globalmoto_duben_nolan





Téma: Efektivita záchranky a lidská nevšímavost
 
24.7.2009 v 15:48
Určitě zde na toto téma bylo mnoho příspěvků, ale i já přihodím svoji dnešní zkušenost.
Dnes, kolem 14:15 jsem se pohyboval po trutnovské pěší zóně. Zastavil jsem u stojanu na kola, kam jsem své kolo chtěl zaparkovat a jít si nakoupit.
Moji pozornost upoutal výkřik nějaké paní. Otočil jsem se, a na zemi se válela nějaká ženská. Šel jsem k ní, zatřásl s ní. Normálně komunikovala, i když občas to vypadalo, že je mimo. Alkohol z ní cítit nebyl, u nosu to vypadalo na krev.
Nemohl jsem najít telefon, a tak zavolal nějaký pán. Už to, vysvětlit do telefonu místo, kde jsem stáli, bylo obtížné. Telefonát proběhl ve 14:20.
Parkoviště sanitek je od tohoto místa cca 3 minuty jízdy, RZ parkuje u hasičů cca 6 minut.
Ve 14:30 přijelo auto MP, za dvě minuty Policie, ještě hasiči a byli by tam komplet. Sanitka nikde.
Mezitím se k tomu připletl nějaký doktor. Ten pán, co volal, věděl jak se jmenuje. Ještě chvilku jsem se tam motal a pak odešel.
Nakoupil jsem si a asi ve 14:40 - 14:45 jsem vyšel z krámu. Teprve tu paní nakládali. Tedy od telefonátu do příjezdu uběhla doba 35 minut.
Možná dispečer usoudil, že priorita není vysoká, přesto 35 minut se mu zdá i tak moc.
Co by se dělo v případě nějaké opravdu vážné události, kde by figuroval i stres se bojím domyslet.

Další věc, co mě zarazila, bylo množství lidí, co se kolem ní motalo, než si jí někdo všiml. Nějaká paní mi několikrát řekla, že na ní kouká už několik minut, že neupadla, že si lehla sama. V okolí několik obchodů, bar, potraviny a je to blízko centra. Tedy vysoká koncentrace lidí.


Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 15:54 | Nahoru | #1
to jsou teda flákači

2 reakcí na tento příspěvek Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 16:01 | Nahoru | #2
třicet pět minut trvalo, než ji naložili... nevíš, v kolik přijeli.. že je někde stanoviště, neznamená, že nejsou všechny vozy někde v terénu...

zákonná lhůta je patnáct minut, pokud si pamatuju...
v pátečním provozu nic moc...
většinou se člověk nejdřív zajišťuje, žíla, infuze, vyšetření.. a pak teprv nakládá...

nevšímavost lidí je věc jiná...

jo a jestli byl telefonát 14:20 a 14:45 nakládali, tak je to 25 minut a ne 35...
přičemž je tam i ta možnost, že to bylo 14:40...
takže dvacet minut... 15 minut na příjezd, pět minut do naložení...
takže co kritizujeme?

Naposledy editováno 24.07.2009 16:04:18

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 16:28 | Nahoru | #3
MarketaVX> Nic, šecko v richtiku. Lidí je na světě jako sraček...

(reakce na) Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 16:30 | Nahoru | #4

MarketaVX>třicet pět minut trvalo, než ji naložili... nevíš, v kolik přijeli.. že je někde stanoviště, neznamená, že nejsou všechny vozy někde v terénu...

zákonná lhůta je patnáct minut, pokud si pamatuju...
v pátečním provozu nic moc...
většinou se člověk nejdřív zajišťuje, žíla, infuze, vyšetření.. a p



OK
- v čase jsem se sekl,
- některé informace jsou pro mě nové - zákonná lhůta
- že jsou vozy jinde, to bylo také možné

(reakce na) Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 16:37 | Nahoru | #5
TeKilla> no ja mam osobni zkusenost se zachrankou ve strakonicich a muzu rict ze tu nejlepsi.kdyz jsem se rozklopil v jinine coz je 8 km od strakonicke nemocnice tak jsem mel za sest minut od zavolani kyslik na ksichte coz mi mimochodem zachranilo kejhak takze pochybuju ze u zachranky jsou lemplove at je to kdekoliv v cz tak si myslim ze ti co slouzi tak delaji vse co je v jejich silach aby byli na miste co nejdriv ... jo a lhostejnost vetsiny lidi necham radsi bez komentare pac nechci bejt sprostej...

1 reakcí na tento příspěvek Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 17:01 | Nahoru | #6
Trutnovacek> Moji pozornost upoutal výkřik nějaké paní. Normálně komunikovala. Telefonát proběhl ve 14:20. 14:45 jsem vyšel z krámu. Teprve tu paní nakládali.

Pětadvacet minut, ne pětatřicet. A jestli ji nakládali, tak už tam nějakou minutu byli. Rozhodně to nebyl fofr, ale ta ženska očividně spadla a byla jen vytřepana, sam pišeš že normalně komunikovala.

Dalši duvody taky popsala MarketaVX.

Ono spousta lidí neposkytne ani první pomoc, když vidi podobny problem radši se divaji jinam. Pak řvou že sanitka přijela pozdě a nejradši kdyby tam byla sotva položí sluchátko.

(reakce na) Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 17:02 | Nahoru | #7

TeKilla>MarketaVX> Nic, šecko v richtiku. Lidí je na světě jako sraček...



jj lidí je moc ... jdu se projet ...

Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 17:02 | Nahoru | #8
edit doublepost

Naposledy editováno 24.07.2009 17:05:06

Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 17:07 | Nahoru | #9
Trutnovacek> osobně si myslím (doufám v to), že kdyby se tam ta paní rozsekala na kole, stříkala by krev kilometry daleko a zlámaný kosti by z ní trčely na všechny strany tak tam jsou "hned" takže jak bylo napsáno nahoře...

(reakce na) Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 17:12 | Nahoru | #10

not.available>Trutnovacek> Moji pozornost upoutal výkřik nějaké paní. Normálně komunikovala. Telefonát proběhl ve 14:20. 14:45 jsem vyšel z krámu. Teprve tu paní nakládali.

Pětadvacet minut, ne pětatřicet. A jestli ji nakládali, tak už tam nějakou minutu byli. Rozhodně to nebyl fofr, ale ta ženska očividně spa



k tomu času... viz. výše...

Edit: Vykřikla, ale ne ta, co ležela. Vykřikla jiná, která vycházela z jednoho krámu
Edit2: ... ale to je už v tuto chvíli jedno...

Naposledy editováno 24.07.2009 17:14:44

1 reakcí na tento příspěvek Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 17:32 | Nahoru | #11
ono jde o to, že když je člověk u toho, tak mu to ubíhá hrozně pomalu... furt si říká, kde jsou, kde jsou...
a oni musí přijmout hlášení, probít se provozem, najít to... pokud navíc zrovna někde neřeší něco jiného...

věřím, že se snažili...

stále ještě hledám tu stanovenou hranici dojezdového času, abych vás tu nebalamutila

ze stránek Pražské záchranky

Scénář zásahu u každého život ohrožujícího stavu je – s menšími či většími obměnami – zhruba takový:
■Svědkové události volají tísňovou linku 155.
■Jedna ze zdravotních sester na operačním středisku hovor přijímá, ještě v průběhu hovoru zapisuje do počítače základní údaje.
■Ty posílá (také ještě v průběhu telefonátu) bezdrátovým pagingovým systémem nejvhodnější výjezdové skupině.
■Tu vybírá podle její aktuální polohy a dostupnosti. Všechny vozy pražské záchranné služby jsou vybaveny systémem GPS, který operátorce poskytuje možnost zjistit jejich okamžitou polohu.
■Průměrný hovor trvá okolo jedné minuty. V této jedné minutě musí sestra porozumět volajícímu co se přesně stalo, kde se to stalo, najít příslušné místo na digitální mapě, rozhodnout o závažnosti situace a podle rozvahy vypsat klíčové údaje vybrané výjezdové skupině. Málokdo si umí představit, jak složité je například i porozumět dezorientovanému volajícímu, kde se přesně nachází. Mohli bychom dokonce říci, že operátorky musí znát svou Prahu lépe než řidiči taxislužby – a to nemluvíme o vyhraněných situacích, kdy volající podléhá vlivem hrůzných skutečností psychické zátěži, dezorientaci a hysterii. Bez nadsázky je možné říci, že každá ze zdravotních sester na operačním středisku pražské záchranné služby během své dvanáctihodinové směny rozhoduje v padesáti až šedesáti případech zcela samostatně o osudu člověka v nouzi s malým množstvím dostupných informací a ve velké časové tísni. Čtyři lidé na operačním středisku vyřídí denně okolo tisíce telefonních hovorů na lince 155 a téměř další tisícovku rádiových relací na vysílačkách provozu výjezdových skupin. Lidský a etický rozměr takové zodpovědnosti napovídá mnohé o psychické, ale i fyzické zátěži této náročné práce.
■Na místo události vyráží ze stanoviště výjezdová skupina RZP.
■Pokud jde o život ohrožující stav (podezření na infarkt, mozkovou příhodu, popáleniny, střelné poranění, obtíže s dýcháním), vyjíždí i lékař ve voze RLP.
■Skupina RZP disponuje automobily s možností transportu imobilního pacienta – takzvanou „velkou sanitkou“ s plným vybavením k ošetření širokého spektra všech běžných stavů – od těžkého poranění přes náhlé srdeční zástavy až k překotnému porodu. Ve vybavení těchto vozidel je přístroj pro monitoraci EKG s defibrilátorem, přístroj pro umělou plicní ventilaci, komplexní lékárna pro léčbu kritických stavů, kyslíkové lahve, obvazový a infuzní materiál. V týmu RZP je zdravotní sestra nebo diplomovaný záchranář a řidič – záchranář. Lékař přijíždí na místo události v osobním voze se zdravotnickou zástavbou a se skupinou RZP se setkává u pacienta. Tento systém s poetickým názvem „rendez-vous“ je možné bez nadsázky označit za jeden z největších pokroků v poskytování přednemocniční neodkladné péče. Zkracuje totiž dojezdový čas k pacientovi na nejnižší možnou míru (osobní auto je v permanentně zacpaných ulicích Prahy rychlejší než „velká sanitka“) a zároveň dovoluje lépe rozvrhnout práci lékaře: ten totiž v ideálním případě na místě provede všechny zákroky a lékařské výkony potřebné k odvrácení život ohrožujícího stavu a stabilizovaného pacienta už do nemocnice veze jen skupina RZP, zatímco lékař vyjíždí k dalšímu případu.

graf průměrných dojezdových časů Pražské záchranky

Naposledy editováno 24.07.2009 17:33:32

Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 17:35 | Nahoru | #12
PROČ HO (JI) NENALOŽILI A HNED NEODVEZLI? NA CO ČEKALI?
Zapomeňte na seriál „Sanitka“. Dnes už k pacientům nejezdí „saniťáci“ bez zdravotnického vzdělání, jejichž hlavním úkolem bylo nemocného rychle naložit a dopravit do nemocnice. K Vašemu blízkému nebo nemocnému přijela kvalifikovaná výjezdová skupina zdravotnické záchranné služby, plně kompetentní a cvičená ke všem zdraví i život zachraňujícím zdravotnickým výkonům kdekoliv přímo na místě a v terénu. Sanitní vůz dnes představuje plně vybavené specializované odborné pracoviště profesionálních záchranářů a lékařů pro práci mimo nemocnici. Dnes udělají naši záchranáři už přímo na místě nebo uvnitř sanitky ten samý kus práce, který dříve dělal zdravotnický personál až při příjmu v nemocnici. Je tak okamžitě zahájena péče a léčba pacienta, čímž se zvyšuje šance na jeho záchranu a vyléčení. Stejně tak je okamžitě rozhodnuto o jeho směrování na nejvhodnější a nejbližší pracoviště, kde mu bude poskytnuta další potřebná odborná péče. Tento postup je daleko efektivnější a pro pacientovo zdraví a život nejvhodnější.

opět ze stránek pražské záchranky

Naposledy editováno 24.07.2009 17:35:44

(reakce na) Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 17:40 | Nahoru | #13
MarketaVX> Já tě nechci chytat za slovo, ale myslím, že v tomhle je Praha trochu specifická.

Když voláš v Praze, voláš Prahu...

Netuším, jak je to v mimopražských oblastech, jasně google je mocný, ale řekl bych, že tady hovor byl z Trutnova někam ( Hradec Králové????) a odněkud zpět do Trutnova....

Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 17:45 | Nahoru | #14
Taky u vás funguje stejný systém, studovat můžeš na

stránkách záchranky Libereckého kraje pod který spadáte...

Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 17:50 | Nahoru | #15
uf, tak jsem to nakonec našla na stránkách ministerstva zdravotnictví, může to být až dvacet minut...

Dojezdová doba = dostupnost ZZS = interval od převzetí pokynu k výjezdu výjezdovou skupinou do jejího dojezdu na místo určení. Je pouze síťotvorným ukazatelem, nikoliv odborným. Zákon ji určuje v rozmezí 10-20 minut, ve skutečnosti může být teoreticky od 0 - 20 minut kromě ad hoc případů zřetele hodných (počasí, objížďky, nehody apod.). Podrobnosti určuje zákon o zdravotnické záchranné službě.

1 reakcí na tento příspěvek Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 17:51 | Nahoru | #16
Bacha.. trošku se to plete... TRutnov, není TUrnov

Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 17:52 | Nahoru | #17
tak tady zas trochu jinak...

Dojezdová doba ZZS:



Stávající doba dojezdu výjezdových týmů zdravotnické záchranné služby je dána pouhou vyhláškou (č.434/1992 Sb., o zdravotnické záchranné službě) a stanoví se na 15 minut od přijetí tísňové výzvy. Analýza prokázala, že stanovený interval není přibližně u 1970 obcí a cca pro 1 300 000 obyvatel v ČR dodržován.



Vybudováním dalších 44 nových stanovišť, o jejichž umístění bylo rozhodnuto dle parametrů dopravní infrastruktury, rizikovosti území a hustoty obyvatelstva, dojde tedy k výraznému zlepšení dostupnosti této služby v místech, kde doposud výše uvedené parametry nebyly zohledněny nebo v místech, kde doba dojezdu byla delší než 20 minut.



Konkrétní čas dojezdu z konkrétní výjezdové základny do konkrétní obce bude stanoven krajem jako doba dojezdu výjezdové skupiny k pacientovi. Tato dojezdová doba leží dle vyhodnocených parametrů (viz. výše) v intervalech do 10, do 15 a do 20 minut.



Celková dojezdová doba se počítá od okamžiku převzetí pokynu k výjezdu výjezdovou skupinou. Členové výjezdové skupiny jsou povinni vyjet nejpozději do 2 minut od převzetí výzvy k výjezdu. K zajištění této konkrétně určené dojezdové doby do špatně přístupných oblastí lze využít pro záchranu života rovněž leteckou záchrannou službu.





Dojezdová doba sama o sobě je pouze jedním z článkům celého záchranného řetězce, jehož součástí je rovněž poskytování první pomoci v místě události a dobrá návaznost záchranné služby na neodkladné zdravotní služby v nemocnicích. Stanovení časového údaje doby dojezdu záchranné služby hraje roli pouze při vytváření sítě výjezdových základen v ČR. Z medicínského hlediska je důležité zajistit jiné časové parametry:

a) při stavech ohrožujících život je důležité poskytnout první pomoc ohrožené mozkové buňce do 5 minut, a to prostřednictvím laické první pomoci nebo první pomoci na místě události za asistence vedené po telefonu operátorem zdravotnického operačního střediska, až do příjezdu záchranné služby.

b) pro ostatní neodkladné stavy, kde nejde o přímé ohrožení života, je nutné zajistit dostupnost zdravotní péče do 60 minut od vzniku potíží nebo úrazu, tedy v intervalu tzv. "zlaté hodiny".

Výzkumy prokázaly, že extenzívní zkracování dojezdové doby není následováno objektivně měřitelným benefitem pro pacienty při propuštění z nemocnice, a ve světě se jde tedy spíše dále cestou zlepšování kvality poskytované neodkladné péče, zejména zlepšováním návaznosti nemocniční neodkladné péče při přebírání pacientů léčených a transportovaných zdravotnickou záchrannou službou než cestou zkracování intervalu dojezdových dob.

(Turner, J., a spol.: The cost and benefits of changing ambulance service response time performance standards. Final report, May 2006. Medical Care research Unit, online na http://www.shef.ac.uk. Konkrétní případ např. na http://www.lomdonambulance.nhs.uk).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 17:53 | Nahoru | #18

Trutnovacek>Bacha.. trošku se to plete... TRutnov, není TUrnov


eh, pardon, já u toho ještě trochu pracuju

1 reakcí na tento příspěvek Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 17:57 | Nahoru | #19
tak snad Tě to trochu uklidnilo, já jedu domů
a všem přeju, ať v těchhle věcech zůstanou jen u teorie...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 17:59 | Nahoru | #20

MarketaVX>eh, pardon, já u toho ještě trochu pracuju



v poho... nikam nespěcháme a nejedem...

Vloni jsem odkláněl nějakého motorkáře ze směru na Trutnov na Turnov. Několikrát jsme se předjeli a pokaždé když stál, študoval mapu.
Před Trutnovem jsem ho naposledy dojel a zastavil. Ptal se na cestu na Malou Skálu... mno byl tak 50- 60 km vedle...

(reakce na) Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 18:00 | Nahoru | #21

MarketaVX>tak snad Tě to trochu uklidnilo, já jedu domů
a všem přeju, ať v těchhle věcech zůstanou jen u teorie...



Já měl dneska poprvé téměř praxi... a nic moc...

2 reakcí na tento příspěvek Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 18:02 | Nahoru | #22
takkdyž očividně neumírala ani nepotřebovala akutní péči....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 19:05 | Nahoru | #23

fockewulf>takkdyž očividně neumírala ani nepotřebovala akutní péči....



Tak nějak.
Všichni laici běžně poznáme cukrovku, epileptický záchvat, infark, atd...

(reakce na) Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 20:20 | Nahoru | #24

fockewulf>takkdyž očividně neumírala ani nepotřebovala akutní péči....



mohla to klidně být mrtvice, infarkt, hypoglikémie...
nebo kolaps z horka.

To nerozeznáš...
paní mluvila zmateně, takže něco rozhodně nebylo v pořádku.
Není to tak akutní jako bezvědomí a bezdeší, ale vyšetření už si to žádá...

jen jsem uváděla na pravou míru to krapet hysterické nařčení
ale chápu, není to sranda, být při tom...

já to zažila nejmíň dvakrát... a mám slušnou průpravu, ale stejně to člověkem otřese, když to nedělá dnes a denně...

(reakce na) Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 20:22 | Nahoru | #25

Trutnovacek>v poho... nikam nespěcháme a nejedem...

Vloni jsem odkláněl nějakého motorkáře ze směru na Trutnov na Turnov. Několikrát jsme se předjeli a pokaždé když stál, študoval mapu.
Před Trutnovem jsem ho naposledy dojel a zastavil. Ptal se na cestu na Malou Skálu... mno byl tak 50- 60 km vedle...



já jsem na zeměpis krapet tupá
já teda vim, kterej je kterej, ale nějak jsem si napařila Krkonoše pod Liberec
takže to vyšlo nastejno

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 20:25 | Nahoru | #26

Trutnovacek>Tak nějak.
Všichni laici běžně poznáme cukrovku, epileptický záchvat, infark, atd...



epileptický záchvat myslím poznáš...
ten se moc zaměnit nedá...
mimochodem, když jsme u osvěty, nikdy nervat nic mezi zuby a do pusy...
jediná první pomoc - odstranit z dosahu předmětů (nebo předměty) o které by se nemocný mohl poranit a podložit rukama hlavu, aby se moc neomlátil...
končetiny nedržet...
záchvat pomine a on se probere a bude v pohodě...

(reakce na) Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 21:10 | Nahoru | #27
MarketaVX> Epi nepoznám.

Ale to co jsi napsala vím, teoreticky.

Efektivita záchranky a lidská nevšímavost

24.7.2009 v 22:45 | Nahoru | #28
Já a ani nikdo tady přesně nevíme co bylo příčinou toho že ta sanitka přijela pozdě ale moc se mi nelíbí jak v poslední době lidi nakládaj se svýma životama jak s kusem hadru a když už jim není ani v nemocnici pomoci tak se hází vina na lékaře, sanitky prostě se řeší důsledek ale né příčina.Tímto se těch saniťáků nechci zastávat!!
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist