globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
12.12.2014 v 18:46
Zdarec všem. Tentokrát téma tak trochu související se zimou a sice srovnání běžně prodávaných rádobystartkabelů - "zrádců v nouzi" a návod, kterak kvalitní a akdekvátně nadimenzované kabely vyrobit.

Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:












Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.

Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.

Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:







Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:

Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:












Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:







Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:







A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:







Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.

Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.

Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.

1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

16.12.2014 v 23:45 | Nahoru | #1
Tak taky přihodím svojí trošku do mlýna.
Kabely od pumpy za 230kč. Zatim dokázaly nastartovat všechno co bylo potřeba. Volvo z roku 1987, Octavii, 1.6 benzín, 1.8 20V benzín, naftovýho superba a spoustu dalších menších benzínů. Takže za mě spokojenost.

A jak se Assassin ptal na nějakou fintu, o jedný bych věděl a vyjde levněji něž libovolnej startovací kabel.
Vezmu dobrou baterku z dárcovskýho auta, hodim jí do auta, co ho startuju, nastartuju, nechám puštěnej motor, zase jí vyndám, vrátim starou a můžu vyrazit.
Ověřenoý a funkční systém!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 00:00 | Nahoru | #2
Hippieguy> Já o vlku, vlk ve vlákně... zrovna před hodinou jsem si na Tebe vzpomněl a napadlo mě, zda se tu objevíš a i přidáš nějakou perlu - nezklamals. Pouze Tě upozorním, žes zřejmě nikdy neslyšel, že akumulátor se nesmí odpojovat za běhu motoru, jelikož funguje i jako kondenzátor, filtrující napěťové špičky a rušení a že toho je v elektrice auta priveľa. V nejlepším případě se mohou zničit diody v alternátoru, v horším řídicí jednotka, elektronika v přistrojovce a další eln. moduly v autě. Pravda, nemusí se to stát pokaždé a kor při Tobě štěstí stojí, že si to ani nezasloužíš, ale až někomu takto něco v autě odpálíš, asi si dobře rozmyslíš, zda raději nemít káble s sebou. Nemluvě o zbytečné dřině navíc (přehazování baterek) a hlavně je tu i to riziko, že při neúspěšném startu vytlučeš i druhou baterku a místo jednoho máš nepojízdná auta hned dvě (právě pro eliminaci tohoto rizika se u "živého" auta nechává běžet motor).
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist