globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Navigace, jaká??
 
27.11.2008 v 13:19
Ahoj včichni,
prosím Vás o radu, potřebuji na moto navigaci a přesně nevím jaká by byla nejvhodnější (co se týče provozních teplot, voděodolnosti atd.). Máte nějaké návrhy a zkušenosti ať dobré nebo špatné?
Díky za radu Mirek

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Navigace, jaká??

20.12.2008 v 10:47 | Nahoru | #1
TomasTT> Tome, včera ráno jsem tě zpovídal po telefonu ohledně Oregonu, snad si vzpomeneš. Prosím tě, mohl by jsi rozvést svou větu :" Nuvi 550 má oproti Zumo očesané offroadové funkce". Já čerpám informace o GPS jen z webu, podívat se na nějaký aparát naživo pro mě znamená cestovat 80 km do většího města. Takže např. pro Zumo jsem si stáhnul z webu garmin.cz návod k obsluze, šílená vetze s mizernými obrázky a ohledně offroadového použití tam nic nevidím, jen nějaký modus s obrázkem kompasu.
Nuvi 550 je pro mě novinka, prakticky do včerejška jsem ji neregistroval jako moto GPS.
Pak mám ještě dotaz k Oregon, Nuvi, Zumo : nahraju do nich "divoké" mapy např.Ukrajina od HonzyM (u Beby) pomocí Garmin Map Source ? Budou tyhle GPS komunikovat s OZI- body, trasy, stopy import/export ? Zkušenosti s napájením z baterií nebo 12V zásuvky ?
Díky za jakoukoliv odpověď.
Klasika> Nemohla by jsi sem hodit fotku upevnění Oregonu na KTM ? Díky Geloš+Tenere+setkání U Lva 8.7.08 snad si vpomeneš

(reakce na) Navigace, jaká??

20.12.2008 v 14:19 | Nahoru | #2

geloš>TomasTT> Tome, včera ráno jsem tě zpovídal po telefonu ohledně Oregonu, snad si vzpomeneš. Prosím tě, mohl by jsi rozvést svou větu :" Nuvi 550 má oproti Zumo očesané offroadové funkce". Já čerpám informace o GPS jen z webu, podívat se na nějaký aparát naživo pro mě znamená cestovat 80 km do většího města. Takže např. pro Zumo jsem si stáhnul z webu garmin.cz návod k obsluze, šílená vetze s mizernými obrázky a ohledně offroadového použití tam nic nevidím, jen nějaký modus s obrázkem kompasu.
Nuvi 550 je pro mě novinka, prakticky do včerejška jsem ji neregistroval jako moto GPS.
Pak mám ještě dotaz k Oregon, Nuvi, Zumo : nahraju do nich "divoké" mapy např.Ukrajina od HonzyM (u Beby) pomocí Garmin Map Source ? Budou tyhle GPS komunikovat s OZI- body, trasy, stopy import/export ? Zkušenosti s napájením z baterií nebo 12V zásuvky ?
Díky za jakoukoliv odpověď.
Klasika> Nemohla by jsi sem hodit fotku upevnění Oregonu na KTM ? Díky Geloš+Tenere+setkání U Lva 8.7.08 snad si vpomeneš



Ahoj,
Nuvi 550 je vlastně jen trošku vylepšená autonavigace. Má možnost uložení (nebo sestavení) max 10 tras a 1000 waypointů. Ve srovnání s Oregonem, ten má taky 1000 bodů ale 50 tras (stejně tak Zumo). Ale navíc má možnost uložit stopu (záznam kudy jezdíš) stejně jako Nuvi 550 (i jako Zumo) s 10.000 lomovými body ale takhle jich jde uložit až 20 na rozdíl od těch dvou navigací, které mají prostě jen jednu a uložit jako stopa č. 2 atd nejde (jde jen přepočítat podle mapy na trasu). Práce s prošlými stopami (tracky) je u Oregonu úplně na jiné úrovni než na Nuvi nebo Zumo, je tam úplně všechno co by člověk mohl chtít kdežto u Nuvi a Zuma je cílová skupina jiná - buď lidi co jezdí po silnici a nebo jim stačí stopa uložená přes Mapsource jako offroadová trasa. Nuvi ani Oregon nejsou turistické navigace a nemají prostě dokonalou práci se stopami, které se přece jen používají víc u turistiky než u ježdění na motorce. Ale jak psala Lenka v předchozím příspěvku, při běžném ježdění člověk ty funkce ani vlastně nepotřebuje. Znám jen pár lidí, kteří s prošlými stopami umí pořádně dělat a intenzivně je využívají. Hodí se to při hledání nějaké trasy závodu (to se používá třeba při plánování rallye). Co potřebuju při nějakém offroadu je najít cestu odněkud někam a to ta navigace stejně z většiny topografických map nedokáže žádná (s vyjímkou rumunska kde je autorouting i na lesních cestách a slovenska, kde je autorouting po turistických značkách ale díky tomu není po normálních silnicích). Takže si vyhledám místo, kam se chci dostat a maximálně si nalinkuju pár bodů na trase, kudy chci jet abych se tam dostal. Můžu si to takhle připravit i doma v MapSource (nebo v čemkoliv jiném) a offroad trasu od bodu k bodu s azimuty zvládnou ty GPSky všechny. Ale když jsem připravoval ježdění třeba v Maroku, měli jsme spousty zajímavých tras a nebylo jasné, kudy přesně budeme chtít jezdit, kde se nám bude líbit apod. Na takovou cestu bylo potřeba třeba 20-30 předem připravených offroad tras a to je pak ten problém, pokud má navigace kapacitu jen 10. Jde to obejít, dá se to různě nahrát na kartu a importovat ale není to nikdy tak pohodlný jako když si to pojmenuju a nahraju nejlépe s různými barvami do navigace všechno. Pak vidím že trasa A je modrá, trasa B červená a že se tady kříží a můžeme vyjet po A ale pokračovat po B atd. Já ma tohle používám GPSMAP 278C a považuju jí pořád za jednu z nejlepších i když nemá tak citlivý GPS čip jako ty tři další. Takže když myslím "offroadové funkce" tak to znamená možnost navigace od bodu k bodu podle azimutu (to mají všechny zmíněné), možnost záznamu prošlé stopy a zobrazení na mapě (taky všechny), možnost uložení a pojmenování více záznamů a možnost využití těch záznamů tracků (to už umí jen Oregon a starší GPSMAP asi všechny a určitě turistické Legendy apod). Nuvi 550 má v tomhle směru pár dobrých možností oproti Zumu - protože má turistický (chodecký) režim což Zumo nemá ale prakticky jsou obě dvě nesrovnatelné s Oregonem, to je úplně jiná třída v tomhle ohledu.
Nicméně základní považuju kompas fungující v režimu navigace od bodu k bodu (to mají všechny) a podporu ukládání prošlé stopy (taky všechny). Pokud ale o nějaké navigaci řeknu že má outdoorové nebo offroadové funkce, tak jako základní rozdělení považuju podporu více než jedné stopy. Prostě možnost uložit si víc stop a pracovat s nimi během navigace bez nutnosti připojovat počítač. To nemá ani Zumo ani Nuvi. Nuvi je proti Zumu očesané tím počtem tras, což byla taková pomůcka jak tu chybějící funkci podpory uložených stop obejít alespoň při plánování předem. U Nuvi mě to zklamalo, ten počet tras je fakt malý ale věřím že 90% lidí to bude úplně stačit. Komu to nestačí, musí prostě koupit něco jiného. Jen pro představu - Garmin dělá specializované navigace (map plottery) pro námořní použití. Kromě toho se dělají univerzální navigace kde jsou ale specializované námořní funkce (distress signály, utržená kotva, kurzy a otočky apod) to je třeba 278C a Nuvi má taky lodní režim ale to znamená, že podporuje námořní mapy a je odolný proti vodě! Cílovou skupinou by mohl být třeba co já vím člověk co má gumový motorový člun nebo něco takového. Nebo námořní kajak. Totéž motorky - ten režim se v Nuvi 550 nejmenuje "motocykl" ale "ježdění na skůtru"! Snad to bude jasnější z tohodle, co je tím myšleno. Je to prostě navigace relativně v nízké cenové hladině tak, aby tam bylo od všeho něco. Není to speciál a proto se to nedá porovnávat ani se Zumem (speciál moto) ani s Oregonem (speciál outdoor) atd.

To stínování není věc mapy ale věc navigace. Přístroj prostě pozná výšková data pokud jsou v mapě a terén zobrazí s reliéfem bez ohledu na to, jestli to autor mapy chtěl nebo nechtěl. Takže amatérské mapy bez výškových údajů u mapových prvků se zobrazují jako plocha ale třeba česká topo už jako reliéf. Není to tak příšerně pomalé ale cítit to je. Proti Zumu, kde je posun i složité mapy prakticky bez zpoždění je to znát ale není to kritické. Nuvi 550 kupodivu překresluje tu mapy rychleji než Oregon.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist