globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Na některých kruháčích se změní přednosti
 
19.3.2016 v 22:57
1. 1. 2016 začala platit vyhláška 294/2015 Sb., která nahradila vyhlášku 30/2001 Sb..

Jednu z důležitých změn je obsažena v příloze č. 4, týkající se dopravní značky C1 (dopravní značky, o kterých mluvím, i s názvy, kódy a obrázky jsou níže):

„Značka přikazuje jízdu po křižovatce s kruhovým objezdem ve směru šipek na značce zobrazených. Je-li značka doplněna značkou Dej přednost v jízdě! nebo Stůj, dej přednost v jízdě!, musí řidič vjíždějící na kruhový objezd dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím po kruhovém objezdu“.



Zatímco ve vyhlášce 30/2001 Sb. se uvádělo, že značka C1 musí být doplněna P4 nebo P6, nově je rozhodnutí na správci veřejné komunikace.

Co to znamená: Tato úprava ovšem nezajišťuje konzistentní značení na celém k. objezdu a je tak možné, aby se měnila přednost pro každý sjezd.* Zákon přistupuje ke každému sjezdu k. objezdu jako ke křižovatce ve tvaru T a značka C1 tak pouze určuje směr jízdy.

Dobře označený kruhový objezd: Pokud se uvnitř k. objezdu použije před sjezdem značka P2, znamená to velké množství značek, ale situace je jasná a řidič ví, že má přednost.

Málo označený kruhový objezd: Například řidič jedoucí z Prahy ve směru Hradec Králové/Jaroměř na tomto k. objezdu při vjezdu na k. objezd podle značky C1 doplněné značkou P4 ví, že má dávat přednost vozidlům na k. objezdu. To, že má přednost i když míjí první sjezd, ale zjistí až pohledem do protisměru, kde vidí zadní stranu značek C1 a P4.







Tímto problémem se také zabývají články na tn.cz a iDnes.

* Pokud najdete vyhlášku nebo zákon, který říká, že musí být na celém k. objezdu jednotná přednost, pošlete mi ho prosím a doplním to sem. Úvodní příspěvek pravidelně aktualizuji.

Aktualizace 11.4.
Ministerstvo dopravy vydalo metodický pokyn díky kterému se kruhové objezdy s pravidlem pravé ruky budou vyskytovat jen velmi zřídka. No, na těch dvou kruháčích, kde bude u každého nájezdu jiná přednost bude asi celkem sranda, když to nikdo nebude čekat .

Naposledy editováno 11.04.2016 19:39:39
Anketa: Kdo vás na kruháči sejme dříve.
Řidič na kruháči, který neví, že máte přednost.
77%
62
Řidič, který nečeká, že dáváte přednost zprava.
6%
5
Seru na to, budu chodit pěšky.
17%
14

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Na některých kruháčích se změní přednosti

1.4.2016 v 05:16 | Nahoru | #1

Mr.Dreamer píše: Nikde se tam neřeší, jestli musí být přednost na všech nájezdech na kruhový objezd jednotná, vzhledem k tomu, že se každý nájezd a sjezd bere, jako samostatná křižovatka to vypadá, že spíše ne a zůstává tak nutnost dívat se na značky v protisměru, protože spoléhat se na to, že se to "moc nepoužívá" může jen pitomec.



Z čeho vycházíš,že se každý nájezd a sjezd bere jako samostatná křižovatka? Pokud ano, je to na pytel. Já jsem měl za to, že je to právě jedna křižovatka jako celek.

(reakce na) Na některých kruháčích se změní přednosti

1.4.2016 v 09:48 | Nahoru | #2

Petr_Ajs píše: Z čeho vycházíš,že se každý nájezd a sjezd bere jako samostatná křižovatka? Pokud ano, je to na pytel. Já jsem měl za to, že je to právě jedna křižovatka jako celek.



Už ve vyhlášce se píše "jízdu po křižovatce s kruhovým objezdem", z toho jsem už při prvním čtení usuzoval, že se každý nájezd řeší samostatně. Pak jsem si ještě to samé přečetl od Berana, což je právní poradce na autowebu, hned v té první odpovědi z 24.3.
Já nevylučuji, že je na celém k. objezdu jednotná přednost a pokud je, tak s to změnou z "musí" na "může" nemám problém. Bohužel, pravidla pro jízdu na kruhovém objezdu jsou rozeseta do nespočtu zákonů a vyhlášek. Takže v současném stavu se prostě musím řídit tou pro mě horší variantou a kontrolovat i značky v protisměru, protože na silnici se prostě nejde jezdit stylem "ono je to asi v pořádku".
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist