megamoto_duben2




vše pro chopper Přidat reklamu

Téma: Chcípá při plném plynu z volnoběhu
30.3.2021 v 23:33
Zdarec,
mám Aprili RX 125 (Rotax 123 2T) a karburátor VHSB34 a potýkám se s tím, že ať dám jehlu na jakýkoliv zářez a snažím se nastavovat volnobežnou směs jak chci, motorka stále chcípá při přidání plného plynu z přímo volnoběhu. Když se pak trošku vytočí nebo se za to tolik nevezme, vytáčí se normálně. Dělá to opravdu jen když otáčky spadnou až k volnoběžným. Pokud vytáhnu sytič, tak problém zmizí a motor se bez dušení vytočí normálně.

Znamená to tedy, že je směs v tomto momentě moc chudá a proto chcípá? Může to vyřešit větší volnoběžná tryska? Karburátor by měl mít standartní nastavení pro daný model RX (1994):

hlavní tryska - 135
tryska sytiče - 60
volnoběžná tryska - B36
emulzní trubice - B36

Posunování jehly nemělo výrazného efektu, ale zdá se mi, že s jehlou na první zářez od shora se problém spíše prohloubil. Při nastavování volnoběžné směsi se povolováním šroubu bohatosti problém nelepší, ale při plném utažení se zdálo, že se problém trochu zlepšil a motor se občas chytl nebo "osciloval", ale nevytočil se tak jako s vytaženým sytičem. Ještě jsem zkusil vyměnit hlavní trysku ze 135 na 138. Motorka jede dobře, na problém to ale nemá žádný vliv.
Je ještě možné že je například karburátor někde špatně složený? Hladina by měla být v pořádku, to byl můj první tip, protože karburátor měl z počátku špatnou hladinu. Nevím už jak dál, jediná věc je ta volnoběžná tryska co mě ještě tak napadá, takže velké díky moc všem za všechny rady a názory
Předchozí
1 2
Následující

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 08:26 | Nahoru | #1
Neni to nahodou nastaveni pro uskrcenou 11kW verzi? VHSB34 ma zpravidla u 125 rotaxu hlavni trysku mezi 148-165. Taky se tam lisej jehly (zpravidla K57 ale sem tam je u jinejch modelu i K25).

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 08:29 | Nahoru | #2
Mně na tento přechod pomohlo zvýšit hladinu v karburátoru, ale potom musíš zase ochudit volnoběh šroubem, případně jehlou, aby to při malé zátěži netarokovalo. Je potřeba najít kompromis. Zvláštní je, že je to kus od kusu a nedá se to paušalizovat ani u stejných motorů, každý chce trochu jinak a některý se úplně doladit nedá. Má na to vliv spoustu dalších věcí. Ten velký difuzor karburátoru tomu též moc nepomáhá.

1 reakcí na tento příspěvek Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 09:12 | Nahoru | #3
combust> právě že tyhle RX se podle mých informací tehdy ještě nijak neškrtily, je to opravdu nastavení pro standardní RX 125 (ani jako seškrcena mi nepřijde že by jela). Jehla je tam K25. Například u RS 125 by měla být tryska i 160 ale tam je úplně jiný výfuk a airbox. Nastavení by mělo být origo, mám ještě jeden karbec, který má trysky úplně stejné a taky je z RX.

mito7> hladinu už jsem právě vyšší měl a to tak, že si občas učurávala benzín. Jinak karburátor nemá nastavování hladiny, já měl predtim tak zvláštně vyhnutý plovák nějakým kutilem a proto to chcalo, nicméně na tohle chování to vliv nemělo a pořád to dělá to samé a dělalo i předtím :(

Zvláštní je ten otevřený sytič, který tomu pomáhá, co to může znamenat?

(reakce na) Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 09:54 | Nahoru | #4
pretis> Nemci to skrtili na dve urovne (80km/h a nebo na 11kW). Kdyz to se syticem jede lip tak je to proste chuda smes (otazke je proc je chuda - fal. luft, hladina, dira ve filtru...?).

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 10:32 | Nahoru | #5
combust> aha, jestli ony se neškrtily až ty novější co měly Rotaxy 122, no moje určitě skrčena není, jede rozhodně víc než na 11kw a s maximálkou taky problém nemam. Ale i kdyby byla tak takovýto problém by být neměl. Jinak falešný vzduch by neměla přisavat, po obstřikani čističem brzd se otáčky nijak nezvedaji ani to nic nedělá, airbox je v pořádku i příruby a v karburátoru by nic chybět nemělo, filtr je úplně nový a hladina jak říkám by teď měla být v origo stavu. Může na to mít vliv ta volnoběžná tryska?

1 reakcí na tento příspěvek Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 10:39 | Nahoru | #6
Volnobezna tryska mit vliv muze.
Jinak prudký přidání z volnobehu dela problemy více motorkam, tohle totiz bezne v provozu moc nedelas ... motorky kde se s nejakym ostrým zachazenim s plynem pocita maji karburator s akceleracni pumpou ktera tam pri tom prudkém přidání vstrikne benzin navic...

Naposledy editováno 31.03.2021 10:39:33

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 10:52 | Nahoru | #7
assasin> to chápu, takto, ono se s tím dá jezdit, ale jeden kamarád má MX 125 a problem nedělá a druhý co má RX 125 (s kitem 160) s tím taky problém nemá, tak bych to rád vyřešil protože dělat by to neměla. Asi zkusím tu jinou volnoběžnou trysku protože už fakt nevím..

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 11:22 | Nahoru | #8
U tohodle karburatoru jsou ruzny varianty provedeni volnobeznyho/prechodovyho okruhu takze kolegove tam muzou mit neco jineho. Kazdopadne, jestli obohacovani smesi pomaha tak ta vymena volnobezny za vetsi stoji za pokus (pokud neni ten prechodovej kanal jen ucpanej).
Apropo, na kolik je nastavena ta hladina?

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 11:57 | Nahoru | #9
Zkusim ho ještě vyndat, trysky vyšroubovat a profouknout. Jinak karbec byl čištěný na ultrazvuku relativně nedávno. Hladina co vím, tak by se nijak nastavovat neměla respektive ohýbat ty packy plováku nechci a nic dalšího čím by se mohla regulovat jsem tam neviděl

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 12:02 | Nahoru | #10
Tak tu hladinu pro sichr zkontroluj .

1 reakcí na tento příspěvek Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 12:11 | Nahoru | #11
Díky za manuál ještě se na to podívám, právě podobnými obrázky jsem to zkoušel měřit a jednak je tam jiný plovák, a druhak ten plovák lícuje s hranou plovákovky pouze pokud ho obrátím vzhůru nohama, pokud to měřím naležato tak to nesedí - to je špatně? Jinak je tam kompletně nový plovák i plovákový ventil a těsnění pod ním.

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 12:39 | Nahoru | #12
pokud daš full gas z volnoběhu tak to nepobere většina motorek , bud zdochnou , nebo se zakuckají , bavíme se o karbecích , jak píše assassin chce to akcelerační pumpičku , a tu měla snad jenom XJR ?to že to odstranuje přidání sitiče to jenom potvrzuje ,protože ti sytič nahrazuje tu akcelerační pumpičku , takže zkontrolovat hladinu , jestli není moc nízka a potom dat vetší volnoběžnou trysku a naladit to na kompromis , jak píše mito7

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 12:54 | Nahoru | #13
Ok budu tedy zatím postupovat rozebráním karbce, kontrolou hladiny, profouknutim trysek a nakonec větší volnoběžnou tryskou pokud nic nepomůže. Díky moc za rady!

(reakce na) Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 13:02 | Nahoru | #14

pretis píše: Díky za manuál ještě se na to podívám, právě podobnými obrázky jsem to zkoušel měřit a jednak je tam jiný plovák, a druhak ten plovák lícuje s hranou plovákovky pouze pokud ho obrátím vzhůru nohama, pokud to měřím naležato tak to nesedí - to je špatně? Jinak je tam kompletně nový plovák i plovákový ventil a těsnění pod ním.


Heh, no jestli tam nekdo dal plovak co tam nepatri tak muzes nastavovat leda tak metodou pokus/omyl. Jinak se proste meri distance mezi hranou plovakovky a spodkem plovaku v momente kdy ventil dosedne (poloha vlastne neni ani tak dulezita je to spis o pohodli )

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 13:18 | Nahoru | #15
Jak už jsem psal hladinu zvyš o 1 - 2 mm přihnutím plechu co se o něj opírá ventilek. Tohle je řešení tohoto problému. V žádném případě toto nemůže dělat to že to poteče. Potom je potřeba doladit směs v rozsahu nízkého zatížení. Ta vyšší hladina způsobí větší zásobu benzínu ve volnoběžném a přechodovém systému za tryskou a obohatí směs při prudkém přidání plynu, potom už tryska omezí průtok a směs nebude bohatá. Naopak může potřebovat volnoběžná tryska zmenšit, aby to nebylo moc bohaté. Většinou stačí zregulovat šroubkem - nevím jak u tvého karburátoru, ale u mých šroubek škrtí palivo, tak utahováním ochuzuješ.

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 14:03 | Nahoru | #16
combust> byl tam plovák co tam patří, ale byl ohnutý tak, jak být ohnutý z výroby nemá (někdo to ohnul ručně). Teď tam je plovák nový, který je rovný, špatně se to popisuje bez fotek, kdyžtak je přidám později až budu doma.

mito7> nejsem si jistý, jestli jde plovák takto nastavovat, jedná se o tento typ:


Jinak takto vypadal původní ten ohnutý plovák, plechy, které drží ty černé plastové kusy jsou na obou stranách vyhnuté směrem nahoru, originál tohle nemá a ty plechy jsou rovné (samozřejmě se zahnutím konců z výroby, na které je pak připevněn ten černý plast, to je stejné)


Nevím moc kde bych tam měl co ohýbat, aby se plovákový ventil dřív nebo později uzavřel.

Naposledy editováno 31.03.2021 14:10:46

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 14:03 | Nahoru | #17
S tímto plovákem co je na fotce byl problém taky plus ještě občas tekl benzín z přepadu. Jinak já jsem od začátku z toho problémů vinil špatnou hladinu, ale s výměnou celého plovákového ventilů plus plováku samotného se nic nezměnilo.

Naposledy editováno 31.03.2021 14:12:00

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 14:32 | Nahoru | #18
To je jednodilnej 9g plovak kat. cislo 12630, a podle toho navodu fig.13 se (s citem) nastavi ohybem ramena tech plovaku aby to sedelo (zobacek jako u jinejch tam na to neni) , hacek je akorat v jedny veci - dellorto puvodne uvadi u tohodle karburatoru 11mm a pak to u aprilie zmenili na 13 (nekde se uvadi i 14), udajne protoze u nekterejch modelu je ten karbec nejak naklonenej.

Proste to zkontroluj a dal podle planu ve tvym prispevku c.13

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 15:07 | Nahoru | #19
Aha tyjo, tak to jsem vůbec netušil že se takto ohýbá. Prvně jsem si to myslel ale prodejce nového plováku mi řekl, že to dělat nemám a že se tady takto hladina nenastavuje. Jako ono logicky to jde, ten plovák je takto ohnutý ale prakticky mi to přijde celkem obtížné (nemusi se mi podařit ohnout každou stranu stejně, jak to pak změřím atd). Nicméně jak to mám teda potom měřit s hranou plovákovky? Ramena budou ohnutá, takže kterou distanci budu měřit? Mezi vrchní stranou těch černých plastových části a hranou plovákovky?

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 18:07 | Nahoru | #20
Spodek plováku proti okraji plovákový komory - viz , nebo tady na str 6.
U evropskejch se zpravidla měří nejspodnější okraj plováku. Japonci s hranatejma plovákama používaj hodnotu v úrovni hlavní trysky.

Naposledy editováno 31.03.2021 18:09:58

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 22:32 | Nahoru | #21
Tak jsem proměřoval oba dva způsoby co jsem našel v těch návodech. Ten obrázek fig 13 by mělo být tohle

Tzn karburátor je naležato a plovák si přirozeně dosedne do jednoho místa. Tento rozměr je 16.72mm což je nějak moc.

Druhý způsob z návodu

odpovídá spíš těm číslům co jsi říkal a to 13.70mm. To by mohlo být to co jsi uváděl že Aprilia pak změnila. Mám v záloze ještě jeden plovák tak ho tam zkusím dát, třeba bude na těch 11mm jinak bych musel jeden upravit.

Plovák na fotkách je origo a nijak neupravený.

Naposledy editováno 31.03.2021 22:33:29

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

31.3.2021 v 23:05 | Nahoru | #22
Ještě mě napadla jedna věc, když jsem dával karburátor čistit na ultrazvuk, nebyl rozdělaný úplně celý. Byl v něm ten díl který je uprostřed a vyplňuje tělo karburátoru. Díval jsem se že by měl mít pod sebou tohle těsnění


Je možné že se mohlo něco někde ucpat vlivem toho že jsem to nerozdělal kompletně a neměl na ultrazvuku zvlášť?

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

1.4.2021 v 08:21 | Nahoru | #23
Ten dil se zve difuzor (taliani tomu rikaji "venturi") a mozny je vsecko. Ultrazvuk urychluje rozpousteni a muze neco uvolnit. Kdyz se to "neco" nedostane pryc tak to proste dela bordel. Taky tam mohlo nejak zdegradovat puvodni tesneni apod. No minimalne to mas rozhozeny tak to muzes zkontrolovat na pruchodnost (prosvitit, profouknout, nalit do kanalku kapalinu)

Ad hladina - tvymu plovaku odpovida ten prvni zpusob (fig.13), jde o to aby si ventil co zavira palivo zlehka sednul (tesne nez se do ventilu zacne zasouvat ten drik na kterej pusobi to rameno plovaku). Takze s novejma plovakama to vypada na nizkou hladinu.

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

1.4.2021 v 09:58 | Nahoru | #24
Nedrž se striktně rozměrů, který jsou v manuálu, je potřeba vyzkoušet a použít kompromis, který bude odpovídat tvému motoru a požadavkům na reakci na plyn.

1 reakcí na tento příspěvek Chcípá při plném plynu z volnoběhu

1.4.2021 v 11:57 | Nahoru | #25
combust> jasně, když to mám venku asi to zkusím celé rozebrat a to těsněni rovnou vyměním. Jinak pořád jsem trochu zmatený z toho měření, na obrázku fig 13. totiž není ani můj karbec (ten se podobá spíš tomu co je na fig 15, ten má ale zase na obrázku úplně jiný plovák) a ve druhém manuálu co jsi mě poslal, je tento obrázek

a tam to vypadá, že se to měří s karburátorem vzhůru nohama, jakto? Teď nevím jestli tam měří hranu plováku, co je nejdál od hrany plovákovky, nebo tu co je nejblíže (já měřil tu, co je nejdál). Ale tímto způsobem plovák dosedne na ventilek i přes tlak pružinky, která je v tom dříku, takže se slabší pružinkou si dosedne zase jinak a měření vrátí jiné hodnoty. Pokud to budu měřit tím způsobem, který je na fig 13 (chápu, že v tom momentě je už ventilek stejně zasunutý, takže by dávalo smysl měřit to takto) tak to vrací šílené hodnoty i s origo dílem. No vypadá to, že ta hladina asi správná není a musím to prostě nějak zkoušet ale dávalo by i smysl že je hladina nízká = málo bohatá směs v tom momentě přechodu k plnému plynu.

mito7> jasně, chápu, no zkusím se alespoň nějak přiblížit hodnotám z manuálu a uvidím.

(reakce na) Chcípá při plném plynu z volnoběhu

1.4.2021 v 12:40 | Nahoru | #26
pretis> ten odkaz na obrazek jsem tam dal hlavne proto aby bylo jasny od ktery hrany telesa karburatoru se to meri, jinak je v podstate jen ilustrativni. Jak jsem psal - je fuk ve ktery poloze to mas kdyz provedes mereni tak aby byl ventilek dosednutej do sedla a pruzinka uvnitr nestlacena. V provedeni plovaku s oddelitelnym ramenem se to dela jednoduseji uplne prevraceny pac to rameno je samo o sobe tak lehky ze tu pruzinku ve ventilku nestlaci. Ty mas ovsem jednodilnej plovak. Mereni podle fig.13 jen zarucuje ze to laikovi nemusi nikdo slozite vysvetlovat. V podstate tvuj prispevek c.21 prvni obrazek byl spravne ale plovak by mel okamziku dovirani ventilu v poloze jako na druhem obrazku.

Naposledy editováno 01.04.2021 12:41:28

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

1.4.2021 v 13:09 | Nahoru | #27
combust> jasně už to celé chápu, tak nějak jsem si to myslel že to bude, ale ten obrázek se žlutým pozadím mě mátl (ve výsledku při měření ve vodorovné poloze je ventil stejně tak jako tak už zavřený). Mám teda ještě poslední plovák který vypadá, že bude dávat hladinu vyšší tak ho zkusím. Jen tak pro zajímavost, proč je vlastně v tom ventilku ta pružinka? A ještě bych měl jeden dotaz, úplně první plovák co tam byl tak byl ohnutý tak, že by měl dělat nejnižší hladinu, jak je možné, že s ním pak občas tekl benzín z přepadu? jinak mockrát ti děkuju za vysvětlování a trpělivost!

Naposledy editováno 01.04.2021 13:09:41

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

1.4.2021 v 14:22 | Nahoru | #28
Pruzinka tam plni vic funkci - zmensuje namahani toho plovaku a tlak na ventil coz prospiva zivotnosti, vyrovnava pripadny houpani hladiny a vibrace atd.

A s tema hladinama je to naopak - plovak kterej je pri dovreni ventilu "vic utopenej v tele karburatoru" dela vyssi hladinu v plovakovce. Cili pokud mas ted s novym namereno 16,7 tak je to znamena nizkou hladinu, pokud starej plovak pri tom samym mereni bude 10mm pod uroven toho okraje tak je to vysoka hladina (viz mechanismus splachovaciho WC).

Naposledy editováno 01.04.2021 14:28:11

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

1.4.2021 v 15:35 | Nahoru | #29
combust> Aha, to je zajímavé s tou pružinkou, díky za vysvětlení. Jinak s tou hladinou to chápu, tzn. plovák, se kterým teklo z přepadu (a byl ohnutý) a nebyl tolik utopený v těle karburátoru (když je vzhůru nohama) by měl tím způsobem měření z fig 13 klidně i 18mm a možná víc, a stejně teklo z přepadu - což by nemělo, protože to mělo mít hladinu nejníž. Vysvětluji si to jedině tím, že třeba ten starý ventil špatně těsnil a prostě to občas vyteklo.

Chcípá při plném plynu z volnoběhu

2.4.2021 v 18:47 | Nahoru | #30
Tak jsem si s tím dneska hrál celý den. První štace byl plovák na +-13mm, problém se znatelně zlepšil, ale ani s nastavováním jehel nebo bohatosti směsi jsem se nedočkal kýženého výsledku. Tak jsem ten plovák upravil tak, aby byla hladina na +-11mm a zdálo se, že se to moc nezměnilo, ale nakonec se mi to podařilo doladit tak, že jehla je na druhém zářezu od vrchu, bohatost na půl otáčky a problém je skoro pryč, je tam ještě občas menší díra, když na to opravdu hodně z volnoběhu hamstnu, ale motor se i tak zbrchá a vytočí. Ta hladina je teď teda hodně vysoká, když natočím karburátor tak, abych mohl vyndat šoupátko, tak už teče benzí z přepadu. Asi to tak teď ale nechám, možná bych mohl dát v budoucnu volnoběžnou trysku místo B36 tak B40, no uvidím. Jezdit se s tím dá, mockrát vám kluci děkuji za rady (hlavně combustovi za trpělivost a vysvětlování)

Jinak mám ještě pár dotazů, když byste si někdo našel čas na ně odpovědět, budu moc rád:
1) chtěl jsem vyndat difuzor abych vyměnil to těsnění pod ním, ale vůbec se mi to nepodařilo vytáhnout. Ten první plastový díl ve kterém jezdí šoupátko jsem vydělal, ale difuzor mi nešel ven. Odšrouboval jsem ty dva šrouby na stropě plovákové komory, odšrouboval jsem ten díl, do kterého se šroubuje hlavní tryska (to asi vliv nemá), ale pořád nic, držel jak přibitý
2) pořád si lámu hlavu s tím, k čemu je tohle těsnění z té těsnící sady

Napadá mě jen podle výkresu karburátoru, že by to mohlo být těsnění pod ten sytič, který nemá lanko a je to jen jako páčka na karburátoru, ale jinak fakt netuším.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Ztráta výkonu Aprilia RX 125 Rockie 2 13.4.2021 v 06:35 ja1
Bouchnutý píst [1, 2] Aprilia RX 125 pretis 40 3.10.2020 v 18:51 Kohlstein
vymačkaný karter Aprilia RX 125, Aprilia ETX 125 Folby 16 18.8.2020 v 11:33 Folby
Malorážka do terénu Aprilia RX 125, Yamaha DT 125 R, Husqvarna WRE 125, ... FiFa_cze 24 10.7.2020 v 13:43 Kohlstein
Jaké cestovní enduro do 125ccm Aprilia RX 125 TheHype 5 27.5.2020 v 22:36 cita29


TOPlist