globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Štelování ventilů
20.7.2010 v 21:15
Předem bych nerad čet že jsem k*kot p*ča a podobně, ano jsu a neměl jsem to dávat doo rukou debilům když jsem chtěl ušetřit.

Problém je následující. Po složení motoru v něm něco strašně rachotilo.-> Typický zvuk pro ventily. Tak jsem postupoval podle manuálu, u alternátoru jsem sešteloval rysky jak mají být poté jsem rozdělal kdyt a u rozvodového kolečka měla být ryska rovnoběžně s blokem motoru nicméně já ji našel vzhůru nohama čili nevím jestli je píst v úvrati kdy mohu štelovat ventily.
Viz. fota.



čili bych se Vás rád zeptal v jaké poloze má co být když nikdo nebral ohled při skládání že něco je tak či onak. Skládat motor teda fakt nechci:) čili překontrolovat rysky pro jistotu vyndat svíčku a zjistit zda je píst hore a na to kolečko kašlat? Díky za rady:)

Uzavřeno 21.07.2010 v 10:57 uživatelem martin0.0.7

Otevřeno 21.07.2010 v 10:59 uživatelem martin0.0.7

1 reakcí na tento příspěvek Štelování ventilů

20.7.2010 v 21:35 | Nahoru | #1
nevim jestli je to stejne i u motorek..ale u auta ma bejt pist v horni uvrati..a mam pocit ze to bude platit i u motorky..pak ma bejt vsechno samozrejme ryska na rysku..jinak by to delali zbytecne..
EDIT:ryska na rysku se dela kdyz se davaj cely rozvody..U vuli to bejva asi pist v horni uvrati a ventily tzv ve strihu..

Naposledy editováno 20.07.2010 21:37:55

(reakce na) Štelování ventilů

20.7.2010 v 21:38 | Nahoru | #2

Woko_O>nevim jestli je to stejne i u motorek..ale u auta ma bejt pist v horni uvrati..a mam pocit ze to bude platit i u motorky..pak ma bejt vsechno samozrejme ryska na rysku..jinak by to delali zbytecne..



jasny jasny ted jme jde o to ze kdyz nekdo uz nedal to kolecko dobre tak jestli mohu spolehat na tu rysku preci jenom tocim z klikou+pist atd. takze asi si ridit podle toho......

Štelování ventilů

20.7.2010 v 21:42 | Nahoru | #3
Když sundáš víčko (víčka) ventilů tak vidíš kdy jsou v poloze pro štelování ne? Teda aspoň já jsem to u čtyřkolky poznal, při kontrole byly rysky na ryskách.

Štelování ventilů

20.7.2010 v 22:03 | Nahoru | #4
jasny to jo ale na netu jsem se dočetl že nejprve nastavit ty rysky a pak až sundám víčko riska bude rovnoběřně jenže ja ju mam uplně mimo protože kolečko bylo nasazeno špatně tak mě zajímá zda stačí mít nastavenou rysku na klice abych je mohl štelovat

Štelování ventilů

20.7.2010 v 23:19 | Nahoru | #5
Když jsou ventyly ve střihu,tak se ladí úplně jinej válec,podle toho jak pálej.To se jedná o výceválcový motor.U jednoválce stačí když při sundaném ventylovém víku,zařadíš nevyšší kvalt,aby si to utočil za zadní kolo při vyndané svíčce.Pak budeš otáčet kolem po směru a budeš sledovat sací ventyl.Až půjde dolů.(je to ten blíž karburaci/sání)Dokud jde dolů, jde to ztuha,neboť překonáváš ventylovou pružinu.(Je to moc rychlí-tak pomalu !)Až se začne ventyl zavírat-píst už jde vzhůru.Nastává druhý takt-stlačování.To je třeba ohlídat nějakou tyčkou/šroubovákem,otvorem po svíčce.Napoprvé se Ti to nepovede,neboť pružiny mají tendenci ve finální fázy naopak horní úvrať bez svíčky přetáhnout.Necouvej a dej si to tolikrát,dokud se Ti to nepovede.Alespoň zahlédneš ten zmiňovaný střih,při kterém se to opravdu neladí.Ladí se to v horní úvrati po zavírajícím se sacím ventylu.Pak totiž nastává třetí takt-expanze/výbuch a to musí být oba ventyly zavřený,jinak by Ti utekla síla výbuchu.Proto se to ladí v této fázy,neboť tam musí být ta vůle,aby při ohrátí materiálu,měly pružiny drobet setinovou možnost v tom ajfru to doklapnout.Ta vůle pak dělá u slabé motorky hodně.Když je veliká,tak to pozdě otevře sací ventyl a brzo zaklapne vyfukový.Tím příjdeš o blahodárný střih k němuž se blížíme.Píst po pracovním taktu letí dolů a začíná se otevírat výfukový ventyl.Tento čtvrtý takt je právě střihovým taktem.Když totiž letí píst opět vzhůru vytlačuje otevřeným výfukovým ventylem splodiny hoření a než píst dosáhne horní úvrati,začne se otevírat už i sací ventyl.Je to v momentě kdy ještě né zcela dovřeným výfukovým utíkájí splodiny.Tato pozice je tzv.střih a má za následek to že,utíkající splodiny hoření vytvoří podtlak a strhnou s sebou novou směs.Tím se dosahuje lepšího plnění válce.Píst dosáhne horní úvrati a výfukový ventyl musí zaklapnout.Proces se opakuje a sací ventyl se dootvírává,jak jde píst dolů.Proto nemůžeš měřit vůle mezi vačkou a ventylem při střihu,neboť tam v tu dobu žádná být nemůže.Jsou totiž oba mírně stlačený vahadlem,nebo vačkou.Výfukový ještě nedovřený a sací už otevíraný.Vačky jsou vůči sobě drobet pootočený,aby k tomuto efektu docházelo a tak když je vůle veliká na sacím-začíná se vačka o sací ventyl opírat,když už je třeba výfuk zaklaplí.Pak nedojde k řádnému naplnění vácce,ale ke cvakání šicího stroje.U Ohv je to slyšet hodně,neboť je tam těch ťukacích mezírek více,než u Ohc.Když je pak veliká vůle na výfukovém,ten sice otevře včas,neboť ten otevírá už při pracovní fázy a tvar jeho vačky ho drží otevřený do poslední chvíle.Jenže větší vůle způsobí,že zaklapne dřív,než sací otevře.Proto je nejlepší mít vůli nejmenší,jenže vždy u každého motoru se to liší konstrukcí,otáčkami,použitým materiálem a jeho tepelnou roztažností.Když se to přežene s minimem,tak ventyly po zahřátí nedovíraj a to je průser.Minimální vůle na sacím prodlouží střih,ale jen za předpokladu,že výfuková je zprávná.Vačky ať už je nazveš ostrými,nebo obyčejnými,mají vždy náběh na stlačování ventylu,nebo tlačných tyček pro vahadla-pozvolný,ale jejich druhá pološíša je už strmá.Takže jakákoli odchylka od správného nastavení vůlí má okamžitý vliv na výkon motoru.S malou až žádnou vůlí to střílí a velkou to netáhne,cvaká a nejde to vytočit do max.ot.,neboť ve vysokých otáčkách už potřebuješ každou kapku směsy.Vykuchanej výfuk u 4t napomáhá ve vysokých otáčkách k lepšímu plnění,jenže v nížších už potřebuješ jako u 2t aby Ti trochu helfnul odpor v tlumiči a nepřelítlo to nad pístem v čase střihu doprič.

Štelování ventilů

20.7.2010 v 23:26 | Nahoru | #6
Vyfoť i tu rysku v jaký je poloze a ve stejný poloze vyfoť víčko u alternátoru.Nějak nerozumím cos nám chtěl říct.

Jinak na CBR to je brnkačka - stačí dodržovat to štelování při expanzi, jak už bylo psáno výše...
Akorát ten přístup k sacímu ventilu je dost nahovno(a to jsem ještě slušnej )

Naposledy editováno 20.07.2010 23:26:43

Štelování ventilů

21.7.2010 v 07:38 | Nahoru | #7
Dneska mě má zrovna přijet jedno jedno CBR125R na seřízení ventilů, tak se pak rád podělím o zkušenosti

Štelování ventilů

21.7.2010 v 07:45 | Nahoru | #8
...esi ti dobře rozumim, tak ti někdo dělal motor a špatně nastavil rozvody, je tak??? ...protože když nastavíš rysku na zapalování oproti rysce na víku, musí ti sedět i ryska na rozvodovym kole, která je u jednoválce většinou rovnoběžně s rovinou hlavy...pokud tomu tak nejni, tak je potřeba rozvody nastavit správně, ale ještě před tím, bych zkontroloval, esi se to nepotkalo a nejni přihnutej některej z ventilů...

Štelování ventilů

21.7.2010 v 09:57 | Nahoru | #9
ano je to tak ryska na zapalování oproti rysce na výku je nastavená...viz.horní foto...... zde pak dávám foto rysky na rozvodovém kole....

2 reakcí na tento příspěvek Štelování ventilů

21.7.2010 v 10:33 | Nahoru | #10
Tak nové poznatky rysky jnsem teda nastavil jen u víka alternátoru. poté sem zkontroloval zda je píst v horní úvrati...byl poté jsem zahýbal s vahadly a šlo snimi normálně hýbat.....čili v tomto momentě se už vůle může nastavit?

(reakce na) Štelování ventilů

21.7.2010 v 10:50 | Nahoru | #11
martin0.0.7: Uvědomuješ si, že vačka se otáčí polovičními otáčkami, než klikovka? To znamená, že ventily nemůžeš seřizovat v každé úvrati, ale v každé druhé. Takže poprvé jsi měl pravděpodobně jen blbě natočenou klikovku. Ale to zas není důvod, aby v motoru něco "strašně rachotilo". Spíš tipuju, že je motor blbě poskládaný a nějaké seřizování ventilů tě nezachrání.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Štelování ventilů

21.7.2010 v 10:53 | Nahoru | #12
martin0.0.7> Pokud sis dole na klice podle rysek nastavil horní úvrať a zkontroloval, třeba šroubovákem strčeným do otvoru pro svíčku a píst je skutečně v horní úvrati a vahadla sou volná, tzn. je tam vůle, tak v tento okamžik můžeš ventilové vůle seřizovat Kdyby tam vůle nebyla, tak stačí potočit s motorem o jednu otáčku (4Takt - jeden pracovní cyklus probíhá na 2 otočení kliky, tudíž koprese neprobíhá pokaždé když jde píst do horní uvrati, ale obotáčku) Jinak, základní pravidlo, je jedno co je to motor, ale ventilové vůle prostě zásadně nastavovat když je motor v kompresy, ventily sou zavřené a nemáš co zkazit a nepotřebuješ ani žádný manuál když se tímhle budeš řídit

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Štelování ventilů

21.7.2010 v 10:59 | Nahoru | #13
mischa638> díky tohle sem chtěl vědět

(reakce na) Štelování ventilů

21.7.2010 v 12:14 | Nahoru | #14
martin0.0.7> nemáš zač Jo a vůle se seřizují vždy za studena, ale to snad víš
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
zvýšení výkonu honda cbr 125 [1, 2] Honda CBR 125R Honda23 47 Dnes v 12:21 sustrjan
Honda cbr 125 r Honda CBR 125R Dominik07 11 29.4.2024 v 15:12 Krautkopf
Jakou 125 CCM vybrat Honda CBR 125R, Honda PCX 125, Yamaha NMAX 125 Giant13 17 22.4.2024 v 20:57 MP3KV
Blinkry Honda CBR 125R ProFicK 1 24.3.2024 v 02:08 tompok76
Utahovací momenty Honda CBR 125R Hondapcx125 4 18.3.2024 v 15:12 assassin


TOPlist