bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla
 
30.9.2007 v 11:03
Tak jsem v autoskole vyfasoval seznam otázek ke zkoušce na ovládání a údržbu. Odpovědi prej jsou v nějaký učebnici, která je vyprodaná:)...

Na netu sme našel tohle, máte k tomu nějaké připomínky?
Snad to tu ve fóru pomůže ostatním, kteří to budou hledat.

Staženo z www.sweb.cz/AutoskolaPELC 
 
A, A1
 
1.      Popište úkony kontroly motocyklu před jízdou
    Při obchůzce kontrolujeme:
      *  samovolný nežádoucí únik oleje, paliva, chladící nebo brzdové kapaliny
      *  závady na kolech a pneumatikách (poškození, hustota, hloubka dezénu 
      *  čistotu  zpětných zrcátek, světel,  SPZ a žebrování na motoru (chlazení)
      *  funkčnost  osvětlení motocyklu
      *  a další . . .
2.      Popište kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a hloubku drážek dezénu pneu.
    Kontrola tlaku:
      *  provádíme tlakoměrem
      *  tlak předepisuje výrobce pneumatik i výrobce motocyklu
      *  přehuštění a podhuštění pneumatiky vede kromě snížení bezpečnosti jízdy i ke snížení životnosti pneumatik
      *  pozor na tlak v zadní pneumatice - při jízdě se spolujezdcem je třeba jej podle předpisu
          výrobce zvýšit          
     Hloubka dezén
      *  provádíme po celém obvodu a celé šíři běhounu
      *  používáme délkové měřidlo (hloubkoměr)
      *  minimální přípustná hloubka dezénu je 1,6 mm (u motocyklu s konstrukční rychlostí  
          nepřevyšující 50 km.h-1 a objemu válců do 50 cm3 -  1,0 mm)  
3.      Jakým způsobem se kontroluje stopa motocyklu a co může být příčinou nepřesného vedení
         *  provádíme namátkově, vždy však po napnutí sekundárního hnacího řetězu nebo   
             po těžkém pádu stroje
         *  vyrovnání osy zadního kola provedeme napínacími šrouby řetězu
         *  není-li motocykl ve stopě, hrozí jeho "vlnění" v zatáčkách a nepřesné vedení
     Způsob kontroly:
      *  latí - lať přiložená na kola musí být přitlačena na všech čtyřech bodech, kde se může  
       dotknout ráfků
      *  kontrolujeme přímo stopu po průjezdu motocyklu (na povrchu který uchová otisk pneu)
      *  pohledem na motocykl za jízdy 
       Příčiny nesprávného vedení: 
      *  zkřížení rámu stroje
      *  vychýlení některých z kol
      *  nevycentrovaná kola
4.      Popište napnutí sekundárního hnacího řetězu motocyklu
      *  zadní kolo motocyklu bývá nejčastěji poháněno sekundárním hnacím řetězem
      *  musí mít určitou vůli, tj. průhyb, který je přesně stanoven výrobcem motocyklu
      *  tato vůle je nutná, aby se umožnilo volné pružení zadní části motocyklu  (1 - 1,5 cm)
      *  kontrolujeme prsty, které přiložíme na střed mezi uložení řetězu
      *  nový řetěz se po čase "vytáhne" a je třeba ho napnout
     Přílišné napnutí řetězu:
      *  nadměrné opotřebení řetězu a zvýšená hlučnost
      *  nadměrné zatížení ložisek  
      *  možnost prasknutí řetězu
     Příliš volný  řetěz:
      *  nadměrné opotřebení ozubených kol
      *  spadnutí řetězu za jízdy    
     Jiný pohon zadního kola:
      *  kloubový hřídel "kardan" (kromě mazání péči nevyžaduje)
      *  plastový ozubený řemen (snížení hmotnosti motocyklu)
5.      Popište, jek se provádí kontrola vůle řízení a vůle ložisek v kolech
         Vůle řízení:
         *  kontrolujeme pevnost ložisek v hlavě řízení stroje
         *  při kontrole musí být přední kolo nadlehčeno - oběma rukama uchopíme teleskopické
             vidlice řízení a pohybujeme jimi dopředu a dozadu
         *  vůle ložisek je velmi nebezpečná - řídítka se za jízdy rozkmitají a stroj je  špatně 
             ovladatelný
         Vůle ložisek v kolech:
         *  uchopíme oběma rukama kolo vpředu a vzadu a pohybujeme jím do stran
         *  při kontrole předního kola musí být řízení bez pohybu
         *  volné ložisko je třeba ihned vyměnit
         *  kmitání kola a řídítek nebezpečně snižuje ovladatelnost motocyklu
6.      Popište seřízení mechanické brzdy předního kola a její ošetřování
         *  kontrolu provádíme na motocyklu v klidu a na stojanu
         *  pravá ruka mačká páčku brzdy na řídítkách
             volný krok páčky brzdy musí být 1-2 cm
             po uvolnění tlaku na páčku se má kolo volně otáčet
         *  krok páčky brzdy předního kola seřídíme upravením délky lanovodu 
             nebo maticí na klíči brzdy
         *  KAPALINOVÁ brzda - kontrolujeme množství brzdové kapaliny  
         *  KOTOUČOVÁ brzda -  pravidelně kontrolujeme tloušťku brzdových destiček
7.      Popište seřízení mechanické brzdy zadního kola a její ošetřování
         *  kontrolu provádíme na motocyklu v klidu a na stojanu
         *  pravá noha stlačuje špičkou páku brzdy
             volný krok brzdy musí být 1 - 3 cm
             po uvolnění tlaku na páku brzdy se má kolo volně otáčet
         *  krok páky brzdy zadního kola upravujeme pomocí seřizovací matice 
             u klíče brzdy zadního kola
8.    Popište rozdíl mezi kotoučovou a bubnovou (čelisťovou) brzdou, jejich výhody a nevýhody
         Kotoučová brzda:
         *  na brzdový válec tlačí brzdové destičky po obou stranách proti sobě >I< (třením se zpomaluje otáčivý pohyb kotouče)  
         *  vysoký brzdný účinek (síly působí proti sobě)
         *  je lépe chlazená (tření vzniká na povrchu kotouče - lepší přístup vzduchu)
         *  většinou se používá na předních kolech (u výkonných automobilů i ne zadních)
         Bubnová brzda:
         *  uvnitř brzdového bubnu se roztahují čelisti s obložením
         *  nižší účinek (přehřívání, síly nepůsobí proti sobě)
         *  tření vzniká uvnitř brzdového bubnu a proto je méně chlazená 
9.   Popište způsob kontroly množství brzdové kapaliny u kapalinových brzd, 
      popište jejich ošetřování
       Kontrola:
         *  na pravé straně řídítek je zásobní nádobka brzdové kapaliny
         *  hladina brzdové kapaliny v nádržce musí být na vyznačené rysce nebo v kontrolním okénku (pokud ryska  není vyznačena doplňujeme kapalinu asi 1cm pod horní okraj nádržky)
Závady:
* Netěsnost systému (projevy – časté doplňování brzdové kapaliny)
10.  Popište rozdíl v mazání dvoudobého a čtyřdobého motoru motocyklu
         Čtyřdobý motor:
         *  má trvalou náplň oleje 
         *  množství oleje v motoru kontrolujeme vždy před jízdou speciální měrkou
         *  měrku před vlastním měřením otřeme hadříkem
         *  motocykl stojí kolmo
         *  výměna oleje probíhá podobně jako u automobilu 

         Dvoudobý motor:
         *  nemá trvalou náplň oleje 
         *  mazání motoru zajišťuje palivová směs s přídavkem speciálního motorového oleje
         *  buď čerpáme benzin s olejem u stojanu MIX, nebo směs benzinu s olejem 
             připravíme sami smícháním v předepsaném poměru mícháme přímo v nádrži motocyklu, nebo předem v kanystru
         *  Mísící poměr benzinu a oleje stanovuje výrobce motocyklu (např. 1:30 až 1:50)
11.  Popište, jakým způsobem se provádí výměna žárovek vnějšího osvětlení motocyklu
       Výměna:
       *  sejmout kryt světlometu
         *  odpojit konektor s kabely
         *  pootočením uvolnit objímku a vyjmout ji
         *  vyměnit vadnou žárovku za novou stejného typu a příkonu
         *  halogenové žárovky nedržet za skleněnou baňku (jen za kovovou patici)
         *  u dvouvláknové žárovky (potkávací - dálková světla) dbát na správnou polohu kontaktů - jinak místo potkávacího světla svítí dálkové a naopak
         *  upevníme objímku, zapojíme konektor a uzavřeme kryt      
12.  Popište způsob ošetřování vzduchového a kapalinového chlazení motoru motocyklu
         Chlazení vzduchem:
         *  je účinné a konstrukčně jednoduché
         *  válce a hlavy motoru jsou opatřeny žebrováním, které zvětšuje jejich plochu a tím  může vzduch lépe odvádět teplo
         *  motor je chlazen náporem vzduchu při jízdě
         *  kromě občasného čištění žeber nevyžaduje tento chladící systém žádnou údržbu 
         *  nevýhodou je hlučnost a nerovnoměrné chlazení
         Chlazení kapalinou:
         *  náplní je nemrznoucí kapalinová směs
         *  směs odnímá přebytečnou teplotu z motoru a následně se ochlazuje v chladiči
         *  cirkulaci mezi motorem a chladičem zajišťuje kapalinové čerpadlo
         *  výhody - tichý chod a rovnoměrné chlazení
         *  nevýhody - vyšší nároky na údržbu, možnost poruch (porušení netěsnosti apod.)
13.  Popište způsob kontroly olejových náplní motocyklu
         V motoru:
         *  množství oleje v motoru kontrolujeme vždy před jízdou speciální měrkou
         *  měrku před vlastním měřením otřeme hadříkem
         *  motocykl stojí kolmo
         *  výměna oleje probíhá podobně jako u automobilu 
         *  u dvoudobých motorů nemá motocykl trvalou olejovou náplň
         V převodovce:
         *  pohledem na tzv. "hladinovou zátku" na boku převodové skříně
         *  kontroly provádíme ve lhůtách předepsaných výrobcem motocyklu
14.  Popište postup při ošetřování akumulátoru motocyklu a faktory ovlivňující jeho životnost
         Akumulátor (baterie):
         *  je zdrojem elektrické energie v době kdy neběží motor (především při startování ...)
         *  po nastartování motoru již el. energii vytváří alternátor, který současně dobíjí akumulátor
         *  správnou funkci alternátoru signalizuje kontrolka, která musí po nastartování zhasnout
         *  parametry akumulátoru 
*  napětí (např. 12 voltů)
                 *  kapacita (např. 44 ampérhodin) - uvádí dobu, po níž lze akumulátor daným proudem vybíjet
         Akumulátoru nejvíce škodí:
         *  zkraty a záměna polarity
         *  nedostatek elektrolytu
         *  vybití na hranici možnosti akumulátoru a ponechání v tomto stavu delší dobu
         *  dlouhodobé vybíjení vysokými startovacími proudy (lepe je startovat vícekrát krátce než  jednou dlouze)
         *  mráz, není-li akumulátor dostatečně nabit
         Kontrola a údržba:
         *  upevnění, připojení a čistotu kabelových svorek ("zaoxidované" kontakty očistíme vodou)
         *  před zimou nebo po delším odstavení vozidla nechat zkontrolovat stav nabití
         *  hladinu elektrolytu v článcích (odšroubovat zátky - hladina elektrolytu musí dosahovat nad olověné desky článků) - doléváme pouze destilovanou vodu
         *  moderní akumulátory jsou již bezúdržbové    
15.  Vyjmenuj povinné vybavení motocyklu
         *  jedna náhradní pojistka
         *  po jedné náhradní žárovce od každého druhu pro osvětlení a světelnou signalizaci
         *  prostředky a pomůcky na opravu běžných závad (např. klíč na svíčky, pneuměřič, 
          základní nářadí)
         *  motolékárnička

2 reakcí na tento příspěvek Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

30.9.2007 v 11:18 | Nahoru | #1
to je hromada sraček, radši si promluv s někým kdo tomu rozumí.

nečetl jsem to celý, ale např
Způsob kontroly:
* latí - lať přiložená na kola musí být přitlačena na všech čtyřech bodech, kde se může
dotknout ráfků

funguje jen u motocyklů se stejnou šířkou předního i zadního kola (kolik takových znáš?)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

30.9.2007 v 11:23 | Nahoru | #2
Číkus> funguje to ;) jen musíš šířku přední gumy odečíst od šířky zadní a tuto vzdálenost podělit 2 mi a tuto nastavit od latě a předního kola :D

(reakce na) Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

30.9.2007 v 12:30 | Nahoru | #3
Jurawood> já čtu "musí se dotýkat na čtyřech místech" nevím jak ty ;)

(reakce na) Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

30.9.2007 v 12:42 | Nahoru | #4
Číkus>
máš recht:) nevim kde to vyhrabali:) ale taky nevim co chce flojd slyset:)

Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

30.9.2007 v 13:36 | Nahoru | #5
No tyhle věci jsme dělali normálně při jízdách... tzv. technická - někde jsme zastavili během jízd a instruktor mi to všechno ukázal jak co funguje atd. ale při závěrečkách děláš jen ptákoviny jakože skontroluješ světla, blinkry, klakson, brzdy atd. prostě takový věci který by tě napadli a potom jsme dostali otázky (bylo náas tam asi 5) jako "Jaká je minimálnlí hloubka vzorku pneumatiky?" nebo "Jaký je rozdíl mezi kotoučovou a bubnovou brzdou?" nebo "Jaký je správný prověšení řetězu?" "Jak mají být nafoukaný gumy?" prostě ptákoviny jednoduchý...

(reakce na) Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

30.9.2007 v 17:13 | Nahoru | #6
Jouffan> Já myslím, že to stačí. Mám ještě trošku jinačí. Můžu ti je poslat mailem jestli chceš. Z tý techniky si myslím nedělají při závěrečkách žádnou vědu. Alespoň u mě to tak bylo.

(reakce na) Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

30.9.2007 v 17:33 | Nahoru | #7
Jouffan>Na to se tě nikdo nebude ptát, zeptají se tak na rozdíl mez 2T a 4T poptají se tě zda najdeš kde se dolejvá olej a možná na rozdíl mezi kotoučovou a bubnovou brzdou. A to je asi tak všechno.

1 reakcí na tento příspěvek Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

30.9.2007 v 17:35 | Nahoru | #8
Mě se při zkouškách akorát zeptali, jak se u čtyřtaktu dopravuje olej k ventilům.

(reakce na) Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

30.9.2007 v 21:16 | Nahoru | #9
gnat>>
normálně jsou tam takový malinkatý panďuláčci který ho nakládají do igelitovejch pytlíčků a nosí ho tam :D

Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

30.9.2007 v 21:28 | Nahoru | #10
No tím chci říct hlavně to, že se tě pravděpodobně nikdo nebude ptát přesně tak, jak jsou napsaný ty otázky.

1 reakcí na tento příspěvek Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

1.10.2007 v 14:36 | Nahoru | #11
číkus> čteš špatně - lať přiložená na kola musí být přitlačena na všech čtyřech bodech, kde se může dotknout ráfků

Může dotknout, není tam že musí

Jinak ty otázky a odpovědi jsou ok, dostal jsem v autoškole prakticky to samé, podrobnosti vědět nechce, stačí vědět základy kde, co, jak a proč

Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

3.10.2007 v 12:49 | Nahoru | #12
Včera jsem dělal zkoušky a normálně mě vyhodil, že sem nedokázal postavit motorku na hlavní stojan, no je to normální? Ještě teď su nasranej ani sem nevěděl jak se na ten stojan dává, v autoškole mi to nikdo neukázal a motorku jsem nikdy neměl, ale vyhodit za to mi přijde dost přísný.

Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

3.10.2007 v 14:29 | Nahoru | #13
:D :D :D :D To je hustýýýýýý!!!! Ale nic si z toho nedělej minimálně 50% lidí neví jak správně postavit motorku na hlavní stojan. Už jsem to ukazoval minimálně 10ti lidem,jak se to dělá. Kamoš na mým XJ najel 5tis km a když jsem mu ukázal jak motorku postavím na stojan jen jednou rukou, tak ho málem jeblo. Každej se s motorkou pere a přitom na to stačí jen tak 60kg váhy těla.

Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

3.10.2007 v 22:23 | Nahoru | #14
A nemůžete napsat nám co budou teprve dělat papíry jak se to teda má dělat? :P :D

předpokládám že prostě chytnu moto na předku a na zadku, a zapřu nohu do stojánku a zapřu se do moto směrem dozadu...nebo je tam toho víc ? :shy:

Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

4.10.2007 v 00:09 | Nahoru | #15
Je to přesně tak jak píšeš. Jenže motorku sem doma nikdy neměl, v autoškole jsem jel jenom 3x a ke zkoušce. ( z toho jednou dvojjízdu, tj 3h vkuse, jinak pokaždý chcalo a rušilo se) no a když sem se teda jednou v autoškole dostal k tomu postavit moto, tak sem ju dal na ten boční. Nikdy by mě nenapadlo, že to na ten hlavní prostě nepostavím, ale bo sem nevěděl jak se staví, tak sem ju smejkal jenom za řidítka :) a to se nedá ani za zlatý prase.
Tak teďkom budu 14 dní trénovat stavění :) a snad to udělám napodruhý.

Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

4.10.2007 v 08:36 | Nahoru | #16
Tak tak natu páku od hlavního stojanu se musí stoupnout a pak jde krásně přehoupnout. a ne tahat řidítkama. Každej si řekne dyk to je jasný,ne. ovšem moc lidí jsem zrovna toto vidět neviděl. Každe j totiž používá ten bočák,ale jak to má dát na hlavní tak se stím pere jak cikánem. :D

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

4.10.2007 v 08:48 | Nahoru | #17
Jimm>>
no imho to znamená tam, kde se může dotknout ráfků, k nim musí být přitlačená :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

4.10.2007 v 12:06 | Nahoru | #18
Číkus> No je to takový divně napsaný, ale v autoškole jim to stačí :)

(reakce na) Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla

4.10.2007 v 12:54 | Nahoru | #19
Jimm>>
no a právě takových co se nadrtí nějaký kydy aby je mohli v autoškole odvykládat se nejvíc bojím :/ kdo dneska leze z autoškoly a umí brzdit motorem? :/ (vzhledem k průměrnému stáří a průměrnému stavu vozidel v ČR to pokládám za předpoklad nutný k přežití)

a to je jen jeden příklad
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist