globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
12.12.2014 v 18:46
Zdarec všem. Tentokrát téma tak trochu související se zimou a sice srovnání běžně prodávaných rádobystartkabelů - "zrádců v nouzi" a návod, kterak kvalitní a akdekvátně nadimenzované kabely vyrobit.

Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:












Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.

Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.

Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:







Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:

Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:












Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:







Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:







A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:







Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.

Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.

Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.

3 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 09:05 | Nahoru | #1
Virago:teoretici :) ja uz sem auto startoval na startkabel typu - modelarska aku z vrtulniku s kablikem asi 3mm prumer i s izolaci a maly krokodylci :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 09:24 | Nahoru | #2

assassin píše: Virago:teoretici :) ja uz sem auto startoval na startkabel typu - modelarska aku z vrtulniku s kablikem asi 3mm prumer i s izolaci a maly krokodylci :)



Já zase Tatru 148 nitěma z podprsenky Marie Terezie a výsledek byl stejnej

Naposledy editováno 15.12.2014 09:25:08

(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

16.12.2014 v 16:06 | Nahoru | #3

assassin píše: Virago:teoretici :) ja uz sem auto startoval na startkabel typu - modelarska aku z vrtulniku s kablikem asi 3mm prumer i s izolaci a maly krokodylci :)



Ne, že bych nevěřil a snažil se Tvé tvrzení rozporovat, ale jak mně chceš potom vysvětlit, že těmi aušuskábly, jenž jsem pitvě podrobil, se mně veterána se slabší baterkou natočit nepovedlo, starter sotva převalil. Přitom touto startovačkou (mám starší verzi, ještě bez těch světel dole) v pohodě chytnul hned. Je v tom relativně malá AGM baterka, nejspíš 7Ah a i po skoro 12 letech dokáže v pohodě nastartovat.

A jak tu někdo psal, že že díky těm izolačním návlekům na svorkách mých kabelů by tyto občas nemusely jít k baterce připojit (málo místa), tak ta startovačka z odkazu má krokodýly daleko masivnější a zatím se mně nestalo, že bych se s nimi někam nevešel. A kabely to má poctivé, asi rovněž 35mm2. Jen nejsou gumové, takže jsou tvrdé jako štolwerk.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 00:16 | Nahoru | #4

assassin píše: Virago:teoretici :) ja uz sem auto startoval na startkabel typu - modelarska aku z vrtulniku s kablikem asi 3mm prumer i s izolaci a maly krokodylci :)


ono to jde ale priznej ze jsi chvili cekal nez se baterie trosku vyrovnaly
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist