globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Cvakání od válců
Zdravim, mam menší problém. Při studenym startu motorka pocvakává, po zahřátí přestane. Bylo mi řečeno, že vázne napínák rozvoďáku, nebo něco takovýho. A že dokud to mizí, tak to nemam řešit. Jenže poslední dobou si občas cvakne i po jízdě a mě se to přestává líbit. Ehm, tak co to tedy je? Jak se to řeší? Prý to tyhle motory občas dělaj. Doufam že to neni na výmněnu rozvoďáku, půlit to se mi nechce. Díkes

Cvakání od válců

11.6.2013 v 22:49 | Nahoru | #1
Asi záleží, kdy motorka byla naposled servisovaná: kontrola/seřízení ventilových vůlí, rozvodového řetězu, napínáku, vodících lišt... Do CB jsem se sice nikdy nedíval, ale pochybuju, že by se při výměně rozvoďáku musel rozebírat motor. Takže toho se neboj, není to nic složitýho, když by na to došlo... Ale jinak asi moc neporadím, chtělo by to slyšet.. Snad se tu objeví někdo, kdo CB zná.

Cvakání od válců

11.6.2013 v 22:57 | Nahoru | #2
Uvolněný rozvodový řetěz by spíš chrastil, než cvakal. Zatuhlý napínák za studena by mohl chrastění způsobit, ale pravidelné cvakání obvykle způsobí příliš velká vůle na ventilech (která se logicky po ohřátí zmenší a "klapot" ustane), kdežto nepravidelné cvakání bohužel značí vůli v ložiskách vaček, nebo kliky, tedy to znamená generálku motoru.

Kontrola napínáku není moc obtížná a výměna řetězu se obvykle spojuje s celkovou generálkou motoru, takže potom moc nevadí, že u těcho motorů jest řetěz umístěn tak nešťastně, že kvůli jeho výměně jest třeba řetěz roznýtovat, nebo rozpůlit motor.

Více by pomohla nahrávka zvuku motoru, z té by se dalo poznat více. A také by nebylo od věci odposlouchat (stetoskopem, nebo dřevěnou tyčkou opřenou o danou část motoru a o ucho), z které konkrétní části motoru cvakání vychází. Pak bude možné se "čeho chytit" a dát konkrétnější radu.

Cvakání od válců

11.6.2013 v 22:57 | Nahoru | #3
Kdys naposled měnil olej? někdy to úplně stačí a všechny zvuky zmizí... a může to bejt cokoli... takovej popis toho moc neřekne, chce to slyšet

Cvakání od válců

12.6.2013 v 11:57 | Nahoru | #4
ok, odpoledne to nahraju. Olej jsem měnil před 5000 a i po výmněně to dělalo. Mě ventily taky napadly jako první, ale prej že to nejsou. Asi jsem kokot že na tom vůbec jezdim, co :)

Cvakání od válců

12.6.2013 v 20:34 | Nahoru | #5


tady to je

Cvakání od válců

12.6.2013 v 21:08 | Nahoru | #6
Tak to vypadá na velkou vůli na ventilech, nebo možná vylágrované ložisko vačky (vačka "poskakuje" v rozsahu radiální vůle v ložisku). Mohl by třeba také povolený řetěž "kmitat" a do něčeho v motoru narážet, ale každopádně bych to moc nepokoušel. Zkontrolovat napínák a když ten bude v pořádku a klepání nezmizí, tak motor ven, víko hlavy dolů a uvidíš.

Cvakání od válců

12.6.2013 v 23:42 | Nahoru | #7
Tak horní kryt by moh jít dolu i s motorem v rámu. Stejně jestli to nebude banalita tak to hodim ke známýmu do servisu.

Cvakání od válců

15.6.2013 v 12:53 | Nahoru | #8
Nevím, zas tak dobře tuto motorku prolezlou nemám. Pokud se povede víko hlavy sundat, tak můžeš rovnou změřit ventilové vůle a "hodinkami" (úchylkoměrem) by měla jít změřit i radiální vůle vaček v ložiskách. Stajně tak poznáš, zda je dobře napnutý řetěz. Pokud nejsou součástí víka i poloviny "domečků" (takže sundáním víka se vačky uvolní), tak se nemusíš bát motor se sundaným víkem natočit a pak by mělo jít i snáze poznat, odkud přesně klepání vychází, zda povolený řetěz nekmitá a do něčeho nenaráží a tak. Při pomalém volnoběhu by neměl olej od vaček lítat na všechny strany, ale radši si vzít brejle - olej v oku je pěkné svinstvo.

Cvakání od válců

16.6.2013 v 21:01 | Nahoru | #9
Tak jsem se pustil do rozborky. Sice jsem toho musel spoustu odpojit a sundat, ale víko šlo dolu i bez vyndání motoru. Vačky vypadaj v pohodě, ventilový vůle taky. Sice by si jeden nebo dva zasloužili dovymezit, ale nemyslim si, že to cvakání je tedy od ventilů. Vůle v ložiskách nevim, nepřišlo mi, že by tam byla nějak vůle, úchyloměr nemam. Rozvodový řetízek je napnutej dost. Startovat jsem to nemoh, sice v karburaci nějakej benzín snad zbyl, s rozpojeným chladícim okruhem jsem si to ale netroufnul. Třeba by to neteklo, to já nevim :)

Objevil jsem ale jinačí závadu. Při otáčení klikou jeden válec syčí při kompresi, vypadá to že od ventilů nebo svíčky. Přitom nemam pocit, že by motor šel zle, nežere, táhne dobře, nevynechává... Krom cvakání funguje dle mně naprosto v pořádku.

Cvakání od válců

16.6.2013 v 23:16 | Nahoru | #10
Tak to by chtělo odpozorovat více, odkud přesně válec "syčí". Může netěsnit svíčka, ale může být také podpálený ventil, nedejpánbu prasklá hlava (u CB500 by ale v takovém případě foukaly spaliny do chladiče). Že Ti "nepřijde, šel by motor šel zle", může být právě zavádějící, pokud nemáš možnost to porovnat s jinou motorkou stejného typu, o které váš, že je v pořádku.
Včil jsem si vzpomněl, jak tu před léty někdo řešil skoro stejné cvakání snad na GSX-R1000, nebo podobném čtyřválci a nakonec to byla jen netěsnící přípojka jednoho ze svodů . Netlumené spaliny, unikající štěrbinou, taktéž mohou takto "cvakat".
tak čertví, zda to nakonec nebude i Tvůj případ, ale každopádně oddeklováním hlavy a kontrolou ventilů nic nezkazíš.

Ještě, pokud jde o tu vůli vaček, tak i bez "hodinek" můžeš s vačkou "zarumplovat" a nesmíš cítit žádný znatelný pohyb po příčné "ne osové) vůli, natož slyšet cvakání. Každopádně ale ještě odposlouchej to syčení při kompresi, odkud to přesně profukuje.

1 reakcí na tento příspěvek Cvakání od válců

17.6.2013 v 10:43 | Nahoru | #11
Svody to nebudou, nedavno jsem je přetěsňoval. Syčení zjistim, kdyby to byla svíčka, je to ok, podpálenej ventil by snad stačil vyčistit a přebrousit? Jenom pořád nevim co s tim cvakáním, aby to nakonec nebylo na píst. čepu, nedejbože dole na klice

(reakce na) Cvakání od válců

17.6.2013 v 11:04 | Nahoru | #12
Jendaaa> Únik kolem svíčky bys zjistil po její výměně (někdy může být prasklé těleso izolátoru, nebo být uvolněné v kovové čáasti svíčky) a také když místo svíčky napojíš měřák na kompresní tlak. Změřením tlaků bys netěsnící ventil měl odhalit. Oprava podpáleného ventilu ovšem znamená motor ven, sundat hlavu a ventil zabrousit, což ale už určité znalosti a zkušenost vyžaduje. Vůle na ojnici už by byla horší, ale ta zpravidla cvaká nepravidelně a častokrát je vyloženě tlučení jako kladicem do kovadliny.

A pokud Ti někdo tvrdil, že "tyhle motory to občas dělají", tak tomu bych právě moc nevěřil. I kdyby to byl opravdu jen za studena váznoucí šponovák, tak během té chvíle stejně hrozí přeskočení řetězu a následné "potkání". Zvuk "šicího stroje" je normální třeba u motorů řady Virago a DragStar", ale u CB500, která má dvě vačky přímo nad ventily, bez vahadel, by rozvody tkto cvakat rozhodně neměly, pokud jsou vůle v předepsaných mezích.
Ale možná se tu najde někdo, kdo tento motor zná do posledního šroubu a uvede nás do obrazu.

Cvakání od válců

17.6.2013 v 11:21 | Nahoru | #13
Svíčky zkusim prohodit, jestli se to přesune. Měřák bohužel nemam, ale snad bych si ho pujčil. Napadlo mě z videa spočítat frekvenci cvakání, jestli to jde s otáčkama motoru, je to na klice, jestli je to poloviční, jsou to ventily. Zvláštní je, že to taky cvaká jen na volnoběh. Nebo to aspoň po přidání už neni slyšet. Sundat hlavu by neměl být problém, pořád to pujde s motorem v rámu.

Cvakání od válců

17.6.2013 v 11:30 | Nahoru | #14
Frekvenci můžeš zkusit spočítat, jen pozor na to, že cvakání nemusí být zcela pravidelné. Když jde sundat hlava bez vyndání motoru, je to jedině dobře, jen pozor při sundávání vaček, aby Ti nespadl řetěz dolů do karteru. Stačí před vyndáním vaček položit podélně přes hlavu nějakou tyčku, nebo tlustší drát tak, aby šel "pod řetězem".

Cvakání od válců

18.6.2013 v 12:00 | Nahoru | #15
Tak zdroj cvakání jde jistě od ventilů. Z videa jsem si vysekl 10s záznam a spomalil, napočítal jsem 72 cvaknutí. To je 444 cvaknutí za minutu. Takže motor měl v tu chvíli 888 otáček, což je sice prasárna, ale bylo to studený a vyplej sytič, protože se to projevuje jen na volnoběh (na videu je slyšet kdy ho ubíram).

Cvakání od válců

18.6.2013 v 12:14 | Nahoru | #16
Tak to bude bude buď velká vůle na některém ventilu, nebo vyběhané ložisko vačky.

1 reakcí na tento příspěvek Cvakání od válců

18.6.2013 v 12:53 | Nahoru | #17
a to syčení asi řešit nebudu, dělaj mi to oba válce, kompresi to má, jen při točení pomalu klikou to syčí, to je jasný. Natočil jsem chod bez víka, večer ho dam na YT, ale myslim že to nic nepřinese. S vačkama jsem zkoušel rukou kvrdlat a na vůle jsem nenarazil. Škoda, že se tu neni schopnej vyjádřit někdo, kdo CBčko vlastní. Jinak moc díky aspoň za nějakou pomoc.

(reakce na) Cvakání od válců

18.6.2013 v 13:09 | Nahoru | #18
Jendaaa> Pokud to syčí na obou válcích, tak to vůbec neřeš, je to jen profukování kolem kroužků a při pomalém protáčení je to normální. Kroužky totiž nikdy neutěsní píst ve válci tak dobře, aby se komprese udržela dlouhou dobu. Ale při otáčkách nutných alespoň k naskočení motoru není čas na to, aby komprese stačila utéct.
Proto také motor v horším stavu při pomalejším protáčení starterem chytá hůře a někdy už jde natočit jen roztažením (a znatelně vyššími otáčkami, než jaké mu udělí starter) a pak je nutno držet vyšší otáčky, jelikož při jejich poklesu na jinak normální volnoběžnou úroveň už komprese moc utíká a motor zhasne. Ale takový motor už by byla extrémní případ, zralý na repasi a žral by olej jako nezavřený.

Cvakání od válců

18.6.2013 v 16:03 | Nahoru | #19
http://wahad.rajce.i...astenka#100_9250.jpg takhle vypadaj pouzdra vačky. Je to asi přidřené, že? Tady je chod bez krytu Jinak syčení je prostě přes kroužky, když se to točí pomalu tak je to jasný že to stihne uniknout. Taky už blbnu :)

Taky jsem kontroloval napínák a zdá se v pořádku. Jen mam pocit, že trochu drhne, zkusim se na něj ještě mrknout, řetízek je každopádně napnutý.

Cvakání od válců

18.6.2013 v 18:41 | Nahoru | #20
To pouzdro vypadá trochu "líznuté", hlavně na krajích. Úplné "zrcadlo" by tam rozhodně být nemělo, ale ani "nápeky" kovu. Poznal bys to i podle toho, jak vypadá vačka v místě, kde sedí v pouzdru.
Spíš se mně na tom pouzdru moc nezdá to místo, kde je v něm nějaký nýt, či co, vypadá to, jako že se od něj šíři prasklina.

E: K tomu zvuku... vypadá to jako na cvakání ventilu s velkou vůlí.

Naposledy editováno 18.06.2013 18:44:51

Cvakání od válců

18.6.2013 v 23:35 | Nahoru | #21
tu prasklinu jsem taky zkoumal, je to okolo mazacího kanálku. Je to jen chyba formy, na všech je to stejně. Styčné plochy jsem probíral s otcem, prej to poškozený neni. Vačka je čistá úplně.

Tak vypadá to, že jsem to vyřešil. Procházel jsem ještě zahraniční fóra, a moje pozornost se znova zaměřila na napínák. I když se to nezdá, tak občas drhne. Každopádně jsem s nim růžně hýbal, mazal. Pak všechno složil a je ticho. Nevim na jak dlouho, občas stejně cvakne, běžel tak 20s. Tak uvidim. Je to (asi jediná) konstrukční chyba tohoto stroje - řeší to více lidí. A prý se to vrací.

Trochu mě mrzí, že se neozval někdo, kdo tohle řešil. Určitě tu na m.cz aspoň jeden je :)

Cvakání od válců

18.6.2013 v 23:44 | Nahoru | #22
Mam i teorii toho cvakání. Prostě když je nepravidelný a trhavý chod motoru - tz. za studena na volnoběh, tak přirozeně ten řetízek sebou mrská. Jenže drhnoucí napínák to nestíhá vyrovnávat, proto je v určité chvíli volná vodící lišta, která následně třískne do napínáku. Na něm to bylo i vidět, ten konec co se opírá o lištu byl takovej ohlazenej. Takže u starších motorů, kde už jsou větší vůle (i když u mě je napínák vysunutej pořád jen z půlky, rezerva je tam ještě dost) to může cvakat. Shoda náhod. Problém je, že ten napínák neni samostatně mazanej. Maže se jen olejem, kterej na něj stříkne nebo steče.

Cvakání od válců

19.6.2013 v 10:43 | Nahoru | #23
Máš recht, za těchto podmínek to váznoucí šponovák může dělat. Ale pokud se nepovede jej rozhýbat, pro sichr bych jej stejně vyměnil. Řetězu tyto nárazy taktéž zrovna nesvědčí a navíc pokud se uvolní a díky nepravidelnému chodu sebou hází, tak by v kritickém případě mohl i přeskočit. Pokud přeskočí o zub, většinou se nic nestane, jen motor poběží hůř, ale pokud přeskočí víc, motor se "potká" a to je potom pěkně drahá oprava (nové ventily, vyměnit vodítka, gufera, zafrézovat a zabrousit sedla (někdy se celá sedla musejí nalisovat nová) a leckdy se musí vyměnit i potlučený píst. Někdy ulomené kusy ventilu nadělají paseku i na stěně válce).
Některé motory jsou sice "potkánívzdorné", ale zrovna u tohoto bych to neřekl.

Cvakání od válců

19.6.2013 v 11:57 | Nahoru | #24
Jo, to je jasný. Pro mě jsou to aspoň první zkušenosti s montováním 4T motoru. Akorát jsem zjistil, že se neni čeho bát.

Cvakání od válců

Skvělá odpověď, děkuji! 19.6.2013 v 14:38 | Nahoru | #25
Není se čeho bát, když víš, co a jak. Hlavně dodržet předepsané utahovací momenty a pořadí utahování (zejména u hlavy), při sestavování dobře seřídit časování rozvodu (správně nasadit řetěz podle značek na klice a na vačkách) a hlavně, pokud se motor trochu "lízne" (nepatrně přidře), tak "zrcátka" na pístu nikdy neobrušovat šmirglem, ale jen jemným pilníkem a pořádně ofoukat. Trocha zrníček šmirglu vždy v materiálu ulpí a pak působí jako brusná pasta, pak se uvolní, začnou kolovat mazacím okruhem a postupně tak odrovnají celý motor. To ostatně platí i pro dvoutakt, u kterého se toto stane mnohokrát pravděpodobněji.
Pozor také při skládání motoru na správné usazení všech těsnění - aby nedošlo k přiškrcení, nebo ucpání mazacích kanálů. A také, pokud demontáž některého dílu vyžaduje stahovák, tak nepoužívat nějaký univerzální, ale buď si sehnat přímo oroginální, nebo si podle vzoru originálu vyrobit přibliženě stejný, ale hlavně funkčně stejný.
Většinou se to týká nutnosti stažení rotoru ("bubnu") alternátoru kvůli výměně, nebo opravě startovací volnoběžky.

Na závěr perlička, co jsou někteří schopni spáchat... Před časem jsem na motoinzerci zahlédl inzerát na prodej nějakého (asi 250ccm) endura a v popisu stálo: "Motorka nejede, nevím proč, píst se nehýbe."
A o kus dál v textu: "Profesionální úpravy, vyndané olejové čerpadlo, míchám olej přímo do benzinu " A to to prosím byl čtyřdobý jednoválec SOHC!!!
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
kód barvy tmavě zelené Hondy Honda CB 500 PidaCZ 7 2.5.2024 v 16:27 Gahan37
CB 500 Palivový ventil daruji Honda CB 500 mta 1 9.4.2024 v 09:27 yan71
Motorka A2 35kw pro trpaslíka Suzuki GS 500E, Honda CB 500, Kawasaki GPZ 500, Kawa... sasasasa 29 25.3.2024 v 17:59 mRKEF
radost Honda CB 500 Sunshine011 16 20.11.2023 v 07:08 ja1
Ukazatel zařazené rychlosti CB 500 ... Honda CB 500 Starouš1968 4 14.10.2023 v 21:40 Kokin


TOPlist