Kde je hlavní problém?
Pokud začínáte na motorce, určitě jste se setkali s tím, že vám zkušenější radí, že začínat byste měli zvolna - pomalu a na slabých strojích. Na začátku nemáte důvod "opatrnému postupu" nevěřit ale malý červíček v hlavě hlodá dál - "jaké to asi je?"... co tak to na chvíli zkusit? Ok, půjčite si silnou motorku od kamaráda a zkusíte to... Fíííhhaaa to je fičák, paráda! Ta jede - a navíc v tom vlastně nevidím žádný problém! To určitě zvádnu! Jdu do toho... Začnete jezdit, ale dřív nebo později se objeví větší nebo menší (to vám přeji) krizová situace. Jedete np. zatáčkou v náklonu (to už "dáváte") a v ní se objeví masný flek nebo trochu štěrku...
Teď uděláme malej střih a přeneseme se do... pravěku!
Čím je situace kritičtější, tím víc o reakci těla v dané chvíli rozhodují podvědomé reflexy. Nikdo vědomě neuvažuje o tom, že má zavřít oční víčko, když mu do oka letí moucha. A pokud rozhoduje podvědomí a reflexy - automatické reakce organizmu, pak vezte, že tento základ si lidé vytvářeli od pravěku. Reflexy a pudy se vytvářely tisice let tak, aby dokázaly zachránit život v situaci, kdy například na našeho "praotce" útočil šablozubý tygr. Je jasné jaké reakce a pudy se v této situaci vytvořily:
1.napnutí svalů, stuhnutí - příprava na boj
2.zaměření pozornosti na jediný bod - to co mě ohrožuje
3.útěk, uhnutí, ucouvnutí před potenciálně nebezpečnou situací
Problém s motocykly je v tom, že všechny tyto reakce jsou proti tomu, co máte na motorce v krizi dělat! Ano, vaše reakce a pudy vás při krizi ma motorce ve finále chtejí zabít!
1.napnutí svalů, stuhnutí - příprava na boj
Hoooodně motorkářů vám řekne (a někteří to už bohužel ani nemohou udělat), že v krizi nesmíte na motorce ustrnout. Pokud ztuhnete a řídítka držíte v křeči, nemůžete na danou situaci adekvátně reagovat. Když ztuhnete nemůžete adekvátně brzdit, vyhýbat se, naklopit - dokonce i ty následky nárazu jsou mnohem horší! Tento reflex je pravděpodobně hlavní příčinou začátečníckých nehod. Pokud ale máte hodně zkušeností, nejspíše ve stejné situaci neztuhnete.
2.soustředění pozornosti na jediný bod - to co mě ohrožuje
To je špatně - u motorky musíte udržet široký pohled. Pokud se zaměříte na překážku na silnici, působí to jako magnet - podvědomě na ni míříte. Když se díváte jen na překážku, ztratíte přehled o vzdálenosti a rychosti. Čím lepší jezdec, tím víc se dívá "zeširoka" (všimněte si pohledu borců MotoGP).
3.útěk, uhnutí, ucouvnutí před potenciálně nebezpečnou situací
Na motorce před problémem neutečete. Pokud jste dlouzí v zatáčce (zatáčka vás vynáší), pak vám "ústup" ve formě ubrání (zaklapnutí) plynu přinese spíše problémy než užitek. Při akceleraci zatěžujete zadní kolo (to je u supersportů širší a tudíž má větší dotykovou plochu 40:60) - v mezní situaci, když v zatáčce uberete plyn, může dojít k pravému opaku toho, co si přejete - k tomu, že zadní kolo adhezi ztratí. Zní to možná na první pohled absurdně ale odpovídající tah v zatáčce motorku stabilizuje (anglicky se občas říká: "Have problem? Gas it!") i v situaci, kdy na silnici leží trocha štěrku. Práce s plynem (a neubrání v případě nečistot ap.) vyžaduje však poměrně dlouhou zkušenost!!!
A závěr?
Na motorce se dá snadno (a dlouhou dobu) jezdit do doby, než krizová situace oddělí "zrno od plev" - pak mají navrch tí, kteří už mají něco naježděné a takových menších situací přežili (a do hlavy nasbírali) celou řadu. Člověk vytváří nové reflexy hlavně praxi a správné motorkářské reakce musí v případě motorky překrýt podvědomé pudy a reakce. Praxí se tak vlastně vytváří nové návyky, které musí smazat to, co máme geneticky zažité. To je ale dlouhý proces - možná kdyby v pravěku znali R1-ky pak kdoví...
Můžete jezdit hned na litru, ale nezapomínejte, že vaše netknuté podvědomí (které jen tak rychle nezměníte) je v krizi proti vám!
Naposledy editováno 08.08.2008 12:00:47