globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Norton Featherbed
Pod pojmem featherbed by si leckdo cizích jazyků znalý by si mohl představit například pérovou matraci. Ale říkat tak motorce? Jak to vlastně bylo?
Předchozí
1 2
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Norton Featherbed

21.3.2024 v 13:33 | Nahoru | #1
je to kvôli uloženiu motora v silentblockoch, že neprenáša vibrácie.

Norton Featherbed

21.3.2024 v 13:38 | Nahoru | #2
Rámy Featherbed s kyvnou vidlicí byly celkem tři typy. První typ se začal vyrábět v roce 1953 a později dostal pojmenování wideline, protože v horní části pod nádrží a sedlem se nijak nezužoval.

Norton Featherbed

21.3.2024 v 13:39 | Nahoru | #3
jeden chlapík zo Zvolena mal Featherbed niekedy v 70-tych rokoch, jazdil s ním denne, motor tam mal 500 OHC Norton asi nikto nevedel opraviť tak nikto nevie kde skončil. Ten rám našiel raz kamoš v zbere, tak ho zobral, dodnes ho má. Motor mu už nikto nepredal, aj keď ho dopátral...

Norton Featherbed

21.3.2024 v 13:48 | Nahoru | #4
V bazaru je s rámem wideline Norton Model 7 Dominator, dvouválec 500 ccm hned z prvního roku 1953 :

1 reakcí na tento příspěvek Norton Featherbed

21.3.2024 v 13:49 | Nahoru | #5
shodou okolností to probírá Alan Catchart v článku z víkendu.
Je to teda v placený sekci.

1 reakcí na tento příspěvek Norton Featherbed

21.3.2024 v 13:58 | Nahoru | #6
Krautkopf> Norton je sen, je to veterán na ktorom sa aj povozíš. Akurát ten model 7 by som asi nekupoval.
E: preklep nechcený, model 77 bol upravený model 7

Naposledy editováno 21.03.2024 14:01:51

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norton Featherbed

21.3.2024 v 14:01 | Nahoru | #7

Destroyer píše: je to kvôli uloženiu motora v silentblockoch, že neprenáša vibrácie.


Čau, možná si to trochu pleteš s pozdějším rámem Isolastic.
Trochu předběhnu, že to bylo kvůli pohodlnému odpružení zadního kola kyvnou vidlicí:

The Featherbed name
Harold Daniell was a successful Isle of Man TT racer with three victories and several placings in the Tourist Trophy races and the Manx Grand Prix.
After testing the new Norton frame in 1950 he declared that it was like "riding on a featherbed" compared with riding the "garden gate"—and it has been called the featherbed frame ever since.


Podle pneumatik na fotce z té doby je vidět, jak tehdejší silniční závoďáky byly pořád ještě "poloterénní", asfaltový povrch asi ještě nebyl vůbec pravidlem.

(reakce na) Norton Featherbed

21.3.2024 v 14:04 | Nahoru | #8
Krautkopf> pravda jest sypem si popol na hlavu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norton Featherbed

21.3.2024 v 14:08 | Nahoru | #9
Destroyer> Nekupuju, neboj.
Další v bazaru je z roku 1955 , Norton Dominator model 88.

(reakce na) Norton Featherbed

21.3.2024 v 14:12 | Nahoru | #10
Krautkopf> najkrajší Norton som videl v Sinsheim alebo Speyer múzeu, Norvin, Featherbed s motorom Vincent, máločo je krajšie.

Norton Featherbed

21.3.2024 v 14:15 | Nahoru | #11
Pro menší jednoválce, jako byl typ ES2, vymysleli v Nortonu lehčí a levnější verzi rámu, později nazývanou Norton Single Downtube S-Arm Frame:

Norton Featherbed

21.3.2024 v 14:19 | Nahoru | #12
Jeden Norton ES2 (pro úplnost, jednoválec 500 ccm) údajně z roku 1953, je v bazaru . Do té doby se ES2 vyráběl obvykle ještě s pevnou zadní vidlicí.

Norton Featherbed

21.3.2024 v 14:24 | Nahoru | #13
V roce 1960 v Nortonu konečně vyslyšeli stížnosti na šířku rámu mezi stehny jezdce. Rám typu Slim line:

Norton Featherbed

21.3.2024 v 14:29 | Nahoru | #14
V bazaru je s rámem Slim line momentálně jeden kousek , Norton Dominator model 99 z roku 1962 (dvouválec 600 ccm):

Norton Featherbed

21.3.2024 v 14:46 | Nahoru | #15
V roce 1960 se dvojité rámy Slim line začaly používat i pro jednoválce. V bazaru je Norton ES2 1960 :

Norton ES2 1961 :

a stejný inzerát, Norton Dominator 600 1961:

(reakce na) Norton Featherbed

21.3.2024 v 14:58 | Nahoru | #16
Krautkopf> máš pravdu, Isolastic mám na svém Commandu z roku 1972, to už byl "vymakaný" a přenos vibrací je zde opravdu minimální oproti například tátově ES2 z roku 1962.

P.S.: i tak mě láká mít doma i toho Dominátora, protože jednoduše Nortonů doma není nikdy dost

Norton Featherbed

21.3.2024 v 15:01 | Nahoru | #17
ještě dodám jen krátké obecné info: Izolastický rám, který Norton označil jako GlideRide, využíval systém uchycení motoru k rámu s gumovými pouzdry, která izolovala vibrace vertikálního dvouválcového motoru od rámu a jezdce. Izolastický rám byl vyvinut pro použití se šikmým motorem Commando, zatímco rám Featherbed se nadále vyráběl pro Mercury s měkčím motorem o objemu 650 cm3 s vertikálním dvouválcem až do roku 1970,...

2 reakcí na tento příspěvek Norton Featherbed

21.3.2024 v 17:33 | Nahoru | #18
Mě se moc líbí stavby motorek s rámy Norton, je to nádherná klasika

https://www.bikebound.com/2021/05/18/norhd/

(reakce na) Norton Featherbed

21.3.2024 v 19:54 | Nahoru | #19

callowsick píše: shodou okolností to probírá Alan Catchart v článku z víkendu.
Je to teda v placený sekci.


To je nějaká provokace? Ty už jsi to četl? Shodou okolností je pro nás z toho článku k dispozici jediný obrázek:

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norton Featherbed

21.3.2024 v 22:17 | Nahoru | #20
vilem_i_am> zaujímavá stavba, ale príde mi prasačina pchať americký motor do anglického rámu... Ten Norvin má aspoň zápach Johna Surteesa je to podľa mňa súčasť anglickej histórie ako Zeppelin/Sabbath/Stones a možno aj viac ako malosériový Triton (jeden som videl naživo v Lisabone/Sintra) pretože sa jedná o najlepší motor v najlepšom ráme, svojej doby. Ten Harlej v Norton ráme má hodnotu asi ako tá 500 OHC Featherbed čo parkovala v 70-tych v podchode v centre Zvolena. Možno to bol jediný Norton na strednom Slovensku, dopadol takto...

Norton Featherbed

21.3.2024 v 22:50 | Nahoru | #21
O dobrém jezdci se někdy říká, že "zajede i na vratech od stodoly", případně na vratech od chlíva. V Itálii, když chce někdo někomu říct, že jeho motorka je špatná, pomalá, podřadná, používá se obrat "La tua moto é un cancello", tvoje motorka jsou vrata.
Kdo pozorně četl #7 , kde se objevil výraz "garden gate", by si mohl dát dohromady, kde se u nás a v italštině ta vrata vzala. Jezdec Harold Daniell vůbec neporovnával nový rám s jízdou na nějaké imaginární bránce od zahrádky, ale se skutečným rámem, který měl vzadu kluzákové pérování. Správný anglický termín je "plunger frame" a když se na rám samotný hledí ze správného úhlu ....

.... tak ty držáky kluzáku vypadají stejně jako panty na vratech od stodoly. Nebo bránce ke slepicím ...

Tohle by měl být závodní Norton Manx z roku 1950, tedy přesně ten typ, který v tom porovnání tak propadl:


Naposledy editováno 21.03.2024 22:54:03

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norton Featherbed

21.3.2024 v 23:07 | Nahoru | #22
Destroyer> me teda kombinace rozdilnych ramu a motoru neurazi, jsem uplne mimo z prace maxwella hazana - ten zas dava klasicke motory do svych, tzn americkych ramu.. jeho design a cit pro techniku je pro me jako z jineho sveta.

Jinak docela klasicka kombinace byl ram norton a motor triumph - triton. Udajne kombinuje to lepsi z obou. Ale to jsem jen cetl. Sam jsem jen najel par stovek, mozna tisic kilometru na 76 Bonnevillu co jsem si docela nahodou poridil a nemam s nortonem srovnani…

Naposledy editováno 21.03.2024 23:07:58

(reakce na) Norton Featherbed

22.3.2024 v 13:34 | Nahoru | #23
vilem_i_am> Ten článek, na který odkazuješ, pěkně začíná:

The legendary Norton Featherbed frame has its origins in Northern Ireland during WWII, where brothers Cromie and Rex McCandless developed a rear subframe for their racing motorcycles that incorporated a swingarm and the spring/damper units from a Citroen automobile — a far superior design to the hardtail frames of the era.


1937 Velocette Mk7 KTT:

A tohle by měla být přestavba na zadní kyvnou vidlici, kterou měl na svědomí Rex McCandless, datováno pravděpodobně do r.1946:

Norton Featherbed

22.3.2024 v 15:10 | Nahoru | #24
No je to bomba, že nejlepší rám, tehdy považovaný za revoluční, který možná i předběhl svoji dobu, vymysleli dva garážisti a ručně jich osm postavili pro závodní tým Nortonu, takové fabriky!

Mě se nejvíc líbí rámy Egli, ale to jsou až 70. roky a něco úplně jiného, ty by zasloužily svoje vlastní vlákno.

(reakce na) Norton Featherbed

22.3.2024 v 19:29 | Nahoru | #25
assassin> je to krásne, #votomžádná ale pravdou je, že spodový motor Flathead '38-9? v modernom povojnovom ráme Norton? A vôbec, spodový motor a café racer? je to nejako celé bez pointy. Prepáč, ale nemôžem si pomôcť. Toť môj názor.
Ale mať to v garáži, tak sa za to nehanbím, aby bolo jasné

1 reakcí na tento příspěvek Norton Featherbed

25.3.2024 v 11:59 | Nahoru | #26
Dnešním pohledem měly předválečné britské motorky mizerné rámy. Konstrukce odvozené od prvních jízdních kol, kousky trubek různě spájené do mufen, sešroubované vzájemně, s motorem a s převodovkou. Etalonem byl rám Nortonu International, kde žádné šrouby nebyly a všechno bylo spájené natvrdo, s pevným zadkem a jednoválcem OHC.

V roce 1930 přišel na svět Triumph T100, s velmi inovativním dvouválcem OHV, ovšem s rámem naprosto podřadným. Pár detailů:

Tovární závodní verze z roku 1940:


Naposledy editováno 25.03.2024 12:05:39

(reakce na) Norton Featherbed

25.3.2024 v 12:05 | Nahoru | #27
Krautkopf> Rex McCandless se tehdy dal na dráhu závodníka a aby zvýšil svoje šance, spojil to nejlepší obou značek dohromady. I když se tomu tak tehdy ještě neříkalo, svět spatřil první Triton:

Norton Featherbed

25.3.2024 v 12:45 | Nahoru | #28
Motor T100 byl dobrý, ale rám Norton pořád ještě chabý. Rex se prý inspiroval přeplňovaným a překoňovaným monstrem Gilera Rondine z roku 1939 (vodou chlazený řadový čtyřválec, Roots kompresor, 80 k / 9000 rpm):

V roce 1944 měl v dvojitém kolébkovém rámu motor T100 skloněný 45° dopředu pro posunutí váhy na přední kolo, teleskopickou vidlici, plovákové komory karburátorů byly izolované od vibrací motoru, aby se nepřeplavovaly, vzadu byla kyvná vidlice po vzoru Gilery, ale odpružená s pomocí teleskopických tlumičů Citroen (Avant? ) doplněných o pružiny.


Norton Featherbed

25.3.2024 v 12:59 | Nahoru | #29
V roce 1946 se Rex McCandless proslavil i mimo Irsko a Ulster, když Irové na starých strojích, ale vybavení jeho zadními kyvnými vidlicemi, deklasovali Angličany na Grass Track Meeting v Brands Hatch. U nás se tomu říká dlouhá dráha, a jak je vidět z fotky, nejezdí se tam jen doleva a po rovině, ale i doprava, nahoru, dolů a sem tam to i poskočí.

Norton Featherbed

25.3.2024 v 13:22 | Nahoru | #30
V roce 1946 se McCandless nepřímo proslavil i na Manu, když připravil Triumph T100 pro svého krajana, Ira jménem Ernie Lyons, který následně vyhrál Senior TT. S tuhým zadkem a přední teleskopickou vidlicí. Říká se, že cestou k vítězství se šroubovaný rám Triumphu sám odpružil, když v jednom místě prasknul ...


Naposledy editováno 25.03.2024 13:22:59
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Čo je to za motor? Norton ES 2 Retro 12 28.6.2011 v 11:28 Nebzyk
Díly pro Nortona ES 2 Norton ES 2 B12 6 28.9.2010 v 21:44 B12
Norton Manx -nechcete nového? Norton ES 2 Desmik 21 22.2.2009 v 18:38 vanin


TOPlist