2 reakcí na tento příspěvek Kompresní poměr
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kompresní poměr
Lobo>dynamickej nebo statickej kompresni pomer?
No tak to mě pouč,anébrž jsem si myslel že je jen jeden a basta ?
1 reakcí na tento příspěvek Kompresní poměr
Stupeň komprese má přímí vliv na výkon.
Nejdříve výkon s rostoucím poměrem rychle stoupá, později následuje zlom a dále narůstá jen nepatrně .
Od hodnoty 4:1 do 12:1 (=8) se zvýší účinost ze 40 na 64%
ale od 12:1 do 20:1 (=také8) se zvýší pouze o 6%!!!
Proto rozumě použitelná komprese končí na 12:1
Cituji:
Stupeň komprese má přímý vliv na účinnost a dosažený výkon, ovšem nárůst není lineární, nejdříve hodnota účinnosti rychle stoupá s kompresním poměrem, později ostrý nárůst plynule přejde do jen pomalu se zvyšující přímky. Z křivky vyplývá, že od hodnoty 4:1 do 12:1 (rozdíl 8) se zvýší účinnost tepelného oběhu ze 40 na 64%, ale od 12:1 do 20:1 (také rozdíl 8) se zvýší účinnost jen o dalších 6%. Proto rozumně použitelná hranice komprese je asi 12:1, při dalším zvyšování začíná převládat nepříznivý vliv ztrát z vysokých tlaků nad ziskem z účinnosti, dále hrozí nebezpečí samovznícení paliva kompresním teplem (které je naopak využíváno u vznětových motorů) v jiný okamžik, než je určeno zapalováním. Pro běžný provoz i sportovní úpravy se nepoužívají hodnoty vyšší než asi 10,5:1 – potom začíná být hoření tvrdé a pro silniční provoz nevhodné. Kompresní poměr patří k důležitým konstrukčním veličinám motoru a udává se vždy, protože se dá usuzovat na oktanový nárok paliva i bez doporučení výrobce. Obecně se pro sériové motory dá říct, že co stupeň komprese, to 9 – 10 oktanů. Každopádně na vznik detonací má vliv ještě několik jiných činitelů – otáčky motoru, vlhkost vzduchu, obsah kyslíku ve vzduchu, teplota vzduchu, tvar spalovacího prostoru atd. Proto různé motory při stejných kompresních poměrech mají odlišný oktanový nárok.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kompresní poměr
Ďuričko22>Lobo>dynamickej nebo statickej kompresni pomer?
No tak to mě pouč,anébrž jsem si myslel že je jen jeden a basta ?
dynamickej se meni a vypocitava v zavislosti na pretlaku v sani (nejcasteji u turbomotoru)..
takze kdyz klasickej je 10:1 tak dynamickej muze byt klidne az 19:1 v zavislosti na tlaku, uspusobeni spalovacich prostor apod..