S firmou VM MOTO jsem rozjednal obchodní zastoupení motocyklů VM pro severní a jižní Moravu. Už velmi dlouho jsem byl zván na test nového českého motocyklu pod názvem VM. Sezóna byla velmi nabitá, takže jsme se s majitelem firmy, panem Vladimírem Váchou, míjeli a neměli čas dohodnout si termín testu. V polovině srpna mi pípla SMS od tvůrce motocyklu Bohouše Staši a konkrétní termín byl dohodnut.
Byl jsem na tento motocykl šíleně zvědavý. Domluvil jsem se se svým teamovým jezdcem Ondřejem Liškou, že se testu zúčastní taky. A zvědavost začala hlodat v nás obou. VM-ka pro nás byla velkou neznámou, pouze jsme věděli, že její obsah je 610 cm3, váha 109 kg, má bílou barvu, nemá startér, přední tlumiče jsou Paoli-Kayaba, zadní Öhlins a brzdy Brembo. Tato skutečnost nás nutila si při dlouhé cestě pokládat navzájem spoustu otázek:…jak je motorka vyvážená …s výkonem přes 60 koní nebude asi žádný beránek, …jak půjde startovat, když jsme v dnešní době zvyklí jen mačkat tlačítka startéru, …jak si konstrukce pohrála s gyroskopickým momentem, …jak zvládnou brzdy zastavit to stádo koní? A hlavní otázka zněla, jak padne do ruky.
Než jsme tyto otazníky stačili probrat, objevila se cedule Jinín. Tam nás již očekával pan Bohouš Staša se svým karavanem v barvách VM MOTOR a na první dojem krásná, bílá VM-ka. Seznámili jsme se s Bohoušem a vyslechli základní informace ohledně motocyklu. Při podrobném shlédnutí mota mě zaujalo mnoho detailů: středy kol velmi robustní a přitom lehké, racingové stupačky, sedlo Acerbis, velmi pevné brýle tlumičů, ale nejvíc mi padly do oka velké chladiče a dovoluji si říct, že jsou pevnější než všechny megasystémy. Zkrátka na motocyklu bylo odvedeno kus dobré práce.
O půl druhé otevřeli v Jiníně areál. Bohouš nastartoval stroj, nechal ho prohřát a my si zatím oblékli výstroj a šli se seznámit s tratí i motocyklem. VM mě překvapila ohromným výkonem, který v nízkých otáčkách naháněl strach. Udělali jsme pár koleček a VM-ka, i my dva s Lišákem, byli dostatečně prohřátí. Přestavil jsem ještě nastavení podvozku, řídítek a páček. A konečně nastal čas vyzkoušet moto naplno. Po rozbité trati VM-ka uháněla jako šutr a tuto trať krásně pohlcovala, před zatáčkama ukázala své předimenzované brzdy a poslušně zatočila tam, kam jsem chtěl. V zatáčce poslouchala na jedničku, při výjezdu si musí člověk dávat pozor na akceleraci. Stádo koní se o slovo hlásilo každou chvíli. Rukojeť plynu je dlouhá a tak dávkování výkonu nebylo tak hrozné. Motocykl VM na mě zapůsobil velmi dobrým dojmem, výtky, které jsem přednesl Bohoušovi, se budou určitě řešit.
A nyní převzal štafetu Lišák. Prvotní respekt, který k VM-ce měl, byl rychle pryč, kroutil plynem, co to šlo a neustále zrychloval. Potom si vyzkoušel několik startů a s velkým údivem konstatoval: “Tak tohle jsem nikdy nezažil, motorka má tolik výkonu, že jsem nestačil řadit!”
Odpoledne pomalu uběhlo a byl čas opustit trať. Na mou otázku, jaký pocit v něm VM-ka zanechala, odpověděl: “Na ničem tak silném jsem v životě neseděl, natož jezdil, motorka se mi fakt líbí, asi bych si zvykl. Při nájezdu na skoky mi chyběla jistota, špatně se odhadovala rychlost, protože motorka dopředu žene na jakoukoliv rychlost.” Tyto dojmy odhaduju podle toho, že Ondřej jezdí na novém Husarovi a ten se chová jinak, než konvenční motocykly, ale to je taky vše, co asi umí.
Své hodnocení motocyklu bych vyjádřil stupnicí od 1 do 5, kde 5 znamená nejlepší a 1 nejhorší:
Motor: výkon…………..5
průběh…………3
startování……..3
Podvozek: tlumení………….4
geometrie……….5
vyvážení…………4
Brzdy: citlivost…………4
účinnost………..5
Zpracování: ……………..5
Areál v Jiníně byl uzavřen a my vyrazili na místo, kde se VM-ky rodí. Bohouš otevřel dílnu a my viděli rozpracované motocykly. Nejvíc mě zajímalo právě zpracování a kvalita dílů, které jsou použity v motocyklu a zvenčí nejsou vidět. Bohouš začal vytahovat bedny plné velmi dobře zpracovaných dílů a já se začal ujišťovat, že se nejedná o žádný velký boom, jako to předvedla Praga, která jak rychle začala, tak ještě rychleji skončila. Nezbývalo mi nic jiného, než složit poklonu. A Bohouš s úsměvem dodal, že tady skoro nic není a že uvidíme teprve zítra v továrně, kde jsou ve skladech veškeré komponenty.
Druhý den jsme osobně navštívili pana Vladimíra Váchu v jeho podniku, nesoucí název VM MOTOR. Po několika hodinovém rozhovoru a exkurzi firmy padla dohoda a Faryn moto se stal oficiálním prodejcem pro celou Moravu a Slezsko a pro zlepšení služeb také prodejcem veškerého sortimentu firmy Öhlins.
