globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Přídavná světla,zapojení,výkon altíku
5.4.2014 v 09:51
Zdravím. Nejsem žádný elektrikář tak se chci zeptat jak je to s instalací přídavných světel. Něco jsem se tu dočetl. Tak že zvolím zapojení přes relátko. Problém je že nevím jaké relátko a co mam říct prodavači že vlastně chci. Dál by mě zajímalo jestli to vubec utáhne alternátor. Vím že podle příručky dává 0.39kW/5000min. Jde mi o to, jestli třeba na dovolené když při jízdě budu svítit přídavnými světly a zároven dobíjet navigaci a třeba foták nebo intercom, jestli to ten altík utáhne. Jedná se o Hondu Shadow 750 Spirit r.v.2009

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 11:09 | Nahoru | #1
Nejsnazší bude ještě před montáží světel improvizovaně (stačí pár kusů drátu) připojit dvě žárovky 55W (ve světlech budou nejspíše H3), motorku nastartovat, pozapínat veškerou elektriku a změřit napětí na baterce při volnoběhu a při cestovních otáčkách. Když v cestovních otáčkách neklesne pod 13,5V (ideálně by se mělo držet kolem 14V), tak alternátor (přesněji magneto) světla utáhne.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 11:12 | Nahoru | #2
Potřebuješ spínací relé 12V.Altik to utáhne.Tu variantu,co uvádíš,co budeš všechno dobíjet,asi moc praktikovat nebudeš.A když jo,tak prostě vypneš přídavný.Jeden rok jsem to měl zapojený,že na dálkový mě svítily jen přídavný,ale pak jsem to předělal,že svítí všechny.Kolega,co píše nademnou asi nechápe,že na chopperu přídavný být musí.Asi tak.

1 reakcí na tento příspěvek Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 11:18 | Nahoru | #3
Ja riesim tento isty problem na mojom Black Spirite. Pridavne svetla (2x 55W od Cobra USA) uz mam namontovane, ale este nie su zapojene. Ten navod k nim je uplne naprd, lebo kaze zapojit svetla na hnedy dratik (ktory napaja parkovacku, WTF?), ale asi v amerike pouzivaju ine farby kablov.

Rozmyslal som to zapojit na okruh dialkoveho svetla ale potom som si povedal (a aj mi bolo povedane), ze to je blbost ako voda v kosi, ze by to pretazovalo ten okruh.

Predvcerom som bol na garancke u dealera a pytal sa na tie svetla. Povedali mi, ze zapojit to na uz existujuci okruh je blbost, ze mi to len bude na nom vyrazat poistku. Takisto, ze ta motorka nema ziany extra vyvod na el. doplnky za spinacou skrinkou.

Takze riesenie: zapojit svetla priamo na baterku samozrejme cez poistku. Moje maju samostatny vypinac. Okrem toho by este bolo dobre zapojit to cez rele, aby sa mi nestalo, ze ich raz zabudnem vypnut, odidem od moto a baterka sa vyslaha do nuly.

Buduci tyzden idem do GM Elektro, vysvetlim im co chcem a dufam ze za uplatu mi budu ochotni navrhnut celu schemu a sposob zapojenia.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 11:19 | Nahoru | #4
A este som zabudol povedat, ze aj ked sa tu pise ze "0.39kW/5000min." tak kto jazdi na choppri v takych otackach cely cas?

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 11:30 | Nahoru | #5
no to je samozřejmý,že budou napájený přes pojistku přímo z baterky.Spínací relé ti to sepne když dáš dálkový

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 11:36 | Nahoru | #6
breadfan> Každopádně napájet přímo z baterky (nezatěžovat stávající okruhy a hlavně kontakty ve spínačce), pojistku co nejblíže baterce a v každém případě zařadit do přívodu relátko (12V/30A), jehož cívka bude napojena na přívod k potkávacím/dálkovým světlům (dle toho, s kterými mají přídavná světla svítit). Tedy, aby nebylo možné tato zapnout při vypnuté spínačce. Nejde jen o to, "zabudnúť" světla, ale bude-li spínač volně přístupný, může nějaký kolemjdoucí výtečník světla zapnout a vycucnout (a zmařit) tak baterku.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 11:36 | Nahoru | #7
Môžeš si to zapojiť ako uznáš za vhodné, osobne by som to ovládal cez extra vypínač, ktorý by bral napätie z káblu v ktorom je 12V len pri naštartovanom motore a tých 12V by ovládalo spínacie relé. Ako náhle sa motor zhasne vypnú sa s ním aj svetlá, bez naštartovaného motora by sa zasa nedali zapnúť

Ako svieti chopper neviem posúdiť, ale to je dané snád konštrukciou svetla a nie typom motorky

Naposledy editováno 05.04.2014 11:37:48

1 reakcí na tento příspěvek Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 12:26 | Nahoru | #8
Ivan-K nechápe,že přídavná světla na chopperu nejou nutností,ale estetickou záležitostí?Mám je tam už hodně dlouho,ale prakticky je nepoužívám.

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 14:11 | Nahoru | #9
lesapan79> Ano, bude stačit říct "spínací autorelé, 30A". Jinak to rozsvěcení světla by se dalo ošetřit takovou úpravou zapojení, že relátko, spínající hlavní světlo (ne obrysovky), nebude napájené od spínačky, ale přes diodu přímo z jedné z fází alternátoru. Tak se hlavní světlo (tj. potkávačka/dálka) rozsvítí jen, když motor poběží. Měla to tak řešené třeba XS400.
k tomu, jak světla zapojit, toho rancher nakreslil dost a snad dost polopatě.

rancher> Mohu se zeptat, v čem jsou ta schémátka kreslená?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 6.4.2014 v 22:49 | Nahoru | #10
lesapan79> Ano, musíš najít relátko, které spíná hlavní žárovku a drát, co vede na jeho cívku (kontakt 85), odpojit tam, kde končí (nejspíš u spínačky) a přepojit jej přes diodu na jednu z fází alternátoru (bílé, někdy žluté dráty). Dioda stačí obyčejná 1A/1000V Ur, tedy "klasika" 1N4007. Dioda společně s diodami v regleru funguje jako výhybka, přes kterou se na relátko nedostane napětí z baterky, takže cívka relátka může být napájena čistě jen z alternátoru (magneta), tedy relátko sepne jen, když se motor točí.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 7.4.2014 v 00:07 | Nahoru | #11
Ještě k výkonu alternátoru. Udávaný výkon je opravdu při cca 5000 otáčkách a vždy se jedná o chvilkový (špičkový) výkon, nelze ho takto zatěžovat trvale. Většinou se jezdí při nižších otáčkách t.j. mínus 15% výkonu, a dalších 15% mínus, pokud je zatížení trvalé! A najednou jseš na "bezpečných" 273Watech! Motocyklové alternátory opravdu nemají výkonu nazbyt.
-Ještě k větě "spočítej si příkon všech spotřebičů" často je neznámá kolik bere zapalování.
Přibližně 5A t.j. cca 60Watů.

(reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 8.4.2014 v 23:05 | Nahoru | #12
lesapan79> Jsou to úplně základní el. obvody, jaké se vyučují snad už v 7. ročníku ZŠ. Alespoň nám tam vysvětlovali i princip a funkci diody. Ale každopádně, pokud si nejsi jistý, tak to raději někomu nech. S elektrikou, byť zde s nízkým (přesněji "malým", tzn. do 50V) napětím, fakt není sranda.

(reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 9.4.2014 v 23:39 | Nahoru | #13
lesapan79> Elektrika je docela předhledně a intuitivně nakreslena zde:



Je to sice starší typ, ale světelný obvod a obvod alternátoru snad budou stejné.
A udělat musíš toto:

1. Najít modro/bílý drát vedoucí mezi přepínačem světel (dimmer switch) a tlačítkem starteru (starter switch). Z tělesa tlačítka starteru vede ještě černočervený drát (ten vede na pojistku světla - "headlight").
2. Od tlačítka starteru odpojíš modro/bílý a černo/červený drát a tyto konce drátů napojíš na vývody kontaktů pomocného relátka (kontakty 30 a 87 - viz pravý obrázek v příspěvku č.12). De facto rozpínací kontakty v tlačítku starteru, které momentálně zhasínají světlo, když zapneš starter (aby se odlehčilo baterce při startu) nahradíš spínacími kontakty relátka.
3. Na konektoru regulátoru (regulator/rectifier) si vybereš jeden ze žlutých drátů a na tento drát napojíš anodu pomocné diody. Následně na katodu diody napojíš pomocný drát, který přivedeš na jeden z vývodů cívky relátka (kontakt 85). Diodu samozřejmě můžeš namontovat kdekoli po délce tohoto drátu.
4. Druhý vývod cívky relátka (kontakt 86) napojíš na kostru (na schématu "ground/frame" vedle obrázku alternátoru, ale na motorce bude nejspíše kostřicích bodů více - jsou to očka přišroubovaná k rámu a sbíhají se v nich zelené dráty.

Vývody relátka (u spínacího relátka vývod "87a" chybí):



A vývody diody poznáš takto:



Katoda je značena "K", anoda je značena "A". A vývod katody značí na pouzdru diody šedý (stříbrný) proužek.

E: Původní zapojení dotyčné části obvodu světel:







Upravené zapojení dle popisu výše:







Naposledy editováno 10.04.2014 00:19:51

1 reakcí na tento příspěvek Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 13.4.2014 v 14:46 | Nahoru | #14
Tak bude třeba upravit napájení relátka - možná postačí zapojit paralelně k cívce kondenzátor (je třeba použít elektrolytický a u toto je třeba dodržet polaritu... (+) na svorku 85 a (-) na svorku 86) a nebo, kdyby byla potřeba zbytečně vysoká kapacita, bude lepší udělat pro spínání relátka vhodný eln. obvod. Je na houby, že nemám to konkrétní relátko v ruce a nemůžu tak odzkoušet potřebnou kapacitu. Ale třeba už s s tím někdo pral a napíše sem svou zkušenost.

Pro doplnění - to mnou navržené řešení spínání světel měla třeba XS400, ale ta měla klasický alternátor s drápkovou kotvou, u kterého není zkratová regulace a proto Tebou popisovaný problém se tam neobjeví.

(reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 13.4.2014 v 17:31 | Nahoru | #15
lesapan79> V tom má Tvůj kamarád pravdu, že v tomto případě by stačilo, aby se přerušila dioda, nebo odešlo relátko a světlo zhasne a budeš potmě lovit dráty od relátka a spojovat je (ze svorek 30 a 87), aby sis posvítil. Chtělo by to paralelně ke kontaktům relátka dát ještě (klidně skrytý) spínač pro nouzové zapnutí světel. Jenže když ten zapomeneš vypnout, tak to automatické rozsvěcení vyřadíš a navíc by se takto světlo nevypnulo při startu motoru. Holt vše má svá pro i proti a nakonec bude lepší nechat to, jak to bylo původně, nebo místo relátka přidělat spínač, abys mohl světlo natvrdo vypnout, aby se nerozsvítilo hned po zapnutí spínačky a netlouklo tak baterku.

A co se týče toho připojení přídavných světel, tak potom na přepínači světel (low/high) najdeš bílý drát (dle barev na schémátku) a z toho si vyvedeš odbočku pomocným drátem, který napojíš na svorku 85. 86 zůstane na kostře. Potom na (+) svorku baterky napojíš drát s pojistkovým pouzdrem (pojistku nejlépe co nejblíže baterce) a za pojistkou pak povedeš tento drát na svorku 30 relátka. Ze svorky 87 pak povede drát k vlastním přídavným světlům.
Takto nebudou přídavky nijak zatěžovat původní instalaci motocyklu. A kdybys to časem chtěl předělat tak, aby přídavky svítily s dálkovým světlem, tak cívku relátka (svorka 85) místo na bílý drát napojíš na modrý. Dokonce by sis tam mohl dát i přepínač, kterým by sis vybral, zda budou přídavky svítit s potkávačkou, nebo s dálkou. Ale to už je zbytečná komplikace.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 13.4.2014 v 17:53 | Nahoru | #16
Drát 1.5 je docela málo, to chce alespoň 2.5 a ten už na dvě žárovky 55W stačí. Klidně stačí vést od relátka jeden drát 2.5, ale pak jej stejně budeš muset někde rozdvojit.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 15.4.2014 v 23:04 | Nahoru | #17
Děkuji za rady, něco z toho určitě použiji :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 16.4.2014 v 10:44 | Nahoru | #18
J.M.K.> A co takto (omlouvám se že jsem použil tvůj nákres )



1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 16.4.2014 v 14:27 | Nahoru | #19
coffman> Není za co se omlouvat, to je v pořádku. Taková samodrž by fungovat měla, akorát, že pak po zhasnutí motoru zůstane světlo rozsvícené a bude třeba před startem vypnout spínačku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 16.4.2014 v 23:46 | Nahoru | #20
J.M.K.>Máš pravdu,napadlo mě tedy vést napájení 15/54 přes tlačítko startéru(HL-BAT4)

(reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 17.4.2014 v 00:07 | Nahoru | #21
coffman> To by šlo, pak by se stiskem tlačítka starteru samodrž vypnula a světlo by mohlo naskočit až po puštění tlačítka a zároveň rozběhnutí motoru. Jen tam furt zůstává to, že když motor zhasne, světlo se nevypne do doby, než se zmáčkne starter. I když to už je možná celkem nepodstatný detail - záleží na tom, co kdo preferuje.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist