globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Proč ne litr nebo 600? - motoškola 2
 
8.8.2008 v 11:52
K otázce v nadpisu se dostanu po menší předmluvě - zkuste ji však přečíst

Kde je hlavní problém?
Pokud začínáte na motorce, určitě jste se setkali s tím, že vám zkušenější radí, že začínat byste měli zvolna - pomalu a na slabých strojích. Na začátku nemáte důvod "opatrnému postupu" nevěřit ale malý červíček v hlavě hlodá dál - "jaké to asi je?"... co tak to na chvíli zkusit? Ok, půjčite si silnou motorku od kamaráda a zkusíte to... Fíííhhaaa to je fičák, paráda! Ta jede - a navíc v tom vlastně nevidím žádný problém! To určitě zvádnu! Jdu do toho... Začnete jezdit, ale dřív nebo později se objeví větší nebo menší (to vám přeji) krizová situace. Jedete np. zatáčkou v náklonu (to už "dáváte") a v ní se objeví masný flek nebo trochu štěrku...

Teď uděláme malej střih a přeneseme se do... pravěku!

Čím je situace kritičtější, tím víc o reakci těla v dané chvíli rozhodují podvědomé reflexy. Nikdo vědomě neuvažuje o tom, že má zavřít oční víčko, když mu do oka letí moucha. A pokud rozhoduje podvědomí a reflexy - automatické reakce organizmu, pak vezte, že tento základ si lidé vytvářeli od pravěku. Reflexy a pudy se vytvářely tisice let tak, aby dokázaly zachránit život v situaci, kdy například na našeho "praotce" útočil šablozubý tygr. Je jasné jaké reakce a pudy se v této situaci vytvořily:

1.napnutí svalů, stuhnutí - příprava na boj
2.zaměření pozornosti na jediný bod - to co mě ohrožuje
3.útěk, uhnutí, ucouvnutí před potenciálně nebezpečnou situací

Problém s motocykly je v tom, že všechny tyto reakce jsou proti tomu, co máte na motorce v krizi dělat! Ano, vaše reakce a pudy vás při krizi ma motorce ve finále chtejí zabít!

1.napnutí svalů, stuhnutí - příprava na boj
Hoooodně motorkářů vám řekne (a někteří to už bohužel ani nemohou udělat), že v krizi nesmíte na motorce ustrnout. Pokud ztuhnete a řídítka držíte v křeči, nemůžete na danou situaci adekvátně reagovat. Když ztuhnete nemůžete adekvátně brzdit, vyhýbat se, naklopit - dokonce i ty následky nárazu jsou mnohem horší! Tento reflex je pravděpodobně hlavní příčinou začátečníckých nehod. Pokud ale máte hodně zkušeností, nejspíše ve stejné situaci neztuhnete.

2.soustředění pozornosti na jediný bod - to co mě ohrožuje
To je špatně - u motorky musíte udržet široký pohled. Pokud se zaměříte na překážku na silnici, působí to jako magnet - podvědomě na ni míříte. Když se díváte jen na překážku, ztratíte přehled o vzdálenosti a rychosti. Čím lepší jezdec, tím víc se dívá "zeširoka" (všimněte si pohledu borců MotoGP).

3.útěk, uhnutí, ucouvnutí před potenciálně nebezpečnou situací
Na motorce před problémem neutečete. Pokud jste dlouzí v zatáčce (zatáčka vás vynáší), pak vám "ústup" ve formě ubrání (zaklapnutí) plynu přinese spíše problémy než užitek. Při akceleraci zatěžujete zadní kolo (to je u supersportů širší a tudíž má větší dotykovou plochu 40:60) - v mezní situaci, když v zatáčce uberete plyn, může dojít k pravému opaku toho, co si přejete - k tomu, že zadní kolo adhezi ztratí. Zní to možná na první pohled absurdně ale odpovídající tah v zatáčce motorku stabilizuje (anglicky se občas říká: "Have problem? Gas it!") i v situaci, kdy na silnici leží trocha štěrku. Práce s plynem (a neubrání v případě nečistot ap.) vyžaduje však poměrně dlouhou zkušenost!!!

A závěr?
Na motorce se dá snadno (a dlouhou dobu) jezdit do doby, než krizová situace oddělí "zrno od plev" - pak mají navrch tí, kteří už mají něco naježděné a takových menších situací přežili (a do hlavy nasbírali) celou řadu. Člověk vytváří nové reflexy hlavně praxi a správné motorkářské reakce musí v případě motorky překrýt podvědomé pudy a reakce. Praxí se tak vlastně vytváří nové návyky, které musí smazat to, co máme geneticky zažité. To je ale dlouhý proces - možná kdyby v pravěku znali R1-ky pak kdoví...

Můžete jezdit hned na litru, ale nezapomínejte, že vaše netknuté podvědomí (které jen tak rychle nezměníte) je v krizi proti vám!

Naposledy editováno 08.08.2008 12:00:47

Proč ne litr nebo 600? - motoškola 2

8.8.2008 v 12:02 | Nahoru | #1
a pocita se tam i sevreni zadku kdyz to omylem jde na zadni?
se toho furt nejak nemuzu zbavit

Proč ne litr nebo 600? - motoškola 2

8.8.2008 v 12:08 | Nahoru | #2
Dobrá dá se s tebou souhlasit, ale neodpustím si otázky. Kdo je ta osoba, která tak zasvěceně radí? Jaké má zkušenosti? Jak jsi přes ty tmavé plexi jezdců motogp poznal kam hledí (jako že po dojetí v boxech když sundají hlemu jsou ve střehu jak thajští boxeři v ringu?)?

Proč ne litr nebo 600? - motoškola 2

8.8.2008 v 12:53 | Nahoru | #3
pepazdepa1> jenže moto GP je něco jiného než česká silnice...

Proč ne litr nebo 600? - motoškola 2

8.8.2008 v 13:35 | Nahoru | #4
trocha pravdy na tom je, znam plno lidi kteri vynechali fichtla a pak vyripali na MZ a takovich strojich mi co jsme na nem neco pojezdili se zatim nic nestalo takze i obycejny pincek neco daa

Proč ne litr nebo 600? - motoškola 2

8.8.2008 v 14:59 | Nahoru | #5
Stana.k.> jj pravdu díž, fichtl je škola sama o sobě, mám známýho kterej nikdy na ničem nejezdil a pak si koupil Fazera a na první vyjížďce ho omotal o strom na čistý rovině. Nevim proč ale jsem zastáncem toho postupnýho povyšování u mašin. Když už uděláš nějakou tu chybu na fichtlu tak se maximálně sedřeš, když jí uděláš ve 130 na něčem silněším tak je mnohdy po tobě.

Proč ne litr nebo 600? - motoškola 2

8.8.2008 v 15:12 | Nahoru | #6
Moniis> Přečti si pořádně úvodní příspěvek a pak můj příspěvek a pak reaguju. Zapoj u toho hlavu!

Proč ne litr nebo 600? - motoškola 2

8.8.2008 v 16:12 | Nahoru | #7
Fichtly jsem nějak vynechala a začala jsem rovnou s šestkou, mám na ní 10 tisíc a žádný strom okolo kterého bych se omotala mi ještě cestu neskřížil

Proč ne litr nebo 600? - motoškola 2

8.8.2008 v 16:14 | Nahoru | #8

WHTRDR>a pocita se tam i sevreni zadku kdyz to omylem jde na zadni?
se toho furt nejak nemuzu zbavit


Přesně kvůli tomuto reflexu, nenosím na motorku tanga

Proč ne litr nebo 600? - motoškola 2

8.8.2008 v 16:18 | Nahoru | #9

cat-nikita>WHTRDR>a pocita se tam i sevreni zadku kdyz to omylem jde na zadni?
se toho furt nejak nemuzu zbavit
Přesně kvůli tomuto reflexu, nenosím na motorku tanga



Takže si je odkládáš na značku a jezdíš na ostro?

Proč ne litr nebo 600? - motoškola 2

8.8.2008 v 16:25 | Nahoru | #10
Droppi> Značka mi tam drží jen silóu vůle, ještě bych přišla o tangáče

Proč ne litr nebo 600? - motoškola 2

8.8.2008 v 18:06 | Nahoru | #11

cat-nikita>WHTRDR>a pocita se tam i sevreni zadku kdyz to omylem jde na zadni?
se toho furt nejak nemuzu zbavit
Přesně kvůli tomuto reflexu, nenosím na motorku tanga


ty taky ne..? lol lol lol

Proč ne litr nebo 600? - motoškola 2

8.8.2008 v 18:19 | Nahoru | #12
Docela slušně řečeno...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist