v sobotu jsem byl potřetí svědkem stejné krizovky u "čopra", což mne přivedlo k malému zamyšlení.
Situace:
Jedu po okresce z Berouna k Hostími (no, to je celkem nepodstatné) a dojíždím jakéhosi harleje, nebo co to bylo. Mělo to řemen, podseklou šavli a děěěsně vysoký řidítka. Zezadu to vypadalo strašně srandovně - jako by ten motorkář jel permanentně "Hände hoch". Před ním se sunul nějaký pikap a ještě před ním osobák. Pokojně jsem se zařadil "do vláčku" a dojeli jsme do Hostími (Hostíma, Hostímě, nebo jak se to, kua, skloňuje). Na návsi šla vlevo panička s podvraťákem. Neukurtovaným. Tomu náhle, jak už to u čoklů bývá, ruplo v kouli a skočil mezi osobák a pikap. Jeli jsme opravdu pomalu, ani ne pade. Pikap to zašlápl, kvíkly gumy a stál. Já se svojí třicet sedm let starou dvěpade jsem zašlajfoval, a v pohodě, s dostatečnou rezervou (i kdyby přede mnou jela "normální" motorka) zastavil. Bez kvičení. Harlejář měl sice také dostatečně rychlé reakce, ale... Velké ALE... Motorka se mu rozkmitala a rozkymácela (tak +- 45 st.), stala se neovladatelnou, o účinném brždění se nedalo vůbec mluvit. Naštěstí pikap se držel dost u středu a sinice na návsi byla široká, takže čopr ho podstřelil vpravo po krajnici a zastavil až DVA METRY před ním!!!
Tentokrát to ustál, předchozí podobné případy, kterých jsem byl svědkem, skončily pádem. Říkám si, že takový "pohodový custom" je vlastně dost nebezpečná hračka. A vůbec ne pro začátečníky, na to asi musí být zatraceně zkušený jezdec. Nadává se furt na supersporty, ale takový sport, pokud ho nejede bezmozek tři sta po okresce, se daleko lépe ovládá, účinně brzdí, drží stopu atd. Tady se obávám, že kdyby harleják měl řešit krizovku, řekněme, v magických 90 km/h, tak to nejen neustojí, ale nejspíš ho to vymrští pod protijedoucí Tatru s pískem. Tak nevím...
Vojta
P.S. Nemám zkušenosti ani se supersportem, ani s čoprem.
P.S.2 Tomu zas*** čoklovi se nakonec nic nestalo, ale poprvé v životě jsem viděl hysterický záchvat u psa!
P.S.3 Jsem z těch, co normálně nepřispívají, ale abych tedy udělal Noufírovi radost, vyplodil jsem tohle tema. Snad tím nebudu moc "zasírat"
Naposledy editováno 11.08.2008 22:59:33
Já když na mém dvouválci relativně malého objemu necitlivě prudce uberu plyn, tak má zadní kolo skoro vždycky tendenci se blokovat a začne poskakovat. Proto nikdy zadní brzdu nepotřebuji a ubírat plyn jsem se musel (a stále musím) učit. Všechno pak brzdím předkem jedním prstem na páčce (dva kotouče, váha těla trochu na řídítkách) a není problém, pokud předek zrovna nepodklouzne na koskách a pod.
Z popisu "akce" bych řekl, že se leknul, moc prudce ubral plyn a škubnul řídítkama. Pak už se to dělo samovolně. Přispěla k tomu jistě i nesmyslná stavba motorky. Ruce nad hlavou nemají cit a nečtou přední kolo. Dlouhá vidle nepřenáší dostatečně váhu na přední kolo. Ale dobrý řidič by tohle měl ustát i na podobné potvoře.
Mimochodem - nejlepsi stavby se vyznacuji spojkou ovladanou NOHOU - jistota jizdy v okamzicich razeni je nulova.
Je to krasny, ale pro nas provoz naprosto k nicemu.
Ty předchozí dva případy byly normální sériový obludy, jen ověšený cingrlátkama, což ale na funkci (rostlináře ) nemá vliv. Při intenzivním brždění se chovaly stejně. Možná je to tím posazem - těžiště posunutý dozadu. Ale jak říkám, nikdy jsem na ničem takovém nejel, tak to nedokážu posoudit.
Na ruční řazení mi nesahejte! To je naprosto v pohodě. Navíc, u krizovýho zašlajfování je celkem jedno, kde to má fofrklacek.
Poučení z příběhu: zásadně nejezdit ZA auty, natož pikapy !
Čopra jsem měl několik let - FXSTC (Custom Softail)- a jasně že se musí jezdit s ohledem na možnosti brzd.. myslet dost dopředu, taky sem párkrát vybral tak tak
To že mu zadek vlál doprava doleva spíš vypadá že zamáčk přední brzdu a odlehčil (zaflokovaný) zadní kolo, to se stane i u čopra ..(taky vyzkoušeno víckrát).
Zablokovaný solo zadní kolo jde rovně nebo jen na jednu stranu.
K tý základní otázce - prostě se s tím musí jezdit s vědomím limitů (teď myslím stroje) - no.. Nechtít víc než to umí, jako se vším. Za ty 4 roky a 3O tis km, co jsem ho měl, si žádnou fest krizovku nevybavuju ..díky Bohu
Naposledy editováno 12.08.2008 22:10:46
Ale zase na druhou stranu novější jakože čopry, krujzry a podobné 500 kg vážící obludnosti už mají krapet jiné podvozky, brzdy a motory, takže to prý snad i trochu jede, brzdí a jde řídit. prý.
Já za auty můžu, já to v poho ubrzdil, já jo...
On mu ani tak nevlál zadek, jako se "opile" potácel ze strany na stranu, až bral stupačkama o zem.
S těma limitama to je jasný, to platí ostatně pro všechny mororky (a nejen pro ně). Já jen, jestli je čopr nemá nějak moc nízko nastavený.