globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Čezeta nedobíjí
 
29.8.2007 v 13:04
mám 175 a nedobíjí mi nevíte někdo co by to mohlo být

(reakce na) Čezeta nedobíjí

29.8.2007 v 13:43 | Nahoru | #1
formis: Regler, uhlíky, kabeláž... Ono stačí, když je regulátor blbě ukostřený a už jsou problémy.

Čezeta nedobíjí

29.8.2007 v 13:55 | Nahoru | #2
Zkotroluj uhlíky v dynamu, jestli jsou dost dlouhý a dotýkají se komutátoru. Zkontroluj kabeláž k regulačnímu relé - i ukostření. Jestli i tak nic, chce to elektrikáře, multimetr a odbornou pomoc. Zkontrolovat vinutí dynama, jeho zbytkovou indukci, spínací a odbuzovací napětí regulátoru atd.. Hodně zdaru.

Čezeta nedobíjí

29.8.2007 v 13:59 | Nahoru | #3
No jasně, je to rozbitý :cool:
No ty hlavní rady tu už padly. Takže eště zapátrej po Jawařských webech a stáhni si nějaký manuál, tam většinou bejvá i popis elektrické soustavy........

Čezeta nedobíjí

29.8.2007 v 14:06 | Nahoru | #4
čau moje ČZ taky měla dny s dobíjením jinak rady jak se tu psalo , uhlíky , relé atd, ještě doplním pokud tam máš starou prehistorickou baterku tak to bude možná i tím. Osobně jsem tohle zažil vícekrát baterka byla tak slabá že pak dobíjení nestíhalo, po výměně baterie za novou se problém s dobíjením neobjevil další asi 3 roky

Čezeta nedobíjí

29.8.2007 v 15:19 | Nahoru | #5
j

1 reakcí na tento příspěvek Čezeta nedobíjí

29.8.2007 v 15:30 | Nahoru | #6
no ono sestelovat nabijeci rele u CZty uz chce neco o tom vedet......

(reakce na) Čezeta nedobíjí

29.8.2007 v 17:52 | Nahoru | #7
assassin>>
velice správně řečeno ;)

1 reakcí na tento příspěvek Čezeta nedobíjí

29.8.2007 v 23:11 | Nahoru | #8
taky přijde na to, jestli má ještě původní na dynamu, nebo už nahrazený dvoucívkovým krabicovým..
na netu se motá návod na proměření dynama a všeho kolem od El Faga, ale už to jsou dost odborný věci, který třebá já jako laik nechápal, takže si změřil prd :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Čezeta nedobíjí

29.8.2007 v 23:17 | Nahoru | #9
naházeno ladem skladem, pořadí možná netrefím <strong>autor Zdeněk, alias El Fag</strong>
Dopoprucuju ti:z rele odpojit draty ktere vedou na D a na M. Nejdriv mereni na rele M(rele) proti kostre musi byt 0 ohm, pokud neni, neni sepnuty kontak regulatoru - mezery nastavit podle techniky a pak natahnout zobackem pruzinu, nebo ocistit jemnym pilnickem kontakty. Zmerit D(rele) proti kostre, ma byt kolem 5 ohm, pokud nejsou a je vice, je prerusene vinuti civek, nejspis privody k civkam - najit preruseni a opravit. Drat co vede na B prehodit na D - spinac musi sepnout, regulator se nesmi rozpojit. Drat dat opet na B, stiknout spinac- musi zustat sepnuty, mezi B a kostru pripojit zarovku 6V a cvic nez 15W -spinac musi odpadnout. Mereni dynama - drat co vede na D musi mit proti kostre asi 0,5 -1,5 ohmu, pri otaceni rotorem se nesmi vyrazne menit, mezi dratem co vede na D a dratem co vede na M musis namerit asi 2 -3 ohmy, vytahni kostreny uhlik, z D(dynama) proti kostre musis namerit vic nez 100Kohm, pokud nameris mene nez 100ohm(strelba od boku) vytahni zivy uhlik a nmer znova, pokud je to stejne, je zkratly budici vinuti na kostru, pokud ne, je zkratly bna kostru rotor. ABY TO PLATILO NASMI BYT NA DYNAMU REGULACNI ODPOR!!! Az nameris co mas a odstranis problemy, nastrkej uhliky, propoj dy namo s reglerem nastartuj a serid regulovane napeti napinanim pruzinky regulatoru na pozadovane v pasmu 7-7,5V, se zapnutymi beznymi trvale provozovanymi spotrebici.

<strong>2.</strong>
Kontrola dynama s jednokotvovym regulatorem na statoru. Na bakelitovem drzaku regulatoru nas budou zajimat svorky 51(vystup regulatoru, od nej jde drat na 30 spinaci skrinky a dal na akumulator, pokud je pripojen akumulator je svorka 51 pod napetim nezavisle na poloze spinaci skrinky) a 61(vstup regulatoru, k nemu je pripojen zivy uhlik dynama a jeden konec budiciho vinuti). Dale se potrebujeme dostat k regulacnimu svorce buzeni, ta ale neni jednoduse pristupna a tak za svorku M budeme povazovat pruzny prepinaci kontakt za bakelitovym drzakem(je na nem videt maticka a sroubek, oboji zakapnute barvou).Pro jistotu odpojime drat od svorky 51 a zacneme merit ohmetrem.1)Zmerime odpor ze sv 61 proti kostre(paralelne k sobe odpor rotoru, odpor napetove civky regulatoru, odpor budiciho vinuti a odpor kontrolky dobijeni-rozhodujici vliv na vysledek ma odpor rotoru v serii s uhliky)-odpor musi byt mensi nez cca 0.5 ohmu a nesmi se vyrazne menit pri otaceni rotorem dokola 2) jeden z uhliku vytahneme z drzaku, od sv 61 odpojime privod ke kontrolce dobijeni a merime opet odpor z 61 proti kostre(merime odpor budiciho vinuti ktery je asi 2.5ohm paralelne s napetovym vinutim regulatoru ktere ma odpor kolem 5ohm)-musi byt mezi 1.5-2ohmy 3)pruzny prepinaci kontakt izolujeme od obou kontaktu na konci z obou stran napr vlozenim papirku,merime porad ze svorky 61(budici vinuti neni ted pripojeno rovnou ke kostre ale je v serii s regulacnim odporem ktery je kolem 10ohm) -musime namerit 3.5-4ohmy 4)Protoze ti to nedobiji nebudu se zabyvat treti polohou rele 5) ohmetr pripojis ke svorkam 51 a 61, v klidu nameris nekonecno, po stiknuti kotvy rele musis namerit 0 6)Pripoj baterku a drat na sv 51, jeden uhlik nech vytazeny, multimetr prepni na 10A a pripoj ho ke sv 51 a 61, musis namerit asi 3-4A a zaroven tim nabudis stator 7)Odpoj multimetr, pripevni vsechny draty, zasun uhlik a nastartuj - jak se chova kontrolka dobijeni? Jake napeti nameris pri ruznych otackach na sv 61 proti kostre. Jake napeti nameris na sv 51 pri ruznych otackach proti kostre?Pokud nameris nekde vyrazne odlisne hodnoty napis cos nameril.

<strong>3.</strong>
Zdar Kendy, ja to teda zkratim. Mas to pripraveny na montaz krabicovyho, takze mas vyvedeny drat od neuzemneneho uhliku ktery je spojen s jednim dratem z budiciho vinuti statoru(puvodne byly na svorce 61, na krabici by mely prijit na D), ja jim budu rikat D(d), a pak bys mel mit vyvedeny drat buzeni(puvodne byl spojen s dratem od odporove civky a pripojen na relatku na neznacene svorce) ja mu budu rikat M(d). Krabicovy regulator ma svorky B,D, M, ja je budu popisovat B, D(r),M(r). ZKOUSKA ROTORU A STATORU-dynamo odpojis od regulatoru a zmeris D(d) proti kostre, podle mych mereni bys mel namerit asi 0.8 az1.8 ohmu a pri otaceni by se nemel prilis menit,pokud nameris vyrazne vice jsou nejspis vadne uhliky-slaby pritlak nebo nevhodne, spatne zalisovany privod atd. Pak zmeris M(d) proti kostre, mel bys namerit asi tak 3 az 5ohmu,pro jistotu zmer i M(d) proti svorce neukostreneho uhliku -melo by byt asi 2.5 az 3 ohmy, prakticky muzes namerit nekonecno-vinuti statoru je prerusene, nebo vyrazne mene-vinuti je zkratovane. Pak vytahni z sachet oba uhliky a mer z D(d) proti kostre , musis namerit vic nez asi 100kohm, pokud nameris radove ohmy az desitky ohmu, tak ma budici vinuti statru zkrat, pak zasun neukostreny uhlik i s pritlacnou pruzinou a opet mer D(d) proti kostre, musi byt zase vice nez tech nejakych 100kohm, pokud jsou to jednotky az desitky ohmu ma zkrat vinuti rotoru na kostru. Pokud mereni dopadlo dobre,zastrc ukostreny uhlik, vyvod M(d) spojis s kostrou, mezi D(d) a kostru das zarovku napr 12V/5W a merak prepnuty na stejnosmerne volty, nastartuj masinu, na volnobeh nameris tak 0.5 az 3V(i vice) po zvyseni otacek muze napeti dosahnout i 20V, zkousej jen kratce, rozhodne pri asi 3000ot musis mit aspon 12V, zkousej kratce. Pokud mereni dopadlo dobre, je s velkou pravdepodobnosti dynamo O.K. Pokud napeti nenaskocilo, prehod draty buzeni statoru, ten ktery byl k uhliku pripoj na M(d) a ten co byl M(d) dej k zivemu uhliku. A zkus znova. MERENI RELATKA(KRABICOVEHO), reletko je odpojene a spojene s kostrou motocyklu. D(r) proti kostre asi tak 4.9ohm, pokud je vyrazne vic je prerusene nektere vinuti, pokud je vyrazne mene, je nekde zkrat. M(r) proti kostre musi byt skoro 0ohmu, pokud ne, ocistit kontakty rele ktere ma prepinaci kontakty.Zmerit B proti kostre-musi byt nekonecno, po stisknuti kotvy spinaciho rele musi naskocit zase tech 4.9ohm. Pokud to takhle nameris, je to skoro v poradku a jedinym problemem muze byt nastaveni rele na spravne hodnoty regulovaneho napeti.V technice v +Ostatni+ je popis regulacnich rele PAL s mechanickzmi hodnotami, zkontroluj je. K elektrickemu nastaveni regulatoru by bylo dobre mit regulovany zdroj, predpokladam ze ho nemas, takze popisu nastaveni orientacni. Nabij baterku na externi nabijecce a pak k baterce pripoj na nekolik minut zarovku tak 6V/5W(koncova)- to proto aby napeti na baterce kleslo na cca 6.3V.Baterku pripoj na kostru a svorku D(r), spinaci kontakt na regulatoru by mel priskocit(pri pohledu od svorek je to myslim leve rele a majen kontakty ktere spinaji)napeti sepnuti se reguluje prihybanim zavesu pruziny a melo by byt kolem 6.3V, nejdrive bych pruzinu prihnutim zavesu natahl tak, aby pri pripojeni baterky kontakty neseply a pak bych zaves pomaloucku povoloval az na baterku zacne spinac spinat(POZOR, NASTAVENI JE CITLIVE, ROLI HRAJI 0.1MM)vzdy odpojit baterku, prihnout zaves a pripojit-pri tom se divat zda spinac priskakuje.Tim mas nastaven provizorne zpetny spinac. Regulator napeti ma kontakt prepinaci(konec kotvy kmita mazi hornim a dolnim kontaktem). Po pripojeni baterky na D(r) a kostru se nesmi kotva regulatoru pritahnout, musi zustat na hornim kontaktu, nastavis prihnutim zavesu pruziny.Ted propojis rele s dynamem D(d)-D(r), M(d)-M(r), B-30(na spin skrince), pripojis baterku, vytahnes neukostreny uhlik z sachty a dratem na cca 5s spojis D(r) s B(nabuzeni dynama na spravnou polaritu), zastrcis neukostreny uhlik, pripojis voltmetr mezi D(r) a kostru, nastartujes masinu, na volnobeh muze byt napeti tak 0.5 az 3V, maximalne muze byt kolem 6.5V, rele spinace muze byt rozeple, muze nepravidelne cvakat(spinat) nebo muze byt seple, po mirnem pridani plynu (tak do 1500 ot) musi rele spinace sepnout, voltmetr musi ukazat tak 6.3 az 7V, rele regulatoru je porad pravdepodobne na hornim kontaktu. Po pridani plynu na vice nez 3000ot musi napeti vzrust tak na 7.5V(bez rozsvicenych svetel), pokud je mensi natahnout pruzinu regulatoru prihnutim zavesu, pokud je vetsi povolit pruzinu ohnutim zavesu(PRIHYBAT OPATRNE, JE TO VELMI CITLIVE) a mereni opakovat. S rozsvicenymi svetly mereni opakovat, napeti na vytocenem dynamu by melo byt kolem 7.2V(nastavit opet prihybanim zavesu). Merak prehodit mezi kostru a svorku B, v klidu na ni musi byt cca 6.3V, i pri vypnutem klicku, po nastartovani a vytoceni motoru by na ni melo byt kolem 7.2V, pokud jezdis jen pojizdky muzes nastavit az 7.5V, pokud budes mit mene nez 7V baterka bude spatne dobijena. Napis co jsi nameril.

<strong>4.</strong>
Panove a damy, omlouvam se za lehkou mystifikaci, v sobotu vecer jsem si omeril jedno dynamo, to co jsem nameril se mi zdalo normalni a tak jsem to sem hodil. Dnes jsem omeril dalsi 3 a vysledky se mirne lisi. Ad 1) vysledny odpor silne zavisi na kvalite uhliku, nejlepsi hodnota byla 0.4, ale ostatni byly 1.0 ,1.2 , a 1.8 ohmu, rozptyl pri otaceni byl asi +- 0.3 ohmu. Ad 2) Odpor 5ohm maji civky dvoukotvy, jednokotva ma asi 13.4 ohm, vysledny odpor je asi 1.5 az 2.5 ohm (na jednom jsem nameril 3.5 - byl na nem 1ohm prechodak mezi kostrou dynama a ukostrovacim ockem rele) Ad 3) zmeril jsem 3 regulacni odpory a jejich odpor je 8 az 11ohm, budici vinuti ma 2.5 az 3.1 ohm - vysledny odpor ktery musime namerit je 5.5 az 6.5 ohm Ad 4) vyndame papirky, kotvu naplno stiskneme a odpor oproti bodu 3 musi mirne (asi o 1 ohm) poklesnout na asi 4.5 az 5.5 ohmu. Jeste jednou sorry, starecka skleroza v kombinaci s alkoholem a kvapem vykonaly sve....

<strong>5.</strong>
Stisknutim kotvy rele zkratujes vlastne svorky D a B, kontrolka dobijeni je jednim koncem pripojena na D a druhym koncem na B(pres svorku 30 a 15 spinacky), nelze tedy rici, jestli ti to dobiji, proste jsi jen zhasl kontrolku dobijeni. Nejdrive potrebujes zjistit, jestli je chyba v rele nebo dynamu, predpokladam, ze jsi dukladne prohledl upevneni kabelu ve svorkach, zkontroloval volny pohyb uhliku v sachtach a zalisovani vyvodu v uhlicich. Odpoj drat ze svorky M rele a pripoj ho na kostru, mezi svorku D rele a kostru pripoj zarovku 12V/5-15W(nejakou 12V zarovku), pokud mas merak, muzes zkusit i merit mezi D a kostrou napeti,puvodni draty nech ke svorce D pripojene.Nastartuj masinu a vytoc ji kratce tak na 3000 ot, pokud je dynamo OK, 12V zarovka by se mela rozsvitit a podle stavu rele a baterky bys mohl namerit tak 8-15V.Pokud se nerozsviti hledej v propojeni dynamo - rele a na samotnem dynamu(utrzene draty, uhliky, spalene vinuti).Pokud se 12V zarovka rozsviti, je dynamo OK, jedno z relatek(zpetny spinac)by mel sepnout a mela by zhasnout kontrolka dobijeni.Pokud pri sviceni 12V zarovky kontrolka nezhasne, je problem v rele -prohlednout jestli v nem nejsou utrzene draty, ocistit kontakty, pak zkusit znovu, pozor na ukostreni relatka. Vyzkousej to a pak se znova ozvi.

:)

(reakce na) Čezeta nedobíjí

14.9.2007 v 21:10 | Nahoru | #10
moc diky vsem za rady
uz jezdí jak drak. *yes* *yes* *yes*

jo a balo to nedolehajícím uhlíkem :) :) :)
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist