globalmoto_duben_nolan





Téma: Proč jsem boural ?
 
7.3.2010 v 15:47
Nechci začínat pateticky, ale skutečně se začátek hlavní sezóny kvapem blíží (pro mnohé už začal) a tak mě napadlo založit toto téma, zejména pro méně zkušené motorkáře, kteří by se z těchto zážitků mohli poučit. Často se tady vyskytovaly témata o tom "kolikrát jsem boural" apod., ale mě by zajímalo Proč jste bourali ? Jedná se mi o situace, kdy jste se vybourali nebo "sklouzli" vlastní vinou , ať už např. kvůli nepozornosti, přecenění vlastních dovedností nebo kvůli špatnému stavu vozovky či motorky. Nemám na mysli, kdy vás někdo nabral nebo nedal přednost, závada, defekt apod., zkrátka, kdy jste za to tak říkajíc nemohli. Chtělo by to krátkou analýzu a zhodnocení, co byste udělali dnes jinak, aby se to už nestalo. Nejde o anketu, ale o to, podělit se se zážitky a hlavně poradit jiným. Kdyby to mělo pomoci jen jednomu jezdci, tak se to IMHO vyplatí. Sám nejsem začátečník, ale zdaleka se nepovažuji za zkušeného jezdce. Pád jsem zatím naštěstí neabsolvoval. Abych začal u sebe , já jsem si přes zimu důkladně (2x) pročetl knihu "Dokonalá jízda na motocyklu" . A jak jste na tom s pády a následným poučením vy?

EDIT: Spíše se to týká silničářů (asfaltomrdalů). U endura (či cross) se s pády tak nějak počítá .


Naposledy editováno 07.03.2010 16:08:07

Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 16:42 | Nahoru | #31
Quanax - jo to máš sice pravdu,ale ve finále máš na rozhodnutí cca 1 a více sekund (zaleží zase na okolnostech rovina,zatáčka,stromy,lesy atd)a podle mě je to poslední na co myslíš na spojku.Na okruhu se mě stalo něco podobnýho na C-čku ,že jsem měl velkej náklon ale za to přední gumu s ploškou na kraju pneu a tam mě pravě přední kolo klouzlo stopa byla pryč,ale ubral jsem plyn a pomohlo to,ale tam šlo o prd máš tam kačera že .Přece jenom přední ploška na pneu tě v běžným provozu málo kdy potká,ale i tak měním pneu zadek i předek součastně.

Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 16:43 | Nahoru | #32
Přímo bouračku jako že bych něco trefil sem naštěstí zatím neměl, jenom 2 pády.
První na fichtlu když mě na hrbu v zatáčce spadl řetěz.
Poučení: I na fichtlu je dobrý se o něj starat trošku víc.

Podruhé na 350 v podstatě těsně po autoškole sem jel kolem řady aut, jedno povystrčilo čumák aby měl řidič výhled, já se leknul a přebrzdil přední kolo.
Poučení: Chce to zkušenosti, ale ty se jinak než jezděním nezískaj takže moc nevím co poradit začátečníkům, snad jenom vzít mašinu na letiště a trochu si brždění natrénovat i když v krzovce to nejspíš stejně nepomůže.

Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 16:43 | Nahoru | #33
MiLíK> Já to vlákno taky tak zamýšlel . Jen doufám, že to "moderování" nebude třeba. Nemám moc rád cenzuru a doufám, že většina tu bude přispívat v dobrém úmyslu. Nejedná se o smetiště. Kdyby se to tady nějak zvrtlo, tak bych asi musel zakročit .

Jinak díky všem za vaše příspěvky a nebojte se to trochu rozvést .

2 reakcí na tento příspěvek Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 16:43 | Nahoru | #34
Dobré téma..je tedy nejlepší brzdit zadní brzdou? Při jakých situacích používat přední? A co to ABS? Je to tedy dobrá věc? Ještě jsem neměla tu možnost to vyzkoušet...v čem pomůže?

1 reakcí na tento příspěvek Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 16:45 | Nahoru | #35
mno mel jsem to "stesti" nekolikrat od spadnuti na miste,to bylo je vedro..je to kousek vemu botasky,mno a pri prehazovani nohy sem zahacil tkanickou o nosic kufru,no neprehodil a jednoduse prepadla na druhou stranu,pak v obci snad jedine kousek kde se da predjet,celou dobu jedu za traktorem nalozenym drevem,mno sem v puli vlecky a on zacal tocit do leva,tak jen brzda nastavil jsem ruku abych nesel moto pod vlek a lup na zem,mno a nakonec nedostani prednostitam zauradovala,ale vyssi moc a proste sem mel tuseni,ze vyjede a zacal zpomalovat,mno a stalo se skoro bych ho objel kdyby si me nevsiml a nezastavil nastorc muj pruh tak sem mu proletel jen svetlem a teda vzal jsem to trocha i po plechu,byl to renaul kango,to mi rozhodilo riditka a uz sme sel nenavratne smer prikopa,po najezdu do protisvahu nasledovala katapultaz a kotrmelce,Big se prevratil a nastesti a diky sve vaze zustal na miste,nastesti vse dopadlo slusne a borec mi jeste po tom co se vyresilo vse prez PCR sehnal odvoz hodil me i moto k domovu,a nescetnekrat se omlouval-alespon ze tak

ps omluvam se za pravopis :D :D

Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 16:47 | Nahoru | #36
Já klopil levotočivou na ninje 600 a nějak víc si přibrzdil, kouslo se mi přední kolo a už jsem letěl.
Ponaučení: máš-li rodinu kup si dvácu

(reakce na) Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 16:48 | Nahoru | #37

MiLíK>Proč vymáčknout spojku? Není lepší brzdit motorem? (Samozřejmě záleží jaký stupeň tam mám apod.)


Když vymáčkneš spojku(klidně i v náklonu, když vidíš že tě to táhne mimo silnici..nedej bože do protisměru) tak se motocykl snáze ovládá.
Takže, když vidíš že to nevybereš tak vymáčknout spojku a začít více klopit..nikoliv brzdit

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 16:50 | Nahoru | #38

izers18>Protože jsem brzdil zadní brzdou v zatáčce a náklonu na mokrých dlažebních kostkách Nedošlo mi, co by to mohlo způsobit a boom, už jsem ležel



No a jaká byla ta chyba? Žes brzdil zadní místo přední nebo žes vůbec brzdil? Jak vůbec jezdit na mokrých kostkách (kromě toho, že "opatrně") a kterou brzdit? To je důležité!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 16:50 | Nahoru | #39

Raduska8000>Dobré téma..je tedy nejlepší brzdit zadní brzdou? Při jakých situacích používat přední? A co to ABS? Je to tedy dobrá věc? Ještě jsem neměla tu možnost to vyzkoušet...v čem pomůže?


Brzdit jenom zadní brzdou je blbost tou nic neubrzdíš. Za ideálních podmínek (jedeš rovně po rovné čisté silnici) na sportech a naháčích jenom přední (budou se stavět na předek takže zadní stejně nic neudělá), na motorkách co maj víc váhy na zadním kole (nestaví se na předek) na štěrku nebo v náklonu s citem oběma.
ABS určitě pomůže, asi jediná elektronika kterou bych chtěl na moto mít. Ono v klidu sice jde bez ABS zastavit na kratší dráze ale pochybuju že se to někomu povede v krizovce tak přesně dávkovat, tam se většinou brzdí málo nebo moc.

(reakce na) Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 16:50 | Nahoru | #40
Crucio> Jo podbny pripad mam i ja s dodavkou, ne teda situaci nehody, ale to ze to byl slusnej clovek a odvezl me i s motorkou domu.

No myslim ze kazdy zacatecnik si stejne musi projit, nejakym padem, skoda jen, ze dnes tolik lidi zacina ne velkejch a pak se pada ve vyssi rychlosti. To nejde cloveku popsat jak se ma chovat, dokud mu to predni kolo proste parkrat neustreli, nebo se mu par krat neblokne zadni kolo ci uskoci, tak se to nenauci. Pro takovyho cloveka je pak uskoceni kola sok, spanikari a neco posere, jakmile ,to ale zazije vickrat, tak pozna jak se pak masina chova a co je potreba udelat, nebo jak tomu vubec predchazet.

Naposledy editováno 07.03.2010 16:54:33

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 16:52 | Nahoru | #41
Stráťa> A když vlétnu do zatáčky (nemylsím v nějaké šílené rychlosti) a budu se chtít přibrzdit a mám na moto ABS, tak přední?

(reakce na) Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 16:52 | Nahoru | #42

FILODENDRON>No a jaká byla ta chyba? Žes brzdil zadní místo přední nebo žes vůbec brzdil? Jak vůbec jezdit na mokrých kostkách (kromě toho, že "opatrně") a kterou brzdit? To je důležité!


Nejlíp vůbec, a když už musíš tak s citem oběma abys to rozložil na obě kola.

Naposledy editováno 07.03.2010 16:54:50

Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 16:53 | Nahoru | #43
proc???? ve vetsine pripadu z vlastni blbosti si reknes to dam a ejhle uz se valis ale musim se priznat ze uz mi to takhle dvakrat nevislo ale co to ktomu patri kdyz to odnese jen motorka tak ta se opravi ale jak to odnese ridic tak to je horsi

Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 16:55 | Nahoru | #44
jen ještě dodatek k tomu brždění..... má brzdná dráha až do nárazu byla 48 metrů...... celou dobu jsem měl zablokované zadní kolo, jen na 3 nebo 4 místech byla čára přerušená, jak jsem brzdil přední a moto mi šlo jen na předek...... podotýkám, že to bylo na rovném úseku a silnice byla naštěstí ještě suchá

Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 16:59 | Nahoru | #45
Pokud beru nehodu tak jen jednou.
Ráno sem jel eště dost přiožralej a tím pádem s pomalejšími reflexi sem to lehce ťuknul při popojíždění v zácpě do oktávky předemnou.Ani sem nespad.Co s toho plyne? Měl sem jet později a nebo to tak večer nepřehánět-ale za to sem já nemohl to oni mě tak nalili

ABS je mocná věc- tuhle a spoustu podobných situací už sem měl Xkrát a není nic lepšího než to všechno natvrdo zahamovat a absko už se postará samo.V zatáčce se to taky nechá ale nic neni všemocný -pokud se ti povede utrhnou předek tak tě ani abs nezachrání.Stalo se mi třeba že sem byl v zatáčce moc rychlej na mokru tak sem přišlápl zadek a co se nestalo absko začalo cvakat a zadek začal ucvakávat do strany kdyby tam nebylo abs tak by mě zadek předběhl ani bych nevěděl jak.

(reakce na) Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 17:05 | Nahoru | #46

FILODENDRON>No a to je myslím to špatné ponaučení .

BTW: Zajímavý, že zatím tady většinou figuruje špatné brždění - hl. přední brzdou! Tou, která by měla být ta hlavní .


Tak to špatné brzdění přední brzdou tady figuruje nejčastěji asi právě proto, že je nejvíce používaná
BTW:Nebejt tam ten bordel tak jsem to ustál bez problémů...

Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 17:12 | Nahoru | #47
zadní kolo jsem zablokoval Xkrát. neštěstí jsem se kvůli tomu nikdy nevyválel. poprvý jsem se lekl, ale teď už vim, jak se to moje prdítko pak chová. takže teď když potřebuju jó rychle brzdit na rovnym úseku, tak se toho nebojim a peru to tam nohou co to dá. ale asi by bylo fajn si to zkusit párkrát někde, kde neni provoz, aby si to člověk osahal. ( tim myslim úplný začátečníky, nebo lidi, kterejm se to ještě "nepovedlo" )

(reakce na) Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 17:13 | Nahoru | #48

Raduska8000>Dobré téma..je tedy nejlepší brzdit zadní brzdou? Při jakých situacích používat přední? A co to ABS? Je to tedy dobrá věc? Ještě jsem neměla tu možnost to vyzkoušet...v čem pomůže?



I bez padu se mi zvlast ve meste stalo, ze jsem se lekl situaci kdy si jedes plynule v kolone a auto pred tebou z niceho nic skoci do plnejch na brzdy. Reflex veli jedine, zahamtnout predek. Pokud ses v nejakym naklonu, nepomuze ti ani svecena voda, jen to ze ten predek neprebrzdis, ale v primym smeru abs zaridi ze si nenameles.

(reakce na) Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 17:13 | Nahoru | #49
Raduska8000> V návodu k mé Z750 (mám bez ABS, ale návod popisuje obě verze) se píše, že při prudkém brždění v zatáčce tě ABS většinou neuhlídá.

(není to citace, snad si to pamatuji správně)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 17:15 | Nahoru | #50
FILODENDRON> Čau.Můžeš přečíst třeba 100 knížek otom jak se má jezdit,ale pokud narazíš na idiota,kterej tě sestřelí,tak ti nepomůže ani svěcená Přeju tobě,sobě a vůbec všem,aby na toho idiota nenarazili

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 17:21 | Nahoru | #51

Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 17:24 | Nahoru | #52
No já zatim naboural, ale před asi třema rokama jsem k tomu měl hodně blízko na pučené KTM. Snaha stíhat SuperDuka na 690SM. Samozřejmě nahánět to na brzdách. Jenže on ten předek až tak moc nebrzdil... Zatáčka z kopce, hrozně uklouzanej asfalt a já 90 v driftu. Poučení: nehonit motorky, se kterýma to ještě neumíte.

1 reakcí na tento příspěvek Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 17:27 | Nahoru | #53
No ABS je určitě výhoda, ale spíše na mokru nebo na kluzkém povrchu. Na suchém povrchu v krizovce je nutné počítat s o něco delší brzdnou dráhou. Ideálně to mají u některých modelů BMW. Tam je sdružená brzda. Ať zmáčkneš přední nebo zadní brzdu, tak ti brzdí obě dvě ve správném rozložení . No ale zase je to složitější, navyšuje to cenu, hmotnost a může to být místo dalších potenciálních poruch .

2 reakcí na tento příspěvek Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 17:28 | Nahoru | #54
Já upadl jednou dávno, jel jsem na Fárošovi za kámošem na CBR1000F, pomalá zatáčka 30-40 km, mírný náklon, v zatáčce hrbol jako kdyby vytlačený od kořenů či co. Kámoš to přeplul, já za ním jsem se tomu nemohl vyhnout. Přední kolo nadskočilo a ležel jsem . Příště bych to udělal tak stejně

Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 17:32 | Nahoru | #55
Tak já sem se vysekal v celku 2x a vše na scootu CPI Popcorn
Když sem ho před zimou připravoval na race sezónu na příští rok
(new 70ccm válec, lauf, karbec, variátor,řemen, spojka, pneu atd... ),
řek sem si, že v zimě dodělam světlo, páč origo moc nesvítilo.
Koupil sem tudíš jakousi pochybnou masku z 2x25W žárovkama a tu sem
pomocí pájky vtavil do origo krytu světel... tak nějak sem pozapoměl,
že by světlo mělo svítit před motorku a ne oslňovat piloty boeingů...

Byl leden -5 stupňů cca 7 večet (tma), vcelku sucho...
No prostě ač mi to svítilo total do pr. celej natěšenej sem šel na kolínko
v zatáčce mezi polema (byla tam nová asfaltovka, páč to spojuje jednu vesničku
s hlavnim tahem) a přesně v prostředku zatáčky byl ledovej pás a na něm sem to položil.
Bylo to cca v 60km/h. Hadry (samo že ne na moto) rozervaný, motka se klouzala
dalších 20metrů a já za ní... Naštěstí žádná újma na zdraví, jen sem pak
musel scoota dotlačit 4km domů

PONAUČENÍ: Né vždy se pracně odvedená práce jeví jako práce dobře odvedená
a když už to chceš stejně vyzkoušet tak si počkej na LÉTO...

(reakce na) Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 17:33 | Nahoru | #56

kury72>FILODENDRON> Čau.Můžeš přečíst třeba 100 knížek otom jak se má jezdit,ale pokud narazíš na idiota,kterej tě sestřelí,tak ti nepomůže ani svěcená Přeju tobě,sobě a vůbec všem,aby na toho idiota nenarazili



To je jasné! Takovou situaci nemůžeš ovlivnit.
A proto jsem psal, že to budou jen ty havárky, na které má bezprostřední vinu pouze jezdec. Tomu se říkají tzv. zbytečné kolize, které mohou mít fatální následky! To můžeš ovlivnit a zachránit si zdraví, drahou opravu motorky nebo (to nejdůležitější) život.

Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 17:42 | Nahoru | #57
jel jsem si na mokrý silnici ve městě předemnou borec s dodávkou a na přechod mu vlít důchodce tak to ten borec zašláp jak sviň.no a já taky jenže jsem se k němu doklouzal a cca ve 40 km/h do něj vlít docela jsem byl z toho vyděšenej, takže už vím že mám dodržovat větší rozestup na silnici a hlavně na mokrý ještě že to bylo ve městě a né někde na státovce

Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 17:42 | Nahoru | #58
Nikdy nemachrovat před babama a dávat to na prdel když pak neumím přišlápnout zadní brzdu

(reakce na) Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 17:43 | Nahoru | #59

Danielos>Já upadl jednou dávno, jel jsem na Fárošovi za kámošem na CBR1000F, pomalá zatáčka 30-40 km, mírný náklon, v zatáčce hrbol jako kdyby vytlačený od kořenů či co. Kámoš to přeplul, já za ním jsem se tomu nemohl vyhnout. Přední kolo nadskočilo a ležel jsem . Příště bych to udělal tak stejně



Já bych viděl jako ponaučení pořídit si CBR 1000F .
To je taková blbá situace a navíc si jel pomalu. Tady nevím, jestli se tomu dá nějak zabránit - možná více koukat po očku na toho před tebou, jestli se nějak nevychyluje z "normální" jízdy. Ono jet ve skupině není nikterak jednoduché.

V té knížce se stokrát opakuje jedno doporučení - dívat se daleko dopředu (ne před sebe). Co nejdál ( i do zatáčky)!!! To může případnou překážku "odhalit" s dostatečným předstihem. To stejné, pokud se jede za někým. Nedívat se jen na něho (spíše periferně), ale koukat se hlavně tzv. před něho!

3 reakcí na tento příspěvek Proč jsem boural ?

7.3.2010 v 18:00 | Nahoru | #60
panove to si delate prdel doporucovat tady zacatecnikum aby vymackli spojku v zatacce ne to uz je vetsi sance pro ne ustat lehky pridani a priklopeni vetsi.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist