globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: predni brzda a plyn
17.4.2014 v 19:23
zdravim..dneska jsem jel preplnenou argentinskou a prede mnou to tranzit seslapl protoze to prej pred nim seslapl nejakej plechovkar..jel jsem asi 50 a vzhledem ze transit stal na miste hned,tak jsem dupnul na zadni ,dostal do smyku a zlomil si o nej predni blatni protoze kolem sem vyrovnaval smyk a slo rovne..muj dotaz...je me jasne ze kdybych pribrzdil predni,tak to zvladnu..ale doted jsem pouzival jen zadni z duvodu ze jsem mel obavy ze kdyz to prezenu s predni tak lehnu...otazka zni..kdyz mate ruku na plynu tak mate treba 2 prsty na brzde?nebo preskocite z plynu na brzdu?doted jsem pouzival zadni a kdyby byla krizovka tak sem si rikal ze diky tomu ze jezdim vetsinou u kraje auta,tak ze bych to poslal pri brzdeni vedle nej..dnes sem ale zjistil ze navyk brzdeni zadni zablokoval zadni kolo,prednim sem vyrovnaval smyk a nejake poslani do skviry bylo jen nesplnitelnym pranim..dik za odpovedi
ps:vyrustal jsem na kejvackach a pinckach a pak jsem sel na moto az po 20 letech..tzn tam se predni nepouzivala..

Blokovaní uživatelé: fockewulf
Anketa: jak pouzivate rukou predni brzdu?
mam ruku na plynu a preskocim na brzdu
5%
14
mam ruku na plynu a jeden prst na brzde
10%
26
mam ruku na plynu a dva prsty na brzde
34%
93
mam ruku na plynu a tri prsty na brzde
0%
1
nepouzivam v krizovkach predni brzdu
0%
0
prsty na brzdu davam jen kdyz mam tuseni
51%
138

1 reakcí na tento příspěvek predni brzda a plyn

20.4.2014 v 16:56 | Nahoru | #1
dj_hroch->ano s tym suhlasim ze abs nie je na to aby skracovalo brzdnu drahu ale aby vozidlo (motorka, automobil, parny valec :) ) bolo ovladatelne aj pocas brzdenia aby nedoslo k uplnej strate trakcie. V pripade motorky, sebazachovnych reakcii a nespravnych navykov alebo nespravnych odporucani vsak abs v praxi skracuje brzdnu drahu. Prave preto, lebo je mozne ako pises bez rozmyslu hamstnut po prednej a zatlacit ju celou silou. A v 99,XXX% pripadoch to ostane nielen bez nasledkov ale zastavite skor ako ten bez abs. Ono predsa len guma ma vacsi koeficient trenia nez plasty, zelezo alebo hlinik voci asfaltu :).
Mimochodm v mojom prispevku co si citoval som nikde nepisal ani nenaznacoval ze abs skracuje brzdnu drahu. Len ze v pripade abs ma zmysel aj zadna brzda popri prednej. A to 2%ny zmysel. Tym ktori tie 2% neveria, lebo ich motoskolaci masiruju o 10, 20, 30 alebo 50% skuste pogooglit o teste brzd na nete. Testovali tam 3 litrove SS od hondy, bmw a kawasaki. Vysledky hovoria o 2% prinose zadnej brzdy v pripade abs. V pripade bez abs je prinos zadnej brzdy nulovy, ale len ak je pouzita predna brzda tak ako pise mozno zo srandy Otrok, cize zadne ide do vzduchu aj ked len mozno cm nad asfalt.

Co sa tyka vyvoja konstrukcie brzd. Tak volakedy boli skutocne predne brzdy rovnako ucinne alebo mozno aj menej ako zadne. To vsak nema s fyzikalnym zodovodnenim nic spolocne. Je to o tom, ze pred 50timi a viac rokmi bola povazovana predna brzda za zlo a nebezpecna a bola odporucana vyhradne zadna. Tomuto uceniu sa podriadovala aj konstrukcia brzd na motocykloch. Ked prisli na to ze je to nezmysel a zacali zistovat ako to skutocne je, tak zacali dimenzovat brzdy podla toho aky maju pri brzdeni skutocne zmysel. Takze asfaltove motorky maju dnes predne kotuce vacsieho priemeru nez zadne a navyse dvakrat. Az na lacnejsie stroje s mensim vykonom, tam je len jeden kotuc ale zato podstatne vacsi ako ten vzadu.

Ale so znizujucou sa trakciou (piesok, strk, bahno, hlina = mimo asfalt = offroad) zacina stupat vyznam zadnej brzdy, pretoze jednak predne koleso uz nedokaze vzdy dvihnut pri brzdeni zadne do vzduchu a zaroven stupa vyznam nahrnuteho materialu pred zadnym kolesom. A tak motorky urcene mimo spevnene cesty mavaju kotuce prednej a zadnej brzdy dimenzovane v inom pomere niektore dokonca rovnako.

Hehe, uz som sa predtym chcel spytat ale odpustil som si to ;). Tak ma napada ked jazdite v istych situaciach s dvoma prstami pre istotu na packach, co robite so zvysnymi dvoma prstami? Alebo patrite medzi obsluhu cirkularu?

Citam napriklad prispevok Sergeho, kde pise: "jednak drzim pevne riditka". Viete o tom ze to je jedna z jazdeckych chyb? Drzat pevne riditka je sanca dostat wobblinga (po slovensky rozhojdanie motorky, cize prednych riaditok) a pri aj drobnom smyku skoncit na zemi. Ked motorke do toho nekecate, cize riaditka v podstate nedrzite, len mate na nich pripravene ruky na korekciu smeru jazdy, motorka sama zvladne vacsinu smykov. A ked jej do toho chcete kecat tak ten smyk sama nevyberie a vy sa pekne vyvalate. A tie ktore nezvladne sama jazdec urcite nezachrani.

Ja ked idem v hustej premavke a je moznost ze budem musiet vyraznejsie brzdit, mam na packach vsetky 4. Palec s dlanou mi uplne staci na ovladanie plynu. Ale mozno je to tym ze mam oxfordy vyhrievane rukovate a tie maju vacsi priemer. Navyse v pripade krizovky mam vacsiu silu na to "bezrozmyslove" zahamstnutie brzdy. Pretoze cim skor ju zahamstnem tym mam kratsiu brzdnu drahu. Samozrejme mam abs. Nepotrebujem machrovat ze ja to ubrzdim bez abs a lepsie nez s abs. Ten kto take potrebuje pre toho je jasna volba motorka bez abs. A ten kto take potrebuje a vie aj aspon trochu mysliet ten si ho vie odpojit sam :).

(reakce na) predni brzda a plyn

22.4.2014 v 14:40 | Nahoru | #2

Peter3P píše: Hehe, uz som sa predtym chcel spytat ale odpustil som si to ;). Tak ma napada ked jazdite v istych situaciach s dvoma prstami pre istotu na packach, co robite so zvysnymi dvoma prstami? Alebo patrite medzi obsluhu cirkularu?



Cirkula ne
a) samotné řidítko je na pracku dost dost tenké - po pár kilácích TO držet celou dlaní by mě stejně bolela ruka 3 prsty na řidítku a 2 na páčce je tak akorát rozumné na to, aby prsty byly i v pohodlné poloze, nedovedu si představit jezdit nějak jinak dál než z garáže pro rohlíky
b) mít celou dlaň na páčce tak v tom zas není tak uplně cit.
c) na plyn stačí úchop palec proti dlani, chod je krátký. Dnes se s tím už netočí celé dokola na dlouhé dráze
d) řidítka mam stejně "na ozdobu" - posaz si držím zádama a břichem, řidítko není madlo, kterého je cestující povinen se držet. Není tak na nich žádná váha a ani žádná velká síla, tudíž na lehké odložení ruk ty zbylé prsty stačí až až. A když potřebuješ chitit na nerovnosti nebo něco, tak pořád dostatečně držíš i v tom máš cit
e) při brždění je ta síla stejně prsty proti dlani, tak jak když se třeba svírá balonek, čili kde jsou zbylé prsty v tom nemá až takový vliv

Jinak fyzika mluví jasně, dynamicky je zatížené při jízdě nejvíc přední kolo, ať to je kolo, pincek nebo mašina. Když jsou stejné brzdy tak bude přední účinnější. Že se to kdysi dávno dělalo jinak, to je holt ten vývoj a poznání - dřív také byl motor níže, váha více vzadu a jezdilo se více ve dvou. Pokud se při návrhu tehdy vycházelo pouze ze statického vyvážení a váze na zadním sedle, mohl se jim tehdy ten návrh jevit jinak. Každopádně se nasbíraly zkušenosti a mašiny dnes vypadají tak, jak vypadají.

Ostatně dnes musí být rozložení váhy i účinnost brzd jasná snad na první pohled i mentálovi když se podívá na stroj - motor posazený vepředu vysoko, těžiště je výše a striktně vepředu, vpředu jsou (někdy i výrazně) velké kotouče a dva, navíc několika pístky, vzadu jen jeden kotouček s malým dvoupístkem - to je pak jasné proč asi.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist