globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak zatáčet na motorce
 
28.8.2017 v 13:20
Dobrý den,

Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...

Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...

Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....

Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet

Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...

Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení

( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )

Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg

Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva

( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )

Zároveň jsem koukal na video viz zde:

A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...

Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?

Předem Děkuji

( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )

Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

6.9.2017 v 12:56 | Nahoru | #1

VladaM píše: kerut> Ty vole, ty to zase mastíš!
Jo, jako je to i tak, že se nakloníš. A nakonec ve směru náklonu i jedeš.
Ale ten protisměrný pohyb předního kola je tam vždy.


ne, prave ze ty mastis dohromady dve prakticky odlisne veci, fungujici nezavisle na sobe.. pricinu zataceni + geometrii predniho kola

mylna predstava - zataceni vznika vzdy proto ze predni kolo si najede obloucek do prava a pak zatoci do leva

a skutecna situace
-riditky teoreticky = ztocis je obracene, motorka zacne (byt nepatrne) zatacet a proto ze je v tu chvili jeste kolmo k asfaltu odstrediva sila ji sklopi presne obracenym smerem, nacez ty pretocis riditka a zatacis..
-rioditky prakticky = v praxi ma predni kolo posunuty stycny bod s asfaltem dozadu - zavlek, takze kdyz se snazis zatlacit na vnitrni riditko vznika na rameni zavleku vlivem jizdniho odporu predniho kola moment pusobici presne proti tomuto tvemu pohybu, ten musis prekonat (tj. zatlacis trosku silou tak az se motorka se jakoby zhoupne pres uvrat) nasleduje to co vejs, naklon, stoceni risditek, zatacka..
-bez riditek teoreticky = posunes teziste a soustava dvou (navzajem stocitelnych) kol zataci..
-bez riditek v praxi= posunes teziste, a na rameni zavleku opet vznika moment ktery otaci predni kolo proti tomuto naklonu (pokud se v tuto chvili vratis zpet do stredu sedla, motorka protismernym pohybem predniho kola tuto nerovnovahu vyrovna, predni kolo se vrati do primeho smeru a motorka nikam nezatoci) teprve ve chvili kdy je tebou vlozena nerovnovaha vetsi nez moznost motorky to automaticky srovnat, je predni kolo pokracujicim naklonem pretlaceno do smeru zataceni a motorka zacne zatacet

tzn - naposled:
1/pricinou zataceni je ten naklon, s onou trajektorii predniho kola (ze si pred zatackou udela to esicko) to nema prakticky zadnou sirsi souvislost
2/ chovani predniho kola (jak prekmitnuti volneho, tak nutnost kontrovat nekde mensi, jinde vetsi silou) je primym dusledkem geometrie, pokud si postavis motorku bez zavleku, volny predni kolo ti na druhou stranu nepobezi, nebude k tomu mit zadny duvod - a i presto budou oba (vsechny) zpusoby vzniku zataceni nadale plne fungovat, ...a budou fungovat dokonce (prekvapive ) lepe, dokonce budou fungovat tak dobre ze takovej stroj prakticky vubec nebude mozny bez neustalejch zasahu do rizeni udrzet v primem smeru, samozrejme nemluve o nachylnosti k flatrovani riditek a dalsim problemum..

ramlik píše: ...ještě bych dodal, že je taky podstatný rozdíl v typu motky. Na "zmrzlině" s vlaštovkama může být ten pohyb naprosto neznatelný proti naháči s metrovým lešením.


a presne to neni tema vlastovkama (ty na to prakticky nemaj vliv, to ma vliv spis na vyslednou narocnost ovladani pro jezdce = sirokejma se toci lip) nybrz tou geometrii... sport ma agresivnejsi uhel rizeni, mensi zavlek, je celkove lehci (mensi setrvacne hmoty) a to prave proto aby byl obratnej a tocivej..
(GP masiny maji dokonce protibeznej motor aby jeste vic eliminovali gyroskopickej moment)
naopak dlouhej choper ma kolo nekde daleko pred motorkou, zavlek ma jako krava, a je tezkej jak prase, takze ma tendenci jet si furt rovne a do zatacky se musi doslova nutit

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

6.9.2017 v 13:53 | Nahoru | #2
kerut> porozumět Ti je velice těžké.
Pleteš koše z baňama, občas řekneš A a vzápětí to popřeš, nečteš co píší druzí, pak píšeš to samé, pořád omíláš závlek, my to chápem, už jsme někdy couvali autem, nebo jezdili s VZV.
...nikde nepíšu, že je to řidítkama! Jen jsem poukázal na možnost odlišného vnímání používaných technik řízení na různých motocyklech.
Podle mě jsou krásným příkladem rozdílnosti ovládání malé děti, učící se jezdit na kole.
Ty, co začínaly na odrážedlech a nikdy na tříkolce, se naučí jezdit na kole mnohem snadněji. Může za to, kupodivu, kontrařízení. To totiž tříkolka nezná. I pitomé přídavné kolečka umožňují zatáčet takhle blbě. Dítě začínající na kolovém odrážedle se naučí kontra používat téměř okamžitě, automaticky. Pokud začíná na tříkolce, má pak problém pochopit princip a trvá to většinou dýl. Tohle totiž žádný rodič dítěti nevysvětlí. ( ne že by nechtě, jen dítě nechápe, má špatný návyk)
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist