paolo_novy Přidat reklamu

Téma: oprava budíku na hornetu
Zdarec chci se zeptat zda už někdo řešil opravu budíku, přesně ukazatele rychlosti. rozdělal jsem je fungují teoreticky na magnetickém poli ale to co nechápu je že jedna část cívky je normálně magnetická a druhá vubec tím pádem nechápu kde je vlastně problém a zda se to dá vubec vyřešit. díky za rady










oprava budíku na hornetu

19.8.2013 v 11:29 | Nahoru | #1
A ten tachometr je čistě mechanický, hnaný bowdenem od předního kola, nebo z převodovky? Jestli ano, tak je to v pořádku, jde o Ferrarisův systém , kde magnetická část se otáčí, poháněna lankem a nemagnetická, kovová miska je spojena s ručkou a vracena pružinkou. Při otáčení magnetu vlivem pohyblivého magnetického pole vznikají v misce vířivé proudy, které nabudí její vlastní mag. pole, které je unášeno polem magnetu a tím je unášena i miska, která překonává sílu pružiny. Je to de facto princip asynchronního motoru. Logicky čím větší otáčky magnetu, tím větší výchylka ručky (větší síla unášející misku a překonávající sílu pružinky). Žádná "cívka" v pravém slova smyslu tam není!
Toť k teorii principu tachometru, ty plastové ozubené převody tvoří redukci otáček pro počitadlo ujetých km.

A co je na budíku za závadu? Jestli ukazuje více (přeměřuje), bývá zpravidla zeslabená pružina, nebo může být Ferrarisův systém zanesen bordelem, takže se magnet a miska dostávají mechanicky do kontaktu a zvyšuje se tak její unášení. Nebo mohou o sebe "štrejchat", díky vyběhaným ložiskům.
když tachec naopak podměřuje, tak může buď váznout ložisko misky, nebo je zeslabený magnet, popř. může být zvětšená vzduchová mezera mezi miskou a magnetem (účinek pole klesá se čtvercem vzdálenosti).

oprava budíku na hornetu

19.8.2013 v 11:34 | Nahoru | #2
Ano, starý h6 má čistě mechanický techometr... "Hranaté" lanko v bovdenu vede z plastového krytu primáru...

oprava budíku na hornetu

19.8.2013 v 11:50 | Nahoru | #3
je to hnaný lankem od převodovky, závada budíku je že ručička rychlosti se vubec nepohne. proto bych chtěl nějaký info zda to jde nějak spravit nebo zda to už nerozdejchá

oprava budíku na hornetu

19.8.2013 v 11:55 | Nahoru | #4
Tak v prví fázi zjisti, jestli se přenáší kroutící moment od primáru do tachometru.
Lanko může být přetrhlé, nebo může být stržený silonový šestihran "unašeč", který sedá na matici primátu, nebo může být stržený čtyřhran v tachometru...

oprava budíku na hornetu

19.8.2013 v 11:59 | Nahoru | #5
Když neukazuje vůbec a nepohybuje se ani počitadlo, tak v první řadě zkontroluj, zda je vůbec funkční náhon. Nech napojený bowden na převodovce, na druhém konci jej (odpojený) nějak šikovně podrž, motorku popotlač a uvidíš, jestli se bude lanko otáčet.

Jestli ano, tak odpoj lanko od převodovky, napoj na vymontovaný tachec, druhý konec lakna chyť do vrtačky, opatrně roztoč a uvidíš, jestli se otáčí magnet a celkově se vnitřek tachecu pohybuje (pozor na směr otáčení, ten ale poznáš při tlačení motorky vpřed). Jestli se točí, ale miska se nepohne (ani při vyšších otáčkách - uvažuj, že zpravidla bývá tachec kalibrován na 1 otáčka hřídele = jeden ujetý metr), tak bude mechanicky zaseknutá, pokud tedy předpokládám, že magnet odbuzený není.
Zrada může být nakonec i v tom, že v "polorozebraném stavu" (jako na druhé fotce) může systém fungovat, ale po sestavení a nasazení ciferníku může třeba ručka začít o něco drhnout a už se nepohne. Takže zkontroluj i to, zda ciferník a celá sestava není nějak zdeformovaná, zda při opatrném ručním otáčení ručkou tato nikde nedrhne.

oprava budíku na hornetu

19.8.2013 v 12:18 | Nahoru | #6
no už to nefunguje déle ale vždy aspon fungovalo počítadlo kilometru které už taky přestalo. no skoušel jsem vrtačkou roztočit hřídelku ručičky (v místě kde se z lanka přechází do budíku) to sice ovládalo počitadlo ale ne ručičku přitom s ručičkou jde normálně hýbat pěkně se vrací ale bohužel se sama z nuly nepohne

2 reakcí na tento příspěvek oprava budíku na hornetu

19.8.2013 v 12:24 | Nahoru | #7
Tak to vypadá na zeslabený magnet, nebo točíš obráceně. Jestli to nějak rozumně jde, odpoj pružinku, aby miska nebyla silou tažena k nule a zkus znovu roztočit. Jestli nebude reagovat ani tak, je magnet slabý, nebo třeba díky deformacím, či vyběhaným ložiskům je příliš velká vzduchová mezera. Předpokládám tedy, že při tom zkušebním roztočení se magnet skutečně otáčí a není nějak mechanicky porušen jeho náhon uvnitř budíku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) oprava budíku na hornetu

19.8.2013 v 12:29 | Nahoru | #8
J.M.K.> Dík za vyčerpávající výklad, nikdy sem nezkoumal, jak to vlastně funguje, jsem zas chytřejší. Takže stejnej princip jako tohle, že?

(reakce na) oprava budíku na hornetu

19.8.2013 v 12:29 | Nahoru | #9
J.M.K.> točím určitě dobře podle vratné přužiny, akorát je tam nějaká vule, když chytnu hřídelku nad vratnou pružinou tak se s ní dá trochu hýbat nahoru a dulů, budíky normálně fungovali ale pak jsem to položil a od tí doby tohle prostě nefunguje přitov v budíkách se nic nepokazilo

(reakce na) oprava budíku na hornetu

Skvělá odpověď, děkuji! 19.8.2013 v 14:12 | Nahoru | #10
PetrL3> V podstatě ano... na jedné straně kotouče je napěťová, na druhé proudová cívka, takže je to de facto násobič. Musí se ale dát pozor na "polarity" cívek (aby nebyly v protifázi) a u třífázových hodin i na sled fází.
Na stejném principu je i elmag. retardér u náklaďáku, akorát že tam jsou magnety napevno uchycené, takže kovový rotor se pak vlivem vířivých proudů začne brzdit. Můžeš to snadno vyzkoušet, když u klasického asynchronního (indukčního) motoru s kotvou na krátko pustíš do statoru stejnosměrné napětí (třeba z nabíječky), (u třífázového musíš spojit fáze do série) a uvidíš, jak proud v řádu jednotek A bude kotvu brzdit proti otáčení.

Jižik68> Jestli jseš si jist, že se mechanicky v tachometru nic nevysypalo, tak to dost vypadá na ten zeslabený magnet. Magnet totiž můžeš "odbudit" zahřátím, nebo mechanickým nárazem. Ale moc se mně nezdá, že by se magnet odmagnetoval jen pádem motorky, jelikož náraz, jaký by jej odbudil, by musel svou silou i poškodit celý mechanismus tachometru. Bohužel není snadné "sílu" magnetu změřit běžnými prostředky, nejsnazší bybylo půjčit si od někoho stejný budík a sílu magnetů porovnat.
Spíš bych to ale viděl na nějaké deformace v budíku, které pohyb ručky blokují. Miska s rafičkou nějakou axiální vůli na hřídeli mít může, ale jestli se nepohne, ani když je nejblíž magnetu a zároveň se v té poloze volně otáčí, tak to vypadá na ten odbuzený magnet.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Součásti systému vstřikování paliva... Honda CB 600F Hornet, Yamaha SR 400, Yamaha FZ6 Faze... Mufiozo 6 Dnes v 14:27 Krautkopf
jakou kopit motorku [1, 2] Suzuki GS 500E, Honda CB 900F Hornet, Honda CB 600F ... Peters_ 35 28.4.2024 v 11:57 mariano
Hornet vs Zephyr vs Bandit Honda CB 600F Hornet Radysek79 8 27.4.2024 v 15:23 lenkochal
Benzín v oleji Honda CB 600F Hornet Paťas96 5 23.4.2024 v 20:43 holl75
nehází jiskru Honda CB 600F Hornet vodnikw 6 17.4.2024 v 19:08 Anti


TOPlist