1 reakcí na tento příspěvek Nafouklá baterie
Jo a naposledy mi mechanik rikal, ze baterka byla uplne bez vody, kdyz mi delal pravidelnou jarni prohlidku. Napadlo me, co jsem tady cetl na foru, ze kdyz i tedka byla uplne sucha, tak jestli neni problem v regulatoru. Ten mozna prebiji, je to tak? V motorkach se nevyznam, ale rad se neco dozvim. Prece jen chci, aby me bezpecne dovezla kam je potreba.
Diky za reakce a rady.
A pokud je baterie suchá, tedy tzv. vyvařená, tak opravdu nejspíš přebíjí regulátor. Chce to novou baterii a měřák - tzv. multimetr - ten koupíš už za slabý 2 stovky. Baterii dej do mašiny, nastartuj a změř napětí na svorkách baterie. Mělo by být min. 13,8 V, při lehce zvýšených otáčkách i 14,2-14,4 V, nemělo by jít přes těch cca 14,4 V. Jestli by bylo přes 14,6 V, tak je to moc a bude ničit - přebíjet baterii. Pak dochází k rozkladu vody (elektrolyt = cca 36-38% kys. sírová a zbytek voda) na kyslík a vodík (elektrolýza), tedy k plynování nebo tzv. vyváření baterie. To samé se ovšem děje, pokud je vyzkratovaný jeden z článků baterie - pak dochází k plynování i při správném napětí regulátoru. Plně nabitá baterie v perfektní kondici po pár hodinách klidu (tedy ne bezprostředně po nabíjení, třeba i během jízdy) má napětí cca 12,6-12,8 V dle typu a teploty.