globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla
 
30.9.2007 v 11:03
Tak jsem v autoskole vyfasoval seznam otázek ke zkoušce na ovládání a údržbu. Odpovědi prej jsou v nějaký učebnici, která je vyprodaná:)...

Na netu sme našel tohle, máte k tomu nějaké připomínky?
Snad to tu ve fóru pomůže ostatním, kteří to budou hledat.

Staženo z www.sweb.cz/AutoskolaPELC 
 
A, A1
 
1.      Popište úkony kontroly motocyklu před jízdou
    Při obchůzce kontrolujeme:
      *  samovolný nežádoucí únik oleje, paliva, chladící nebo brzdové kapaliny
      *  závady na kolech a pneumatikách (poškození, hustota, hloubka dezénu 
      *  čistotu  zpětných zrcátek, světel,  SPZ a žebrování na motoru (chlazení)
      *  funkčnost  osvětlení motocyklu
      *  a další . . .
2.      Popište kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a hloubku drážek dezénu pneu.
    Kontrola tlaku:
      *  provádíme tlakoměrem
      *  tlak předepisuje výrobce pneumatik i výrobce motocyklu
      *  přehuštění a podhuštění pneumatiky vede kromě snížení bezpečnosti jízdy i ke snížení životnosti pneumatik
      *  pozor na tlak v zadní pneumatice - při jízdě se spolujezdcem je třeba jej podle předpisu
          výrobce zvýšit          
     Hloubka dezén
      *  provádíme po celém obvodu a celé šíři běhounu
      *  používáme délkové měřidlo (hloubkoměr)
      *  minimální přípustná hloubka dezénu je 1,6 mm (u motocyklu s konstrukční rychlostí  
          nepřevyšující 50 km.h-1 a objemu válců do 50 cm3 -  1,0 mm)  
3.      Jakým způsobem se kontroluje stopa motocyklu a co může být příčinou nepřesného vedení
         *  provádíme namátkově, vždy však po napnutí sekundárního hnacího řetězu nebo   
             po těžkém pádu stroje
         *  vyrovnání osy zadního kola provedeme napínacími šrouby řetězu
         *  není-li motocykl ve stopě, hrozí jeho "vlnění" v zatáčkách a nepřesné vedení
     Způsob kontroly:
      *  latí - lať přiložená na kola musí být přitlačena na všech čtyřech bodech, kde se může  
       dotknout ráfků
      *  kontrolujeme přímo stopu po průjezdu motocyklu (na povrchu který uchová otisk pneu)
      *  pohledem na motocykl za jízdy 
       Příčiny nesprávného vedení: 
      *  zkřížení rámu stroje
      *  vychýlení některých z kol
      *  nevycentrovaná kola
4.      Popište napnutí sekundárního hnacího řetězu motocyklu
      *  zadní kolo motocyklu bývá nejčastěji poháněno sekundárním hnacím řetězem
      *  musí mít určitou vůli, tj. průhyb, který je přesně stanoven výrobcem motocyklu
      *  tato vůle je nutná, aby se umožnilo volné pružení zadní části motocyklu  (1 - 1,5 cm)
      *  kontrolujeme prsty, které přiložíme na střed mezi uložení řetězu
      *  nový řetěz se po čase "vytáhne" a je třeba ho napnout
     Přílišné napnutí řetězu:
      *  nadměrné opotřebení řetězu a zvýšená hlučnost
      *  nadměrné zatížení ložisek  
      *  možnost prasknutí řetězu
     Příliš volný  řetěz:
      *  nadměrné opotřebení ozubených kol
      *  spadnutí řetězu za jízdy    
     Jiný pohon zadního kola:
      *  kloubový hřídel "kardan" (kromě mazání péči nevyžaduje)
      *  plastový ozubený řemen (snížení hmotnosti motocyklu)
5.      Popište, jek se provádí kontrola vůle řízení a vůle ložisek v kolech
         Vůle řízení:
         *  kontrolujeme pevnost ložisek v hlavě řízení stroje
         *  při kontrole musí být přední kolo nadlehčeno - oběma rukama uchopíme teleskopické
             vidlice řízení a pohybujeme jimi dopředu a dozadu
         *  vůle ložisek je velmi nebezpečná - řídítka se za jízdy rozkmitají a stroj je  špatně 
             ovladatelný
         Vůle ložisek v kolech:
         *  uchopíme oběma rukama kolo vpředu a vzadu a pohybujeme jím do stran
         *  při kontrole předního kola musí být řízení bez pohybu
         *  volné ložisko je třeba ihned vyměnit
         *  kmitání kola a řídítek nebezpečně snižuje ovladatelnost motocyklu
6.      Popište seřízení mechanické brzdy předního kola a její ošetřování
         *  kontrolu provádíme na motocyklu v klidu a na stojanu
         *  pravá ruka mačká páčku brzdy na řídítkách
             volný krok páčky brzdy musí být 1-2 cm
             po uvolnění tlaku na páčku se má kolo volně otáčet
         *  krok páčky brzdy předního kola seřídíme upravením délky lanovodu 
             nebo maticí na klíči brzdy
         *  KAPALINOVÁ brzda - kontrolujeme množství brzdové kapaliny  
         *  KOTOUČOVÁ brzda -  pravidelně kontrolujeme tloušťku brzdových destiček
7.      Popište seřízení mechanické brzdy zadního kola a její ošetřování
         *  kontrolu provádíme na motocyklu v klidu a na stojanu
         *  pravá noha stlačuje špičkou páku brzdy
             volný krok brzdy musí být 1 - 3 cm
             po uvolnění tlaku na páku brzdy se má kolo volně otáčet
         *  krok páky brzdy zadního kola upravujeme pomocí seřizovací matice 
             u klíče brzdy zadního kola
8.    Popište rozdíl mezi kotoučovou a bubnovou (čelisťovou) brzdou, jejich výhody a nevýhody
         Kotoučová brzda:
         *  na brzdový válec tlačí brzdové destičky po obou stranách proti sobě >I< (třením se zpomaluje otáčivý pohyb kotouče)  
         *  vysoký brzdný účinek (síly působí proti sobě)
         *  je lépe chlazená (tření vzniká na povrchu kotouče - lepší přístup vzduchu)
         *  většinou se používá na předních kolech (u výkonných automobilů i ne zadních)
         Bubnová brzda:
         *  uvnitř brzdového bubnu se roztahují čelisti s obložením
         *  nižší účinek (přehřívání, síly nepůsobí proti sobě)
         *  tření vzniká uvnitř brzdového bubnu a proto je méně chlazená 
9.   Popište způsob kontroly množství brzdové kapaliny u kapalinových brzd, 
      popište jejich ošetřování
       Kontrola:
         *  na pravé straně řídítek je zásobní nádobka brzdové kapaliny
         *  hladina brzdové kapaliny v nádržce musí být na vyznačené rysce nebo v kontrolním okénku (pokud ryska  není vyznačena doplňujeme kapalinu asi 1cm pod horní okraj nádržky)
Závady:
* Netěsnost systému (projevy – časté doplňování brzdové kapaliny)
10.  Popište rozdíl v mazání dvoudobého a čtyřdobého motoru motocyklu
         Čtyřdobý motor:
         *  má trvalou náplň oleje 
         *  množství oleje v motoru kontrolujeme vždy před jízdou speciální měrkou
         *  měrku před vlastním měřením otřeme hadříkem
         *  motocykl stojí kolmo
         *  výměna oleje probíhá podobně jako u automobilu 

         Dvoudobý motor:
         *  nemá trvalou náplň oleje 
         *  mazání motoru zajišťuje palivová směs s přídavkem speciálního motorového oleje
         *  buď čerpáme benzin s olejem u stojanu MIX, nebo směs benzinu s olejem 
             připravíme sami smícháním v předepsaném poměru mícháme přímo v nádrži motocyklu, nebo předem v kanystru
         *  Mísící poměr benzinu a oleje stanovuje výrobce motocyklu (např. 1:30 až 1:50)
11.  Popište, jakým způsobem se provádí výměna žárovek vnějšího osvětlení motocyklu
       Výměna:
       *  sejmout kryt světlometu
         *  odpojit konektor s kabely
         *  pootočením uvolnit objímku a vyjmout ji
         *  vyměnit vadnou žárovku za novou stejného typu a příkonu
         *  halogenové žárovky nedržet za skleněnou baňku (jen za kovovou patici)
         *  u dvouvláknové žárovky (potkávací - dálková světla) dbát na správnou polohu kontaktů - jinak místo potkávacího světla svítí dálkové a naopak
         *  upevníme objímku, zapojíme konektor a uzavřeme kryt      
12.  Popište způsob ošetřování vzduchového a kapalinového chlazení motoru motocyklu
         Chlazení vzduchem:
         *  je účinné a konstrukčně jednoduché
         *  válce a hlavy motoru jsou opatřeny žebrováním, které zvětšuje jejich plochu a tím  může vzduch lépe odvádět teplo
         *  motor je chlazen náporem vzduchu při jízdě
         *  kromě občasného čištění žeber nevyžaduje tento chladící systém žádnou údržbu 
         *  nevýhodou je hlučnost a nerovnoměrné chlazení
         Chlazení kapalinou:
         *  náplní je nemrznoucí kapalinová směs
         *  směs odnímá přebytečnou teplotu z motoru a následně se ochlazuje v chladiči
         *  cirkulaci mezi motorem a chladičem zajišťuje kapalinové čerpadlo
         *  výhody - tichý chod a rovnoměrné chlazení
         *  nevýhody - vyšší nároky na údržbu, možnost poruch (porušení netěsnosti apod.)
13.  Popište způsob kontroly olejových náplní motocyklu
         V motoru:
         *  množství oleje v motoru kontrolujeme vždy před jízdou speciální měrkou
         *  měrku před vlastním měřením otřeme hadříkem
         *  motocykl stojí kolmo
         *  výměna oleje probíhá podobně jako u automobilu 
         *  u dvoudobých motorů nemá motocykl trvalou olejovou náplň
         V převodovce:
         *  pohledem na tzv. "hladinovou zátku" na boku převodové skříně
         *  kontroly provádíme ve lhůtách předepsaných výrobcem motocyklu
14.  Popište postup při ošetřování akumulátoru motocyklu a faktory ovlivňující jeho životnost
         Akumulátor (baterie):
         *  je zdrojem elektrické energie v době kdy neběží motor (především při startování ...)
         *  po nastartování motoru již el. energii vytváří alternátor, který současně dobíjí akumulátor
         *  správnou funkci alternátoru signalizuje kontrolka, která musí po nastartování zhasnout
         *  parametry akumulátoru 
*  napětí (např. 12 voltů)
                 *  kapacita (např. 44 ampérhodin) - uvádí dobu, po níž lze akumulátor daným proudem vybíjet
         Akumulátoru nejvíce škodí:
         *  zkraty a záměna polarity
         *  nedostatek elektrolytu
         *  vybití na hranici možnosti akumulátoru a ponechání v tomto stavu delší dobu
         *  dlouhodobé vybíjení vysokými startovacími proudy (lepe je startovat vícekrát krátce než  jednou dlouze)
         *  mráz, není-li akumulátor dostatečně nabit
         Kontrola a údržba:
         *  upevnění, připojení a čistotu kabelových svorek ("zaoxidované" kontakty očistíme vodou)
         *  před zimou nebo po delším odstavení vozidla nechat zkontrolovat stav nabití
         *  hladinu elektrolytu v článcích (odšroubovat zátky - hladina elektrolytu musí dosahovat nad olověné desky článků) - doléváme pouze destilovanou vodu
         *  moderní akumulátory jsou již bezúdržbové    
15.  Vyjmenuj povinné vybavení motocyklu
         *  jedna náhradní pojistka
         *  po jedné náhradní žárovce od každého druhu pro osvětlení a světelnou signalizaci
         *  prostředky a pomůcky na opravu běžných závad (např. klíč na svíčky, pneuměřič, 
          základní nářadí)
         *  motolékárnička

1 reakcí na tento příspěvek Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

30.9.2007 v 17:35 | Nahoru | #1
Mě se při zkouškách akorát zeptali, jak se u čtyřtaktu dopravuje olej k ventilům.

(reakce na) Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

30.9.2007 v 21:16 | Nahoru | #2
gnat>>
normálně jsou tam takový malinkatý panďuláčci který ho nakládají do igelitovejch pytlíčků a nosí ho tam :D
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist