bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: nabíječka pro gelovky
9.3.2013 v 15:58
Potřebuji nabít baterku po zimě. Zajímá mě a asi nejen mě, jak se liší nabíječka na gelovky od obyčejné nabíječky. Tedy co má gelová na víc.
Dík.

(reakce na) nabíječka pro gelovky

4.4.2013 v 12:49 | Nahoru | #151

froggy píše: bejkxxx>

takovouto dobíječkou bez elekronického hlídání napětí baterku akorát zničíš, protože bude tlačit svorkové napětí až na 16 - 17 V



už to používám 4 zimy a baterku mám pořád tu samou a šlape jak hodinky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíječka pro gelovky

4.4.2013 v 13:12 | Nahoru | #152

MIZ píše: To je diskuse. Díval se někdo z vás na ten obrázek, co to je za zdroj???- vždyť je tam uvedený 12V a od 25 Ah výš.
Má z vás někdo v moto baterku min 25Ah?



A cemu to vadi?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíječka pro gelovky

4.4.2013 v 14:01 | Nahoru | #153

Bubrak-ZX10R píše: A cemu to vadi?


Máš pravdu. Tydy se řeší už impulzní a AGM.... Základem je, co už někdo na začásku psal-
1/10 kapacity max a musí být uvedeno, že je i pro gelové(když máš gelovou)-hotovo.
Když si koupíš nabíječku nebo jiný zdroj a je v návodu uvedeno 12V a pro akumulátory 25Ah-120Ah,Tak s tím bez problémů udržím celou zimu baterku do vejtřasky, ale není vhodná pro motoakumulátory. Asi to vydrží, ale není to super. Pokud vím, tak jsou standardem tak od 8Ah do 12Ah.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíječka pro gelovky

4.4.2013 v 15:03 | Nahoru | #154

MIZ píše: Máš pravdu. Tydy se řeší už impulzní a AGM.... Základem je, co už někdo na začásku psal-
1/10 kapacity max a musí být uvedeno, že je i pro gelové(když máš gelovou)-hotovo.
Když si koupíš nabíječku nebo jiný zdroj a je v návodu uvedeno 12V a pro akumulátory 25Ah-120Ah,Tak s tím bez problémů udržím celou zimu baterku do vejtřasky, ale není vhodná pro motoakumulátory. Asi to vydrží, ale není to super. Pokud vím, tak jsou standardem tak od 8Ah do 12Ah.



jasne, ale prece nebude davat min. 2,5A kdyz je od 25Ah, i kdyz zas proc tam uvadej tu min. kapacitu, to nevim.

v motorce bejvaj altiky kolem 400 W, tj davaj 33 A, neco sezere elektro, ale presto si baterka vezme jen co potrebuje ne?

1 reakcí na tento příspěvek nabíječka pro gelovky

4.4.2013 v 15:15 | Nahoru | #155
Přesně, pokud to drží 14V tak do nabité baterky nejde skoro zadnej proud i kdyby to byla nabijecka na 1000Ah baterky....

MIZ: 1/10 kapacity max? A kolik myslíš ze to nabijí altik? Kdyby tam dával alternátor 1/10max tak bys musel jezdit pres noc jen abys dobil co ti při startu vytloukl starter, kdybys startoval dýl :)

nabíječka pro gelovky

4.4.2013 v 16:01 | Nahoru | #156
Já mám OPTIMATE4.Stála cca 1400kč.a sem absolutně spokojenej.Dokáže i autobaterii do 50ah.

(reakce na) nabíječka pro gelovky

4.4.2013 v 20:00 | Nahoru | #157
assassin>
Tak něco vyzkoušej a napíšu to polopaticky. vyndej AKU z motorky a pořádně ho nabij. vezmi H4- připoj na aku a nech to tak hodinu svítit(nemělo bý klesnout napětí pod 11,2V-jinak ji zničíš). Vem ampérmetr(digitální s destinou čárkou), správně ho zapoj a připoj nabíječku(automatickou, kde si nemůžeš nastavit nabíjecí proud). vezmi tu od 25Ah a uvidíš. Když si malou baterku připojíš na automatickou nabíječku pro auta a necháš to v automatu, tak si na vybitý baterce po pů hodině můžeš ohřívat párky.Její vnitřní odpor je tak velký, že to nabíječka pere hlavanehlava.Klidně ti vystřílí víčka.Bezúdržbové Aku mají malý prostor u zátek, kde se kondenzuje odpařovaná voda a pak se vrací do článků.Drív se nechaly baterky provařit a pak se dolila destilka.Kdyby jsi to takhle udělal s gelovkou, tak právě ten vsáklý gel(zkus svoji starou gelovou baterku pitvat) potřebuje jiný přístup(šetrnější a s jinou charakteristikou nabíjení) z pohledu chemického procesu. Stále je tam jen "olovo a kyselina".

Doposud jsme se bavili o ampérech.
Jinak souhlasím, pokud se budeme bavit o napětí. Jakmile dosáhne 13,8 až 14,1(podle typu) tak to můžeš nabíjet třeba Temelínem a ampéry jdou až skoro na 0.Nabíjení regulace řízeně "ukončí", protože je taky u konce chemický proces(víc do jednoho článku nedostaneš).
K altíku- ano největší pojistka bývá na relé startování 30A a pak jsou většinou jen 20A a míň. I na altík. Ano, po dlouhém startu se musí altík ohánět a relé pořádně chladit, protože tam tečou taky pořádný proudy. Výkon alternátoru u moto se počítá s jednoduchou rovnicí-tady nemáš klima, topení, stěrače....a proto tam stačí malý Aku. Dej si u moto Waty na světla, občas brzdy, blinkry a extra velká rezerva s Waty tam nikdy není.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíječka pro gelovky

4.4.2013 v 20:24 | Nahoru | #158
Bubrak-ZX10R>
Malý pokus. Malá, velmi malá (kapacitně) 12V baterka z nějakýho fichtla a připoj ji na "25Ah označenou automat nabíječku". Máš ji nabitou za 15 minut a budeš rád, když se nepopálíš. To asi není správné. Chemický proces proběhl velmi rychle a desky můžou sulfatovat. Druhá věc je, že dojde uvnitř k separaci desek a výsledek je jasný. baterka má sice volty po odpojení, ale za půl hodiny nemá nic. O poskytnutí startovacího proudu ani nemluvím.
jen pro ilustraci-tyhle pokusy už jsme realizovali na hodně Aku, nakonec změřili Aku přístrojem DHC BT501 s testem před- po a vždycky to skončilo na tom, že je jedno, čím to nabíjíš,ale nesmíš přehnat max. nabíjecí proud do plynování.
Pokud bude nabíječka konstruována na Aku do 120Ah bez možnosti ručního nastavení(omezení), tak ti nabije všechno, ale změř si pro zajímavost nabíjecí proudy.O 1/10 se může jen zdát. Nabíječka z Lidlu ti taky každý druhá den v zimě nevydrží nabíjet vybitou baterku z Tranzita. Upečeš ji, ale oni ti ji zdarma vymění .Vlastně ne, je zima a ona se chladí na zemi pod autem.
Když chceš nabíjet motoAKU, tak si kup nabíječku v rozumném rozsahu, odpovídající typu používaného Aku a co nejvíc odpovídající kapacitě-s rezervou.Nic víc, než že je šetrnější.
Moc lidí to neřeší, mrkne na cenu, líbí nelíbí, recenze a z obchodního hlediska se lépe prodává široký rozsah. Táto, dyť to zvládne hodinky i pračku

nabíječka pro gelovky

4.4.2013 v 21:32 | Nahoru | #159
MTZ - Značně nepřesné, je to poněkud dost jinak
1/ pokud má nabíječkaproud 2,5A - , nebo i 5A aku 10Ah, nic se neděje, bude nabitý za 1 hodinu a nabíječka vypne. Problém je v tom, že vypne dřív a bude nabitý na cca 80 - 90%, - jak myslíš že se nabíjejí aku v motorce, kde je nabíjení napětím? tzn charakteristika U
Už se zde o tom psalo, proudy jsem měřil, nic takového co píšeš se neděje. Změřit si to může každý.
2/ nabíječkou z lídlu jsem nabíjel 80 Ah baterku, jen to trvalo déle, dává cca 3A, pro baterku je to lepší, pro majitele ne nabíječka se neupeče, nic takového nehrozí.
3/ ampérmetr digitální můžeš připojit jak chceš, pokud jej připojíš obráceně, je jen znaménko - ručkový ukazuje za roh a můžeš ho zničit
4/ 1/10 kapacity je optimální nikoli povinná, v motorce či autě se nabíjí zpočátku mnohokrát víc tzv U_charakteristika, jak to funguje nastuduj na netu, souvisí to s ději v aku, které je třeba pochopit, tady na to není místo
5/ píšeš - Když si malou baterku připojíš na automatickou nabíječku pro auta a necháš to v automatu, tak si na vybitý baterce po pů hodině můžeš ohřívat párky.Její vnitřní odpor je tak velký, že to nabíječka pere hlavanehlava.Klidně ti vystřílí víčka.Bezúdržbové Aku mají malý prostor u zátek, kde se kondenzuje odpařovaná voda a pak se vrací do článků.Drív se nechaly baterky provařit a pak se dolila destilka.Kdyby jsi to takhle udělal s gelovkou, tak právě ten vsáklý gel(zkus svoji starou gelovou baterku pitvat) potřebuje jiný přístup(šetrnější a s jinou charakteristikou nabíjení) z pohledu chemického procesu. Stále je tam jen "olovo a kyselina".
nesprávná představaje třeba nastudovat, takhle to opravdu není, možná se trochu ohřeje, ale vždycky je třeba vědět, kolik nabíječka dává a lze si pomoct pro začátek nabíjení žárovkou v sérii a nakonec připojit přímo - vždycky musí mít ale nabíječka vypínání při 14,4V, nebo 14,7V v mrazu
atd atd

Naposledy editováno 04.04.2013 21:41:24

(reakce na) nabíječka pro gelovky

4.4.2013 v 21:46 | Nahoru | #160
MIZ> to co pises neodpovida realite.
I pro ostatni doporucuji precist podobne tema zde.

nabíječka pro gelovky

4.4.2013 v 23:08 | Nahoru | #161
Miz : to chces rict ze kdyz je v motorce vybita baterka tak ji alternator za par minut uvari? Ty grafy na odkazu co tu dal dawe ukazujou zrovna tech min.2.5 A po dobu 5 minut a uvarit nabijecku kvuli velky baterce to mi prijde uz hodne mimo

Naposledy editováno 04.04.2013 23:10:47

1 reakcí na tento příspěvek nabíječka pro gelovky

5.4.2013 v 07:25 | Nahoru | #162
Miz: hele kdyz napíšeš ze ta malá baterka ma velkej vnitrni odpor a soucasné ze tam nabijecka na auto pere obrovskej proud, můžeš mi to vysvětlit? Ty nabijecky maj strop 14V, vybita baterka ma 11V, aby tam teklo 10A tak by baterka musela mít 0.3Ohm coz teda asi nebude ten obrovskej odpor o kterym mluvíš. Mám chybu ve výpočtu ja, pan Ohm z jehož zakona vychazim, nebo mas chybný závěry ty?

Ja nabijim olověný baterky nabijeckou co mám na RC modely, nastavuju max proud co umi -6A ale ma 50W takže těch 6A to tam neda ani u vybite, jen asi4A a jen chvíli, jak napětí roste, proud klesá , s přehrivanim sem nikdy nemel problém.
Další pokusy uz neudělám, přešel sem kompletně na lifepol a tam nabijim max proudama jaky moje nabijecky dokážou :)

nabíječka pro gelovky

5.4.2013 v 21:49 | Nahoru | #163
Zkusím do toho vnést ještě trochu zmatku. Mám doma gelovku pro UPS, na který je napsáno:

14,7-15,0V - no limit
13,5-14,2V - 0,01C continuous

Jinýma slovama. Budu-li tuhle baterku nabíjet třeba z úplně vybitého stavu a budu na ní během nabíjení držet napětí v mezích 14,7-15,0V, tak se bude nabíjet tímto stylem do plného stavu bez rizika zničení a bude to rychleji než 0,1C. Pokud dodržím max. napětí během nabíjení 15V na baterce, i kdyby na nabíječce bylo třeba 20V, tak je vše ok. Inteligentní nabíječka rve do baterky 14,7-15V a omezuje proud, aby toto napětí nepřelezla. Jinými slovy drží proud na max. povolené úrovni a nabíjí rychle. Nebo má manuální režim, kde se může omezit max. proud, nabíjení trvá déle, ale stejnak funguje omezení napětí i vypnutí po dosažení plné kapacity. Hloupější nabíječka nastaví nějakou pofidérní metodou podle kapacity proud 0,1C a tenhle proud začne omezovat až v okamžiku dosažení 14,7V po 8 hodinách nabíjení a vypne, když proud klesne pod nějakou, řekněme udržovací úroveň proudu, třeba po dalších 5h slabého nabíjení. Úplně blbá nabíječka s uchem ze supermarketu na 10A narve nejdřív do vybitý baterky proud jakej unese to měkký trafo uvnitř nebo pojistka, až se začne srovnávat napětí na baterce s napětím nabíječky ten proud klesne. Když je trafo poddimenzovaný vůči kapacitě baterky, tak se to bude nabíjet tejden, když je předimenzovaný, tak na začátku nabíjení vyvaří vybitou baterku nadproudem, pak jí rychle nabije a když to tam někdo nechá dva dny v garáži, tak jí přebije a znova vyvaří přebíjením. 10Ah baterku nabije za 2h, 100Ah nabije za tejden.

Už chápe autor dotazu, proč je důležitý nabíjet gelovku něčim lepšim než jednocestně usměrněnym trafem bez jakékoli regulace? Nejlepší nabíječku vidim jako zdroj CC/CV s manuálním nastavením max. nabíjecího proudu uživatelem, času nabíjení a vypnutí při dosažené kapacitě + charakteristiku nabíjení (vypínací napětí, vypínací proud). To dokáže jen procesorová nabíječka s přesným měřením napětí na baterce (ideálně bez proudu kvůli odporům přívodu). jestli je pulzní nebo ne s tim nemá co dělat.

Než nabíječku z lidlu (nehaním, je dobrá)si pořiďte nejlevnější modelářskou nabíječku z ebay, k tomu starý zdroj z NTB a můžete nastavovat co chcete. Výhoda je, že ji můžete připojit i na baterii auta a nabíjet i mimo síť.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíječka pro gelovky

5.4.2013 v 22:01 | Nahoru | #164
Assassin:
Další pokusy uz neudělám, přešel sem kompletně na lifepol a tam nabijim max proudama jaky moje nabijecky dokážou :) [/quote]

Jednak to pivo bychom měli dát.
Jednak jsme se v práci začali zajímat o měření EMC na bateriích pro EV. Když jsem zjistil, že dostupný power pack od A123 dá při 380V 1000A proudu, tak jsem rychle vystřízlivěl. Nevím, kde bychom solidně utopili 300kW DC výkonu s 1kA proudu. Ty baterky jsou skvělý.

Naposledy editováno 05.04.2013 22:01:37

(reakce na) nabíječka pro gelovky

5.4.2013 v 23:42 | Nahoru | #165
atheris> Pracujes v nejakem labu, ze meris EMC? Kde?

1 reakcí na tento příspěvek nabíječka pro gelovky

6.4.2013 v 00:35 | Nahoru | #166
Atheris: no pivo je jasna věc, navíc slavim narozky, co ted někdy o víkendu?jo life od a123 funguje ok, cela zima bez nabíjení a tl po dvouleté pauze a 2min točení startérem ozivily:) no jestli vám po testu zbydou tak mužem vymejslet kde to zmarime:) jo a uz mám pojízdné 2 moto, jak si na tom?

Dawe: jop, lab, toho bys měl zlanarit, to je jina bedna nez ja

(reakce na) nabíječka pro gelovky

6.4.2013 v 01:35 | Nahoru | #167
assassin> ty se mi zdas byt dost 'bedna', ale nekdo blizko kdo by mi operativne testoval automobilove EMC (CISPR25, ISO 7637 a 11452) by se mi zrovinka docela hodil.

nabíječka pro gelovky

6.4.2013 v 08:09 | Nahoru | #168

nabíječka pro gelovky

6.4.2013 v 14:39 | Nahoru | #169
Ideální je modelářská nabíječka, která umí téměř všechny typy akumulátorů. Pb akumulátory se nabíjí metodou CC-CV stejně jako LiFe, LiOn a Lipo.

Naposledy editováno 06.04.2013 14:41:12

nabíječka pro gelovky

6.4.2013 v 16:20 | Nahoru | #170
Voltáž je stejná u všech baterií i dobíjecího proudu.Celý problém je v tom že klasickou baterku při dobíjení je nutné otevřít,aby při dobíjení vznikající vodík(velmi výbušný) měl kudy ven,u gelových a AGM je třeba dobíjet impulzy,tedy pozvolně.Vodík nemá kudy ven,když se dobíjení přežene hrozí malý výbuch.Jinak je šumafuk,jak typ beterie v mašině je,pokud splní požadavky stroje, užívám baterky AGM k velké spokojenosti.Snad jen dodat že se musí občas dobít zejména v době zimní,ale to vadí každé

nabíječka pro gelovky

6.4.2013 v 16:43 | Nahoru | #171
libor600: a motorka dobiji za jizdy AGM ci gel taky pulzne? a auto dobiji autobaterii s kapalinou tak ze nejdriv otevre zatky?

Naposledy editováno 06.04.2013 16:43:33

nabíječka pro gelovky

6.4.2013 v 17:23 | Nahoru | #172
myslim si,ze kdyz moto nejak nastartujes s vybitou baterkou,treba za pomoci kabelu ci roztlaceni, tak dalsim provozem nicis altik. jelikoz je baterka treba kaput,tak platí,ze nema napeti ani proud,vnitrni odpor je vyliky a tudis ji chce altik dobít a ten dobíjí hlava nehlava, je schopen se pro tutu baterku rozdat aby ji dobil. pak se spálí vynutí na jedne ze tri civek.myslim si ze se mi to uz stalo. provozoval sem v moto hodne slabou baterii.
(mit motor vykonu j21, nezaradite pri takovem odberu ani dvojku..coz pri 80kw uz není znát)

jinak si neplete pulzni nabijeni a nabijeni v intervalech. slova stejneho vyznamu,ale pod pulzem si predstavme proces o nekolika hertzu az khz, a intervalove nabijení tremi skokovými vzrustanijimi napetimy stale se opakujicimi dokola.

agm,mf baterce vadí pouze plynovaci napeti(Vmax 13,6V), jinak pro ni plati +/- to same jako pro klasickou baterku znamou z auta.

Naposledy editováno 07.04.2013 10:54:01

2 reakcí na tento příspěvek nabíječka pro gelovky

6.4.2013 v 18:43 | Nahoru | #173
motorka dobíjí každou baterku stejně,ale pozor za jízdy svítíš,elektroobvod včetně zapalovaní si také něco veme,přebytek el.energie má na starosti dobíjecí relé.nabiječka to nezná.Proto gelovky a AGM vyžadují impulzivní dobíjení,je to o tom že jmenovaané baterie jsou relativně bezůdržbové,ale velký dobíjecí proud nezvládnou jelikož jsou téměř uzavřené a dochází vlastně k ničeení.Kdybys měl pochyby,o tom co píšu stav se

nabíječka pro gelovky

6.4.2013 v 19:31 | Nahoru | #174
velky proud jim vubec nevadí šmankote,relativně se o tom muzem bavit dal

(reakce na) nabíječka pro gelovky

6.4.2013 v 19:52 | Nahoru | #175
libor600>

už zase tu někdo zmiňuje pulzy???!!!

(reakce na) nabíječka pro gelovky

6.4.2013 v 20:45 | Nahoru | #176

libor600 píše: motorka dobíjí každou baterku stejně,ale pozor za jízdy svítíš,elektroobvod včetně zapalovaní si také něco veme,přebytek el.energie má na starosti dobíjecí relé.nabiječka to nezná.Proto gelovky a AGM vyžadují impulzivní dobíjení,je to o tom že jmenovaané baterie jsou relativně bezůdržbové,ale velký dobíjecí proud nezvládnou jelikož jsou téměř uzavřené a dochází vlastně k ničeení.Kdybys měl pochyby,o tom co píšu stav se



nabijecka nezna ze si dobijeci rele veme prebytek el. energie? a proc se teda nabijecka vypne kdyz je baterka nabita?

pokud ma altik 350-400W, svetlo sezere 55 , elektro sotva 20 (to odhaduju, muzu se mylit), porad zbejva pres 300 W, a baterka si vezme co potrebuje a zbytek se v regulatoru prevede na teplo. ale neridi to regulator, ale baterka prece.

Naposledy editováno 06.04.2013 20:45:56

nabíječka pro gelovky

6.4.2013 v 23:53 | Nahoru | #177
libor600: cece je tu dost odkazu na stranky s kvalitnim textem o bateriich a nabijeni, a ty na konci diskuze prijdes s blabolem ktery to zas cele vraci zpet.

bubrak: no a kdyz jedes bez svetel tak znicis baterku :)

1 reakcí na tento příspěvek nabíječka pro gelovky

6.4.2013 v 23:57 | Nahoru | #178
assassin: no von staci ten xenon co ma jen 35W

(reakce na) nabíječka pro gelovky

7.4.2013 v 00:08 | Nahoru | #179

Bubrak-ZX10R píše: assassin: no von staci ten xenon co ma jen 35W



no a co teprve bawa s dennim svicenim :) temata o nabijeni baterek pobavi kazdej rok :)

nabíječka pro gelovky

9.4.2013 v 12:17 | Nahoru | #180
Zdravím a pochlubím se, že po delším pátrání jsem našel vyhlášku, kde se praví, že motocykly mohou jezdit se světly pro denní svícení.Dokonce jejich umístění může zvýšit atraktivnost motorky.
Jedná se o předpisč. 53 Anotace předpisu EHK OSN pro konstrukci silničních vozidel.
Bude-li zájem, tak obsah předpisu sem dopíšu.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Přestal fungovat ukazatel teploty Honda GL1500 GoldWing Hamasi 2 5.3.2024 v 09:15 Hamasi
Ahojky kamarádi Honda GL1500 GoldWing MEKYcv 8 16.11.2023 v 22:31 Svopet
Kam aktuálně na čištění karburátoru... Honda GL1500 GoldWing ronda 9 2.11.2023 v 17:05 Fandamoto
Reproduktory Honda GL1500 GoldWing martingrey 1 7.10.2023 v 20:50 Ppepek
Kdo může poradit při koupi gl 1500 Honda GL1500 GoldWing Buřťák 0 1.10.2023 v 21:01 Buřťák


TOPlist