce předek nahoru

Moje nastavení a možnosti:
Vidlice povysunuté v brýlích o 7mm nahoru
Zadní kolo ve šponovácích spíše vepředu (šponováky otočené dlouhým dozadu)
Rider SAG cca 10cm v sedě
Odskok (offset) osy kola od osy řízení 20mm (lze nastavit i 18) (vztah odskoku k řízení zde )
Váha na předku je o 1kg více než na zadku

Co mě napadlo vyzkoušet:
menší SAG (zadek výš)
zadní kolo ve šponovákách co nejvíc dozadu - více váhy na předku, méně na zadku = menší trakce zadku (450 bere zadkem strašlivou "šponu" - je velmi těžké jej v zatáčkách utrhnout)
Snad ještě větší popuštění předků
Sedlo se schodem, které mě bude tlačit více dopředu
Odskok v brýlích byl dříve 18mm, teď 20mm, změnu nejsem schopen rozpoznat.

Porovnání s ostatními motorkami:
Nejlepší trakci a pocit z předku v těch podmíkách které popisuju má moje trialka Beta - kromě zjevných věcí ji charakterizuje hodně strmý úhel řízení a krátké vidlice. Nevím jak je to možné, ale můžu ji poslat z prudkého písčitého kopce s jistotou o které si KTM může nechat jen zdát.

Potom jsem jezdil na KTM 250EXC 010, a tam to bylo o tom že motor je tak divoký a razantní, že furt lítal zadek. Ale na předku ta jistota byla.

Když opticky srovnám mou KTM a nový model, tak se geometrie rámu liší v řádech milimetrů, když mrknu na CRF tak ta má delší vidle a čoprovatější úhel řízení.
Přesné míry ale stále hledám.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Geometrie podvozku - trakce předního kola

8.11.2010 v 09:34 | Nahoru | #1
MikiberG> shodou okolností jsem to měřil, a moje KTM je stejně dlouhá jak Berg.
Úhel hlavy řízení je u KTM 63,5° (no nové to samý) a u Husabergu 2004 63°, u tvýho 2005 je to 64,5° (strmější)

Brýle ze supermota mají odskok 17mmm, standartní u KTM mají 20, u Husaberga 22. U Japonců až 24.. čím větší odskok, tím kratší stopa, takže ty máš teď stopu DELŠÍ

U supermota se dělá menší offset kvůli menšímu kolu.
Jinak je zvláštní že někomu přijde že menší offset líp zatáčí, když by to technicky mělo být naopak, měl by být stabilnější.

Naposledy editováno 08.11.2010 10:02:18

(reakce na) Geometrie podvozku - trakce předního kola

8.11.2010 v 11:19 | Nahoru | #2

Vespa>MikiberG> shodou okolností jsem to měřil, a moje KTM je stejně dlouhá jak Berg.
Úhel hlavy řízení je u KTM 63,5° (no nové to samý) a u Husabergu 2004 63°, u tvýho 2005 je to 64,5° (strmější)

Brýle ze supermota mají odskok 17mmm, standartní u KTM mají 20, u Husaberga 22. U Japonců až 24.. čím větší odskok, tím kratší stopa, takže ty máš teď stopu DELŠÍ

U supermota se dělá menší offset kvůli menšímu kolu.
Jinak je zvláštní že někomu přijde že menší offset líp zatáčí, když by to technicky mělo být naopak, měl by být stabilnější.



ten offset je jak rikas, ale myslim si ze uz je tam v serii stopa tak kratka ze uz to muze by na hrane, ze uz je to "podrazene" moc, tzn i s mensim offsetem pak muze nastat zmena k lepsimu... ja bych to na zkousku zkusil poslat obracene zkusil bych ten 18offset, vytahnout vidle a pripadne jeste tu motorku natahnout na rozvoru..

a mozna bych z toho jeste nevylucoval tlumic a zkusil chovani s ruzne nastavenym odskokem..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Geometrie podvozku - trakce předního kola

8.11.2010 v 16:51 | Nahoru | #3

Vespa>MikiberG> shodou okolností jsem to měřil, a moje KTM je stejně dlouhá jak Berg.
Úhel hlavy řízení je u KTM 63,5° (no nové to samý) a u Husabergu 2004 63°, u tvýho 2005 je to 64,5° (strmější)

Brýle ze supermota mají odskok 17mmm, standartní u KTM mají 20, u Husaberga 22. U Japonců až 24.. čím větší odskok, tím kratší stopa, takže ty máš teď stopu DELŠÍ

U supermota se dělá menší offset kvůli menšímu kolu.
Jinak je zvláštní že někomu přijde že menší offset líp zatáčí, když by to technicky mělo být naopak, měl by být stabilnější.



.... tak to čumím jakej máš přehled...je vidět že na to jdeš vědecky

... já myslel oproti stejnýmu modelu KTM.... jestli to tvoje není jezevčík nebo boxer
... s tema mm na brýlých máš pravdu ale jestli to já nemotám tak např. já mám jakoby menší závěs kola a tím lečí řízení do zatáček a horší stabilitu při rychlé jízdě - řekl bych stopu kratší. A je to fakt znát motorka je hravější, je jakoby lehčí na předek a celkově se mi zdá lepší.
... HSB 07-08 mají ještě proměnlivé zavěšení vidle těch 22mm - je tam jakoby excentricky osa a v přímém směru je vidle jakoby víc předkoplá a do zatáčky se zkracuje - je to zajímavé řešení ale v praxi mi to příjde takový divný - nejdřív to jakoby nechce zatočit a pak najednou lup a je to.. no ale přímo to má perfektní stabilitu a do zatáček jde slušně...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist