globalmoto_kveten





Téma: Motobaterie - oživení
 
9.2.2017 v 22:35
Zdravím vespolek...

Nějak jsem tento typ zimy neočekával a vyflákl jsem se jak vždy na vyndání baterek ze všech motorek a skůtrů.. Takže někdy před měsícem jsem v dvacetistupňovém mrazu šel zkontrolovat stroje a pouze dva byly ochotni rozsvítit kontrolky a točit motorem... Ostatní mrtvo, že ani displeje nenaběhly..

Takže 1x gel a 1x klasika jsou OK a netřeba je řešit...

2x klasika byly mrtvé a vzhledem k tomu, že se stejně blížil čas jejich výměny - rozhodl jsem je obětovat..

Takže 1x velká 17Ah kapalinová Yuasa (výroba 2014) z BMW totálně zamrzlá, po odšpuntování jeden velký kus ledu.. Po zahřátí a rozmrznutí naběhlo cca 10V.. Baterii jsem několikrát dobil jak rychlonabíjením, tak malým konstantním proudem. Vybíjel jsem jí pomalu přes 20W odpor i rychle přes 100A zatěřový měřák... Současný stav je takový, že při 100A zátěži klesne na 10V a je schopná cca 1 minutu držet napětí... Ideální stav by byl spíše kolem 11V.. Mám tu profi diagnostiku baterek a její vnitřní odpor je zvýšený zhruba o 30% procent nad ideálem.. Měl jsem jí týden připojenou na pulzním desulfikátoru, ale zlepšení nijak nepozoruju... Nicméně netrpí na samovybíjení a při nabíjení nijak zvlášť neplynuje.. Smířit se se stavem, nebo zkusit ještě třeba výměnu elektrolytu???

Další pán na holení je kapalinová Exide 9Ah (výroba 2016)... Tuto baterii jsem koupil se skůtrem, ovšem původní majitel zatajil vadný regulátor napětí a vyndal kontrolku diagnostiky, takže než jsem dojel domů, tak jsem jí uvařil a byla takřka vadná.. Vdržela jeden start a sloužila spíše jako vyrovnávač napětí při opravě skůtru.. Samozřejmě zamrzlá na kost.. Rozmražená.. Dobitá.. Nevím jak je to možné, ale to zamrznutí jí spíše opravilo... Baterka sice není 100%, ale při 100A udrží 10V (což je při této kapacitě OK), má zvýšený vnitřní odpor, ale desulfikátorem jsem do dohnal do použitelného stavu.. Drží napětí, nepřehřívá se při nabíjení... Co ovšem se mi nezdá, že při nabíjení dost plynuje... Vyměnit elektrolyt, nebo prostě jí nechat plynovat... Plynuje i při dobíjení malým proudem 1A..

Poslední je AGM baterie FIAMM z roku 2015.. Tahle baterie byla před uskladněním moto narozdíl od dvou předchozích 100% dobitá... Skůtr na vybíjení nikdy netrpěl a přesto baterka zcela mrtvá... Při nabíjení rychle stoupalo napětí, takže nabíječka se nemohla rozhodnout, jesli je baterie nabitá, nebo nabíjí (nešlo ukončit cyklus).. Při 100A zátěži spadla na 4V, ale kupodivu byla schopná držet napětí neomezeně dlouho... Při vybíjení se přehříval druhý článek a po otevření krytu "do not open" z něho šel smrádeček a kouř/pára.. Diagnostika vnitřního odporu odmítala věřit že že mám připojenou baterku, nebo hodila hodnotu 10x menší než by měla být... Desulfikátor odmítal spolupracovat, kvůlu poklesům napětí... Co mě ovšem zarazilo, že články byly suché.. ano jedná se o agm baterii, kde je elektrolyt ve skelné vatě, ale prostě byla suchá až podezřele moc... takže jsem jí dával pít kyselinu a postupně se vsakovala.. Pak jsem se na ní vyfláknul, protože to nemělo účinek a po týdnu jsem jí chtěl zkusit a najendou je z ní "nová" baterie... vše funguje jak má a paremetry jsou opravdu nové baterie...Našel jsem starou mrtvou jinou AGM baterii a v ní je nad články cca 1mm tekutého elektrolytu... Takže otázka zní... má být AGM suchá, nebo tam má být loužička elektrolytu?? A pokud ano, tak kam zmizela???

Sorry za elaborát, ale je dlouhá zima - předpokládám že chápete.. Kdybych to zjistil až na jaře, baterky bych koupil nové... Ale motorky spí a já se nudím, tak jim dávám šanci..

Díky za názory..

1 reakcí na tento příspěvek Motobaterie - oživení

9.2.2017 v 22:50 | Nahoru | #1
Kde jsi ty baterie měl?Elektrolyt zamrzá cca při -35°C.

(reakce na) Motobaterie - oživení

9.2.2017 v 23:14 | Nahoru | #2

ramlik píše: Kde jsi ty baterie měl?Elektrolyt zamrzá cca při -35°C.


No to zaleží podle nabití, pokud je baterie vybitá, tak zamrzne mnohem dříve, i při -10 stupnich.

Naposledy editováno 09.02.2017 23:18:08
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist