globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?
1.11.2012 v 00:22
Zdravím
vím, že dotazů začátečníků jakou motorku vybrat je mnoho. Ale zajímalo by mě jestli mohu přeskočit 125 ccm a vybrat si rovnou třeba Kawasaki ninja 250R? Popřípadně živého Duka 250ku od KTM? U té starší bylo myšleno něco jako Suzuki GS 500. A vydržet s takovou motorkou delší dobu než přesedat z 125 na 600 například.
Jinak nevím jestli hraje roli hmotnost a výška řidiče. Respekt z motorky a rychlosti mam velký.
Předchozí
1 2
Následující

Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 00:31 | Nahoru | #1
Podle mě není problém jít rovnou na500ccm a pokud si jezdil aspon na nějaké 125 apod bude to vpohodě.....Já jezdil mz 150 a pak jsem si koupil Kawu er-5 která mě vydržela 2sezony a nemít dobrou nabídku v podobě bandita650 tak si myslím že by mě vydržela i další sezonu...postupem času jsem si aspon na motorku zvykl a výkon mě taky nějak extra nechyběl takže za mě klidně jdi do pětikoule,která ti vydrží delší dobu než když si koupíš 250 a to tě pak omrzí výkonem!....témat ohledně kawa er-5 suza gs 500 honda cb 500 je tu dost

Naposledy editováno 01.11.2012 00:33:42

(reakce na) Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 00:40 | Nahoru | #2
Pajiss> tak kolo není motorka že myslím si že pětikoule není zas něco moc extra,,jistě taky umí jet dost dobře pokud ji dáváš sadu ale je i hodná skus se svézt třeba na 125cca apod a pak třeba na té petistovce a uvidíš osobně si myslím že kupovat 250 je oničem...ale taky záleží na tobě!

2 reakcí na tento příspěvek Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 03:26 | Nahoru | #3
...na 125 se vybodni , 250Ninja proč ne pokud chceš sporta, ekonmický řešení bude 500-650ccm pokud vezmeš hodnou motku. opkauji se, dělal jsi papíry tak jsi na něčem seděl - to by ti mohlo napovědět - pokud jsi papíry nedělal, nevíš nic a je příliš brzy něco řešit.

Já tvrdím že motka do začátku je cca 55-80koní

Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 08:15 | Nahoru | #4
Já Ti nemůžu poradit,sám jsem začátečník je to tak, jak píše "jeník37" - je to individuální. Ale mohu Ti napsat svůj čerstvý příběh. Kdysi jsem hodně jezdil Jawy a ČZ - kdysi = před 40ti lety.Potom jsem si zvykl na auto a nějakého toho Pionýra. Loni jsem si koupil novou 125 Čínu (silně nedoporučuji!) a teď na podzim Kawasaki 600. Když jsem pro ní jel a prodávající mi nabídl, ať si jí projedu, tak jsem odmítl, měl jsem z ní strach a řekl jsem si, že až doma, někde v ústraní. Ještě na podzim jsem se na ní trochu povozil a myslím, že to půjde. Chce to mít ale v hlavě rozum! Je to jiné, než Jawa, nebo číza. Jsou to už silné stroje a hlavně se nenechat jako začátečník vyprovokovat zkušenými motorkáři, kteří kolem Tebe jenom "profrčí". Nyní se už těším na sezónu a jsem s koupí tohoto stroje velice spokojený

1 reakcí na tento příspěvek Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 09:15 | Nahoru | #5
250 je optimální kubatura na začátek. Jede už dost (nebudeš v každém kopci bojovat s kamiony), ale nemá sílu na utržení kola plynem a podobné hovadiny.
K tomu minimální pojistka, minimální spotřeba, minimální váha ...
Raději si vyřeš, jaký typ motorek tě láká.

Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 09:59 | Nahoru | #6
Ahoj, jsem zacatecnik, po 20ti letech od autoskoly jsem si vloni na podzim koupil prvni motorku. Chopper 800ccm, 39kW. Na jare jsem vymenil za cestovni enduro 1000 ccm, 69kW. S rozumem v hrsti se to da zvladat v klidu, ale laka to . Varadero bylo hodne tezky a bal jsem se s nim mimo asfalt, tak jsem ho vymenil za lehkou motku 250ccm, 23kW - Yamahu WR250R. Muzu doporucit (nebo delaj motarda 250X). Motorka ma 130kg, ja mam 105 a porad to jede dost dobre a clovek se vyblbne. Jediny problem je vitr pri rychlostech nad 100, to uz se tomu moc nechce a neni to ani prijemne.
Takze - i 250 muze stacit, horsi je vybrat si, co vlastne Ti sedi, jak psal kolega nade mnou. Moje idealni kombinace je WRko mimo cesty a k tomu Goldwing na silnici. Zatim mam tu prvni pulku

1 reakcí na tento příspěvek Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 10:02 | Nahoru | #7
radši se napevno rozhodni co vlastně chceš.Jestli lehnu nebo naháče.Sundat kapoty jistě není problém,ale tím to zdaleka nekončí

2 reakcí na tento příspěvek Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 10:12 | Nahoru | #8
Max. tu 250. On nikdy neseděl na motorce a má respekt z rychlosti, jak píše a někdo mu tu radí 600. Někde nechtěně chytne za plyn a nebude vědět, co s tím..
Taky jsem začínal na 125 a za pár měsíců se ukáže, jestli se s motorkama dokážeš sžít a koupit silnější nebo ještě zůstat na slabší a dostat to do ruky..

Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 11:00 | Nahoru | #9
Pokud 250, mohu předat trošku zkušeností.
Tedy - po přesednutí z ER-6 to sice zdánlivě nejede, ale dobrý střelec (můj vyježděný syn) mě ze Štechovic na Slapy dal na VTR250. Prostě jsem na to neměl srdce.

Trošku víc jsem v poslední době jezdil na těchto:

CBF250 - malé emoce, ale na pohodu starého pána ideál. Skoro všechny majitele zlobí nastavení volnoběžných otáček, jinak hondí spolehlivost. Ideální rychlost do 100 km/h, pak už moc nezrychluje, i když umí mnohem více.

Marauder 250. Lehoučká a má kupodivu image (zvuk, vzhled). Ideální rychlost do 90 km/h.

VTR250 - malý Monster. Fantastické jízdní vlastnosti, fantastický motor, hodně malá (mám 178 cm a moc se na ni nevejdu). Ideální rychlost "plnej knedlík" (cca 140 km/h, jede i víc)

Na CBR250R jsem jen seděl a nejel jsem. Strašně zalomená kolena, nevhodná pro moji velikost na cestování. To ta VTR250 je skladnější, zase na ní fouká.

(reakce na) Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 11:10 | Nahoru | #10

Pajiss píše: Petta> Určitě na silnější bych ani nesedl. Ale 125 mi přijde málo. Takže asi 3 sezóny 250 a pak silnější by mohlo být v pohodě.

Jestli se ti líběj sportovní mašiny , tak šestku na úplnej začátek nedoporučuju. Umí to jet dost rychle na to , aby to začátečník zvládnul. Teď nemyslím jen maximálku , ale i způsob jak rychle se k ní dostaneš. Vono je rozdíl jestli to mezi zatáčkama jede 120 nebo 180 , pak už moc času na přemejšlení není. Jestli jsou tvoje zkušenosti o-nic , tak 250 ninja se ti bude zdát že jede slušně.

Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 11:29 | Nahoru | #11
Taky sem nedávno dělala papíry (předtim jen B) na CBF600 a jediné jednostopé vozidlo, které sem předtim řídila bylo kolo Vzhledem k tomu, že nebyly problémy a nemám moc financ jsem zvolila ER5. Na výšce nezáleží, mám 157 cm, vážím jak ženatý vrabec a jízdy sem odjela na špičkách

(reakce na) Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 11:32 | Nahoru | #12

Pajiss píše: motovlk> A v čem je naháč lepší, že se na něm učí líp ?



Na tu odpověď jsem taky zvědav.

2 reakcí na tento příspěvek Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 11:33 | Nahoru | #13
Sportovní moto je vyrobený tak , aby to mělo dobrý jízdní vlastnosti když jedeš rychle , samo že se s tím dá i ploužit pomalu , ale asi to nebude ten požitek. Hlavně motor u sportovní motorky bude jinak naladěnej , než u naháče kde se třeba oželí max. výkon na úkor lepšího průběhu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 11:41 | Nahoru | #14
Pajiss> Tady stejně může říct každý svůj názor, ale nakonec se dospěje k tomu, že se na tom máš projet a uvidíš co ti více sedne.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 11:43 | Nahoru | #15

Pajiss píše: motovlk> A v čem je naháč lepší, že se na něm učí líp ?



Ergonomií - obvykle širší a vyšší řídítka u naháčů, dále níže umístěné stupačky - nejsi tolik předkloněny až nalehlý.
Lehké naháče (endura, SM) lze řídtit trošku podobně jako horská kola - řídítkama. U zalehávaček můžeš mít "zavařená řídítka", protože tam se to řídí celým tělem , u chopperů a těžkých cesťáků musíš zvládnout techniku "kontra"...
Je toho moc, co nevíš, a nemá cenu tady hltat výlevy nudících se (listopad)motorkářů.
Jdi do autoškoly, pak si vyzkoušej pár různých motorek a udělej si vlastní názor. Ten může být úplně jiný než můj nebo kohokoliv tady - a přesto nemusí být špatný. Prostě to bude TVŮJ pocit z jednotlivých motorek.
Silná mašina je nebezpečná nejdříve jen prvních pár km, než si na ni zvykneš. Pak je to v pohodě - a pak přijde to nejnebezpečnější období, kdy si začneš myslet, že už umíš ...

Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 11:56 | Nahoru | #16
 
Ahoj,

první zásada - neuspěchat výběr motorky, a až budeš mít vybráno, neuspěchat ani koupi konkrétního kusu, pokud by to měla být motorka z druhé ruky.
Jestli nechceš jezdit hlavně po dálnici a delší přesuny, tak jako začátečníkovi (ale nejenom proto) bych Ti tu pětistovku rozmlouval.

Dnešní 4T dvěstěpadesátky jsou dostatečně výkonné a rychlé na jízdu v běžném provozu - pokud nechceš "závodit" a výrazně překračovat rychlostní limity.
Jejich výhodou jsou nižší pořizovací i provozní náklady, a i to je dost důležitý v dnešní době, kdy se všechno zdražuje. Oceníš to hlavně u spotřeby paliva, u nízkého povinného ručení, u každoročního běžného servisu při výměně náplní i jednou za čas při seřizování (zpravidla menšího počtu) ventilů, levnějších a méně se sjiždějících pneumatik, levnější řetězové sady atd. atd.

A taky, a to je pro začátečníka hodně důležitý, lehčí motorka je velkou výhodou jak v manipulaci na místě, tak OBECNĚ je lépe ovladatelná i za jízdy. A na rozdíl od jízdy na 125ce už nebudeš na 250ce brzdou provozu, ale přitom i na té větší 250ce se samozřejmě dá v případě potřeby jezdit hodně pomalu a hodně úsporně.
 

Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 11:59 | Nahoru | #17
 
Já jsem si po vyzkoušení motorek různých značek a typů (v mládí Jawa Stadion S11 a S22 a Pionýr 50/20, na stará kolena pak 4T padesátka TMEC Betka, Honda CBF125, BMW F650GS, Honda VT750C4 Shadow, BMW R1100GS, BMW R65, BMW R1200ST) jsem si začal víc a víc uvědomovat, že netřeba mi už nadlitrových čtvrttunových silničních korábů s maximálkama až přes 200 km/h a s potenciálem cestování ve dvou a s bagáží skrzevá alpské průsmyky, a když je dost benzínu a času, tak i dál... A že pro moje potřeby mi mírou vrchovatou a vlastně i lépe vyhovují menší, lehčí a obratnější stroje.

Když tak tady jsem o tom pro případnou inspiraci sepsal elaborát

http://www.motorkari...ft=132014&fid=65
 

Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 12:19 | Nahoru | #18
Za mě též 250, konkrétně se mi nejvíc zamlouvá VTR, ale ta se bude oproti ninje hůř shánět.
Ta 250 je daleko lehčí, ovladatelnější!, lépe se na ní dají ustát případné chyby.
Brzda provozu to nebude a o dalších výhodách ohledně finančních nároků tu uz bylo napsáno dost.
Sám mám srovnání s Guzzi (čtvrttunka) > výborná na přesun 1000km ve dvou, relativně ovladatelná, ale ta váha tam prostě je a třeba když je člověk dlouhý do zatáčky, o dost hůř se s tím dá něco delat než na 125 cebru, která je ovladatelná jako kolo, do města a utažených zatáček úplně idealni nástroj, jen by to chtělo 2T motor a byla by to hračka nejlepší

Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 12:20 | Nahoru | #19
A ještě jedna věc > kdejaká tříletá 250 bude mit daleko lepsi podvozek a brzdy nez desetiletá pětistovka
A užijes si na ní víc zábavy :)

Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 12:29 | Nahoru | #20
začátky na lehčí/slabší motorce naučí víc (a troufám si tvrdit, že i rychleji) než na těžší/silnější. dřív si na tom dovolíš posouvat svý hranice.

znám pár extrémů,kteří začali rovnou na silný (600+), jezdili "se srovnanou hlavou" (=nikdy si tu jízdu neužili, bo se furt kontrolovali), sice nebourali,ale neuměli ani z poloviny to,co předvádí kdejakej teenager na Simsonu.

Duke 200 mi přijde naprosto fajnová motorka pro takový situace

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 12:46 | Nahoru | #21

Pajiss píše: Petta> Určitě na silnější bych ani nesedl. Ale 125 mi přijde málo. Takže asi 3 sezóny 250 a pak silnější by mohlo být v pohodě.



záleží na každým, ale myslím že 3 sezony na tom nevydržíš - pokud ta 250bude Ninja, asi tě bude bavit a muže se stát že si koupíš k ní ještě jednu motku cestovnějšího rázu

hlášky "otočíš heftem na 600 a bude se dít peklo" ... neřeš tolik kubaturu, řeš motorky. ona 1000ccm SS je něco jinýho než 1000 dvouval enduro a ještě neco jiného je 1000ccm chopper.
vahou, akcelerací, manipulací.... je toho hodně. Jak jsem psal, nevybírej motku v době kdy o tom víš prd, udělěj si papíry a pak sám některý místní rady smázněš jako nesmysl a z těch zbylých už si můžeš alespoň s troškou přehledu něco brát.

S kolem maj motorky shodnou tal leda jednu stopu... (alespoň v rámci silničních strojů)

Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 12:49 | Nahoru | #22
no vidíš to a máš tady x názorů tak dobrej kup

(reakce na) Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 12:55 | Nahoru | #23

Pajiss píše: motovlk> A jak je to s ježděním na delší trasy. Myslím naháč vs. sport. To je pro mě kolem 200 km.

Kazda motorka je endurem podle toho jakej endurista na ni sedi a kazda motka je i sportem podle toho jakej sportak na ni sedi. takže adrsenalin vyplavíš na všem, jen je otazka zda pojedeš 150-200 nebo 300km/h a jak moc te bude bolet prdel . ..samozřejmě to zjednodušuji ale byl jsem ted ve francii s klukem na ZX9R - on+jeho mlada s krosnou a dva bagly po stranach - 14dni pod stanem a přežili to s usměvem, pak znam jednoho co ma Varana a nevytahl paty - - hlavní je chtít, pak už to jde. Ja s CB strávil loni v Rumunsku 3 týdny a že by to byla motka na rozkopaný cesty se asi moc říct nedá.

Naposledy editováno 01.11.2012 12:56:11

(reakce na) Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 12:55 | Nahoru | #24
Pajiss> tady máš nějaké malé představení pokud si to už nečetl ninja 250

suchá hmotnost 152kg,tak podle mého full hmotnost bude kolem 165+- kg možná víc možná míň

Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2012 v 19:40 | Nahoru | #25
A co nová Ninja 300? Kdybych se dneska rozhodoval já tak není co řešit.

Naposledy editováno 01.11.2012 19:51:38

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 2.11.2012 v 15:56 | Nahoru | #26

650ccm píše:
Lehké naháče (endura, SM) lze řídtit trošku podobně jako horská kola - řídítkama. U zalehávaček můžeš mít "zavařená řídítka", protože tam se to řídí celým tělem , u chopperů a těžkých cesťáků musíš zvládnout techniku "kontra"...



Všechny motorky se řídí řidítkama a "kontra" musí umět každý, kdo chce zatočit v zatáčce a né až za ní
To že lze zatočit (myslím zatočit a né se jen vychýlit z přímého směru) pouhým přenesením váhy je nesmysl. I ti, kteří tomu nevěří, counter steering hojně využívají. Ovšem nevědomky

Jinak k tématu pár postřehů z mých začátků:
-naháč je pro začátek lepší protože má zpravidla širší a vyšší řidítka (to je dost podstatná věc), pohodlnější posez a taky to na něm víc fouká a jezdec líp vnímá rychlost
-jak píšou ostatní, je to strašně individuální a zkus sám sebe zhodnotit. Mladej technicky nezdatnej kluk co nikdy neřídil ani auto a testosteron mu tlačí na mozek má řádově vyšší předpoklad rozvěšení motocyklu na svodidla když začne na ss šestce. Naproti tomu dospělej chlap, kterej ví něco o fyzice, má naježděný statísíce autem v provozu a umí ovládat svoje ego má velkou šanci začátek na stejným stroji přestát bez úhony.
-nízká váha a lehká ovladatelnost určitě hrajou pro 250
-když začneš postupně, budeš se mít na co těšit při přestupu a zkušenosti se ti rozhodně hodí
-během ježdění na prvním stroji si přesně ujasníš co chce a co tě baví. Při koupi další motorky už budeš mít jasno a třeba to bude cenduro nebo chopper
-přečti si i trochu teorie, třeba Dokonalá jízda na motocyklu, teď v zimě na to máš hafo času
-co se týče psychologického rozboru začátečníka, je tu někde od "Che"ho vlákno dlouhy jak amazonka
-na 125 se vykašli

(reakce na) Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 2.11.2012 v 19:59 | Nahoru | #27

Franco82 píše: Všechny motorky se řídí řidítkama a "kontra" musí umět každý, kdo chce zatočit v zatáčce a né až za ní
To že lze zatočit (myslím zatočit a né se jen vychýlit z přímého směru) pouhým přenesením váhy je nesmysl. I ti, kteří tomu nevěří, counter steering hojně využívají. Ovšem nevědomky

Jinak k tématu pár postřehů z mých začátků:
-naháč je pro začátek lepší protože má zpravidla širší a vyšší řidítka (to je dost podstatná věc), pohodlnější posez a taky to na něm víc fouká a jezdec líp vnímá rychlost
-jak píšou ostatní, je to strašně individuální a zkus sám sebe zhodnotit.



amen....proto jsem ti už na začátku psal,ať se vysereš na rady ostatních,vyzkoušíš a co ti sedne ,to si kup.Znám spoustu lidí,který nejsou schopmi se naučit ani na fichtlu,protože na řízení motorky nemají prostě buňky a na druhou stranu je spousta lidí,který sednou na SS šestku a za chvíly jim to jde.Je to prostě individuální.Na ovládání je pro nezkušeného určitě lepší naháč z důvodů které tu popsal Franco.
Dle mne jsou všechna vlákna o tom Jakou motku do začátku úplně vo hovně.Každej si to musí rozhodnout sám, a taky to nakonec udělá,ať mu tady spousta lidí radí jak chce.

Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 2.11.2012 v 21:19 | Nahoru | #28
No zaznělo toho tady dost,ale přidám jednu praktickou poznámku Obvykle u začátečníků hrozí i pády at už při manipulaci na místě bo jízdě.No a pak "hromada trsátek" bo prasklý plast docela se.e(kolega z práce má sice strelu CBR 600RR,ale dík smůle aji tom že tak neumí má už 6 roků nepojízdnů mašinu,bo nemá prachy ani čas ) .Navíc je naháč "kompromisem" mezi mašinama bo se na něm dá jezdit jak na pohodu tak aji svižněj.já začínal na mašině vlastně v 28,předtím enem moped a to sporadicky a GSko mě naučilo dost.Nebyt ale kámošů co jezdili pohoodově se mnů(čopraři)asi bych uměl také mín(dobré rady sou k nezaplacení ).Je ale fakt že vybírat musíš Ty,Ty jediný si pak můžeš bud gratulovat bo nadávat a to je také +

Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 3.11.2012 v 01:24 | Nahoru | #29
....začal bych pročtením co bylo napsáno. je toho tu mraky...viz první motka otloukánek, rozdíly v manipulaci pohodlí.... sposuty lidí se dříve rozepisovalo, ale teď už reaguje jen na konkretni dotazy (jako tve v uvodu) to platí stejně pro mé romány jako pro romány rozumnych lidí. zdar

1 reakcí na tento příspěvek Začátečník a 250 ccm nebo starší 500 ccm ?

Skvělá odpověď, děkuji! 3.11.2012 v 10:09 | Nahoru | #30
nečtu to všechno, ale je tady ehm taky legislativa ohledně objemu/výkonu. nedoporučuji ji obcházet. a když si vzpomenu jak jsem v 90 letech začínal na 250 tak vím že subjektivně to jelo jako prase a vydržela mi dva roky.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist