Téma: Norton JPS
24.3.2024 v 12:28
1973 Norton 750 JPS Monocoque
S podporou tabákového giganta John Player se Norton vrátil v roce 1972 k závodění ve třídě 750 s upraveným motocyklem Commando s trubkovým rámem. Ve srovnání s konkurencí měly Nortony menší výkon, ale hlavní vývojový inženýr Peter Williams byl přesvědčen, že monokokový rám, s integrovanou palivovou a olejovou nádrží, je tou správnou cestou. Na následující sezónu 1973 tedy postavil motocykl Norton JPS Monocoque, který měl výkonový handicap kompenzovat zlepšením jízdních vlastností.
Myšlenkou bylo vytvořit lehčí, nižší a aerodynamičtější motocykl, ale pro nedostatek finančních prostředků byl Williams nucen dělat kompromisy. Místo toho, aby byl monokok vyrobený z lehké slitiny, musel Williams použít nerezovou ocel, která se ukázala být stejně těžká jako trubkové rámy. Navíc si mechanici stěžovali na těžce přístupný motor a obtížnou práci.
Dvouplášťový monokok byl ručně svařen ze 600 částí a obsahoval palivovou a olejovou nádrž, airbox a byl tvarován tak, aby přiváděl dostatek vzduchu k chladícím žebrům motoru.
Umístění nádrží vyžadovalo, aby byl benzín z nich čerpán do malé nádržky nad karburátory Amal 33mm, což zajišťovalo mechanické čerpadlo poháněné od kyvné vidlice.
Aerodynamická kapotáž typu Peel byla vyvinuta v tunelu Motor Industry Research Association a dosahovala koeficientu odporu vzduchu 0,39.
Byly vyrobeny pouze tři motocykly plus prototyp. Jeden motocykl byl připraven pro závod Daytona 200 1973, ale odstoupil kvůli problémům s karburátory.
Pro vytrvalostní závody byl monokok vybavený zkrácenou kapotáží se dvěma světlomety.
Monokoky vyhrály v roce 1973 celkem 14 mezinárodních závodů.
Ale i přes to bylo v následujícím roce od monokoku upuštěno ve prospěch příhradového rámu z ocelových trubek.
Norton JPS
Motor: 745cc (73×89mm) vzduchem chlazený jednoválec čtyřtaktní; Elektronické zapalování Lucas
Výkon: 76 hp @ 7200 ot./min
Převodovka: 5-rychlostní, řetězový primární a koncový pohon
Hmotnost: 340 lb (150 Kg suchá)
Maximální rychlost: 160 mph




Víte víc o tom rámu? Nebo o podobně postavených motorkách? Hodně podobného vidím u Buellu XB.
S podporou tabákového giganta John Player se Norton vrátil v roce 1972 k závodění ve třídě 750 s upraveným motocyklem Commando s trubkovým rámem. Ve srovnání s konkurencí měly Nortony menší výkon, ale hlavní vývojový inženýr Peter Williams byl přesvědčen, že monokokový rám, s integrovanou palivovou a olejovou nádrží, je tou správnou cestou. Na následující sezónu 1973 tedy postavil motocykl Norton JPS Monocoque, který měl výkonový handicap kompenzovat zlepšením jízdních vlastností.
Myšlenkou bylo vytvořit lehčí, nižší a aerodynamičtější motocykl, ale pro nedostatek finančních prostředků byl Williams nucen dělat kompromisy. Místo toho, aby byl monokok vyrobený z lehké slitiny, musel Williams použít nerezovou ocel, která se ukázala být stejně těžká jako trubkové rámy. Navíc si mechanici stěžovali na těžce přístupný motor a obtížnou práci.
Dvouplášťový monokok byl ručně svařen ze 600 částí a obsahoval palivovou a olejovou nádrž, airbox a byl tvarován tak, aby přiváděl dostatek vzduchu k chladícím žebrům motoru.
Umístění nádrží vyžadovalo, aby byl benzín z nich čerpán do malé nádržky nad karburátory Amal 33mm, což zajišťovalo mechanické čerpadlo poháněné od kyvné vidlice.
Aerodynamická kapotáž typu Peel byla vyvinuta v tunelu Motor Industry Research Association a dosahovala koeficientu odporu vzduchu 0,39.
Byly vyrobeny pouze tři motocykly plus prototyp. Jeden motocykl byl připraven pro závod Daytona 200 1973, ale odstoupil kvůli problémům s karburátory.
Pro vytrvalostní závody byl monokok vybavený zkrácenou kapotáží se dvěma světlomety.
Monokoky vyhrály v roce 1973 celkem 14 mezinárodních závodů.
Ale i přes to bylo v následujícím roce od monokoku upuštěno ve prospěch příhradového rámu z ocelových trubek.
Norton JPS
Motor: 745cc (73×89mm) vzduchem chlazený jednoválec čtyřtaktní; Elektronické zapalování Lucas
Výkon: 76 hp @ 7200 ot./min
Převodovka: 5-rychlostní, řetězový primární a koncový pohon
Hmotnost: 340 lb (150 Kg suchá)
Maximální rychlost: 160 mph




Víte víc o tom rámu? Nebo o podobně postavených motorkách? Hodně podobného vidím u Buellu XB.
My o tom víme úplně všechno.
https://en.wikipedia...layer_Norton#History
https://www.mcnews.c...orton-750-monocoque/
http://www.italian.s....jp/bad_toys/norton/
Replika: https://www.classic...coque-replica-racer/
.

https://en.wikipedia...layer_Norton#History
https://www.mcnews.c...orton-750-monocoque/
http://www.italian.s....jp/bad_toys/norton/
Replika: https://www.classic...coque-replica-racer/
.
1 reakcí na tento příspěvek Norton JPS
Replika v akci
Jamie Waters fires up the Peter Williams Monocoque Norton replica that Norman White, who worked on the original in '73, spent two years building. Jamie has the only un-restored Monocoque in existence but needed one he could ride.
In case you are wondering why he is bouncing up and down on the seat, like the original, the fuel pump is operated by the action of swingarm movement.
1 reakcí na tento příspěvek Norton JPS
S triplem byly problémy, tak v roce 1973 dal do stejného rámu motor H2 / 750 ccm, ale bez prostředního válce, takže dvouválcový půllitr .

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norton JPS
[quote=Krautkopf]Replika v akci
To je zvuk! Nádhera!
Díky, netušil jsem že tolik výrobců zkoušelo monokoky, věděl jsem jen o OSSA. Nejlepší je ta Honda, to je přesně ono, kapotáž slouží jako rám a nádrž, žádná zbytečná váha navíc
To je zvuk! Nádhera!
Díky, netušil jsem že tolik výrobců zkoušelo monokoky, věděl jsem jen o OSSA. Nejlepší je ta Honda, to je přesně ono, kapotáž slouží jako rám a nádrž, žádná zbytečná váha navíc

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norton JPS
vilem_i_am> Tak přidáme.
V osmdesátých letech se monokoky asi zdály být řešením problému váha vs tuhost rámu hlavně u menších kubatur, kde byl nízký váhový limit a díky malému motoru nebyla konstrukce monokoku nijak komplikovaná.
1989 Garelli 125cc GP byla na prodej před 10 lety.

V osmdesátých letech se monokoky asi zdály být řešením problému váha vs tuhost rámu hlavně u menších kubatur, kde byl nízký váhový limit a díky malému motoru nebyla konstrukce monokoku nijak komplikovaná.
1989 Garelli 125cc GP byla na prodej před 10 lety.


1976 Bultaco TSS 50, Ángel Nieto - a tomhle byl mistrem světa 1976, 1977.

Ricardo Tormo v roce 1978 a 1981 na takovéto:

http://www.elsberg-tuning.dk/bultaco.html
Naposledy editováno 24.03.2024 20:34:02

Ricardo Tormo v roce 1978 a 1981 na takovéto:

http://www.elsberg-tuning.dk/bultaco.html
Naposledy editováno 24.03.2024 20:34:02
Bultaco TSS 250 1978. Ángel Nieto chtěl zkusit třídu 250 ccm, tak mu postavili zvětšenou 125. Těžko říct, jestli tomu jen chyběl výkon, nebo jestli i jízdní vlastnosti proti trubkovým rámům neobstály. https://www.mcnews....bultaco-250-tts-mk2/

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norton JPS
Kork Ballington přenechal vyhrávání titulů ve 250 a 350 Antonu Mangovi a přesunul se do půllitrů. Kawasaki KR500 ale nedopadla dobře .
1980 / 1981:

1982:
1980 / 1981:

1982:

Tomos dělal už v šedesátých sedmdesátých letech monokoky ze sklolaminátu a tenhle z roku 1978 je dokonce z karbonových váken:

edit - První byl model GP71 http://www.classic5...k/TOMOS-50cc-Racers/

Naposledy editováno 25.03.2024 08:49:12

edit - První byl model GP71 http://www.classic5...k/TOMOS-50cc-Racers/

Naposledy editováno 25.03.2024 08:49:12
1 reakcí na tento příspěvek Norton JPS
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norton JPS
qwert> To je ale do úplně jiného tématu .

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Nová motorka pro mírně pokročilého ... [1, 2] Norton Comando 750, Ducati Scrambler Cafe Racer, Mot... | Dobromil | 37 | 18.4.2025 v 17:46 Eco1 |
Jízdy veteránů youngtimer na okruhu... Norton Comando 750 | Vaščík | 24 | 16.4.2024 v 07:14 rg250 |
Norton Commando 750S Norton Comando 750 | Desmik | 28 | 5.9.2016 v 20:24 Bikerfree |
Norton a pierre terblanche!!! Norton Comando 750 | Londoner | 5 | 26.1.2011 v 13:30 Londoner |
Opět Triton Norton Comando 750 | Desmik | 11 | 1.6.2009 v 21:05 Ládes900 |