Jsem velmi rád, že došlo k naší oboustranné dohodě. Tím, že je VM-ka kusová výroba, jsem schopen po vzájemné konzultaci objednat zákazníkům motocykl přímo na míru. Například dle jeho váhy bude moto osazené pružinami, dále např. výška řídítek, typ výfuku, velikost nádrže (8-11 litrů), typ nádrže (karbonová nebo hliníková). Takže po závazné objednávce dodám motocykl přesně podle zákazníkova přání a představy. Dále budu nabízet omezenou edici Cross country.
Možná se budu opakovat, ale nejvíce mě těší, že se jedná o ryze český motocykl, pánové Vladimír Vácha a Bohouš Staša odvedli v dnešní konkurenční době kus skvělé práce.
Cena motocyklu je stanovena na 136000,- Kč vč. DPH.
Veškeré dotazy velmi rád zodpovím.
Pavel Fárek
Naposledy editováno 03.10.2010 11:53:42
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Nekonkurenceschopnost VM 450 má několik rovin
Ono by asi chtělo prvně definovat rovinu, ve které chce podle Tebe VM něčemu konkurovat.
maras píše: Ono by asi chtělo prvně definovat rovinu, ve které chce podle Tebe VM něčemu konkurovat.
Teamwhd, který má k VM hodně blízko, napsal v příspěvku na předchozí straně:
"sxs525> design plastů není prdel a v čr není jedinej(no možná o jednom vim ) člověk kterej by dokázal navrhnout plasty tak aby to vypadalo....podobnej postup používala TM a myslím že s touto fabrikou by se měla VM porovnávat. A ta motorka je dělaná na závodění a to minimálně na úrovni mistrovství republiky ......"
A potom se podívej na nějaký závod MR, jaký tam jezdí stroje a máš rovinu konkurenceschpnosti jasně definovanou .
Jinak pro mě vcelku zajímavá diskuze a informace
A jde to kupodivu i slušně .
Naposledy editováno 26.09.2012 00:24:04
podniků subvencovaných státem.
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
né roků pak by nic z toho smysl nemělo
Jinak fandím každému, kdo se snaží s něčím novým podnikat, ani nemám ambice jim radit, jak to dělat, ale na druhou stranu je třeba brát věci objektivně.
k nám dnes v náznacích promlouvá v ducati panigale tito lidé včetně dalších i v česku jsou pro mě inspirací , možná to bude znít pateticky ale nejdůležitější je nadání píle a jasná vize pak se dílo podaří a někde na konci tam je ten marketing.
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
teamwhd píše: a proto je tady v česku všechno v háji protože se tohle zařazuje tam někam dozadu )) to by italové neprodali ani botu
Řekl bych, že díky "zmáknutýmu" marketingu se tu prodá doslova každý hovno a proto je tu dost věcí v háji. Dobrý zboží marketing zas tak nepotřebuje. Až bude VM třeba na prvním a třetím místě v mčr, tak to bude ten nej marketing a prakticky to nebude stát nic navíc. Už budou stačit nějaký předváděcí kousky a trochu obchodního talentu.
Pokud není na čem jezdit, nejsou žádný výsledky, není otestováno, marketing je k ničemu. Řečí o VM je tu dost, ale skutek zatím utekl.
Nebyla ušetřena obchodních turbulencí ale to snad žádná evropská značka nicméně neustále byla vidět v popředí světových závodů lidé jí vždy budou asociovat se sportem a pod správou
BMW jen pokvete.
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
v tom případě je těch ohlinsú tuplem škoda
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
3 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Tak jsem se obrátil mailem přímo na fi. VM Moto s prosbou o nějaké podrobnější info o VM 450, než co se dá vyhrabat z neoficiálních zdrojů...
A co myslíte, přišla po 14-ti dnech nějaká odpověď???
Kulový, Kefalín, leda kulový...
Naposledy editováno 01.11.2012 21:10:13
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Navrc.WR-F píše: Kůča-ČZ-MTX> Na e-maily neodpovidaj, musíš zavolat. Mě neodpověděli za víc než 2 roky
to je velký problém u nás. Ještě nemáme vychované svoje managery a politiky. Pak ani dobrá věc se neprosadí.
Naposledy editováno 02.11.2012 13:49:20
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Líbila by se mi ta nová VM 450 na příští sezonu CC moc...
Jak píšou všude, je to stroj spíše pro hobíky. Z objemu netřeba mít strach, protože otáčky nejdou nahoru tak raketově jako u ostatních krosek, ale zátah je stejný jako třeba u 450. Motor má obrovský brzdný účinek takže neuvážené ubrání je možná horší než přidání. To, že je malinko těžkopádnější pocítíte hlavně v zatáčce, kde je vyjetá stopa od jiných motocyklů, ale zase se tak snadno nerozhází na muldách. Výška je při nakopávání (ještě k tomu na nesprávné straně) trošku komplikace.
Pana Váchu asi zajímají hlavně úspěchy v závodech a to se odráží v přístupu k zákazníkům. Je to škoda, protože tahle motorka by si na trhu našla svoji cílovou skupinu zákazníků, nic podobného na trhu totiž není. Jen se jí trošku snažit na ten trh dostat........
Závěrem jen musím dodat, že tomuto projektu držím palce, i když nová 450 rozhodně není můj šálek čaje....
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
"VM prozatím pro stroj pro závodění do bahna ladí cenu." Ať laděj radši motorku jako takovou, výrobu, propagaci a další nezbytný věci.
Ignorace potencionálního zákazníka, není zrovna od fi. VM dobrej marketingovej tah.
Až konečně doladěj, a bude to normálně ke koupi, třeba jako homologovaný ostrý enduro, tak si to třeba půjdu koupit.