globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
 
26.2.2013 v 19:06
Zdar draci.

Po dlouhé době mně padl do oka další článek o neovladatelném vozidle se "zaseknutým" plynem a tentokrát mne už donutil k vážnému zamyšlení.

Jde zejména o v článku zmiňovanou věc, že ani brzdy nefungovaly . Vím, že se dost pravděpodobně jednalo o vůz a hydraulickou převodovkou (dobře víme, jak se spousta "amíků" štítí manuální kvaltkysny) a klidně i se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem, kde spínačka jest nahrazena čipovou kartou, ale i tam přece musí být brzdový systém nezávislý na ostatních systémech , nebo tato podmínka snad dnes neplatí?
Tím spíše mé pochybnosti prohloubil jeden z příspěvků v tamější diskusi pod článkem:

Poraďte mě taky, mám auto s elektornickou ruční brzdou, automatickou převodovkou, startuju tlačítkem a brzda při sešlápnutém elektronickém plynu nereaguje.. Jak byste zastavili??
-----------
Většina moderních aut má pod sedadlem řidiče v jeho dosahu takovou plastovou krabičku a do ní stačí kopnout patou. Je v ní uzavírací ventil na přívod paliva do motoru,který reaguje na náraz určité intenzity,ale i na změnu polohy při převrácení auta. Tohle naopak bývá nejčastěji příčinou nemožnosti nastarovat auto,které je jinak v pořádku, jen si řidič neuvědomil, že do tohoto zařízení nechtěně kopl. Následně pak stačí tlačítkem na horní straně krabičky ventil znovu otevřít a vozidlo zase funguje. Jo a pak ještě jedna maličkost. Každé vozidlo je vybaveno příručkou pro řidiče, kde je urřitě popsána možnost a způsob nouzového vypnutí motoru či zastavení vozidla.



(citace jest doslovně kopírována, bez oprav chyb)

Pokud to znamená, že při sešlápnutém plynu jsou brzdy deaktivovány, tak potom snadno může k takové situaci dojít, ale potom by takové vozidlo nemělo vůbec získat homologaci pro provoz .

Spíš mne tedy napadá, zda nejsou informace v článku překrouceny (známe, co dovedou "novináři" na Blbinkách), nebo zda se kluk s čerstvým řidičákem jen nevymlouval a třeba se nesnažil "maskovat" pravý důvod zběsilé jízdy - třeba, že jej začala stíhat policejní hlídka pro porušení pravidel (a spoléhá na to, že v havarovaném autě ani znalci nic nezjistí).
Kor když i dealer značky vozu byl údajně bezradný. ASám mám Accent r. 2007, který už je elektronikou dost prošpikovaný, ale do brzd krom ABS žádná elektronika nezasahuje a je vyloučené , aby jakákoli porucha elektroniky brzdový okruh vyřadila.

A pokud jde o v diskusi zmíněný nárazový odpojovač čerpadla, tak ten sice má už i Punto 1. generace, ale je umístěn vedle sedačky řidiče pod hranou podlahy a rozhodně není možné do něj kopnout, pouze je na vrchu gumová krytka, jejímž stiskem jde rozpojený odpojovač znovu zapnout.


Tož babo raď... opravdu je možné dnes na silnicích potkávat taková "přeelektronizovaná" a tím pádem i potenciálně nebezpečná "PC na kolech", nebo celý případ jest novinářskou kachnou?

2 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

13.3.2013 v 13:48 | Nahoru | #1
re assassin: Podívej, já záměrně neuvádím čas, záměrně nepíšu nic o hmotnosti, protože hybnost a akcelerační odpory jsou důležité, ale to prostě není jednoduché popisovat.

Já řeším jenom rozdíl sil. Jakou sílu produkuje motor na kolo ve směru +, jakou sílu produkuje brzda ve směru - a jakou hodnotu produkuje odpor vzduchu ve směru - (protože ta má také značný vliv, ikdyž klidně jí můžu ignorovat, protože pod 90kmh už nemá tak veliký vliv)....

Tvá řeč o výkonu je mylná. Je úplně jedno o čem se bavíme, výkon je energie co vzniká v čase, já čas ignoruju proto pracuji se silou. My neřešíme jak rychle zabrzdíš, ale řešíme to, že je brzdná síla větší než hnací -> z toho analogicky vyplývá že brzdíš... To ty se jen ženeš zbytečně do detailů, které se řeší právě až když si chceš spočíst jak dlouho budeš brzdit nekomplikuj to

pro tvůj klid v duši, brzda také brzdí "výkonem" jen se zápornou hodnotou a ta je větší než výkon od kola, chápeme se?

ad posilovač: Ano máš pravdu, to zajisté zkusit můžeme, vzhledem k tomu, že vím jak veliké je přetížení při brždění (většina sériových aut ho má podobně), mohu klidně počítat i s 50% účinností a vím že motor udusím

PS: Ty hodnoty v kilogramech si vynásob 10ti máš Newtony, ty newtony si vynásob poloměrem kola a máš moment. Počítám se 195/65/15 klasika. Ty hodnoty jsou jen prachsprosté momenty na kole okleštěné o odpor vzduchu pri Sx 2,2m2 a cx 0.32. Samozřejmě to vychází z převodových poměrů a grafu kroutícího momentu

pochop jen, že řeším situace v nulovém čase

Naposledy editováno 13.03.2013 14:01:25

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

13.3.2013 v 14:04 | Nahoru | #2
Kamy: Háček je v tom, že pořád uvažuješ, že brzdy jsou stoprocentně funkční a mají stálý (záporný) výkon. Ale v momentě kdy selže posilovač možná nedokážeš brzdy přimět k potřebnému výkonu a navíc se při intenzivním brždění začnou zahřívat a zvadnou. A pak je loterie, jestli se dřív povede udusit motor nebo utavit brzdy. A rozlousknutí tohohle sporu je předmětem nabízené simulace v reálu

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

13.3.2013 v 14:14 | Nahoru | #3
Kamy> Pokud chces aplikovat metodu redukce tak poradne, to cos napsal je nedava zadny smysl.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist